|   15:07:40
דלג
  מרדכי ניסן  
מרצה מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק

פסיכוזה ושיתוק בקבר יוסף

בקבר יוסף היינו עדים לגלגול נוקב של אירוע שבו תורת הצה"לית המפוארת של אחריות ורעות התגלתה במלוא מערומיה. ההנהגה הישראלית הגיעה לאינתיפאדה ולאסון הטרגי בקבר יוסף כשהיא סובלת מתסמונת אוסלו הטמונה עמוק בתודעתה ובתת-התודעה שלה. על-פי הוראות ההפעלה שלה, על ישראל להתאפק נוכח התגרות או התקפה פלשתינית, למען השלום הנכסף
19/09/2014  |   מרדכי ניסן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
14 שנה להריגתו של מדחת יוסף בשכם [צילום: ישיבת עוד יוסף חי]

לפני 14 שנה נפל דבר בישראל. הממשלה וצה"ל כשלו כשל מוסרי ומדיני שסימן תהליך היסטורי מדאיג ביותר. האירוע בקבר יוסף בשכם שבו נהרג שוטר משמר הגבול מדחת יוסף מירי פלשתיני, לא רק המחיש הפקרה של חייל צה"ל, אלא את הדרדור המתמשך שהביאו תפיסות מדיניות שכבלו את ידי האליטות השולטות. האירוע היה תחנה בתהליך של שחיקה לאומית מנוונת.

בימים הקודרים של סוף מאי 2000, מצאו את עצמם חיילי צד"ל מופקרים לחלוטין, ללא ידיעה מוקדמת או תכנון על העומד להתרחש. צה"ל ברח מלבנון ובגד בצד"ל. את ההחלטה לסגת קיבל ראש הממשלה ושר הביטחון אהוד ברק, וביצעו אותה נאמנה שאול מופז הרמטכ"ל דאז ומפקד יק"ל (יחידת הקישור ללבנון), תת-אלוף בני גנץ. אחרי 25 שנה של שיתוף פעולה צבאי ואזרחי הדוק, ומאות קורבנות מבין חיילי צד"ל, נפרדו דרכיהם של ישראל ואנשי דרום לבנון – אחינו לנשק ולמאבק.

ברק זכה בצדק לתהילה במהלך קריירה צבאית מהוללת. הוא הגיע לתפקיד הרמטכ"ל עם קבלות מרשימות, וטיפס משם להנהגת מפלגת העבודה ולראשות מדינת ישראל. בדרך הייתה המעידה ב-1992 באירוע צאלים ב', שבמהלך תאונת אימונים קשה, נהרגו חמישה חיילים ונפצעו שישה. ברק היה נוכח באותו אימון, וסיפרו כי לא ניגש להושיט עזרה והסתלק עם מסוקו.

היה חוט מקשר בין הנסיגה החפוזה מדרום לבנון ב-24 במאי 2000, המאמץ היהיר והכושל להביא שלום בפסגה מדינית עם ערפאת וקלינטון ביולי, ופרוץ ההתקוממות הפלשתינית בסוף ספטמבר של אותה שנה. בסוף שנות ה-90' השלים ברק עם העובדה שמסלול המו"מ עם סוריה הגיע לסוף הדרך, אבל הוא לא התייאש מהמסלול הפלשתיני הבעייתי והתקוע. אפילו סירובו של ערפאת באותה ועידת פסגה לקדם הסכם שלום עם ישראל לא שבר את רוחו של ברק, ולכן גמר אומר להמשיך עד כמה שאפשר בקו של הימנעות מחיכוכים וסכסוכים. ברק התמיד בדרך זו למרות ההתפרעות הפלשתינית האלימה על הר-הבית ב-29 בספטמבר שגבתה את מותם של 7 פלשתינים. למחרת תקפו פלשתינים כוח צה"ל בשכם, ובמהלך חילופי האש נהרגו 5 פלשתינים. יום לאחר מכן שוחח ברק עם ערפאת וביקש ממנו להרגיע את הרוחות.

ממשלת "העבודה" שבראשות ברק לא חיפשה הכרעה או ניצחון בעימות עם הפלשתינים, שהרי הם נחשבו שותפים להסכם אוסלו ופרטנרים לשלום. ברקע הייתה החתירה לפיוס היסטורי שעליו החליטו יצחק רבין ושותפיו שמעון פרס ויוסי ביילין ב-1993, תוך העצמת שיקול מדיני על פני שיקול צבאי, עם מסירת שטחי מולדת ורובים לשלטון פלשתיני.

ההשתוללות הפלשתינית בשנות ה-90' – באמצעות מחבלים מתאבדים ואוטובוסים מתפוצצים בערי ישראל, בכבישי יהודה ושומרון ואלפי מרגמות ורקטות שנורו לעבר יישובי גוש-קטיף – לא הביאה לשום שינוי בפרדיגמה המדינית של ממשלות ישראל לאורך העשור. הסיסמה "קורבנות השלום" טשטשה את פני המציאות וגם קווי מתאר המוסריים, ויצרה תהייה מבלבלת: כי אם יש שלום, מדוע שיהיו בכלל קורבנות נרצחים? וככל שהאויב רוצח בך, איך אפשר להציג את המצב כשלום?

מדחת לא לבד

בקבר יוסף היינו עדים לגלגול נוקב של אירוע שבו תורת הצה"לית המפוארת של אחריות ורעות התגלתה במלוא מערומיה.

ההנהגה הישראלית הגיעה לקו הזינוק של האינתיפאדה והאסון הטרגי בקבר יוסף כשהיא סובלת מתסמונת אוסלו הטמונה עמוק בתודעתה ובתת-התודעה שלה. על-פי הוראות ההפעלה שלה, על ישראל להתאפק נוכח התגרות או התקפה פלשתינית, להעלים עין מהפרות של הסכמים שנחתמו, לסלוח על מעשי אלימות ורצח של ישראלים ולשכוח אותם – וכל זה כדי לשמור על המשך של הידברות, מגעים ולחיצות ידיים עם ערפאת ואנשיו, במטרה להגיע להסכם שלום קבוע. ניטל מקובעי המדיניות בירושלים כוח החלטה עניינית המותאמת לנסיבות. ערפאת אמר "לא" לפתרון של שלום ו"שתי מדינות" ופתח במסע של סבב מלחמה נוסף, וברק, כמו מהופנט, לא אמר נואש מהפרטנר מרמאללה.

תרבות הפקרה הייתה למעשה נפוצה למדי בציבוריות הישראלית במשך שנים רבות, גם לפני אוסלו. בשורת המופקרים היו תושבי הפריפריה, עדות המזרח, אנשי בקעת הירדן, מתנחלי יהודה ושומרון, בני מיעוטים ותושבי גוש-קטיף, ולאחר מכן תושבי עוטף-עזה. מהפקרה סבלו גם קבוצות עולים כמו האתיופים. גם יונתן פולארד ורון ארד הופקרו הרחק מן הבית. מול מציאות גאוגרפית-כלכלית-תרבותית המפרידה בין מרכז ואליטות מצד אחד והקבוצות הנטושות למיניהן מצד שני, חשו האחרונים כי החלטות גורליות הנוגעות להן מתקבלות שלא לטובתן על-ידי אחרים.

אוסלו הכניס לפסיכוזה ושיתוק את האליטות של ישראל – בממשלה, בתקשורת ובשאר מוקדי השפעה. אלה תורגמו בין השאר למדיניות צבאית של הכלה ומניעת חיכוך, וזו בתורה הביאה את צה"ל לא לפעול ב-15.5.2000 כדי לחלץ קצין מג"ב שנפצע מירי פלשתיני בקבר יוסף. כל מרכיבי התרחיש – המדיני, הצבאי והפסיכולוגי – היו קיימים לפני שהחלו בקבוקי תבערה, אבנים וכדורים לנחות על צוות מג"ב, ובכללם על מדחת יוסף.

באחד באוקטובר 2000 תקף המון פלשתיני משתלח את מתחם קבר-יוסף בשכם שאובטח על-ידי כיתת חיילי משמר הגבול. ההתקפה הפכה לניסיון השתלטות תוך כדי ירי מתמשך. ב-2:30 אחר-הצהריים של אותו יום הוקם חפ"ק צה"לי על הר גריזים שממנו ניתן לצפות על האירוע למטה. במקום התייצבו אלוף הפיקוד יצחק איתן ותא"ל בני גנץ מפקד אוגדת איו"ש שעקבו אחרי ההתפתחויות. נאמר שקצינים בכירים נוספים שהיו בסיור במרחב הזדמנו למקום. קרוב לשעה 3:00 נפגע סמל שני מדחת יוסף, בן 19, מכדור שנורה בעורפו. סגן ראש השב"כ ישראל חסון הגיע גם הוא לחפ"ק ונתבקש על-ידי הרמטכ"ל להתקשר לג'יבריל רג'וב, ראש הביטחון המסכל של הרשות הפלשתינית, ולגורמים פלשתינים בולטים נוספים, שיורו לכוחות הרשות לחלץ את מדחת. האלוף איתן ביקש ממקביליו הפלשתינים לפעול להפסיק את האש על מתחם הקבר. פלשתינים בעלי תפקידים ומעמד הבטיחו שיפעלו בעניין, ולא עשו כלום. בכך הסתמנה בבירור הקריסה של מנגנוני שיתוף-הפעולה הביטחוני בין צה"ל וכוחות הרשות הפלשתינית ביו"ש.

בשעה 5:10 הגיע הרמטכ"ל מופז לחפ"ק כדי לבדוק את המצב מקרוב. אבל בשום שלב לא התקבלה החלטה לפעול לחילוץ החייל הפצוע. ב-5:45, אחרי דימום מתמשך, מת מדחת יוסף בקבר יוסף. אביו של מדחת שירת 28 שנה במשמר הגבול.

במהלך שעות האירוע בשכם הורה ראש הממשלה ברק לרמטכ"ל לפנות לאחראים על הביטחון ברשות הפלשתינית כדי שיפנו את מדחת לטיפול רפואי. הדבר לא קרה. ישראל מצידה לא שלחה כוחות, שני מסוקי קרב שהיו בקרבת הזירה לא הופעלו, ולא מומשה תוכנית מגירה לפעולת חילוץ. בשעה 9:30 בערב העבירו הפלשתינים את גופתו של מדחת לידי צה"ל. בבדיקה פנימית שנערכה לאחר מכן נקבע כי צה"ל פעל כשורה בכל פרשת קבר יוסף. שנים רבות לאחר מכן יודה מופז שנעשו טעויות קשות.

אי-ההצלה ואי-החילוץ של חייל פצוע השרוי בסכנת נפשות מיידית הטילו כתם על מורשתו המוסרית של צה"ל. מדחת יוסף, כמו יוסף בן יעקב אבינו שהושלך לבור על-ידי אחיו, הופקר למוות.

אבל מדחת לא היה מקרה הפקרה יחיד. מקרה מזעזע נוסף קרה שבוע אחרי מותו, ב-12 באותו חודש, כששני חיילי מילואים, יוסי אברהמי וואדים נורז'יץ, טעו בדרך, נכנסו לרמאללה והומתו על-ידי המון פלשתיני רצחני. גם אז לא ניסה צה"ל לחלצם, למרות שמהרגע שנתפסו החיילים בעיר ועד חיסולם חלפו יותר משעתיים.

ב-19 באוקטובר 2000 שוב ארע מקרה הפקרה בשכם. הרב בנימין הרלינג בן-64 שהיה עם קבוצת מטיילים בהר עיבל, נורה מירי פלשתיני ודימם למוות. במשך כארבע שעות הותקפה הקבוצה הישראלית, מבלי שצה"ל מנע את מותו של הרב הרלינג. נוכח האימה שנפלה על ההנהגה בישראל שמא יעברו הפלשתינים לפסים מלחמתיים ללא מעצורים, שותקה המערכת המדינית והביטחונית. תוצאות קטלניות עגומות אלו הן שילוב של שטיפת מוח מדינית עם רפיון צבאי מחפיר.

חוקרי הפסיכולוגיה הצבאית יידרשו להבין את פשר התמורה שמשתלטת עם השנים על לוחמים שהיו נועזים בצעירותם. אהוד ברק, שאול מופז, בני גנץ ויצחק איתן הוכיחו את עצמם בצעירותם כלוחמים עזי נפש ביחידות מובחרות. עם הזדקנותם הביטחונית, הופכים גיבורים אלה לזהירים ביותר, מנהלים שקלול קפדני של מחיר ותועלת, נוטים לספוג ולהבליג במקום לנקוט קו אקטיביסטי ונועז. הם טרודים בדאגה לפצועים והרוגים משני הצדדים – הישראלי והפלשתיני – ועסוקים במשמעויות המדיניות של כל צעד ופעולה של צה"ל.

במהלך שנים רבות, גם לפני שנת 2000 וודאי אחריה, נחשפה תמונה עגומה למדי של הפקרת אזרחי ישראל – בגוש-קטיף, בעוטף עזה, אף ברחובות ירושלים ובדרכי יהודה ושומרון – לטרור של אויב שאותו דימו פוליטיקאים כפרטנר לשלום. גם בעזה ב-2014, כמו בשכם ב-2000, יש מנהיגים שהאויב הפלשתיני הגדוש נבזות וכוונות רעות, יהיה בקרוב השותף לשלום.

תאריך:  19/09/2014   |   עודכן:  19/09/2014
מרדכי ניסן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לראשונה מאז מבצע צוק איתן, ירו הפלשתינים רקטה אל עבר שטח המועצה האזורית אשכול. אין נזק ואין נפגעים. בצה"ל אישרו את הדיווח, אך לא תקפו בתגובה.
16/09/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
שי ניצן הוביל, בתפקידו הקודם כמשנה לפרקליט המדינה לעניינים מיוחדים, אכיפה בררנית נגד פעילי ימין בנוגע לעבירות הסתה. כך קובעת (10.9.14) שופטת בית משפט השלום בכפר סבא, נאוה בכור.
14/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
ביום 8.1.08 חתם מחמוד עבאס המוכר אצלנו כאבו מאזן על "חוק זכות השיבה". בתקשורת הישראלית והעולמית התעלמו כליל מארוע שולי זה ומבלי לערוך סקר כלשהוא יכול אני להניח בוודאות כי בודדים בישראל כולל אלו הנושאים ונותנים איתו ב"תהליך השלום " הפיקטיבי לא שמעו על חוק זה. פניתי לפובליציסט ידוע שכתב מספר מאמרים על אבו מאזן ושאלתיו הכיצד חוק זה עליו חתם אבו מאזן לא זכה לאיזכור כלשהוא במאמריו והוא היה מספיק כן וישר לענות לי כי מעולם לא שמע על כך.
12/09/2014  |  יעקב עמר  |   מאמרים
מבצע "צוק איתן" חשף סוף-סוף בצורה בוטה את המניפולציה שמפעיל חמאס על המערב באמצעות ניצול ציני של הערך זכויות אדם.
12/09/2014  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
43 אנשי מילואים מיחידת המודיעין 8200 חתמו על מכתב בו הביעו את סירובם להשתתף בפעולות נגד פלשתינים. בחותמים על המכתב שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, לרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ולראש אגף המודיעין אלוף אביב כוכבי, גם עשרה קצינים.
12/09/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
ארגון בצלם זכה בפרס שטוקהולם  /  עידן יוסף
אושר: פיצוי על נזקי רכוש עקב רקע לאומני‎  /  עופר וולפסון
אושרה תוכנית אב לשבילי אופניים בבית שמש  /  יפעת גדות
במבחן המציאות  /  אריאל י. לוין
מחבלים לגיטימיים  /  רון בריימן
האינתיפאדה החדשה  /  יהודה דרורי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי איש המטרייה חייב ללכת, והדמוקרטיה במיטבה זועקת כי על עמיתיו לסיעת הליכוד לבחור "ברעך הטוב ממך"
נתן חץ [צילום: יוסי זליגר]
תומר קורנפלד
בחברה ביקשו לגייס 400 מיליון שקל אך במכרז המוסדי הגיעו ביקושים של כ-2 מיליארד שקל
מי ישקם את הרצועה [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
אודי דקל
מומחי המכון למחקרי ביטחון לאומי בחנו את שש האפשרויות לשליטה ברצועת עזה וניהולה לאחר המלחמה, ומצאו שהטובה ביותר והזמינה ביותר היא חיזוק הרשות הפלשתינית לאחר רפורמות מקיפות    לעומת ז...
ביטחון לכל משפחה [צילום: אבי רוקח/פלאש 90]
גל קסטל
בימים אלה, בהם ישראל נדרשת לחשב מסלול מחדש בכל כך הרבה תחומי חיים, אני זועק אל מקבלי ההחלטות שלא להזניח את התחום הקריטי של ההתחדשות העירונית, חידוש המבנים הישנים ותוספת חדרי ממ"ד ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il