|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ביבי עם הכתר הלא-נכון

על מבחן המנהיגות הקשה והאמיתי הצפוי לביבי: האם יבחר להישאר מלך הימין הבלתי מעורער, או שיבחר לעשות מעשה שעשו מנהיגי ימין לפניו ויהפוך למלך ישראל?
23/09/2014  |     |   מאמרים   |   תגובות
בנימין נתניהו. כיצד ינהג? [צילום: קובי גדעון/לע"מ]

   רשימות קודמות
  "המתכון" להפרטת רכבת ישראל
  על צמיחה וצדק
  המודל הנורבגי לבעיית הזנות

עיתון הטיימס האמריקני הגדיר לפני חודשים ארוכים את בנימין נתניהו על השער הראשי שלו כ״קינג ביבי״, המלך ביבי. ובכן, מלך צריך להיות ראוי לכתר ולמלכות וראוי גם לזכות לאמון של מרבית נתיניו. מלך טוב גם צריך להחליט אם הוא מלך שמייצג את כל נתיניו או רק את אנשי החצר שלו. כך בדיוק גם נתניהו צריך להחליט. ביבי צריך להחליט על איזה ממלכה הוא מבקש למלוך. על ממלכת הימין הקשה של ישראל או על ממלכת ישראל כולה. הגיע הזמן שנתניהו יחליט ועכשיו מה הוא בוחר להיות. מלך הימין, או מלך ישראל.

כבר שנים שהוא מולך כביכול על ישראל כולה, כאשר בפועל כל פעולותיו והחלטותיו הם נגזרת של היותו מלך ממלכת הימין הקשה. זה נכון מהבחינה הכלכלית, החברתית, הביטחונית ובוודאי שמהבחינה המדינית. לא להפוך למלך השמאל אני מבקש את ביבי, אלא להבין שיש עוד הרבה בעם הזה חוץ מהגרעין הימני הקשה, אותו הוא משרת נאמנה כבר שנים ארוכות. ארוכות מדי.

יותר מזה, ״המלך ביבי״ חייב להבין שהימין הקשה בישראל הוא מיעוט. הוא מיעוט בציבור והוא מיעוט בכנסת, בדיוק כך. הוא מיעוט ששולט בממלכה, לא בגלל שהוא רוב, ולא בגלל שהוא מייצג את דעת הרוב, אלא בעיקר בשל העדר מנהיגות אמיצה ומאוחדת בשמאל, במרכז ובימין הפרגמטי והמתון. מאז יצחק רבין ז"ל לא היה מלך למרכז שמאל בישראל והליכוד כבר מזמן הפך ממפלגת ימין ציונית פרגמטית למפלגה שהימין הקשה השתלט עליה כליל.

כך קרה שהימין הקיצוני והשמאל הקיצוני בישראל נפגשו בנקודת ממשק ואינטרס משותפת. לשניהם מדיניות הרסנית ורצון להביא את ישראל בסופו של יום להיות מדינה דו לאומית, ישראלית- פלשתינית. כל אחד מהכיוון שלו ומהסיבות שלו. השמאל הקיצוני כי הוא חושב שישראלים ופלשתינים ימצאו את ההרמוניה לחיות כאן בשיתוף במדינה אחת, והימין הקיצוני כי הוא מעדיף לחיות כאן במדינה משותפת רק כדי לא לעשות ויתורים טריטוריאליים כואבים, אך נדרשים, לשם הקמת מדינה פלשתינית.

מה רוצה הרוב?

רוב הציבור בישראל רוצה ובצדק היפרדות וגירושים יפים מהפלשתינים, תחת הסכם של שתי מדינות לשני עמים. גבולות ברורים, אנחנו פה, הם שם, חיים זה לצד זה בכבוד ובשלום. אך הקצוות בימין ובשמאל לא רוצים גירושים מכובדים, אלא חתונה קתולית. אבוי לנו אם זה יקרה. בדיוק משום כך על רוב הציבור בישראל לקום ולומר ובקול רם וברור: מספיק. כללי המשחק, החזון והדרך חייבים להשתנות. הציבור בישראל וביבי עצמו חייבים להבין שחבישת הכתר הרק-ימני נכשלה כישלון חרוץ. היא נכשלה חברתית, מדינית, וגם ביטחונית והרתעתית.

הכישלון ניכר בתחומים רבים וחשובים אך אציין רק שלושה מהם. הראשון, לישראל יש את אחד הצבאות החזקים בעולם ואת החיילים האמיצים וחדורי המוטיבציה הרבה ביותר בעולם, ועדיין לא הצלחנו להכריע במשך שני עשורים ארגון טרור קטן, לא מתוחכם וברברי שממשיך להכתיב לנו את סדר החיים בישראל ולשתק מדינה שלמה. תוסיפו לזה את הפגיעה בהרתעה הישראלית שנשחקה עם השנים ותבינו שמשהו לא נכון קרה כאן מבחינה צבאית ואסטרטגיה ביטחונית.

הכישלון השני, לישראל אחד ממערכי המודיעין המפותחים, המושקעים, המתוחכמים והמתקדמים ביותר בעולם, ולמרות זאת, בנו לנו מתחת לאף עיר תחתית שלמה ומתקדמת של רוע ורשת מרשימה ביותר של מנהרות טרור ורצח. אולי כדאי לקבל מהחמאס עצות לגבי בניית הרכבת התחתית של תל אביב עליה מדברת הממשלה כבר שנים רבות.

ולבסוף הכישלון השלישי והכואב ביותר, לפחות לי כישראלי, יהודי וציוני שכל כך גאה במדינה שלו: ישראל היא הדמוקרטיה המערבית, המפותחת, המתקדמת והמשגשגת היחידה במזרח התיכון כולו. אותו מזרח תיכון שיש בו מדינות ששוחטות וטובחות את אזרחיהן ברצח עם שיטתי ובגז כימי, מדינות שמתעלמות מזכויות אדם בסיסיות, מדינות שמפלות ומקפחות נשים, מדינות שמוציאות להורג בכיכר העיר מתנגדי משטר, אקדמאים, עיתונאים, יריבים פוליטיים, הומואים ולסביות, ובני מיעוטים ודתות אחרים. אותו מזרח תיכון ערבי-מוסלמי שבו הערבים והמוסלמים שחיים את החיים החופשיים, הדמוקרטים וההוגנים ביותר הם אלו שחיים ב״מדינה היהודית״, ועדיין, באופן תמוה ולא מובן, אנחנו הם אלו שנתפסים בעולם כאלו שמפרים זכויות האדם וכבריון הרע והלא מוסרי בשכונה.

כל זאת כאשר לישראל יש מערך דיפלומטי עשיר וחובק וכאשר הצדק והמוסר לחלוטין נמצאים בצד שלנו. פעם הבינו אותנו ברחבי העולם. אפילו העריצו אותנו, היום כבר לא. כל זה נראה לכם הגיוני ונכון? בוודאי שלא. שנמשיך לטמון את הראש בחול? בטח שלא. אז מה בעצם קורה פה לעזאזל? איפה טעינו? המסקנה היא אחת ויחידה - משהו ומישהו פה נכשלו ביג טיים בשנים האחרונות. והמישהו ומשהו הללו הם נתניהו והמדיניות שלו, או יותר נכון חוסר המדיניות שלו, חוסר החזון והאומץ המדיני שלו, ומעל לכל, התעקשותו של נתניהו לחבוש בכל מחיר את הכתר צר האופקים של מלך הימין הקשה.

לא בישראל

נתניהו מתעקש בנחרצות להיות עיוור לדעות ולפתרונות שמוצעים לו במרכז ובשמאל, מתעקש להבין שהוא מלך של מדינה מזרח תיכונית ולא של המדינה ה-51 בארה״ב. כל זה הופך אותו לכזה שמסרב לחבוש את הכתר הכללי של מלך ישראל. חבל. התנהלותו בצורה הזו הייתה יכולה אולי להצליח אם היה בתפקיד מושל ניו-יורק, אולי, אך לא בתפקיד מלך ישראל. התעקשותו של נתניהו להתנהל כמלך הימין הקשה במדינה מזרח תיכונית שהימין הקשה בו הוא מיעוט, הביאה אותנו למצבנו הנוכחי. בחירתו של נתניהו אם לשמור את כתר הימין על ראשו או להורידו ולחבוש את הכתר הכלל ישראלי, היא גם זו שתקבע ותעצב את עתידה של מדינת ישראל ואת מקומה בג׳ונגל המזרח תיכוני, בעתיד הקרוב והרחוק.

מדינת ישראל ונתניהו חייבים להבין שאנחנו שחקן אזורי ושאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להמשיך ולרקוד רק סולו (במינימום), או רק טנגו ישראלי-פלשתיני (במקסימום). הבעיה רחבה הרבה יותר. ישראל חייבת להבין שאנחנו חלק משכונה, שכונה בעייתית וקשה, אבל עדיין שכונה, ושיש בשכונה המזרח תיכונית הזו גורמים רבים, ובעיקר ערביים ומוסלמים. חלקם רעים, רעים מאוד. איתם אי-אפשר לדבר ולא צריך לנסות אפילו. אבל חלקם רציונליים ומתונים. איתם רצוי, כדאי ואפשר לנסות להגיע להבנות ולהסדר, אפילו לשלום. ישראל גם חייבת להבין שלפעמים האויב של האויב שלך יכול להיות החבר שלך, או לפחות השותף שלך במלחמה באויב משותף. גם זה משהו.

יש עם מי לדבר

אני עצמי כבר מזמן יודע שיש גורמים בעולם הערבי והמוסלמי שניתן לדבר איתם במזרח התיכון. יותר מכך, יש גורמים כאלה שאפילו רוצים לדבר איתנו ומוכנים להגיע איתנו להסדר, אפילו מוכנים מאוד. דיברתי עם הגורמים הללו בעצמי לא מעט בעבר ואני עדיין מדבר איתם גם בהווה, כולל בשבועות האחרונים. דאעש, חמאס וחבריהם הרצחניים וחסרי המוסר הם גם האויבים שלהם, של אותם גורמים, לא רק שלנו.

אז נכון, כדי לדבר ולהסתדר איתם באמת נצטרך להגיע להסדר עם הפלשתינים. אבל זה אפשרי והתמורה והרווח יהיו ללא ספק גדולים מהוויתור. גם אם הויתור כואב. והויתור הזה לא כואב יותר לימין מאשר לשמאל, הארץ הזו והאהבה אליה היא עצומה וגדולה אצלנו לא פחות מאשר אצל הימין, והבעלות של הימין לאהבת הארץ והמולדת היא אגדה שצריכה להסתיים. אהבה לארץ ניכרת גם בדאגה ובמאבק על עתידה ואופייה ולא רק באמצעות היאחזות בקרקע בתמורה לכל עתיד רע אשר יהיה.

לפני קצת יותר משנה, חודשיים בלבד אחרי בחירתי לכנסת, הייתי חבר הכנסת הראשון שיזם אי-פעם דיון של שדולה רשמית בתוך הכנסת בנושא הצורך של ישראל לפתוח בדיאלוג אזורי ועל חובתה של ישראל להגיב ליוזמת השלום הערבית. למעלה מ-40 חברי כנסת וכמה שרים וסגני שרים בממשלת נתניהו הגיעו והשתתפו בדיון.

המשתתפים בדיון היו ממש כמעט מכל מפלגות הבית. מהמפלגות הערביות בקצה השמאלי, דרך המפלגות החרדיות ועד הליכוד והבית היהודי בקצה הימני הרחוק. נתניהו לא הגיע וגם לא התייחס, גם לא לבני ולפיד. הם קצת לגלגו אז על הדיון שיזמתי ואמרו שזה מוקדם מדי ומנותק מדי מהמציאות, שהזמן לא בשל עדיין למאמץ אזורי. מצחיק, לא מזמן שמעתי שלבני ולפיד התנו את הסכם הרגיעה עם החמאס בקיום ועידה אזורית. נו, ברוכים הבאים למועדון. עדיף מאוחר מאף פעם.

שלום במזרח התיכון

12 שנים מונחת על שולחנה של ישראל יוזמת השלום הסעודית שהשתדרגה והפכה ליוזמת השלום הערבית. 12 שנים בהם הפכו ״שלושת הלאווים״ המפורסמים של ועידת חרטום לשלושה ״כן״.

מישהו בממשלת ישראל בכלל התייחס לשינוי הטקטוני הזה בעולם הערבי והמוסלמי? לא. אחת הטעויות הדיפלומטיות הקשות שישראל עשתה היא שמעולם לא הגיבה ליוזמת השלום הערבית. אגב, לא צריך ואפילו אסור לקבל את היוזמה כפי שהיא, אך כדאי וחייב להגיב עליה ולהתכתב איתה. באופן תמוה ופסול ישראל אפילו לא סירבה ליוזמה מעולם באופן רשמי. גם סירוב הייתה אמירה שהייתה עדיפה מחוסר התייחסות מוחלטת. בטח כאשר מדובר בהצעה שהגיעה מהעולם הערבי. אמרתי פעם לנתניהו מעל בימת הכנסת: אתה יכול לומר ליוזמה ׳לא׳, ׳כן׳, ׳כן אבל׳, או ׳אולי׳, אבל אתה לא יכול שלא להתייחס אליה. אך גם לדבריי אלו הוא לא התייחס, לא רק ליוזמה הערבית.

אני קורא לממשלת ישראל לפתוח מיידית ערוץ ישיר למדינות העולם הערבי והמוסלמי כולל לפלשתינים, ולהעביר להם מסר אחד פשוט, ברור, ישיר ובסיסי: אם אתם מאלה שרוצים ומוכנים לחיות כאן לצידנו - בואו נשב ונדבר על איך עושים זאת - אנחנו מוכנים לדבר ולהגיע להסדר וזה אפשרי, כבר עשינו את זה בעבר עם מצרים וירדן. אך אם אתם מאלה שרוצים לחיות כאן במקומנו - תדעו לכם שזה לעולם לעולם לא יקרה. גם לא בעוד מיליון שנה. ישראל והעם היהודי תמיד היו ותמיד יהיו פה, וללא הסדרת היחסים אנחנו ואתם ניאלץ להמשיך להילחם כאן לנצח, לאבד חיי אדם ולאבד גם את האפשרות והפוטנציאל העצום לנהל כאן חיים נורמליים והוגנים, כלכלית, מוסרית ודיפלומטית.

אפשר לחיות כאן אחד עם השני ולא אחד נגד השני. יש מקום לכולם. רק תענו לנו על השאלה: לצידנו או במקומנו? משם נמשיך הלאה. אני חושב שנופתע מהתשובה לשאלה הזו מגורמים לא מעטים בעולם הערבי והמוסלמי. הפוטנציאל של מזרח תיכון שבו מרכיביו הרציונליים והמתונים משתפים בניהם פעולה הוא פוטנציאל עצום. גם כלכלית אך גם ובעיקר ביטחונית ולשם מיגור כוחות הרשע הברבריים והרצחניים של דאעש, חמאס, בני בריתם ודומיהם.

אך על-מנת להגיע לשם מנקודת מבט ישראלית, על הדיפלומטיה הישראלית במזרח התיכון להיות מדויקת ומתוחכמת הרבה יותר משל עוד טיל שיוט מדויק ומתוחכם של צה״ל. בשנות נתניהו היינו הכי לא מדויקים ומתוחכמים שאפשר מבחינה דיפלומטית ואזורית. הגיע הזמן להתחיל לשנות את זה, זה לא מאוחר וזה אפשרי.

אם נתניהו רוצה להיות זה שמביא את השינוי, הוא צריך וחייב להפוך ממלך הימין למלך ישראל, מלך שמבין שהוא חי במזרח התיכון. מלך שמבין שהזרוע המדינית והדיפלומטית של ישראל חייבת להיות תמיד פעילה, מעורבת וחזקה כמו הזרוע הצבאית שלה ולא פחות ממנה. נתניהו חייב להחליף הכתר הימני שמונח על ראשו בכתר הכלל-ישראלי, ולהתחיל לשחות במים העמוקים של המזרח התיכון בכלל ושל ההסכם עם הפלשתינים בפרט. בדיוק כפי שעשו מנהיגים ימניים וראשי ליכוד שהגיעו לעמדת ראש הממשלה לפניו. אם נתניהו ייבחר שלא להחליף את הכתר, הרי שיגיע היום שנתיני הממלכה יבחרו להחליף את ״המלך ביבי״ במלך אחר. היום הזה לא רחוק לדעתי. הבחירה בידי נתניהו, עדיין לא מאוחר.


שתהיה שנה טובה וכן גמר חתימה טובה לכולנו. שנה טובה באמת. תרתי משמע.

למאמר המקורי באנגלית
תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
חיליק בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביבי עם הכתר הלא-נכון
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רחמים
23/09/14 12:38
2
סיריוס
24/09/14 08:54
3
הסמרטוט האדום
24/09/14 10:22
4
באום
26/09/14 13:40
5
ישראל בר-ניר
29/09/14 06:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלטתם של שישה שופטים (בניגוד לדעתם של שלושה אחרים) לבטל חוק שנחקק ע"י מאה ועשרים נבחרי הרשות המחוקקת בישראל עומדת בסתירה מהותית לעיקרון הדמוקרטי של הפרדת הרשויות. עצם הרעיון כי שישה אנשים שמעולם לא נבחרו ע"י הציבור יש בכוחם לבטל חוק שנחקק בבית המחוקקים שנבחר בבחירות דמוקרטיות הינו סכנה של ממש לדמוקרטיה.
23/09/2014  |  יעקב עמר  |   מאמרים
הסערה המרכזית סביב פסק דינו של בג"ץ בנושא חוק המסתננים (יום ב', 22.9.14) מדברת על הסוגיה הנקודתית: האם השופטים פגעו בהגנתה של המדינה על אופיה וגבולותיה, או שמא דווקא הצילו אותה מצעדים מבישים ובלתי חוקיים. אך לא זו הנקודה המרכזית.
23/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מר בנימין נתניהו מפתיע אותנו שוב ושוב. מילא, על סרבנותו ללחוץ את היד המושטת לשלום מאירן שלאחר עידן אחמדניגא'ד הוא עוד יכול להמטיר לנו סיפורי אלף לילה ולילה, על הבנתו ה"קאבליסטית" ב"כוונות נסתרות", אבל היכן מקנן ההיגיון כאשר האיש הזה טוען כי אירן מהווה סכנה גדולה יותר לישראל בפרט ולעולם בכלל מה"מדינה האיסלאמית"? נתניהו מעדיף רוצחים חסרי רגשות העורפים ראשים על ימין ושמאל, ובדרכם לישראל דרך ירדן, על פני מדינה ממוסדת של מרות ממלכתית ושהוכיחה עד כה אחריות, ואשר יהודיה חסים בצל הסובלנות הדתית והאזרחית למרות ההתגרויות של נתניהו וחבריו! מאחר שאינני חושד כי נתניהו לוקה בראשו או בנפשו הרי שצריך להיות כאן הסבר הגיוני ומניח את הדעת - ואם זהו ההסבר שכבר מזמן חושדים בו בעולם, וצרפת היא חלוצת קידומו, הרי שזהו הסבר מצמרר על הרפתקנות פוליטית וצבאית הממסחרת בחיי אדם לטובת אינטרסים פוליטיים עד הוק.
23/09/2014  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
נוכח הסקרים הנערכים לקראת הבחירות המתקרבות שעל-פי תוצאותיהן החזויות מוביל בנימין נתניהו כמועמד המועדף לראשות הממשלה הבאה, מתעוררים חלומות הירושה מנמנום מתמשך, כי כול אחד רוצה להיות כוכב, רוצה להיות מנהיג, רוצה לשבת על כס המלכות. מה יש בתפקיד המורכב והבלתי אפשרי הזה שכל כך ממגנט את המתאווים לזכות בו? לשאלה זו אין מענה הגיוני. אבל שתי מלים בעלות משמעות אמוציונאליות עשויות לספק הסבר לתעלומה: שררה ואחריות, שאליהן יש לחבר את היכולת לגבש פתרונות מעשיים ל"איומים הקיומיים" האורבים לפתחה של ישראל.
23/09/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
ח"כים רבים חתמו על הצעת החוק של ח"כ יואב בן-צור, לפיה יוחלף תואר "רשם ההוצאה לפועל" או כפי שכונה בעבר "ראש ההוצאה לפועל", ל"שופט אכיפה". כותב שורות אלו היה מיוזמי החוק.
23/09/2014  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il