|
ביום ראש השנה על האדם לשפר את מעשיו [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
ראש-השנה הוא יום בריאתו של העולם ויום בריאתו של האדם. הוא יום תחילתה של השנה היהודית, זמן של תפילה ותקווה והזדמנות להתבונן בעצמנו כפרטים וכחברה, ובו הקב"ה דן את כל יציריו ושופט אותם על-פי מעשיהם.
במהלך תפילות המוסף של ימי ראש השנה נאמר הפיוט "היום הרת עולם" ששם מחברו אינו ידוע. דימוי לכך שבריאת העולם נעשתה כמו לידה ועל-כן במהלכו של הפיוט מזכירים בני האדם בתפילותיהם כי הקב"ה יכול לשפוט את יצוריו מכל זווית ראיה, כבנים, כעבדים או כבני אדם. הרעיון הטמון בדימוי ללידת העולם מתקשר לכך כי הבורא יכול לשפוט את בני האדם כאילו היו בניו אשר הגיעו לעולם מתוך הריון ולידה.
האימה המובעת בפיוט, שבני האדם אינם יודעים מה יהיה גזר הדין אותו יקבע הבורא לבני האדם, כפי הנכתב במשפט האחרון שבפיוט: "עינינו לך תלויות עד שתחננו ותוציא כאור משפטנו איום קדוש", מביאה את יצוריו של הקב"ה לפסגות גבוהות לתשובה אמתית וכנה למירוק עוונותיו. ממד יום הדין שבראש השנה מגלה לנו כי יש דין ויש דיין לעולם. העולם אינו מתנהל ללא השגחה, הוא מגלה לנו גם את ערכם של החיים. האדם הוא היחידי הנותן דין וחשבון לפני בית דינו של מלך מלכי המלכים.
על יום ראש השנה נאמר בתהילים: "תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו" (פ"א, ד'). המילה "שופר" רומזת על שיפור המעשים ואילו המילה "חודש" רומזת על התחדשות, ללמד את האדם שביום ראש השנה עליו להיעשות כבריה חדשה בכך שישפר את מעשיו ויעמיד עצמו בקרב אנשי אמונה ותורה.
לכאורה היינו מצפים לקרא בתורה בראש השנה את סיפור בריאת העולם, אולם למעשה אנו קוראים את סיפורו של יצחק. לידתו ביום הראשון של ראש השנה וסיפור העקידה ביום השני של ראש השנה. לידת יצחק וסיפור העקידה מקבילים לשני המושגים החוזרים ונשנים לאורך תפילות ראש השנה: "היום הרת עולם" מחד-גיסא, ומאידך-גיסא ו"היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים". לידתו הנסית של יצחק באה לעורר אותנו על הפן הניסי והפן הפלאי שבכל לידה, לכך שכל אדם הוא בבחינת התהוות יש מאין, וכיציר כפיו של הקב"ה ששותפים לו הוריו, זהותו העצמית היא ייחודית לו בלבד ואין לו מחליף ולא תמורה לענות במקומו על מעשיו ביום הדין.
זכותו של יציר כפיו של הבורא לחייו נקנית לו על-ידי מסירות נפשו במילוי ייעודו. אם הוא יקיים מצוות ומעשים טובים הרי הוא מגביר את זכויותיו לפני יום הדין. בפתחה של שנה חדשה, שנת תשע"ה, הבה נייחל איש לביתו ואיש לרעהו שהקב"ה ישעה לתפילותינו ובקשתנו לשנה טובה ומתוקה, שנת שלום ושלווה, שנה של בריאות טובה וצמיחה, שנה של אחדות ישראל.