|   15:07:40
דלג
  יהודית מליק-שירן  
משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מרחב רגשי בהֶמְיַת הָרֶחֶם

באסופה זו נבדקו הקשרים בין אם לבנה, בין רעיה לבעלה, בין חברה לאהוב לבה לוחם קרבי. העיקרון המארגן של האסופה ליקט שירים שעסקו במרחב הרגשי בין נשיות למלחמה ובין אימהות למלחמה
18/09/2014  |   יהודית מליק-שירן   |   כתבות   |   תגובות
עטיפת הספר

מהי אנתולוגיה נשית?

אנתולוגיה נשית קובצה על-ידי שתי משוררות שושנה ויג ומזי מלמד-כהן, שערכו את הספר הזה במהלך מבצע "צוק איתן". הן כנראה ראו את הפוטנציאל הטמון בכתיבה נשית בעת מלחמה וערכו את האסופה הזאת לספר שירים. המיית כאב הזועקת מתוך רחשי לבן של חמישים ושבע משוררות שהן רעיות, אימהות וחברות של לוחמים קרביים שלחמו במבצע "צוק איתן" קובצו אל הקובץ המיוחד הזה הזועק את "המיית הרחם".

כותרת הספר

כותרת הספר: "המיית הרחם" היא דו-משמעית: 1. זה קול מתמשך נמוך ושקט. 2. ספרותית (כמילה ראשונה בצירופי סמיכות) התרגשות, געגועים, השתוקקות. שני הפירושים לספר מתאימים, כי הם עוסקים בקולות הבאים מכתיבתן של נשים. קולות המביעים התרגשות, אהבה, געגועים והשתוקקות לסיום מצבים חרדתיים שהכניסו מדינה שלמה לסיר המבעבע של החיים. קשה לחיות בסיר לחץ כזה.

הרחם ממנו מגיח תינוק לעולם בקולות שמחה מדומה לאותו רחם אדמה הלוקח את התינוק שבגר והיה לבחור צעיר בעת מלחמה. האדמה יונקת את דמו ואוספת אותו אליה בטרם עת. האדמה מדומה בספרות העולם המיתולוגית ל"רחם" ממנה נולדים חיוכי פרחיה ותנובותיה. היא האימא הקדומה היולדת ובולעת אל תוכה כל מה שיצא ממנה. היא גם הבית, וכדי ליצור את הבית היציב והמוגן צריך לעבור מסע לבד ומסע אינטימי בשניים. בספר יש רישומים של הציירת אילנה גרף וציור העטיפה המיוחד של הציירת סמדר לומניץ. ציור עטיפה מאיר את נשיותה של אישה באשר היא אימא, רעיה וחברה של אותו לוחם בעזה.

העיקרון המארגן של הספר

באסופה זו נבדקו הקשרים בין אם לבנה, בין רעיה לבעלה, בין חברה לאהוב לבה לוחם קרבי. העיקרון המארגן של האסופה ליקט שירים שעסקו במרחב הרגשי בין נשיות למלחמה ובין אימהות למלחמה. מתוך הקשרים האלה יוצאים למסע אישי בתוך הספר הזה.

"בְּרַדְיוֹ מַשְׁמִיעִים לְלֹא הֶרֶף שִׁירִים / שֶׁמַּשְׁמִיעִים כְּשֶׁיְּלָדִים מֵתִים" (טל איפרגן, עמ' 11). "בַּלֵּדָה לֹא כּוֹאֵב כְּמוֹ בַּמִּלְחָמָה... כִי הַכֹּל מַתְחִיל מֵאִמָּהוּת וְנִגְמַר בְּאִמָּא אֲדָמָה "(אורית גלנטי, עמ' 14). ובשיר של אודרי פיינגולד בולטות הדאגה והחרדה שנולדות בעת מצוקה אישית ולאומית " הָאַחִים שֶׁלִּי בִּפְנִים / הָאַחִים שֶׁלִּי נִלְחָמִים/ הָאַחִים שֶׁלִּי מַקְרִיבִים אֶת הָאַחִים שֶׁלָּהֶם "...(עמ' 58). העיקרון המארגן של הספר עוסק בנפש האדם ובמורכבותה. חמישים ושבע משוררות כותבות בהבעה ספונטנית של רגשות ומצוקות את הגיגיי הקרב המתחולל בנפשן. אך זה לא רק קרב המתחולל בנפשן, אלא זה הקרב על הבית והקרב מלווה בטראומות סביבתיות. יש הכותבות, יש המציירות ויש המפסלות את פחדיהן, תפילותיהן וכמיהותיהן שהבעלים, הבנים והחברים ישובו בשלום.

עולם גלוי ועולם נסתר

מעבר למילים הגלויות עולים התכנים הסמויים מן העין בקריאה הראשונה. התכנים הסמויים מדליקים הבזקי תמונות שנחוו בתודעה הלאומית ובתודעה האישית. הרצון לסיים את הסכסוך רב השנים על האדמה ולקיים בה שתי מדינות לשני עמים עולה אפילו ממונולוג דמיוני המבקש שיחה בארבע עיניים עם אישה ערביה. מונולוג המעלה תהיות שמחשבות על החיים. בכך הופך מקבץ השירים הזה לספר הגותי העוסק בפילוסופיה על החיים ועל המוות באדמת מריבה:

"אִם הָיָה לִי יֶלֶד בַּמִּלְחָמָה / הָיִיתִי מֵתָה/שׁוֹכֶבֶת בִּמְקוֹמוֹ בָּאָרוֹן/ עֲטוּפָה בַּדֶּגֶל. / אִם בְּנֵךְ יוֹצֵא לַמִּלְחָמָה/ הוּא הוֹפֵךְ שָׁהִיּד/ וְאַתְּ חַיָּה / צוֹעֶקֶת מִצַּעַר" (שושנה ויג, עמ' 17). מילת המפתח בשיר הזה היא מילת התנאי "אם" שחוזרת פעמיים בשני בתי השיר. בית לאם ישראלית ובית לאם ערבייה. כמו האדמה המקוננת בצד הישראלי והאדמה המקוננת בצד הפלשתיני. האם הישראלית מוכנה להקריב חייה ורק לאפשר לבנה החייל לחזור בשלום משדה הקרב, מוכנה להיות במקומו בארון הקבורה. מילת התנאי השנייה "אם" מתייחסת לאם הערבייה המתייחסת למות בנה בשלווה גמורה לעיני סביבתה, הוא מת כגיבור קדוש, אך כשהיא עם צערה היא בוכה בשקט "צועקת מצער". כל אימא והתייחסותה האחרת לחיים. השיר הזה במידה רבה מבטא את הלך הרוח של נשים רבות שהיו אימהות לילדים שלחמו במלחמה הראשונה שלהם להגן על הבית.

בספר מתוארים שלבי המלחמה מבחינה רגשית: הפחד מפני הנקישה בדלת " בְּנֵךְ הַחַיָּל/ נָפַל./ קְצִין הָעִיר,/ מְבַשֵּׂר, עַל רֶגַע שֶׁהִשְׁחִיר." (מרים סידי, עמ' 22). " אַתְּ מְבִיאָה יֶלֶד לְעוֹלָם / וְהָעוֹלָם עוֹשֶׂה בּוֹ כִּרְצוֹנוֹ,/ לֹא כִּרְצוֹן הַיֶּלֶד/ לֹא כִּרְצוֹנֵךְ/ אוֹ כִּרְצוֹן אָבִיו" (יעל לוקסמבורג כהנא, עמ' 24). שותפות גורל בשכול בולט" וְעָמַדְנוּ פָּנִים מוּל פָּנִים / כָּל אַחַת וְאָבְדָנָהּ הָאִישִׁי "(נורית צדרבוים עמ' 36). " הַבֶּהָלָה גּוֹעֶשֶׁת בַּבֶּטֶן / סְעוּרַת פָּנִים / וְהַלֵּב נֶחְמַץ" (יהודית מליק-שירן עמ' 51).ובשיר אחר" הַמּוּזוֹת בּוֹכוֹת/ כְּשֶׁהָאִמָּהוֹת בּוֹכוֹת/ לְהָשִׁיב בַּנִּים מִמַּעְגַּל הָאֵימָה" (זוהר אביב עמ' 61).

ביום ובלילה נורו טילים מעזה לתוך שטחי ישראל והיינו לאומה אחת החרדה לגורל ילדיה בעורף ולגורל ילדיה בחזית " בְּיוֹם בּוֹ עֵרֶב רַב שֶׁל אֲנָשִׁים קָם לְהוֹרְגִי מֵרַרְתִּי בִּבֶכִי. / בְּיוֹם בּוֹ אֱלֹהֵי הַחֶמְלָה עָטָה עַל פָּנָיו מַסֵּכַת שָׂטָן....קוֹנַנְתִּי קִינָה" (רונית בכר שחר עמ' 63). השורות המצוטטות מביעות את רעד הגוף בקבלת הידיעה על אבדנו של חייל וזה לא משנה אם מאש כוחותינו או מאש אויב, התוצאה היא אותה תוצאה של פחד המאבן את הגוף מחד ומרעיד את הנפש מאידך." שָׁמַעְתִּי שֶׁקִּבְּלָה יְדִיעָה וְרָאֲתָה אֵיךְ עַצְמָהּ בּוֹכָה וְלֹא יָדְעָה אֶת נַפְשָׁהּ" (נעמה ארז, עמ' 78). נשים בקו העימות של הלב מטלטלות את סערת נפשן מצד לצד. המית הרחם נכתבת ומשחררת את הלחצים והמתחים מבעירה יומיומית שלנו ומהקשבה קבועה לחדשות היום.

שירת המחאה

שירה זו שהגיחה מבעד לקירות הפייסבוק, העידה על רחשי הלב הכורע תחת הנטל הלא שפוי של יירי טילים, על אבדן חיים ביירי פצמ"רים, על כמיהה לשלום שמתרסקת כל פעם מחדש לאחר שנחתמה.

האויב לא מעוניין בשלום, האויב מעוניין במלחמה. כמה שיותר להשמיד ציונים. בעבר נעשו ניסיונות של הדברות לשלום עם נשים הכותבות שירה מהעולם הערבי. מפגש אחד כזה, אני זוכרת שנערך בבית סוזאן דלל בנווה צדק. לכל המשתתפות חולקה סיכת יונה מוזהבת, חשבנו אז שהמשוררות הכותבות שירה, הן שגרירות העולם הערבי. אך קולן לא נשמע. קולן סורס תחת קולות מנהיגי עולמן.

בספר הזה בולטות המית הלב והתוגה היומית של העצב המשאיר אותנו עם חוויה של געגוע וערגה למי שאיננו בחיים אך מצוי היטב בתודעה הלאומית הצרובה בחיי האומה. המלחמה הזאת ליכדה חילוניים ודתיים, גיבשה דעות מנוגדות, ועטפה באהבה חיילים בודדים שהקריבו נפשם בארץ שאהבו. יש בשירים מגע אנושי מלכד עיניים דומעות. כל השירים שנאספו מביעים את חרדת הקיום, זיקות מנחמות בין בני אדם היודעים לחבק ולעטוף. הקשרים החזקים האלה בין בני האדם ליכדו אותנו בעת פרדה מחייל בודד.

האנתולוגיה מביעה שירת מחאה על הסכסוך המתמשך כבר 66 שנים. סכסוך שאין בו פתרון. האימהות נמצאת בפרדוקס קיומי, לכודה בין שיח המיליטריזם וההקרבה הפטריוטית לבין נורמטיביות אזרחית הכוללת גיוס חובה. קולות האימהות מהדהדים בתפילה לשלום בין הבריות, לשלום בין שני העמים, לשלום שיצמיח קולות של מציאות אחרת. מציאות שהיא כמיהה לא מושגת. נופים כואבים משורטטים בקולמוס שירת הלב. באמוציונאליות הקולקטיבית שמחת החיים מנצחת את הכאב וסוללת נתיבים של אור המאירים את החושך. ספר זה משמש כיומן מלחמה וחשוב בנושאים העולים ממנו הנותנים כוחות ריפוי לנפש שלנו.

שירת מחאה, צוק איתן;

"המית הרחם", אנתולוגיה נשית שערכו שושנה ויג ומזי מלמד-כהן, "פיוטית"הוצאה לאור, 88 עמ' 2014.
הכותבת היא משוררת ופובליצסטית
תאריך:  18/09/2014   |   עודכן:  18/09/2014
יהודית מליק-שירן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מרחב רגשי בהֶמְיַת הָרֶחֶם
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שני כסיף
18/09/14 10:36
 
יהודית מליק-שירן
18/09/14 15:10
2
שושנה ויג
18/09/14 21:46
 
יהודית מליק-שירן
19/09/14 00:04
3
מבקר שירה ידוע
23/09/14 02:05
 
מבקר שירה לא ידוע
25/09/14 08:11
4
לילו
6/10/14 22:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיפורו של יצחק בשביס זינגר "שונאים, סיפור אהבה" היה לסרט מצליח בכיכובן של אנג'לינה יוסטון, לינה אולין ורון סילבר. כך גם עלו כמה הפקות שלו בתיאטרון הישראלי במשך השנים, בהבימה, גשר, והאחרונה שבהן - בת' מלנקי. אך הפקה זו (של בית הספר שחוסה תחת כנפי תיאטרון באר שבע, ובוגריו המוצלחים מהווים את העתודה המקומית לתיאטרון של בירת הנגב), הפקה זו היא המרגשת והמעולה מכולן.
18/09/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
פרקליט המדינה שי ניצן, והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מונעים חשיפת העדויות המפלילות שהועלו בחקירה בפרשת פינטו נגד תנ"צ אפרים ברכה. בדרך זו מחפים השניים על אפרים ברכה, מונעים מידע מבית המשפט, מסתירים מידע מהותי מהציבור, וחמור מכך: הם מאפשרים לתנ"צ ברכה להמשיך בתפקידו כראש היחידה הארצית לחקירות הונאה למרות החשדות החמורים נגדו.
17/09/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
נציגה: שלום, אני מדברת עם יאיר אורבך?
17/09/2014  |  יאיר אורבך  |   כתבות
ביום ראשון (ה-14 לספטמבר 2014) ארחה מערת אליהו הנביא בחיפה אחדות יהודית ערבית ובין-דתית, שכל משתתפי האחדות הזו מייחלים שבע"ה השנה החדשה תיראה רק כך בתחום הדתי והאנושי. בסביבות השעה ארבע וחצי אחה"צ הגעתי למערת אליהו הנביא בחיפה עם קבוצה של למעלה משישים פלשתינים ממזרח ירושלים - משפחות, משפחות, עם מספר יהודים ויהודיות חילוניים מהשמאל, עם שני פעילים דתיים (חיים כהן ואליהו) למען השלום ועם מר ראיד (ששימש גם כמתורגמן) ורעייתו מנצרת, לבקר במערה, כחלק מביקורה התיירותי של אותה קבוצה בצפון (בזכרון יעקב, בכפר פרדייס, בהיכל הבאי בחיפה וכאמור במערת אליהו).
17/09/2014  |  הרב אליהו קאופמן  |   כתבות
הלימפומה היא אחת מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, אולם סקרים בינלאומיים שנערכו בעשור האחרון מצביעים, כי רמת המודעות של הציבור למחלה הקשה אינה גבוהה מספיק.
17/09/2014  |  ד"ר אברהם אביגדור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il