|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

יש דין ויש דיין <br>

בג"ץ מאפשר לכולנו לנשום לרווחה: מדינת ישראל אינה יכולה לנקוט מדיניות דורסנית לבעיית המהגרים יש פתרונות רבים, שיכולים להביא תועלת רבה למדינה וגם לתושבי דרום תל אביב
23/09/2014  |     |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
ירידה דרמטית [צילום: פלאש 90]

ביהמ"ש העליון עשה היסטוריה כאשר ביטל פעמיים ברצף חקיקה של הכנסת באותו עניין. מצד שני - גם הכנסת עשתה היסטוריה כשחוקקה ברצף שני חוקים שנמצאו בלתי-חוקתיים. הכנסת נשענה על הממשלה, והממשלה נשענה על משרד הפנים. כל אחד יבחר איזה צד של המטבע הוא מעדיף - התערבות יתר של בג"ץ או תעודת עניות לכנסת ישראל. על דבר אחד נראה שאין חולק - אף אחד מאיתנו, אזרחי ישראל, לא היה רוצה לעמוד במקומם של מבקשי המקלט (או המסתננים - תלוי בהשקפה).

לביהמ"ש העליון היה קל יותר לבטל את חוק ההסתננות בעיקר לאור תוצאותיה המרשימות של הקמת גדר ההפרדה בגבול מצרים: מהסתננות של אלפים בחודש, לכניסה של בודדים בלבד; מאיום מתמשך ובלתי פוסק - לחיסולו המוחלט. בג"ץ נוכח לגלות כי שוב אין איום, כי שוב אין צורך בהגבלה חמורה וקיצונית של הזכות לחרות כדי להרתיע אחרים מלהגיע ארצה, וכי בעצם - התכלית לשמה חוקק החוק - כבר הושגה בלעדיו. ממילא מתקן חולות על 3,300 מקומותיו, אינו מהווה פתרון יעיל נגד 50,000 מבקשי מקלט החיים בישראל.

אך עוד קודם לכן, מאז דצמבר 2013, כשמתקן חולות הוקם, רעשה וגעשה דרום תל אביב. מבקשי המקלט מאריתריאה וסודן, אלו שהגיעו לישראל לפני שנים רבות וכאן קיבלו הגנה, עבדו באופן חוקי, הקימו בתים וקיוו לטוב, בזמן שחבריהם שפנו למדינות אחרות קיבלו מזמן מעמד של פליט ואזרחות זרה ויקרת ערך, מצאו עצמם לפתע נרדפים ונשלחים למתקן סגור-פתוח בדרום הארץ, במדבר, בגבול מצרים. תושבי דרום תל אביב מאידך קיוו, שהנה היד הקשה של הממשלה ומשרד הפנים מסמנת את תחילת פתרון צרותיהם.


הבעיה: משרד הפנים


אזרחי מדינת ישראל נחשפו בעיקר לכותרות, אבל מאחורי הקלעים בחודשים הללו, עיקר הפעילות המשפטית מצידנו, עורכי דין המתמחים בזכויות אדם והגירה, הייתה לא נגד החוק עצמו, אלא נגד מדיניות משרד הפנים שהייתה עצמאית ונפרדת מהחוק עצמו. משרד הפנים הוא שקבע, ולא החוק, מי יישלח לחולות ומי לא; משרד הפנים הוא שקבע, ולא החוק, שדווקא מבקשי המקלט הוותיקים, אלו שהגיעו לפני שנים רבות, ולא המסתננים החדשים, הם אלו יישלחו לחולות, למרות שהפגיעה בהם קשה יותר; משרד הפנים, ולא החוק, הוא שקבע שאין אבחנה בין מבקשי מקלט לבין מסתננים סתם; משרד הפנים הוא שקבע, ולא החוק, שאין כל חשיבות לכך שאותו אדם עובד בעבודה קבועה בישראל, בעסק ישראלי, תורם לו ומשביח אותו ואותו עסק זקוק לו ומבקש להמשיך להעסיקו; ואם קבע כעת בג"ץ שהחוק אינו מידתי והורה לבטלו - קל וחומר, אמרו רבים, שמדיניות משרד הפנים שיקפה חוסר הגיון גדול בהרבה.

פסק דין זה צריך להביא לאנחת רווחה מכולנו; לא בגלל תוכן פסק הדין, אלא בשל הנורמה הנשקפת ממנו, שעיקרה: מדינת ישראל, מדינתנו, זו שהוקמה עבורנו והשומרת עלינו, מנועה מלנקוט פעולות דורסניות נגדנו ונגד אחרים, כאלה שיכבלו את חרותנו ויסכנו את קיומנו. יש דין ויש דיין. יש שומר.

כל אחד מאיתנו עלול למצוא עצמו ביום מן הימים זקוק לחסדי משרד הפנים (או כל משרד ממשלתי אחר, לעניין זה) - להסדיר מעמדה של המטפלת הסיעודית של הסבא או האמא, להסדיר מעמדו של בן-הזוג הזר לצורך הקמת התא המשפחתי בישראל, להסדיר מעמדו של עובד במפעל, להביא לישראל קרוב משפחה בעל זכויות. כולנו זקוקים לרשות אוכלוסין איכותית, יעילה, שקולה, מתחשבת; למשרד פנים שמקשיב, שומע, מאזן, לומד ומקבל החלטה נבונה, מאוזנת ומבוססת על נתונים, עובדות ותכליות ראויות.

הפקידים בשטח עושים את עבודתם נאמנה, בהתאם למדיניות ונהלים הנכתבים "שם למעלה", ע"י קובעי מדיניות עלומים. מכאן ההכרח שהמדיניות תהלום את ערכינו כמדינה שומרת יושביה, שקמה בכדי לאפשר לנו לחיות כאן חיים חופשיים ומכובדים. כעורך דין המומחה בתחום, נתקלתי פעמים אינספור באזרחים ישראלים חסרי אונים, שתופסים ראשיהם כלא מאמינים למול החלטות הרות גורל שניתנו בעניינם וחרצו גורלותיהם לשלילה, ופעמים רבות כתוצאה ממדיניות מקוממת ובלתי-מכבדת. לעיתים תכופות רק בתי המשפט הם אלה שהביאו לשינוי והפכו הקערה על פיה, ביטלו החלטות והעניקו סעדים וזכויות. אותם אזרחים נשמו לרווחה, אבל רק אחרי תקופה מורטת עצבים של חוסר ודאות.


לתקן עוול בולט


גם כאן, בעניינם של מוזמני מתקן חולות, התנהלו מאבקים עיקשים בעתירות הרבות שהגשנו לבתי המשפט, ובוצעה פעילות משפטית נמרצת לתקן עוול שהיה בולט על פניו. היות שהיו אלו חוק חדש ומדיניות חדשה של משרד הפנים, בבחינת קרקע משפטית בתולית, נדרשנו ליצירתיות משפטית בכדי להדגים את חוסר הסבירות שבמדיניות זו של משרד הפנים. רוב השופטים שעו לטענות והוציאו צווים האוסרים על מימוש הזימונים למתקן חולות. מאז ועד היום, המתינו כולם בדריכות לשמוע את שופרו של בג"ץ, שכעת בקול תרועה רמה הכריז על עליונותן של הזכות לחרות ויתר הזכויות הנובעות ממנה.

ביהמ"ש העליון הדגיש שאינו שש להתערב בעבודת המחוקק, אך שהיה זו מחובתו לעשות כן. הנימה המתנצלת בפסק הדין אינה גורעת דבר. נהפוך הוא: היא מדגישה שהמחוקק סטה מדרכו, שלא היה מנוס לכלב השמירה של הדמוקרטיה, מלהחזיר את העדר למסלולו, לטובתו שלו ולטובתנו אנו.

פסק הדין הנוכחי ניתן במציאות שונה לחלוטין מפסק הדין שביטל את החוק הקודם בשנה שעברה: הפעם, כאמור, הגדר מוכיחה עצמה כמכשול יעיל. כעת נותרנו לשוב ולבחון כיצד מתמודדים עם מבקשי המקלט שכבר כאן. זעקת תושבי דרום ת"א נשמעת עד ירושלים ובצדק גמור, אך אין בביטול החוק הנוכחי בהכרח כדי להקשות על פתרון הבעיה: הדבר בסך-הכל מחייב חשיבה יצירתית ומניעת העדפתם של אינטרסים זרים.

כיצד ניתן להסביר שביוני השנה נתבשרנו, שממשלת ישראל אישרה את הצעת שר התיירות ושר הפנים להביא ארצה 2,000 עובדים ירדנים בכדי שיעבדו במלונות באילת עקב מצוקת כוח אדם, כל זאת בזמן שאריתראים שלא ניתן לגרשם - נשלחים למתקן חולות? מדוע יצאה זעקה על מצוקת כוח אדם במלונות אילת, שכעת דורשת פתרון מצד ממשלת ישראל, כשממשלת ישראל היא זו שיצרה המצוקה במדיניותה, שכעת נפסלה בבג"ץ?

כיצד ניתן להסביר שבערבה ובנגב זקוקים לאלפי ידיים עובדות בעבודות שישראלים ממילא לא עוסקים בהן ושממילא מאוישים ע"י עובדים זרים שמובאים לישראל במיוחד מדי שנה, כשמנגד ידיים עובדות אלה קיימות בארץ כבר שנים ומבקשות פרנסה?

כיצד ניתן להסביר שענף הבניין מתלונן שנים על גבי שנים על מחסור חמור בעובדים, באופן הפוגע קשות בענף, כשממשלת ישראל יכולה במשיכת קולמוס לפתור את הבעיה ע"י התאמתם של מבקשי המקלט לתחומים אלה, ובאותה הזדמנות גם להפסיק כניסתם של עובדים זרים רבים, שאין בהם צורך ושממילא הם נדרשים ללוות סכומי עתק עבור תיווך הגעתם לישראל, רק לטובת העשרתם של חברות ואינטרסנטים? מדיניות "הדלת המסתובבת" אינה נתקלת באף זעקה, למרות השפעתה העקיפה ואולי אף הישירה על המצב בדרום ת"א.


ניוד ושכר הולם


ניודם של מבקשי מקלט רבים לעבודות שונות בדרום הארץ, ממילא גם יפתור את המצוקה בדרום תל אביב ויקל על תושביו, יסייע גם לעסקי הדרום, בייחוד לאחר מבצע "צוק איתן", צפוי גם להביא לשגשוג והקמה של עסקים חדשים, יפזר את האוכלוסיות הזרות בחלקים אחרים של הארץ, ועוד ועוד. היתרונות של מהלך אפשרי זה הם רבים ומגוונים.

חיובם של עסקים לשלם למבקשי המקלט שכר הולם, לצד אכיפה איתנה של חוקי המגן והעבודה, ישתיק גם טענות אפשריות בדבר שחיקת כוח העבודה הישראלי. במקביל ניתן לחשוב על התניית העסקתם של מבקשי מקלט במרכז הארץ בתנאים מסוימים ומידתיים (לדוגמה הוכחת ניסיון מצד בית העסק להעסיק ישראלים באותה משרה).

הפתרונות קיימים ואפשריים והדרך עוד ארוכה, וטובתם של אזרחי ישראל היא מעל הכל, אך דווקא בשל כך, החשוב הוא שהמדרון החלקלק, של פגיעה בזכויות יסוד - נבלם כעת ע"י ביהמ"ש העליון.
בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / פס"ד
בג"ץ מבטל את חוק המסתננים המתוקן שאפשר לכלוא מסתננים למשך שנה ומורה גם לסגור את מתקן "חולות"
בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / תקציר פס"ד
תקציר פסק הדין בו פסל בג"ץ את חוק המסתננים המתוקן והורה לסגור את מתקן "חולות"

הכותב הוא מומחה לזכויות אדם, דיני הגירה ופליטים, בעליו של משרד תומר ורשה – עורכי דין.
תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
עו"ד תומר ורשה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש דין ויש דיין
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רני
23/09/14 11:15
2
הגיון הפוך
23/09/14 11:43
 
אקונה מטטה
24/09/14 10:16
3
שאול א.
23/09/14 12:48
4
מגיב ותיק
23/09/14 12:59
5
שוחר-שלום
23/09/14 13:18
6
של כותב המאמר ?
23/09/14 13:20
7
של כותב המאמר ?
23/09/14 13:27
8
יאיר4
23/09/14 13:54
9
rtuci drphy
23/09/14 13:57
10
יוסף הצדיק..
23/09/14 14:06
11
ולדיסלב קרקוב
23/09/14 14:09
12
צורי
23/09/14 15:15
13
יוסף הצדיק..
23/09/14 16:20
14
Daja Vu
23/09/14 18:47
15
וינטר הניה
23/09/14 21:50
16
דן ה
23/09/14 22:28
17
שאול א.
24/09/14 00:03
18
אדם ציון
24/09/14 01:01
19
חוק לא חוקתי
24/09/14 12:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
הסערה המרכזית סביב פסק דינו של בג"ץ בנושא חוק המסתננים (יום ב', 22.9.14) מדברת על הסוגיה הנקודתית: האם השופטים פגעו בהגנתה של המדינה על אופיה וגבולותיה, או שמא דווקא הצילו אותה מצעדים מבישים ובלתי חוקיים. אך לא זו הנקודה המרכזית.
23/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שר הפנים היוצא, גדעון סער, קורא (יום ב', 22.9.14) להגביל את סמכויות בג"ץ להתערב בחקיקה בנושא ההגירה לישראל. לדבריו, פסילתו של חוק המסתננים המתוקן "מותירה את ישראל ללא כלים להתמודד עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית". סער הוסיף, כי הרשות השופטת פוסלת פעם אחר פעם את מהלכיהן של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, עליהן מוטל להתמודד עם בעיית ההגירה הבלתי-חוקית.
22/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט יורם דנציגר אומר בהצטרפו לעמדתו של השופט עוזי פוגלמן בנוגע לחוק המסתננים (יום ב', 22.9.14), כי בית המשפט העליון אינו מקל ראש במורכבותה המיוחדת של תופעת ההסתננות לישראל ובהשלכותיה הקשות, בעיקר על תושבי דרום תל אביב. עם זאת, על המחוקק מוטלת החובה לאמץ פתרון חקיקתי העומד בדרישות החוקתיות ושהפגיעה שתהיה בו במסתננים מחד ובתושבי דרום תל אביב וערים אחרות מאידך-גיסא, תהא מידתית ומצומצמת ככל האפשר.
22/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ ביטל (יום ב', 22.9.14) את חוק המסתננים המתוקן ופסל את הסעיף המאפשר לכלוא אותם למשך שנה ללא משפט. בג"ץ פסל בעבר את החוק כאשר אפשר לכלוא אותם לשלוש שנים, אמר במפורש שיאשר חוק שפגיעתו תהיה פחותה - אך כאמור פסל גם את החוק המתוקן.
22/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
ההיסטוריה וההווה, ההליכים והלבוש, הפרלמנט והחוקה, המינויים וההוצאות, מאוריציוס וברמודה, טלוויזיה ואינטרנט בחלק מן הדברים יש לנו מה ללמוד; בחלקם אנחנו יותר מתקדמים מהבריטים
27/02/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי  
יהדות התורה תתמוך ביוזמות להגבלת בג"ץ  /  עידן יוסף
פרידמן: "בג"ץ חוקק חוק שמנוגד לחוק"  /  עידן יוסף
יריב לוין: חוק משאל העם – בגלל בג"ץ  /  עידן יוסף
מבחן וייספיש  /  איתמר לוין
חוק עוקף סנגורים – עוקף זכויות אזרח  /  עו"ד אברהם פכטר
איך מוכיחים קיומו של לאום ישראלי?  /  עו"ד משה גולדבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il