|   15:07:40
דלג
  יהודית מליק-שירן  
משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

אוזן רואה, עין שומעת

מה בין מוזיקה לאמנויות אחרות? מהו חופש ויזואלי עשיר? איך מתקשרת הפיזיולוגיה של המוזיקה עם פילוסופית האמנות?
08/09/2014  |   יהודית מליק-שירן   |   מאמרים   |   תגובות
בספר קשה לתאר מה שבמוסיקה ניתן גם כשלא שומעים [צילום: פלאש 90]

עניינו של הספר "אוזן רואה, עין שומעת" הוא בקשרים בין צליל לתמונה באמנות. את הספר ערכה ד"ר יעל כדורי שהיא מרצה לאמנות ב"בצלאל" והיא גם מוזיקולוגית ותאורטיקנית החוקרת את הקשרים של המוזיקה באמנות. תשעה מאמרים מאת אנשי אקדמיה מישראל ומחו"ל מהמובילים בנושאים אלה, יש בספר שערכה וכולם נוגעים בדיאלוג בין המוזיקה לאמנות. הדיאלוג מתרחב בין שלושה תחומים: מודרניזם, אוונגרד ואמנות עכשווית.

היופי בספר הזה, שכונסו אליו ארבע מסות שכתבו אמנים המתארים את תהליכי היצירה שלהם, ראיונות עם אמנים שונים על דרך עבודתם, ובפני הקוראים נפרשת פנורמה רחבה של המחקר העכשווי בתחום, המשלבת בין תאוריה לפרקטיקה ומוארת בחומר ויזואלי עשיר. מגוון רחב של דיסציפלינות מיוצגות בספר, ובהן תולדות האמנות, מוזיקולוגיה, פילוסופיה, טכנולוגיה וקוגניציה. נידונים בו קשרי מוזיקה, סאונד ודימוי בציור, מוזיקה, פרפורמנס ארט, אמנות קול, קולנוע, אנימציה, מוזיקה ויזואלית ויצירות מולטימדיה.

מה ניתן לעשות עוד עם מילים חוץ מלברוא אותן כל פעם מחדש? שאלה זו מחברת את הקורא לשתי תפיסות של אֶקְפְּרְסִיס (מוזיקלי). האקפרסיס מקורו ביוון העתיקה שפירושו תיאור מילולי המחיה בעיני הרוח את מה שלא קיים עוד. האקפרסיס יוצר אמנות דרך מדיום אחד להציג יצירת אמנות במדיום אחר. לידיה גר כותבת המאמר הזה מנסה להראות את השילוב בין שני המובנים של האקפרסיס שחושף את תרומתו בכלל ואת האקפרסיס המוזיקלי המביא להתפתחויות באמנות.

זה כמו לקחת סוג של דימוי מתחום הספרות, מטפורה המציגה שני תחומים השונים זה מזה אך מבליטה את הדימוי ביניהם. לדוגמא: הבטן שלי היא מחסן הצרות שלי. לכאורה, דוגמה מהחיים. אך מחסן לקוח מהעולם התעשייתי, הבטן הוא איבר בגוף האדם והצרות והבעיות מוצאות מקום מסתור בתוך המחסן הזה שנקרא בטן.

האקפרסיס מציג את הדימוי ואת הדיאלוג שנוצר ממנו בתחומי אמנות שונים.

את המענה לשאלתי מה ניתן לעשות עם מילים? מבהירה עורכת הספר ד"ר יעל כדורי, כשהיא מראיינת שתי אמניות שעיקר עבודתן האמנותית מתבססת על קולן. האמנית הראשונה, היא עדינה בר –און מישראל, היא מוגדרת כאמנית פרפורמנס, היוצרת את רגעי הרגש באמצעות ישותה, גופה ובשרה. בראיון היא מודה שלעבוד עם חומר, זה רגש עבורה. עבודה עם חומר זה ביטוי של רגש שאליו יתלוו צורה ותוכן.

למה הדבר דומה? זה דומה לשחקן שאומר במילים אבל לצורך אמנותו משתמש באיכויות קולו כמו שירה אופראית. האמנית השנייה, היא קיארה גואידי מאיטליה הבודקת את המתח הפורה בין הלחנה, שפה, סאונד, דימוי וחומר. גם גואידי משתמשת בקולה, בקצב נשימתו כדי להביע את איכויותיו של קולה. והיא אומרת ש"קול אחד אינו יכול להתאים להכול. הקול הוא כחומר ביד היוצר ויש להתאים אותו למה שמחפשים. אפשר לגוון קולות. הגיוון יוצר עניין במספר הקולות, במחוות, באינטונציה הקולית, בעוצמות ובהפסקות השקט"(עמ'63).

ג'וזף שפריצק, הוא אמן קול ומופיע בהופעות בין תחומיות כמו מוזיקה ואמנות, מוזיקה ותנועה. נחשב לאחד מראשוני משוררי הסאונד בישראל. בעבודתו הוא מציג את השירה הפונטית של אמני הדאדא והפורטוריזם. הוא משתמש בקטעים שיש בהם שגיאות פונטיות כמו הטקסט על יוסף טרומפלדור ומדקלם את השירה בהגייה הנכונה.

ההגייה הנכונה יוצרת את הצליל הנכון והאיכותי בטקסט סאונד טבעי ולא בטקסט סאונד אלקטרוני. השימוש בחומר הקולי הטבעי ללא מוזיקה אלקטרונית מלווה מחזיר את המאזין אל האוזן שחווה את החוויה וגם רואה את התפתחותה. לכן הספר נקרא "אוזן רואה, עין שומעת" כותרת הספר נלקחה מפסוק בספר משלי כ' 12. כאילו שני האיברים הנוגעים בחושים מתחלפים בתפקידים. "אֹזֶן שֹׁמַעַת וְעַיִן רֹאָה - ה' עָשָׂה גַם שְׁנֵיהֶם". האוזן שלנו, המסוגלת לשמוע את המציאות, והעין שלנו, המסוגלת לראות את המציאות, שתיהן מתנה מאלוהים ויש להכיר לו טובה עליהן; אלוהים עשה גם את המציאות וגם את שני החושים הללו, ומשום-כך הם תואמים.

יש אוזן אשר שומעת את כל דברינו, ויש עין אשר רואה את כל מעשינו – ולכן אלוהים ברא לאדם חושים שיעזרו לו לתפקד באמצעותן.ישנם אנשים, שמרוב דבקותם באמונה מסוימת, מתעלמים מהעובדות הסותרות אמונה זו, ואף הופכים את ההתעלמות לאידיאולוגיה: לדבריהם, החושים מטעים אותנו, והדברים שאנחנו רואים ושומעים אינם רלוונטיים. לאנשים אלה נועד הפסוק שלנו: חוש השמיעה וחוש הראיה אינם המצאה של "השטן" או של "יצר הרע"; אלוהים יצר את שניהם. אלה הם שני אמצעים שהאל נתן לנו כדי לעבוד אותו, להתקרב אליו ולהגיע אל האמת. לכן יש להתייחס בכבוד למראה עינינו ולמשמע אוזנינו.

הביטוי גם שניהם משמעו גם את שניהם יחד, גם את השילוב ביניהם (ראו גם שניהם): ה' יצר לא רק את חוש הראיה וחוש השמיעה אלא גם את השילוב ביניהם, את הכישרון להצליב מידע מחושים שונים ולהגיע למסקנות. גם זה כישרון שיש להשתמש בו ברצינות: לא לסמוך רק על שמועות - כי הן עלולות להיות מוגזמות או מטעות; לא לסמוך רק על מראה עיניים - כי הוא עלול להיות מצומצם ומנותק מההקשר הרחב; אלא להשתמש בשניהם יחד: אוזן שומעת ועין רואה... גם שניהם.

הספר שופע תמונות ומיצגים וזה אולי ייחודו לעורר מודעות ולהרחיב את הדעת בקשרים האמנותיים שנוצרים בין צליל לתמונה, בין תנועה לקול, בין מיצג ויזואלי לעיבוד החומר הרגשי. מאמר שמאוד אהבתי בספר הציג את הדיון בין צליל לתמונה. מאמרה של רות הכהן-פינצ'ונר. הצליל נוצר ומתחולל בשעה שהאוזן קשובה לרחשי הטבע. כשאנו במצב של מדיטציה אנחנו שומעים תדרים של שקט. גם שקט מפיק צלילים.

את הצלילים אנחנו שומעים באמצעות אוזנינו כשעינינו עצומות. יש האומרים שהצלילים המופקים בשקט, בדממה אותם האוזן רואה והעין חווה. צלילים המופקים באמצעות כלי נגינה יוצרים בדמיוננו את החיבור לתמונה. המוזיקה היא פסקול הנלווה לנרטיב הקיים בזכות עצמו, וההנפשה שהמוזיקה מייצרת היא כפולה. התמונות באנימציה מספרות סיפור צלילי או סיפור מילולי. כשהצליל מושהה גם האנימציה מוקפאת.

ניקח לדוגמה את הבלדה ל"שולית הקוסם" של גתה,סיפור המעשה מתאר מכשף שיוצא לדרכו,ושולייתו, שהשכיל ללמוד ממנו כמה מילות קסם מבקש באמצעות אחת מהן לגייס את המטאטא הישן שיעשה את מלאכתו במקומו- ימלא דליים מן הבאר ויביאם אל בית הקוסם. הקסם מצליח,אך יותר מהמידה הרצויה. השוליה שוכח את מילת הקסם שתפסיק את הפעולה של הייצור האוטומטי החוזר אל הבאר, ממלא דליים ומציף את הבית. השוליה מחבל תחבולה: שבירת המטאטא לשניים. לתדהמתו התחבולה שלו לא מצליחה, כי מנגנון הקסם רק מוכפל. במקום המטאטא האחד נצבים עתה שניים. שני כלים רובוטים ממלאים דליים ומציפים את הבית. הפעולה שלהם בעניין מילוי הדליים מהבאר הופכת לפעולה מהירה ושני המטאטאים רצים ממש למילוי תפקידם. בייאושו הרב קורא לעזרת המכשף וזה משיב את הסדר אל כנו.

מנקודת מבט נרטולוגית, העלילה בבלדה מתגלגלת מכוחן של פעולות דיבור. וולט דיסני יצר סרט הנפשה (אנימציה) המבוסס על הבלדה של "שוליית הקוסם". המוזיקה לעתים מחוללת את הרצף הסיפורי ולעתים משהה אותו. ההשהיה מביאה את המתבונן בסרט להפעיל את מחשבותיו. בכך היא יוצרת רצף נרטיבי בין המחשבה לבין פעולות האמירה בסרט לבין הדיאלוג המוזיקלי המתכתב עם כל אלה.

רוסו אומר בחיבורו על המסה של הלשונות(עמ'88) "אחד מיתרונותיו הגדולים של המוזיקאי היא היכולת לצייר את הדברים שלא ניתן לשומעם, בעוד ידו של הצייר קצרה מלייצג את הדברים שלא ניתן לראותם". ומה משמעות מחשבותיו של רוסו? כדי לענות על שאלה זו, אנסה לברר לעצמי את מקומה של המוזיקה ואת חיבורה לאמנות ויזואלית, לאמנות שהיא רצף מתנועה ורצף של סאונד קולי.

המוזיקה יוצרת נתיבים כדי לפלס לשפתה מקום בחיי בני האדם. הרצף בין הנתיבים הדינמיים של התמונה יוצר את החיבור למוזיקה ולתנועה. לאופני הצירוף בין צליל ומראה אין גבולות. ככל שהצלילים והמראות יוצאים ממרחבי הגבולות ויוצרים שפת התבוננות חדשה התצורות האסתטיות יוצרות חזון אמנותי או תרבותי המתכתב עם האוזן הרואה והעין השומעת.

מאמרו של זהר איתן, דן בקשרים תפיסתיים-קוגניטיביים: בין גובה, צליל ועוצמתו לבין היבטים של חושים שאינם שמיעתיים: מיקום ותנועה במרחב הפיזי, ראייה ומגע. הדיון בקשרים אלה מודגם ביצירתו של היידן "בריאת העולם" ומגיע למסקנות שהמוזיקה נוגעת ברגש המכיל ובעזרתו המאזין חווה שינויים מוזיקליים המתבססים על רצף סיפורי מילולי או תמונתי. לא ניתן להפריד את מקומם של צלילים גבוהים וצלילים נמוכים. כי גם הצלילים הגבוהים מספרים סיפור צלילי וגם הצלילים הנמוכים מספרים את רצף המראות הנחוות מול עיני המאזינים העצומות. העיניים שומעות והאוזניים רואות. אמנים ומוזיקאים אוהבי אמנות, סטודנטים ומורים יגלו ספר מרתק המרחיב את האופקים ואת הבינה האישית. ספר מומלץ מאוד.

מחקר בין תחומי האמנות: ציור, פיסול, מוזיקה והקשר בין התחומים.
סופרת ופובליצסטית
תאריך:  08/09/2014   |   עודכן:  08/09/2014
יהודית מליק-שירן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אוזן רואה, עין שומעת
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רחלי עמידר
8/09/14 12:32
 
יהודית מליק-שירן
9/09/14 18:59
2
עטרה אויסלנדר
8/09/14 19:19
 
מלכה בסר
8/09/14 20:10
 
רינת מצליח
8/09/14 23:17
 
בבר
9/09/14 03:37
 
יהודית מליק-שירן
10/09/14 22:21
 
יהודית מליק-שירן
10/09/14 16:49
 
יהודית מליק-שירן
9/09/14 22:33
3
עמית ברנע
9/09/14 07:19
 
יהודית מליק-שירן
11/09/14 00:06
4
אדלינה קליין
9/09/14 11:41
 
יהודית מליק-שירן
11/09/14 06:35
5
סיגל מגן
9/09/14 13:33
 
יהודית מליק-שירן
11/09/14 11:37
6
ירונה ד
9/09/14 21:42
 
יהודית מליק-שירן
11/09/14 17:11
7
חיה בנצל
10/09/14 14:40
 
יהודית מליק-שירן
11/09/14 19:28
8
זיוית
12/09/14 07:52
 
יהודית מליק שירן
13/09/14 12:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברות בשוק ההון הישראלי אמורות להתמודד עם שלל רגולציות בתחום הממשל התאגידי, שמטרתן היא להגביר את השקיפות וליצור סטנדרט של איכות ניהול ודאגה למשקיעים. מצד החברות נדמה כאילו הן צריכות לעמוד באינסוף תנאים של הרגולטורים השונים, ואלו רק הולכים ומתגברים. בין היתר נדרשות חברות ציבוריות לעמוד בתקנות וחוקים כגון: דרישות ה-SOX, תיקון 16 לחוק החברות, אכיפה מינהלית, שאלון ממשל תאגידי ועוד.
08/09/2014  |  רו"ח דורון כהן  |   מאמרים
כמה סרטונים מעוררי חלחלה הביאו לכך שהעולם המערבי מבין סוף-סוף את מה שישראל טוענת כבר שנים: הטרור המוסלמי הקיצוני הוא בעיה שלכם לא פחות מאשר שלנו. כאשר הקורבנות הם אמריקניים, המערב מרגיש פתאום שזה נוגע אליו. אלא שההבנה הזאת נעשית בצורה מגושמת ושגויה, ועלולה להביא לתוצאות הרסניות.
שמות כמו מארי-בי, תמר ולויתן מעלים כמעט בכל אחד ואחת מאיתנו תקווה לשגשוג כלכלי בעקבות מציאת מאגרי גז בשטחי ישראל. ואכן, לאחר שנים רבות של חיפושים, לצד נפילות למשקיעים בבורסה בתחום, נמצאו מאגרי גז טבעי משמעותיים בחופי ישראל. כ-500 קידוחי נפט וגז קטנים קיימים כבר משנות ה-1950, אך אין להשוותם לשדות שנמצאו עם תחילת האלף החדש. הכמויות שהתגלו לאחרונה היו כל כך עצומות, שעיתוני עסקים אמריקניים כמו ה"וול-סטריט ג'ורנל" הרשו לעצמם לקרוא לישראל "מעצמת אנרגיה".
07/09/2014  |  אלה עופר-רוזובסקי  |   מאמרים
רשות המיסים פרסמה (יום א', 7.9.14) נוהל חדש לגילוי מרצון אשר יחול עד 31.12.16, ונועד לתת הזדמנות נוספת לתקופה מוגבלת לציבור לבוא ולדווח מרצון על הון שלא דווח על ידם בעבר מסיבות שונות, תוך מחילה/ויתור על נקיטת הליכים פליליים כנגד הסדרת חבות המס האזרחית. במקביל לנוהל החדש, רשות המיסים פרסמה הוראת שעה המוגבלת עד 7.9.15, המאפשרת לבצע פנייה לגילוי מרצון באופן אנונימי.
לאחי ורעי היקרים ה׳ עליהם יחיו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il