|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

אינטרס ערוצי התקשורת מול זה הציבורי

הערוצים המסחריים והזכיינים מצויים כבר תקופה ארוכה בקשיים כלכליים לא פשוטים, כך נכנס תחום "התוכן השיווקי" - פרסום במסווה של אייטם מערכתי בתמורה לתשלום - לוואקום, באופן מסוכן
16/09/2014  |   מוטי קפלן   |   מאמרים   |   תגובות
הערוצים בקשיים כלכליים [צילום: איתמר לוין]

יותר ויותר נתקלים אנשי התקשורת והפרסום והצופים הלא תמימים וחדי העין, "תכנים שיווקיים" במסווה של "אייטמים" תמימים לכאורה. למעשה מדובר בפרסום לכל דבר ועניין, חוץ מהמסווה.

כמובן שנכון להיום "תוכן שיווקי" מסוג זה אסור לשידור, אבל כבר מזמן ברור כי "הרגולטור", כמו הרשות השנייה, חסרי אונים, מרצון או מחוסר יכולת אמיתית לפקח ולאכוף את האיסור.

הבעיה החמורה לא פחות ואולי הרבה יותר היא הסיבה לתופעה הנ"ל שהיא קצה קרחון.

הערוצים המסחריים והזכיינים, מצויים כבר תקופה ארוכה בקשיים כלכליים לא פשוטים, המטילים צל כבד על פעילותם השוטפת. במיוחד בולט לרעה במצבו הרעוע ערוץ, 10 עם חובות למדינה ולרשות השנייה.

כלל בולט וידוע בעולם התקשורת, הוא שככל שהמדיה יותר חזקה פיננסית, אם זה עיתון או ערוץ טלוויזיה /רדיו /אינטרנט וכו', היכולת שלה לבחור את התכנים עבור צרכני התקשורת שלה תיגדל.

למה הכוונה? אם מדיה תלויה לקיומה רק בפרסום שוטף, ואין לה יכולת קיום אוטונומית, או לפחות גב כלכלי איתן של מו"ל ו/או בעלים, עם "כיס עמוק" ורצון לתמוך במדיה ללא קשר ל"תזרים השוטף" של ההכנסות מפרסום, מצבה מורכב וקשה, ויכולת ההישרדות ככלי תקשורת מוערך רציני ובלתי תלוי נפגעת.

השינויים הטכנולוגים המהפכניים והמואצים, הביאו לדעיכה של ענפים שלמים בעולם התקשורת, ובמיוחד לעיתונות המודפסת. התפתחות אדירה בעולם האינטרנט, והפרסום הדיגיטלי הפחיתה מהאטרקטיביות של ערוצי הטלוויזיה, כאפיק בלעדי כמעט לחשיפה המונית.

ועכשיו, תחשבו איך מרגיש מו"ל, או בעלים של מדיה, או מנהל מדיה עיתון או ערוץ טלוויזיה למשל, כאשר בסוף החודש מסתבר שההוצאות והחובות השוטפים עולים על ההכנסות מפרסום...?

כאן נכנסים לתמונה כל מיני "מתווכים" או "מאכערים" אם תרצו, שמביאים לפריחתו של תחום "התוכן השיווקי" קרי, פרסום במסווה של אייטם מערכתי בתמורה לתשלום.

המפרסמים הגדולים וגם הקטנים יותר, באמצעות אנשי הפרסום והמדיה שלהם ממליצים ללקוחות "להיכנס" לדוגמה לתוכניות "לייף סטייל" המשודרות בד"כ בשעות הבוקר היום או הערב בתשלום עבור "תוכן שיווקי".

וכך אנו צופים במחזה מגוחך עד מביך, מישהי מרשת כלים סניטרים, מציגה לנו ..אסלה חדשנית, ולצידה מסביר לנו "רופא פלסטיקאי בכיר", למה כדאי להגדיל (או להקטין) את החזה, ולהזריק בוטוקס לכל מיני מקומות בגוף...

יותר ויותר מנהלים ו"בעלי עניין" באותם ערוצים מתפתים להכניס "אייטמים בתשלום" כדי לגייס מימון שוטף. לכאורה ניתן להבין את האינטרס שלהם, אבל מדובר בתהליך הרסני בהיבט הציבורי.
מי שניפגע למעשה בעיקר זה הציבור, שבמסווה של תוכן מערכתי מקבל למעשה פרסומת שהקריטריון היחידי כמעט בה, הוא יכולת התשלום של המפרסם.

חמור מכך, הרדידות שלא לומר הוולגריות של רוב התוכניות בערוצים המסחריים, היא גם פועל יוצא של השיקול העסקי כלכלי הקובע.

"הרייטינג הוא המלך". והקנה מידה הכמעט יחידי הוא כמה שיותר צופים לתוכנית, לכאורה כדי לשכנע את המפרסמים לפרסם ולשלם הרבה כסף עבור הפרסום. אבל מסתבר שהעסק לא עובד גם כשמכונים למכנה המשותף הנמוך ביותר, עובדה שמחירי הפרסום בירידה.

התופעה הולכת ומחמירה בשנים האחרונות, היכולת של "אדם אלמוני מהיישוב" או אפילו קבוצה גדולה של אזרחים להגיע לתקשורת ולהביע עמדה בנושא ציבורי, כחברתי או כלכלי נחלשת מאוד. ככל שמנגד עומדים שיקולים ואינטרסים של חברות ומפרסמים גדולים, שכמעט כל ערוצי המדיה תלויים בתקציבי הפרסום שלהם וחוששים מאוד מניגוד האינטרסים שיהיה אם תשודר כתבה או תוכנית בה תוצג עמדה מנוגדת לאותה חברה גדולה, או אפילו ביקורת על נזקים והשפעות שליליות, כתוצאה מפעילות החברה בעלת הכוח והממון, "רק לא להרגיז את המפרסמים" הופך להיות שיקול קובע אם להכניס אייטם או ידיעה לשידור.

ומה עם חופש הביטוי והביקורת הציבורית, ללא מורא ללא משוא פנים? שאלה טובה.

ככל שערוצי התקשורת יהיו תלויים במפרסמים הגדולים להישרדותם, במיוחד במצב כיום של קשיים באותם ערוצים (במיוחד ערוץ 10 לדוגמא), במקביל למצב כלכלי חברתי קשה בכלל במדינה, וככל שהרגולטור יתעלם מקיום חובתו בפיקוח על הערוצים והתכנים המשודרים למשל, חופש הביטוי האמיתי, והאינטרס הציבורי לחשוף ולהביע ביקורת ייקטן מאוד.

כותב המאמר הוא יועץ ומרצה לתקשורת שיווקית ויחסי ציבור
תאריך:  16/09/2014   |   עודכן:  16/09/2014
מוטי קפלן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אינטרס ערוצי התקשורת מול זה הציבורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטרור זקוק לפרסום, לתהודה, לתקשורת. זה סם החיים שלו. ככל שתהיה לו תהודה גדולה יותר ככה יגבר הפחד מהטרור, ככה ירבו לדבר עליו, וככה יעלה במעמדו. לא לחינם אנשי הטרור הם אשפים במלחמה על התודעה של הציבור ומנהיגיו. זה חלק אינטגראלי מהטרור. ואני בא וטוען שמכתב הסרבנות של מה שקוראים אנשי יחידה 8200 הוא בגדר עוד פעולת טרור של השמאל הקיצוני במדינת ישראל. קיצוני השוליים, משמאל ומימין, זקוקים לפרסום, לתהודה, אחרת קולם לא ישמע ומעשיהם לא יוודעו. בזמן המלחמה האחרונה ארגוני השמאל הקיצוני, ותמיד חובה להצמיד אליהם את המילה ו"הקיקיוני", יצאו בהפגנות נגד צה"ל והמדינה, פרסו בעיתון הארץ מודעות גינוי, ואפילו "מרץ" הציונית חברה למפלגות הערביות בהצעה לאי אמון בממשלה, שעה שחיילי צה"ל נלחמו ברצועה. הם אומנם זכו לפרסום, אך בממדים צנועים.
16/09/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
מכתב יוצאי יחידה 8200 כי אינם יכולים להמשיך לשרת במילואים ביחידה, כתוצאה ממה שהם עשו בזמן השירות - מדאיג, מביך, אך בעיקר מרגיז בשל תפיסה ילדותית לא בשלה של האירועים, של החיים, של מטרת השירות בצה"ל ומטרות מלחמות צה"ל לשמירה על בטחונה וקיומה של המדינה.
16/09/2014  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בשולי הכותרות: המלאכית של גרמניה - מי אמר שהעולם כולו נגדנו? דַברו עברית הדתיים בראש מצעד בתי הספר המצויינים, מה הפלא? אבו-מאזן - האיש והחזות ולקינוח פסוקו
16/09/2014  |  ציפי לידר  |   מאמרים
במסגרת כתבה בעלת מסר יחצ"ני-אוהד ב"דה מרקר" על אודות השר גדעון סער ורעייתו העיתונאית גאולה אבן-סער, פורסם דבר מעורבותה של רעיית שר הפנים הגברת אבן-סער בפעילות הפוליטית של בעלה. בעקבות החשיפה, ואולי בגללה, החליטה אילה חסון-נשר, מנהלת חטיבת החדשות של הערוץ הראשון, להטיל מגבלות מסוימות על פעילותה העיתונאית של גאולה אבן-סער ולמנוע ממנה את האפשרות לראיין את מקורבי בעלה ואת מי שקשורים לפעילותו הפוליטית. הפרסומים בתקשורת של פרטי ההחלטה הניהולית-עיתונאית הזו הובילו, ככל הנראה, למחלוקת מקצועית שאליה נלוותה סערת רגשות שבעקבותיה החליטה סער-אבן לנטוש את האולפן, "ללכת הביתה", ולא להגיש את תוכניתה "המוסף". בעקבות הצעד האמוציונלי הזה הוזעק מגיש מחליף.
16/09/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
לפני מספר ימים פרסמו 43 אנשים צעירים אנשי מילואים, המשרתים או שרתו ביחידה המודיעין 8200, מכתב שבו הם אומרים כי הפעילות שלה מהווה פגיעה בזכויות של הפלשתינים שכן היא מבוססת על חדירה לפרטיותם של אנשים. ליתר דיוק: נעשה כאן איסוף מידע במאמץ לפורר את החברה הפלשתינית. המוחים כתבו כי הם לא מוכנים להמשיך ולשרת ביחידה זו. אמירה זו זיכתה אותם בכרטיס כניסה למועדון הנאצל של עולם הפוליטיקלי קורקט הבינלאומי. עולם התקינות/האנינות הפוליטית. עולם זה, שכל הבאים בשעריו, מתרווחים להנאתם על כורסאות הטלוויזיה לאחר שמלאכת יומם נעשית בידי אחרים, מוסלמים, אם אפשר, והוא מחפש לו, תוך כדי עלעול בעיתוני היום, טרף קל. טרף אותו מספק לו כל הזמן, השמאל הישראלי, בנפש חפצה.
16/09/2014  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il