|   15:07:40
דלג
  שלמה פרלה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דונלד טוסק בחזית אירופה מול רוסיה <br>

ביוני 2007 הכריז הנשיא פוטין באיסטנבול שרוסיה שומרת לעצמה את הזכות לחזור ולהשפיע על הבלקן ועל הים השחור, אזורים שהיא רואה אותם כבר מהמאה ה-19 כנתונים לתחום השפעתה
02/09/2014  |   שלמה פרלה   |   מאמרים   |   תגובות
טוסק. הגשמת שאיפות [צילום: AP]

סמליות היסטורית מאפיינת את בחירתו של דונלד טוסק, ראש ממשלת פולין, לנשיא המועצה האירופית, הגוף העליון של מוסדות האיחוד האירופי. גוף זה מורכב מראשי מדינות וראשי ממשלות של חברות האיחוד והוא זה שמתווה את מדיניות האיחוד. תשומת הלב האירופית מופנית בימים אלו מזרחה בחששות כבדים ומוצדקים נוכח חידוש מדיניותה האימפריאליסטית המסורתית של רוסיה כפי שבאה לידי ביטוי, בעיקר, במלחמה באזוריה המזרחיים של אוקראינה. מלחמה זו היא אך ביטוי דרמטי במיוחד, לאחר המלחמה הקרה, למדיניותה זו של רוסיה שפשטה ולבשה צורה במשך כשלוש מאות שנה.

ביוני 2007 הכריז הנשיא פוטין באיסטנבול שרוסיה שומרת לעצמה את הזכות לחזור ולהשפיע על הבלקן ועל הים השחור, אזורים שהיא רואה אותם כבר מהמאה ה-19 כנתונים לתחום השפעתה. הצהרתו זו של פוטין הייתה במסיבת עיתונאים, ולא בשיחת חדרי חדרים, ומבחינה זו היוותה התרסה בוטה כלפי מגמות ארה"ב באזור זה. אכן, לרוסיה כוונות גלויות להחזיר אזורים אלו, ואף את מדינות מזרח אירופה, ובייחוד מדינות הבלטיקום לתחום השפעתה, למרות שמדינות מזרח אירופה ברובן הן חברות האיחוד האירופי ונאט"ו. זו אחת הסיבות, למשל, שמוסקבה, בניגוד לאמריקה ואירופה, מתנגדת להענקת עצמאות לקוסובו. כך גם יש להסביר את בחישתה של רוסיה בסכסוך הפנימי בבוסניה כשהיא מעודדת את ראשי "רפובליקה סרפסקה" להתעלם מהוראותיו של "הנציג העליון" מטעם האו"ם והאיחוד האירופי, למרות שהיא חתומה על הסכם דאייטון, וכך יש גם להסביר את בחישתה בנעשה בטרנסניסטריה שבמולדבה. זהו חבל ארץ בן 555,000 נפש של דוברי רוסית, שמאז 1992 מבקש להתנתק מהרפובליקה המולדבית דוברת הרומנית. בטרנסניסטריה מוצבים 1200 חיילים רוסים שעיקר תפקידם המוצהר הוא שמירה על 21000 טונות של נשק שפג תוקפו הנמצא שם מאז ימי ברית המועצות. אך לא רק בכוח חייליה המוצבים שם בוחשת רוסיה בנעשה בחבל ארץ זה אלא גם מכוח תמיכתה הכספית. טרנסניסטריה נהנית מאוטונומיה אך היא דורשת עצמאות מלאה, ורוסיה דואגת שהמשבר לא ייפתר. מולדבה היא מדינה ענייה מאוד ויש לה תקווה להצטרף לאיחוד האירופי (יש לה אפילו שר מיוחד ל"אינטגרציה"), ותקווה זו אך מחזקת את כוונתה של מוסקבה לא לוותר על טרנסניסטריה. סוגיה זו, בשיתוף עם הבעיה הקוסוברית, עלולה להחריף ולהרחיב את הקרע בין רוסיה לאירופה.

חשיבות אסטרטגית

במעמד איסטנבול הנ"ל הכריז פוטין כי רוסיה מתכוונת להיות הרגולטור של משק האנרגיה האירופי, כלומר בכוונתה לשלוט על צינורות הנפט העיקריים המחוברים למדינות אירופה. אכן, הרוסים השקיעו בענקית האנרגיה הצ'כית CEZ ובחברת הנפט והגז ההונגרית MOL. הם גם בקשו לרכוש את חברת התקשורת ההונגרית Magiar Telekom ואת חברות הבת שלה במקדוניה ובמונטנגרו, מה שיאפשר להם חדירה לשיחות הסלולר והדואר האלקטרוני במדינות שהם חברות נאט"ו. הם גם רוכשים נכסים שאינם בעלי חשיבות אסטרטגית כגון מעיינות המרפא המפורסמים בקלוורי ווארי שבצ'כיה.

השפעת מוסקבה גוברת במדינות הבלטיקום, שהיו חלק ממנה בתקופת המשטר הסובייטי, באמצעות שליטה בנכסי תקשורת ואנרגיה, המעניקה לה גם אחיזה פוליטית, עד כדי התעוררות חשש אצל ליטאים וגם אצל אסטונים שריבונותן אינה מובטחת, למרות היותן חברות בנאט"ו ובאיחוד האירופי. במדינות הבלטיקום יש אוכלוסיות אתניות רוסיות (חלקם זרמו לשם אחרי מלחמת העולם השנייה), ורוסיה מעודדת אותם להישאר ולתפוס עמדות פוליטיות. חברת הגז הממשלתית הענקית של רוסיה - גזפרום שולטת ב 35% מחברות הגז הבלטיות. כשליש מתחנות הטלוויזיה בליטא הם ברוסית. על-פי טענת עורכת אחד העיתונים העצמאיים בליטא, הרוסים קונים גם את הפוליטיקאים ו"גם את נשמות הליטאים". לאחר שלא מצא חן בעיני הרוסים שהאסטונים הסירו ב -2007 פסל של חיל אלמוני סובייטי הם גרמו, בעקיפין, לשיבוש מערך התקשורת הממשלתית והבנקאית של אסטוניה.

כלי חשוב בידי הרוסים להקשות על מדיניות אירופית אחידה ובכך להקל על הגשמת שאיפות ההתפשטות שלה הוא הריגול. החל ממחצית שנות האלפיים הגבירה רוסיה את פעילות הריגול שלה באירופה שהגיע לממדים של המלחמה הקרה ואף יותר מכך. האישור לפעולות הריגול הרוסיות ניתן על-ידי הדרגים הבכירים ביותר בקרמלין, והרי ולדימיר פוטין קצין ק.ג.ב. לשעבר מבין דבר או שניים בתחום זה. יעדי הריגול הם ארצות מערב אירופה, בעיקר צרפת, מוסדות נאט"ו, ומוסדות האיחוד האירופי. מומחי ביון נגדי בצרפת הגדירו פעילות רוסית זו כאובססיבית והיפראקטיבית עד כדי הצבת איום על בטחונה של צרפת. פעילות זו היא כה אינטנסיבית עד אשר כבר ב-2010 בפגישתו עם פוטין דרש ממנו נשיא צרפת דאז סרקוזי, לחדול ממנה. מובן מאליו כי דרישת סרקוזי לא נשאה פרי, פעילות הביון הרוסית בצרפת גברה עוד, ומומחי ריגול נגדי שם מעריכים כי כחמישים נציגים דיפלומטיים רוסיים המוצבים בצרפת עוסקים בריגול במשרה מלאה.

אירופה אובדת עצות לנוכח האופנסיבה האימפריאליסטית הרוסית ובעיקר לנוכח ההתערבות הצבאית האגרסיבית של רוסיה באוקראינה. אין לאירופה אופציה צבאית לעצירת האגרסיביות הרוסית למרות הצהרות נאט"ו על תוכניות שונות (הרלוונטיות של נאט"ו הוא נושא הדורש מאמר בפני עצמו) וגם האופציה של סנקציות כלכליות איננה מתקבלת בסבר פנים יפות, שכן מדינות האיחוד השונות מגיבות לאופציה זו כל אחת באופן שונה בהתאם לאינטרסים הפרטיקולריים שלה. בולגריה, אוסטריה והונגריה, למשל פוסלות סנקציות בתחום האנרגיה באשר התלות שלהן באנרגיה רוסית גבוהה במיוחד. בריטניה וקפריסין, מצד שני פוסלות סנקציות בתחום השוק הפיננסי שכן הן מרוויחות לא רע מעסקות עם הרוסים בשוק זה. גם גרמניה שהתעשיה שלה מרוויחה יפה ברוסיה אינה נלהבת לסנקציות כלכליות חריפות, וצרפת, למרות הריגול הרוסי אינה מוכנה לסגת ממכירת שתי אניות מלחמה מתקדמות לרוסיה למרות שכבר חדשים מתקיימות הפגנות של תומכי אוקראינה במספנה הצרפתית שבסנט נזייר.

לעומת חברות האיחוד האחרות פולין, כמו גם ליטא, מציגות קו תקיף כלפי רוסיה. מי כמותן מבין מהי חתרנות ותוקפנות רוסית? מי כמותן מבין את ה-ד.נ.א. של מדיניות החוץ הרוסית? נשיאת ליטא הכריזה מפורשות כי מלחמתה של רוסיה באוקראינה היא מלחמה באירופה כולה. דונלד טוסק כראש ממשלת פולין, מדינה שידעה דיכוי רוסי/סובייטי, לוחץ על חברות האיחוד לא להסס לנקוט בנשק הסנקציות, תוך שהוא מסביר לעמיתיו שהחלטה אירופית על משטר סנקציות משמעותי נגד רוסיה הוא אבן בוחן להיתכנותה של מדיניות חוץ וביטחון אירופית אחידה.

אכן, חברותה בת עשר השנים של פולין באיחוד האירופי היא סיפור של הצלחה. בניגוד לאירו-סקפטיות של כמה מדינות חברות כגון בריטניה וצ'כיה, פולין נוקטת בקו פרו -אירופי ברור לאורך כל הדרך והיא גם מועמדת רצינית להצטרף לגוש האירו. היא גם המדינה היחידה שהמשבר הכלכלי מאז 2008 פסח עליה. בחירתו של טוסק לתפקיד הרם ביותר באיחוד האירופי היא לכשעצמה אמירה אירופית ברורה לרוסיה: אין לשוב אל עידן יאלטה ופוטסדאם. לא עוד חגורת גרורות תקיף את רוסיה. סביר להניח כי המאורעות באוקראינה היוו גורם המשפיע על בחירתו של ראש ממשלת בריטניה לנשיא המועצה האירופית.

התפתחות סמלית נוספת היא הכרזתו של פיליפ ברידלאב המפקד העליון של כוחות נאט"ו באירופה כי בסיס נאט"ו בעיר הפולנית שצ'צ'ין יורחב על-מנת להכיל כוחות לתגובה מהירה נגד כל איום מצד רוסיה. אינני יודע אם ברידלאב עצמו מודע לסמליות שבבחירת שצ'צ'ין לבסיס הרחבת כוחות הברית הצפון אטלנטית, אך עיר זו מוזכרת בנאום "מסך הברזל" המפורסם של ווינסטון צ'רצ'יל משנת 1946 שבו הוא הכריז כי "מסך ברזל ירד על אירופה מהעיר שצ'צ'ין עד לטריאסט" (לחוף הים האדריאטי), "מסך ברזל" המפריד בין העולם הקומוניסטי על משטרו הטוטליטרי לבין העולם המערבי על משטרו הליברלי.

האם חוזרת ההיסטוריה על עצמה? ודאי שלא. היא אינה חוזרת כי מעולם לא עזבה. היא נצבת במקומה, פושטת ולובשת צורות חדשות וגם ישנות.

תאריך:  02/09/2014   |   עודכן:  02/09/2014
שלמה פרלה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דונלד טוסק בחזית אירופה מול רוסיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל של נוסטלגיה וגעגועים לימי התמימות שלי, כפרח משפטים וכמתמחה מתחיל, שטף אותי לאחרונה, למשמע ההצעה לחוקק - מחדש - חוק מס העיזבון. אותם ימים - בתחילת שנות השמונים במאה הקודמת - "זכיתי" למלא טפסים מטפסים שונים, כדי "להוציא", עד כמה שאפשר היה הדבר, נכסי דלא-ניידי, מיטלטלין וזכויות, מתחולת ומאימת חוק זה. בשנת התמחותי השנייה, ביטל שר האוצר דאז, יורם ארידור - במסגרת הרפורמה הכלכלית והמשפטית שהונהגה אז - חוק מס עיזבון. אישית, איני מצדד - כלל וכלל - בהשבתו של חוק מס עיזבון, אולם אין זו מטרת רשימה זו. מטרתה של רשימה זו הינה להביא - להיערכות ראויה ומבעוד מועד - אם וככל שיחוקק, בשנית, חוק מס עיזבון.
02/09/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
לראשונה, פרמיית הסיכון על איגרות חוב של ממשלת ישראל (2.48%) - המשקפת הערכה בינלאומית לחוסן הכלכלי - דומה לזו של ארה"ב (2.38%).
02/09/2014  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
מועדיהם של שני אירועים, משמעותיים במיוחד לעם היהודי, פקדו אותנו לפני ימים מועטים. האחד - פרעות תרפ"ט, שחלו לפני 85 שנה (23.8.1929) והשני, החודש לפני 73 שנים, ב-1.9.41, פרוץ מלחמת העולם השנייה. מה הקשר בין שני אירועים קשים אלה בהיסטוריה של העם היהודי? הם מגולמים באיש אחד ובקבוצת פעילים שהייתה עמו ובמושגים של היום: מוסלמים פונדמנטליסטים.
02/09/2014  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
זה עתה הסתיים לו מבצע צוק איתן ובמסגרת הנושאים הראויים לציון היו לוחמי גולני שפעלו נמרצות במהלך הקרקעי וטנקי המרכבה. מצאתי לנכון בזמן זה לציין שניים שהיו אחראים לכך - האלוף אברהם יפה והאלוף ישראל טל ז"ל. וכל זאת למה, להלן הסיבות:
02/09/2014  |  שמעון זיו  |   מאמרים
עיתונות צרכנית צעקנית, העובדת במלוא הקיטור, מעמיסה על עצמה באלו הימים שעות נוספות של עבודה, רק כדי להגיע אל כיסי ההורים, המתכוננים בהתרגשות עם ילדיהם לקראת צעדיהם הראשונים בכתה א'.
02/09/2014  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il