|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

אברהם הפנר - יוצר קולנוע חשוב שמושכח

לא זכיתי להכיר את אברהם הפנר האיש. בחייו - הכרתי עשיותיו ופועליו והם היו גדולים - גדולים, לאין שיעור. על-רקע חלוקת פרסי אופיר, צועקת ההתעלמות הבוטה והמופגנת מזכרו של אברהם הפנר צעקתה, בעוצמה מחרישת אזניים. משלא עשה מימסד יוצרי הקולנוע, לשלוחותיהם ותת-שלוחותיהם, המוטל והמתחייב ממנו ולא העניק לאברהם הפנר המנוח, עם פטירתו לבית עולמו, הכבוד הראוי, המגיע לו
22/09/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
אברהם הפנר ז"ל. היכן ההנצחה?

פטירתו השקטה לבית עולמו של יוצר הקולנוע האיכותי והסופר המחונן, אברהם הפנר ז"ל, הזכירה לי פגישה שהתקיימה ביני לבין שופט בכיר, בדימוס, באחד מימי שישי, ברחוב אוסישקין, ברמת-השרון. סיקרנתי את אותו שופט, בפגישה קודמת ומקרית, במספרה וכדי לספק סקרנותו, שאל לעיסוקי. "אני משורר", השבתי לו. "ומה שם אדוני?", המשיך הוא שאל. מששמע שמי הפרטי ושם משפחתי, צהל לקראתי, כעל ידיד ותיק, שאבד לו וקרא לעברי, בקול גדול: "שלום עו"ד שטנגר. כבוד גדול הוא לי..." והוסיף, כהנה וכהנה, מענייני חוק ומשפט, ברחובה של עיר, קבל מבלי שישי ועורכי קניות, ליום השבת - ענייני חוק ומשפט - שמהם שומר אני מרחק של ממש ובורח, בשעות פנאי שלי.

משנוכחתי דעת, כי לא יניח לי, שופט בדימוס, בכיר זה ולא יניח אף לענייני חוק ומשפט, אמרתי לו: "יודע אתה למה עוסק אני, בענייני ספרות, בכלל ובענייני שירה, בפרט?". "למה?", הקשה עלי, שופט זה. והשבתי: "יש במשרדי עו"ד שכיר שאינו יודע שמואל תמיר ז"ל מיהו, אבל יודע הוא, גם יודע שמם ומורשתם של חיים נחמן ביאליק, שמואל יוסף עגנון ושאר סופרים. לספרות, בניגוד למשפט, יש חיי נצח", סיימתי להרצות משנתי, בפניו. "לא. לא ייתכן", מלמל הוא כלפיי והוסיף: "... לא מכיר את שמואל תמיר? איך יכול להיות?". "ואני", הוספתי - מתוך ליצנות ושובבות נעורים שבי - "רוצה להיזכר, אחר מותי, כחיים נחמן שטנגר". הוא המשיך בשלו, לא שמע אותי עוד וממעמקי תדהמתו שמעתי מלמולו המתמשך, מאחורי גבי, "...לא. לא ייתכן. עו"ד - ולא מכיר את שמואל תמיר?".

למרבית הבושה כך נהג - וממשיך לנהוג - מימסד יוצרי הקולנוע, בכל הקשור להנצחת זכרו של אברהם הפנר ז"ל, שנפטר לבית עולמו, ביום שישי האחרון וכדרכו - שקט וצנוע ולא מטריד איש, אף לא במותו. לא זכיתי להכיר את אברהם הפנר האיש. בחייו - הכרתי עשיותיו ופועליו והם היו גדולים - גדולים, לאין שיעור. על-רקע חלוקת פרסי אופיר, יום אתמול, צועקת ההתעלמות הבוטה והמופגנת מזכרו של אברהם הפנר צעקתה, בעוצמה מחרישת אזניים. משלא עשה מימסד יוצרי הקולנוע, לשלוחותיהם ותת-שלוחותיהם, המוטל והמתחייב ממנו ולא העניק לאברהם הפנר המנוח, עם פטירתו לבית עולמו, הכבוד הראוי, המגיע לו - נעשה זאת אנו, במקומו ותחתיו.

אברהם הפנר ("אברמ'לה", בפיו מקורביו) התחנך ועשה שנות ילדותו ובחרותו, בחיפה - עיר בה סיים חוק לימודיו התיכוניים, בבית הספר הריאלי. בתחילת שנות החמישים, שירת בלהקת הנח"ל יחד עם חיים טופול, נחמה (הלנה) הנדל ואורי זוהר, יבדלו לחיים טובים וארוכים. באוניברסיטה העברית למד פילוסופיה וספרות אנגלית, המשיך בלימודי בלשנות, ספרות אמריקנית ופילוסופיה, בסורבון, בפריז ומשם המשיך ללימודי פילוסופיה ב"סיטי קולג'", בניו-יורק והחל שם אף בלימודי קולנוע. שלושה סרטים קצרים, שכללו סרט על-פי "סיפור פשוט" לש"י עגנון וסרט בשם: "המרת הדת המופלאה ביותרשל המלט הצעיר", יצר וביים בניו-יורק. הוא היה אף שחקן - כילד - בסרט "חור בלבנה" שביים אורי זוהר ובסרט "המטרה טיראן", שביים רפי נוסבאום.

אברהם הפנר המנוח, נחשב כאחד מיוצרי הקולנוע הטובים, המשפיעים והאיכותיים ביותר, בארץ, מסוף שנות השישים ואילך, הגם שלא יצר שפע של סרטים. בשנת 1967 זכה הוא, בפרס פסטיבל ונציה על סרטו הקצר, "לאט יותר", שהיה עיבוד קולנועי לסיפור קצר של סימון דה בובואר. הוא היה - בשנות השישים והשבעים - חלק מקבוצת יוצרי קולנוע אישי, שנודעו בשם: "הרגישות החדשה". יוצרים אלה יצרו סרטי הנגדה, לסרטי הבורקס שפשטו בארץ, אותם שנים. סרטים אלה, נחשבו סרטים הנושאים בקרבם חותם של אמנות אוונגרד אירופי, ששלט בקולנו האירופי, אותה תקופה. סרטו: "לאן נעלם דניאל וקס" שנכתב ובויים, על-ידו, בשנת 1972 נחשב, בידי מבקרי הקולנוע, לאחד מהסרטים הישראלים הטובים ביותר שנוצרו על-ידי הקולנוע הישראלי. במקביל, לא נטש קריירת המשחק, ושיחק - בשנת 1971 - בסדרת הטלוויזיה, "חדווה ושלומיק" וכן - בשנת 1977 - בסרט הקולנוע, "פנטזיה על נושאה רומנטי" שנכתב בידי חנוך לוין.

במקביל, פיתח הפנר קריירה אקדמית, בתחום הקולנוע, החל משנות השבעים של המאה הקודמת, ואילך. הוא היה מרצה לתסריטאות, בחוג לקולנוע, באוניברסיטת תל אביב, עד לתחילת שנת 2000, לערך. בין תלמידיו שהשפיע הוא עליהם - כמורה - מדרכו ותפיסתו הקולנועית, נמנים יוצרי הקולנוע: יונתן ארוך, רני בלייר, איתן גרין, דוד טור, אבי כהן, חגי לוי, מנשה נוי, אורי סיוון, ארי פולמן, דורון צברי, איתן צור, דובר קוסאשווילי, רנן שור ורבים וטובים, אחרים. הספר: "אברהם הפנר: ספר התסריטים", יצא לאור - בשנת 2012 - בהוצאת כתר. בספר זה נכללים כל תסריטיו לסרטים הארוכים שכתב. ספר זה הינו פרי שיתוף פעולה בין החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב לבין בית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים.

בשנת 1974 יצר הפנר סדרת הילדים "דלת הקסמים" עם הטלוויזיה החינוכית, ששודרה בשידורים חוזרים ורבים. סרטיו "דודה קלרה", משנת 1977 ו"אהבתה האחרונה של לורה אדלר", משנת 1990, משמשים הספד לדור יוצאי אירופה הקשישים, ששפתם אידיש. בשנת 1998 יצר דרמת טלוויזיה ששמה "ארץ קטנה איש גדול" שסקרה השתנות מדינת ישראל, מנקודת מבט צינית והסתלקות מיתוסים ציוניים, מחיינו השוטפים, במדינת ישראל. בשנת 2004 הוענק להפנר "פרס אופיר" של האקדמיה הישראלית לקולנוע, על מפעל חיים, בקולנוע הישראלי.

למרות שאברהם הפנר היה ידוע - ראש וראשונה - כקולנוען, כותב תסריטים ובמאי, היה הוא גם סופר נחשב. למרות שספרו "עיבל" נדפס ויצא לאור, עוד בשנת 1969, הרי נקשר שמו לסופרי שנות השמונים ולזרם הפוסט מודרניסטי שבה.

כתיבת הפנר הינה כתיבה אסוציאטיבית ושוטפת, תוך עשיית שימוש, בשפת הרחוב ובשפת היומיום וגדושה בהערות שוליים, שהינן חלק מהטקסט הרחב. הוא מנכיח עצמו בספריו ואף הינו הגיבור הראשי של הספר, כפי שארע בספרו: "אברהם הפנר: ספר המפורש". בסך-הכלל פרסם הפנר - בחייו - 11 ספרים, מלבד ספר תסריטיו שערכו: איתן גרין, מאיה הפנר, מרט פרחומובסקי, עליזה ציגלר ורנן שור, בהוצאת "כתר".

חיפשתי מודעות האבל של המוסדות עימם היה הפנר קשור, בקשרי עבודה - ואולי גם בקשרי ידידות - במהלך שנות חייו. חיפשתי, חיפשתי - שבתי, תרתי וחיפשתי - בשלישית - והעליתי חרס בידי. מתברר, כי מלבד מודעת אבל שנתנו בעיתון איגוד הבמאים, איגוד התסריטאים וקרן הקולנוע הישראלי, שחברו למודעת אבל משותפת אחת, לא ראה איש מממסד היצירה הקולנועית, לפרסם מודעת אבל, לזכרו של יוצר חשוב זה. תמוה הדבר - תמוה הדבר, עד למאוד מאוד - כי דווקא בתקופה זו שקיימות קרנות הרבה לעידוד יצירה קולנועית, ספרותית ואחרת, לא ראו "מעודדים" אלה, חשיבות לשלוח יד לכיסם ולפרסם מודעה לזכרו של אברהם הפנר ז"ל. אני את שלי - כתבתי. התירוצים - לאחרים!

אברהם הפנר הותיר בת. תסריטאית הטלוויזיה שכתבה את סדרת "בטיפול" ו"השיר שלנו". יהי זכרו מונצח בדברי אלה, גם יהא ברוך.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  22/09/2014   |   עודכן:  22/09/2014
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אברהם הפנר - יוצר קולנוע חשוב שמושכח
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
השכחן
22/09/14 12:35
 
מחיקת מי שלא שייך
22/09/14 18:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי שסבר שבגלל ריב בענייני תקציב המדינה ילכו הנבחרים הביתה, הרי שהתבדה. מנעמי שלטון, קומבינות וכוח שררה לא עוזבים בגלל תקציב המדינה. ממילא אין לאף אזרח מושג מה נאמר בחדרי חדרים, כמה ולאן מועברים תקציבי עתק, מה האתננים הפוליטיים הניתנים למקורבים, וכד'. אך במשינה שבה חוסר האכפתיות הפכה מזמן למחלה כרונית, במקום בו פוליטיקאים מבטיחים, אינם מקיימים דבר, ושוב נבחרים, מדוע שמישהו יתפטר? צריך להיות אידיוט כדי לעשות זאת.
22/09/2014  |  צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
לא חסר אצלנו "פרשות" מכל תחום ועניין, המרתיחות את דמם של אזרחי ישראל, חלקם או כולם. לאחרונה התוודענו לשני סיפורים מצמררים הקשורים לחיילי צה"ל ואופן ניהולו של צה"ל. ה"פרשה" הראשונה היא מכתב חיילי צהל הרעבים. המכתב שנשלח לראש הממשלה, לשר הביטחון ולרמטכ"ל, חתום על-ידי כמה עשרות חיילים שהשתתפו בקרבות בעזה ולא נפצעו ואף לא נהרגו. המכתב מספר, לשלשת השבעים המרוצים מעצמם, כי החיילים שעוזרים בפרנסת משפחתם, במהלך השרות הצבאי, בשדה הקרב לא יכלו להתפנות לעבודה שבה הם מרוויחים בדרך כלל כמה שקלים בנוסף "למשכורת" שהם מקבלים מצה"ל. עכשיו לפני החג וכתוצאה מתקופת המלחמה - בה לא יכלו לעבוד - הם עניים עד כדי כך שאין להם כסף לקניית מצרכים לחג. "כולם" פקחו עיניים מופתעות, הצביעות החלה לחגוג ואז נזכרו כולם שחיילים בסדיר מרוויחים גרושים, שיש לפחות שני מיליון תושבי ישראל, עניים מרודים שאינם יכולים לחגוג חגים ואין להם בעצם כסף לקיום היומיומי. החיילים שגילו אומץ לב והקרבה במלחמת עזה, העיזו לספר את האמת. אולי יטפלו בהם, עכשיו וישלחו להם חבילות מזון ( אוי לבושה) וידאגו להם בכלל.זה סכר שנפרץ, שאי-אפשר לעצור אותו כי העוני הכללי הוא ענקי ומדינת הרווחה זה לא אצלנו. אצלנו זה רק מדינה שבה דורשים מהאזרח לתת הכל ורק הטייקונים ודומיהם חיים פה טוב, בעזרת השיטה.
22/09/2014  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
לפני שישה עשורים הוקמה, ביוזמתה של ממשלת-ישראל, "לשכת-קשר מולדת", שנועדה ליצור מגעים וקשרים עם יהדות ברית-המועצות, שבאותן שנים הייתה, בעל-כורחה, מנותקת מן העולם שבחוץ, בעטיו של מסך הברזל..
22/09/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
המנצח זיקו גראציאני ניצח עשרות שנים על תזמורת צה"ל. מספרים עליו כי פעם אחת נכנס אליו רס"ר המחנה ודרש כי ייתן לו שני חיילים לתורנות שמירה. המנצח סירב וטען כי הוא זקוק לכל הנגנים בתזמורת. הרס"ר הצביע על שני נגנים בירכתי הבמה, ואמר; אני רואה כי שני אלו לא מנגנים עכשיו, אז תן לי אותם לשמירה.
22/09/2014  |  ירון זכאי  |   מאמרים
חוק הספאם הידוע (תיקון 40 לחוק התקשרות מ-2008) בא לאוויר העולם כדי להגן על כולנו מפני מבול של פרסומות במייל. חוק זה קובע, כי משלוח של דבר פרסום - במייל, בסלולר או בכל דרך אחרת - ללא קבלת אישור מראש של הנמען לקבל דואר כזה, עלול לגרור אחריו פיצוי של עד 1,000 שקל לכל דבר דואר שנשלח.
22/09/2014  |  עו"ד אברהם אלטלף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
למדנו בדרך הקשה ביותר, הכואבת ביותר, כי אל לנו להיות שאננים גם בגזרת הבקעה    בינתיים עיקר תשומת הלב ועיקר הפעילות נתונות לרצועת עזה ולדרום לבנון, כמו גם לסיכולים ברחבי יו"ש    בממלכ...
הערכות שווי בוצעו בשנה החולפת [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
איילון חתמה על עסקה לרכישת פעילות הביטוח הדיגיטלית ווישור מידי בעלת השליטה שלה    מבחינת איילון - החברה מקבלת לידיים שלה זרוע דיגיטלית לצד פעילות הביטוח המסורתית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il