|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

צהר לפרשה

תשתית לצדק חברתי

כאשר חוטבי העצים ושואבי המים באים בברית, כאשר הרבים עלולים להיענש על חטאיהם של היחידים - קובעת התורה את האחריות ההדדית, הן הנפשית והן הפיזית
18/09/2014  |     |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: בית לוחמי הגטאות]

בפרשת השבוע נמצא את היסוד והתשתית לצדק חברתי. הפרשה פותחת בתיאור הניצבים בברית: ראשי השבטים, הזקנים, השוטרים וכל איש ישראל. בנוסף לכך ניצבים חוטבי העצים ושואבי המים.

הכוונה היא לעובדים הפשוטים, ואילו רש"י מפרש שהמדובר בכנענים שבאו להתגייר בימי משה. אף על-פי שמדובר בגרים שבאו בערמה וכוונתם אינה טהורה, כמו הגבעונים בזמנו של יהושע, משה קיבלם ונתנם חוטבי עצים ושואבי מים. במילים אחרות, הברית אינה נכרתת עם יחידים, גם לא עם שכבה זו אחרת במרקם החברתי, אלא עם העם כולו ואפילו עם אלו שהסתפחו אליו מבחוץ. כך מעידה התורה: "למען הקים אותך היום לו לעם והוא יהיה לך לאלוקים".

עניינה של הברית הוא יצירת עם, שכידוע מורכב ממעמדות שונים -מחוטב העצים ושואב המים ועד ראשי השבטים. מן הדור הנוכחי, ומן הדורות הבאים, כולם נכללים בברית. מהי משמעותה של ברית זו שנועדה לקשור לא רק בינינו לבין ריבונו של עולם, אלא גם לחבר אותנו ליחידה אחת הקרויה עם? התורה משיבה בסמוך על התוצאה והמשמעות של כריתת הברית: "פן יש בכם איש או אישה או משפחה או שבט אשר לבבו פונה היום עם ה' אלוקינו ללכת לעבוד את אלוהי הגויים ההם".


נגלות ונסתרות


המדובר הוא באדם יחיד, איש או אישה (או משפחה או שבט), המתכננים ומעלים על ליבם ("אשר לבבו פונה") ללכת לעבוד עבודה זרה. אף על-פי שמדובר כאן על חטאו של היחיד, העונש שמתארת התורה הוא עונש על הרבים: "ויחר אף ה' בארץ ההיא, להביא עליה את כל הקללה הכתובה בספר הזה".

מדוע ולמה נענשים הרבים על חטאו של היחיד? שאלה זו, מלמד אותנו רש"י, עלולה להישאל על-ידי עם ישראל: ואם תאמרו: מה בידינו לעשות? אתה מעניש את הרבים על הרהורי היחיד?! ותשובת הקב"ה לשאלה זו היא: "אין אני מעניש אתכם על הנסתרות", שהן לה' אלוהינו והוא ייפרע מאותו יחיד; אבל הנגלות, לנו ולבנינו -לבער הרע מקרבנו, ואם לא נעשה דין בהם, ייענשו הרבים.

רש"י מוסיף ומלמד אותנו פרט נוסף: נקוד על "לנו ולבנינו" - לדרוש, שאף על הנגלות לא ענש את הרבים עד שעברו את הירדן משקיבלו עליהם את השבועה בהר גרזים ובהר עיבל ונעשו ערבים זה לזה.

שני דברים למדנו מכאן. ראשית, לא יכול היחיד לומר: מה לי ולחטאיו של זולתי? כל אחד יחיה באמונתו! התורה מלמדת אותנו את הכלל הידוע "כל ישראל ערבים זה בזה", ולכל יהודי יש אחריות על חטאי זולתו. שנית, למדנו שערבות זו על החטאים הגלויים של זולתנו, נתחדשה עת עברנו את הירדן ונכנסנו לארץ ישראל.


לפקוח עין על הזולת


המסר החינוכי שהתורה מעבירה לנו כאן הוא שהיהודי אינו חי במנותק מן החברה; עליו לפקוח את עיניו גם למעשיו של זולתו. התורה אינה מקבלת את הפלורליזם הנותן לגיטימציה לכל אחד לעשות את אשר עולה על רוחו ובתנאי שאינו פוגע בזולתו. התורה מצפה מכל איש ישראל לדאוג ולהיות אכפתי גם לרעהו. כאשר יהודי רואה את חברו נוהג שלא כהוגן, עליו לקיים מצוות תוכחה ולהשתדל להשיבו לדרך הישר. אם אינו עושה כן, גם הוא שותף במעשה העבירה, וגם הוא עלול להיענש על כך שלא מנע את העבירה ולא הוכיחו.

התורה מחנכת אותנו לחיות חיים של אחריות חברתית. שורש התפיסה הזו הוא גם העומד בבסיס התפיסה של צדק חברתי אמיתי. שיח הזכויות אינו יכול להיות מנותק משיח החובות. בהיבט האחד, מפני שלא ניתן לדבר על האחד בלי האחר. הזכות של בעלי צרכים מיוחדים לנגישות, משמעה החובה של החברה לדאוג לנגישות.

אולם התורה מוסיפה רובד נוסף והוא, שהאכפתיות שלי לכך שפלוני עובר עבירה ומפר את החובות המוטלים עליו, היא היא היוצרת את מצב האכפתיות המביא אותי לדאוג גם לזולתי. וכך פוסק הרמב"ם: חייב אדם להיזהר ביתומים ואלמנות מפני שנפשן שפלה למאוד ורוחם נמוכה אף על-פי שהן בעלי ממון; אפילו אלמנתו של מלך ויתומיו מוזהרים אנו עליהן שנאמר "כל אלמנה ויתום לא תענון". והיאך נוהגין עמהן, לא ידבר אליהם אלא רכות, ולא ינהוג בהן אלא מנהג כבוד, ולא יכאיב גופם בעבודה וליבם בדברים קשים, ויחוס על ממונם יותר מממון עצמו.

ביסוד הצדק החברתי עומדת ההכרה שמרכיבי החברה צריכים לדאוג זה לזה. הדבר בא לידי ביטוי ברצון של כל אחד מאיתנו להיטיב את עולמו הרוחני של הזולת, ובנוסף לכך לדאוג לצרכיו הגשמיים של הזולת, כדי ליצור חברה אכפתית יותר, שהיא חברה שתדאג גם לצדק חברתי בתוכה.

הכותב הוא ראש בית המדרש לתורה בשערי משפט ורב קהילות "עדת בני ישראל המאוחדת" ו"עלומים" ברעננה. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  18/09/2014   |   עודכן:  18/09/2014
הרב אביחי קצין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1. אמת לשעתה out, חובה לפרסם in. כך אפשר לתמצת בשש מילים את ההלכה החשובה והחדשנית של ההרכב המורחב בבית המשפט העליון בפרשת סרן ר' נגד אילנה דיין (יום ה', 18.9.14).
18/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מלאו מאה ועשרים שנות ימיו. הוא עומד לבדו במלוא אונו האחרון על גדות הנהר אותו לא יחצה מול עם צעיר הניצב דרוך בהמוניו לעבור את הגבול בין עבר של שעבוד מזה, בו הבחירה היחידה שניצבה לפניו הייתה בין ייאוש לתקווה, לבין עתיד לא נודע מזה, המחכה לבשורת הבחירה השמורה רק לפני בני חורין, הבחירה החופשית בין "הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ ... הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה". רגעיו כלים. הוא יודע. הם יודעים. עיניו לא כהו. הוא מביט אל הארץ שם לא יבוא. הוא רואה עד סופה. הוא ייטמן ואיש לא ידע קבורתו. אבל הוא יהיה עם העולים בהר. שתי מילות צוואה של האיש הזה ההולך למות תלווינה אותם תמיד, ּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים !
18/09/2014  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
אין זה מאמר על הטרגדיה הדרום אפריקנית, שכותרת הכתבה זהה לו, פרי מחזהו של אלן פיטון. אלא עקב מכתב חיילי שרות החובה על הרעב השורר בבתיהם. זעקה זו מצאה את מקומה רק בעמוד 12 בידיעות אחרונות, העיתון של המדינה. התפטרותו של גדעון סער כנראה חשובה יותר.
18/09/2014  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
בישראל קיימת חובת דיווח כללית לאור הוראות סעיף 131 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). ברם, סעיף 134א לפקודה מעניק סמכות להתקנת תקנות לפטור מהגשת דוח שנתי במקרים מסוימים, ומכוחו הותקנו תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח- 1988 (להלן: "התקנות").
18/09/2014  |  KPMG סומך חייקין  |   מאמרים
באחד מעיתוני הערב היוצאים לאור בבוקר הופיע מאמר תגובה בנושא מכתב הסרבנות המיוחס לרס"ן (רב סרבן?) שין. הרס"ן מנסה להצדיק את מעשה הסרבנות שלו ושל חבריו שבתוך היחידה 8200. אני לא יודע אם הרס"ן הזה אמתי או פיקטיבי, תועמלן של שמאל או של מצפון כואב ולכן אתייחס רק לדבריו הנאמרים לייצג כביכול ציבור ברי דעת בישראל.
18/09/2014  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il