|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הופקרו למוות בניצנים - פרק 22

"הדף הקרבי" הראשון

פרק עשרים ושניים ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. בפרק מתפרסם כל הטקסט של "הדף הקרבי" שהשמיץ, בלי כל בסיס, את לוחמי קרב ניצנים, מתפרסמים השקרים של מפקד חטיבת "גבעתי", שמעון אבידן והסבריו של אבא קובנר שניסח את ההשמצות שעליהן נסוב המחקר הנוכחי
03/10/2014  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   הופקרו למוות בניצנים   |   תגובות
עמדה בניצנים במלחמת השחרור


שקרים של המח"ט אבידן

לאחר שחברו שלושת ניצולי קרב ניצנים לגדוד 53, הם המשיכו למטה חטיבת "גבעתי", וביקשו להיפגש עם המח"ט שמעון אבידן ולדווח לו על האירועים. אבל אבידן לא התפנה לשוחח עמם. ייתכן שלו דיבר אתם, הייתה מצטיירת אצלו תמונה אחרת, נכונה יותר, של לחימת ניצנים. שחצנותו מלמדת על אישיותו. אנשי המודיעין של "גבעתי" לא טרחו לתחקר את הסייר שמאי, למרות שהוא היה בעל עמדת המבט הטובה ביותר על ניצנים ועל הקרב שהתחולל בקיבוץ. הם הסתפקו בדוח שלו, ולא ברור איזה חשיבות הקנו לו. מכל מקום פרטי הדוח של שמאי נכללו, כאמור, בפרק שהתפרסם בשבוע שעבר, בדוח היומי של מחלקת המודיעין של החטיבה. המח"ט וקצין ההסברה המשמיצים אמורים היו לקרוא אותו אך האירועים מלמדים שאולי לא קראו. ואם קראו, הרי נבזותם חמורה הרבה יותר עד כדי מעשה פלילי.

בעשרה ביוני, שלושה ימים אחרי הקרב, ויומיים אחרי שאמור היה לקרוא את דוח המודיעין, שלח אבידן לעוזרו של בן-גוריון, חבר מפלגתו, ישראל גלילי ולממלא-מקום הרמטכ"ל ליגאל ידין מסמך, ששמו "הכניעה בניצנים":

"לפי עדות עדי ראייה,1 סוכמה אצלי סופית התמונה של כניעת ניצנים:
"א. אנשי ניצנים ברובם הגדול התחבאו בבונקרים במקום לתפוס את עמדותיהם ברשת ההגנה – את העמדות החזיקו 24 איש מאנשי גדוד 53. למשק נכנסו בסך הכול שני טנקים שהרסו שתי עמדות שהיו תפוסות על-ידי אנשי הגדוד. יתר החיילים המשיכו לפעול מתוך בית. אז יצאו שני בחורים ובחורה מחברי המשק והניפו דגל לבן. כשהיחידה [המצרית] לא קיבלה את הכניעה והמשיכה ללחום וגם המצרים לא הפסיקו, הונף שנית דגל הכניעה על-ידי חברי המשק.

"לאור העובדות האלו – אני רואה את עצמי מחויב למחות קשות נגד העמדת דברים בעיתונות ובהסברה. 2 רושם הכניעה נשארה ועלולה להשפיע עלינו. יש להילחם נגד כל ניסיון של כיסוי או חיפוי – מעשה בוגדני כגון זה.

"רצוף בזה 1. כרוז הסברה של החטיבה.
"2. פקודה של החטיבה.
"מפקד החטיבה".3

גם דוח ועדת החקירה מאשים את אבידן בשקרים: "הרושם שנוצר אז בחטיבה, אשר היה אחרי כן לנחלת אנשיה ואנשי היישובים בסביבה, מסכם בקרוב בצורה זו:
"א. המערכה התחילה בשעות 09.00-08.00 ונסתיימה בשעות 11.00-10.00.
"ב. מצד האויב השתתפו במערכה מעט מאוד חיילים והרבה מערביי הסביבה.
"ג. לאחר הפגזה והפצצה לא ממושכת ביותר לערך, חדרו לחצר המשק 3-2 משוריינים ובזה המערכה הוכרעה. הפיא"ט אשר הוצב בניצנים על-ידי החטיבה לפעולה נגד שריוני האויב, אפילו לא הופעל.
"ד. עם התפרצות האויב לחצר המשק נהרגו 7-6 מגינים. רוב הקרבנות נרצחו על-ידי המצרים לאחר הכניעה.
"ה. המפקד אברהם שוורצשטין נהרג בראשית הפעולה, ואחרת היו פני הדברים, לו האיש הזה המשיך לפקד על הגנת המקום.
"ו. חיילינו נלחמו ואנשי המשק כמעט לא נטלו חלק במאבק.
"חברי משק ניצנים הניפו את דגל הכניעה בשעה שחיילי החטיבה עוד המשיכו בהתנגדות.
"היינו: המערכה מול אויב [המצרים] חלש יחסית הייתה קצרה למדי וחסרת איתנות".4

גרסת שמעון אבידן

להלן עדות של שמעון אבידן בוועדת החקירה: "נתתי פקודה, בעקבות נפילת ניצנים, לקצין ההסברה החטיבתי, לחבר דף קרבי המדבר על ההליכה לשבי ועל האספקטים של דבר זה. לדעתי, העיתונות באותו זמן תיארה את השבי בצבעים שהיו עלולים לגרום לבחירה בשבי במקום לחימה קשה. מתוך כך, שכעבור יומיים הלכו לשבי גם אנשי גבעת 69. נתתי את ההוראה הזו ונתתי גם פקודה לכל החיילים לירות בכל מפקד או חייל ההולך לשבי או נכנע. 5 הייתה דעתי כי ניצנים נלחמה פחות מדי והליכה המונית לשבי של ניצנים הייתה לה השפעה רעה מאוד. את התגובה החריפה שלנו יש לראות גם מזווית ראייה זו.

"חבר ועדת החקירה שאל: המדובר בדף הקרבי, ובמקרה קונקרטי זה, השאלה היא: אם האנשים לחמו עד גבול היכולת. אני מבין שדף קרבי זה התכוון לחזק את הרוח של הנקודות שנשארו. אנחנו ביררנו את הבעיה. ישנה גם שאלה של כושר עמידה. לפי מה ששמענו מתברר שהאנשים הגיעו קרוב למאה אחוז של ניצול אפשרויותיהם. לכם לא היו עדויות מדויקות על מה שקרה בניצנים. ממה שנתברר, זאת לא הייתה תבוסתנות קרב אלא שהאנשים הוכרעו. 6 ייתכן כי לו היה שם מפקד יותר מוכשר היה מצליח יותר.

"אבידן: למרות כל הנאמר אינני משוכנע כי נוצלו במלואן כל אפשרויות הלחימה.
"שאלה: למה לא נעשתה פעולת הטעיה?
"אבידן: הכוח שהיה ברשותנו היו ארבעה ג'יפים. אלה היו הכוח היחידי ששמר על הקו ג'וליס-בית-דראס. קו של 14 ק"מ פרוץ ופתוח לגמרי".7

לפי שלמה רובינשטיין, שאביו נפל בקרב ניצנים: "שמעון אבידן היה אולי מפקד החטיבה הטוב ביותר במלחמת העצמאות. ממנו שמעתי שהקונספציה אז הייתה שעל יישוב לעמוד 48 שעות בקרב ומי שלא עמד בקרב יומיים פגע בקונספציה. ביקרתי את צביקה דרור שבספרו, ניצנים – קיבוץ שנבנה פעמים, גימד את אבידן כחייל".8

3. "כישלון"

להלן הדף הקרבי הראשון, שחיבר אבא קובנר, ושמעון אבידן חתם עליו:
כישלון
חזית הדרום
חטיבת "גבעתי" מטה קרבי

עדיין חסר הדוח המהימן. טרם הגיעו לידינו כל הפרטים הנותנים רשות לערוך סיכום קרבי. לא כל שכן לחרוץ משפט סופי. אי-לכך לא האשמה אנו באים להעלות, אלא אמירת דבר שהשעה מחייבת, מול אסונות העלולים להתרגש עלינו בימים הבאים, בשעה הקרובה. ואם גם יהיה הדבר נוקב ואכזרי, הכרח הוא להגידו כבר עכשיו, נוכח סכנת הבאות: נפילת ניצנים – כישלון הוא. כישלון חמור וכישלון לא בנפילת הנקודה.

לא הראשונה בנופלים היא ניצנים: כי מועטים מול רבים עמדנו. כי דלים מול כבדי ציוד היינו.
כי אזרחים-מתגוננים מול צבא פולשים סדיר נערכנו.
כי נקודה בודדת ומבודדת עמדה מול בסיס של טור משוריין, והיא לא האחרונה שתינגף, עד לא נבשיל בכוח ציודנו ההולך וגדל, כדי הפעלת מלוא המחץ של הצבא העברי, לקטול את האויב עד חורמה ולשחרר יישובים מבודדים מהתקפת טרור, ערים – מפחד פצצות, ואדמת ישראל כולה – מפולשים ואויב.
כי תבוא שעת העדיפות המלאה, והיא קרובה לבוא, קרובה מאוד.
אולם עד עת, עד אז, לא נחדל מלהכות את האויב – לבל יקדימנו להשמיד – ביד חזקה, בתבונה רבה, בכוח האין-ברירה, בכוח חירוף הנפש, בכוח העוז העילאי של איש המגן העברי:
כמעטים מול פולשים רבים.
כדלים מול אדירי האינטרבנציה [התערבות].
ולא יכלו לנו. אל חומת רוחנו בלתי-נכנעת של איש המגן העברי נופצו עד עתה כל מזימותיו של האויב. אדמת מדינתנו הקמה בידינו היא, ויתרה מזו.
ואם יש והאויב בנחשוליו גבר לזמן-מה על יישוב קטן ונצור – הוא שילם במאות רבות של חללים. על כל אבן בודדת שלנו הוא הקיז מדמו. והוא נאלץ לחשוב ולחשב את מחיר "ניצחונותיו", וזה חשבוננו. בניצנים עלול היה האויב לראשונה ללמוד דבר חמור ומפתיע – כי אפשר לו לשבור את חומת ההגנה של ישוב עברי, תוך שעות ספורות, להכניעו ולשבות את לוחמיו – – –
הלוחמים בחזית הדרום, חיילי החטיבה, מגיני היישובים! שעת הכניעה של ניצנים היא שעה של צער רב ושל חשבון נפש עמוק ונוקב – וחשבון נפש מלא אומר: בית – אין מגינים על תנאי. הגנה – משמע: להכין את ההגנה. להכין: בכל כוחות הגוף והנפש! ואם יפקיד הגורל:
טוב ליפול בחפירת הבית מלהיכנע לפולש רצחני.
להיכנע – כל עוד חי הגוף והכדור האחרון נושם במחסנית – חרפה היא! לצאת לשבי הפולש – חרפה ומוות!
זאת ועוד:
בעשרות קרבות, מבחנים ומבצעים, בדם חללים נועזים ויקרים, קנינו את האמונה והביטחון הזה, כי אנחנו יכולים לעמוד מעטים מול רבים. בנשק קל ביד נאמנה – מול ציוד כבד ביד שכירים. בבקבוק-מולוטוב ביד נועזה – מול טנק עיוור. כל עוד לא התערער בנו ביטחון זה – ששורשו אמונה בהכרח האדם העברי המגן על ביתו – לא יוכל לנו האויב. לא יוכל!
וככל שנתמיד לעמוד בכל נקודה ונקודה, וככל שנקיז את דמו של המתקיף אל עמדות המגן שלנו – כה תקצר הדרך, כה יקרב יום המחץ העברי הגדול.
רק ללחום, ללחום וללחום! בכל האמצעים, בכל התנאים, בלי תנאי, בלי חשבון – בכל כוחות הנפש – כי לנו הניצחון וקרוב הוא. 9

הדסה פלד-וידל, בתו של קובה פלד, שחמק אחרי הכניעה מן הקיבוץ, והגיע למטה החטיבה עם הסייר שמאי ועם עוד לוחם מגדוד 53: "הדף הקרבי פותח במלים: 'עדיין חסר הדוח המהימן. טרם הגיעו לידינו כל הפרטים'. לכל אורך הדף נכתב שלא עוזבים בית שלא נכנעים שנלחמים עד טיפת הדם האחרונה. כל זה נכתב בזמן שאבא ושני הניצולים אחרים ישבו שם [במטה 'גבעתי'], ויכלו לספק את כל המידע." 10

הסברו של אבא קובנר

"פעולות האויב בוצעו ביום, ואנו ביום לא פעלנו" – אמר אבא קובנר בוועדת החקירה. "זה לא הרים את רוח היישובים. באותם הימים הייתה אווירה של יציאת [עזיבת] משקים, והיו בכל משק רבים שיצאו או רצו לצאת את המקום. אותו דבר נראה בבאר-טוביה. אחרי מותו של יצחק דובנו הופיע בנגבה. ועוד היו תופעות של משקים שהתנו את עמידתם בסיפוק דרישות. היה חשש של עזיבת קו על-ידי המשקים. החטיבה ניסתה למסור לכל המשקים את דעתה על המצב, ואת הידיעה כי החטיבה איננה גורם רציני במשך היום, וכי תובעים מהנקודות להחזיק מעמד עד הערב, וכשדיברו על נקודות, זה כלל גם את אנשי היישוב וגם את אנשי הצבא שחנו בתוכו.

"באווירה זו בא יום ניצנים. זכורני על אותו יום מעורפל. ייתכן בגלל היותו הופעה ראשונה. כשבאתי לקטרה [מטה החטיבה] בין 11.00-10.00 ידעו מהאזנה כי המצרים נכנסו לניצנים. שמעתי כי הרעשה הייתה במקום אבל הייתה הרגשה כי לא יתואר, כי כבר אחרי הכול. היה מוכן לאותו ערב מבצע נגד איסדוד. המבצע היה צריך להתחיל לפנות ערב (18.00). ישיבה לקראת המבצע הייתה ב-15.00 ואז עוד לא הייתה ודאות כי ניצנים נפלה. רק עם הגיע שני הפליטים בלילה, ידעו בבטחה על נפילתה. הוחלט כי בכל מקרה, אם ניצנים ישנה או איננה, יש לבצע את המבצע העיקרי נגד מרכז האויב באיסדוד. אז גם היה הוויכוח בין יצחק [פונדק] ושמעון [אבידן] . שמעון אמר כי אם ניווכח כי ניצנים נפלה, אפשר יהיה מתוך פרסטיז'ה לעשות למחרת פעולה לכובשה בחזרה, למרות כי במובן הצבאי גרידא אין לזה ערך. למחרת, אחרי כישלון מבצע איסדוד, הוחלט מתוך פרסטיז'ה לעשות פעולה לכבוש את ניצנים בחזרה. עוד לפני ניצנים הייתה התקפה על נגבה, שבה פרצו טנקים את הגדר והיו בתוך העמדות הראשונות, ולמרות זאת נגבה לא נכנעה. ניסיון נגבה לימד: 1. אפשר לעמוד נגד הרעשה, 2. גם התקפת טנקים ראשונה אפשר להדוף. מתוך זה לא הבינונו מה קרה בניצנים. נתקבל הרושם כאילו ניצנים נכבשה אחרי ההרעשה הראשונה. באותו לילה באו שני פליטים. זעזע אותי הדבר כי שני אנשים אלה נסוגו מתוך עמדה והניפו דגל לבן. כל סיפורם היה על הרעשה כבדה. ההתקפה לפי דבריהם והקרב על המשק נמשכו כשעה וחצי (אם זכרוני אינו מטעני). 11 כשביקרנו אחר כך במקום ראינו כי תעלות-הקשר נשארו שלמות, בונקרים נשארו שלמים. לפי דברי השבויים המצרים, הוציאו על ניצנים 1,500 פגזים. בהשוואה על נגבה הוצאו כ-6,000 פגזים. מצבה הטופוגרפי והטקטי של ניצנים לפחות אינו נופל משל נגבה.

"יש לזכור שהיינו רגילים שאין עניין למפקד המצרי לכבוש נקודה בדרך. הוא עשה את זה רק פעם אחת ביד-מרדכי. בדרך כלל הוא נוהג לעבור על נקודות, ולהטריד אחר כך רק על-ידי יחידות סיור קטנות.

"ברור שאילו עמדה ניצנים עד הערב – ועל זה היה בנוי כל מבצע החטיבה – היו פני הדברים שונים.

"הפקודה נכתבה לא לניצנים, כי אם לאלה שעמדו עוד במלחמה. וישנם פה שני מומנטים: נקודה נכבשה תוך כניעה – זו בפעם הראשונה. 12 הייתה אז תופעה מוזרה בעיתונות שלנו. הופיעו מאמרים כי טוב בשבי. חיים שם בנוחיות. וזה הגביר רוח תבוסתנית. זה נעשה אולי כדי לנחם משפחות השבויים מגוש עציון. אבל דבר זה היה לרעת המורל הצבאי. פקודה זו הוצאה גם לגבי חיילים שטרם ראו שאפשר להרוג מצרי חמוש. ועובדה, כי מיד אחרי כניעת ניצנים באה הבריחה מגבעה 69. ובאווירה זו נוצרה פקודת-היום 'כישלון'. הוצאתי את הדף עם בוקר לתפוצה בכל היחידות ובמשקים. עם דף זה התחילה שיטת הדף הקרבי של החטיבה. דף זה הגיע גם לגבעה 69 עוד לפני הבריחה. דף זה הייתה התופעה הראשונה של הכרה בכישלון, ושל הודעה כי אפשר להתגבר על כישלון כזה ועל קווי התנהגות, בנסיבות כאלה. רציתי להוציא את זה בשמי, אבל שמעון קוך [אבידן] דרש לחתום עליו כדי לתת לו משקל ותוקף של פקודה. גם אחרי הבריחה של 69 הוצאנו פקודה המתריעה על הכישלון של הפלוגה, מתוך חוסר אמון בחפירות, ומתוך אי-ניצול בנשק, וכי המפקד היה בלתי-ראוי לתפקידו. ניתנה גם רשות מפורשת לכל אחד לירות במי שנסוג ללא פקודה, וכי במקרה של פקודה לכניעה, יש להרוג את הנותן את הפקודה ולהמשיך ללחום. הניסיון הראה כי זה עודד את הרוח יותר מכל דבר, וכי הכרה במציאות – גם לא נעימה – הייתה הדרך הנכונה.

"בעיתון העובד הציוני הופיעה אחר נפילת ניצנים מאמר בעמוד ראשון או שני, המאשים את מפקד החטיבה כי הפקיר את הנקודה בכוונה תחילה, היות שלא הייתה מהזרם הפוליטי שלו".13

מקורות

1. כאמור הוא סרב להיפגש עם עדי הראייה ודווח המודיעין מציג תמונה הפוכה.
2. "מחאתו של אבידן" היא צביעות אופיינית של בולשביקים שהפכה להיות סימן היכר של השמאל הישראלי.
3. ארכיון צה"ל, תיק 1022/922/1975, 10 ביוני 1948 אל הלל ידין יעקב מג"ד 53, גבעתי/קרבי/38.
4. ארכיון צה"ל, ועדת החקירה, דוח ועדת החקירה.
5. את הפקודה הזאת חיילי החטיבה לא מלאו.
6. חבר הוועדה מאשים את אבידן בשקרים.
7. ארכיון צה"ל, ועדת החקירה, עדות שמעון אבידן.
8. ראיון מוקלט עם שלמה רובינשטיין, ב-2012 – בארכיון המחבר.
9. איילון, חטיבת "גבעתי" מול הפולש המצרי, עמ' 164.
10. ראיון מוקלט עם הדסה פלד-וידאל, ב-2013 – בארכיון המחבר.
11. אלה שקרים שבמונחים בולשביקיים מכונים "ריאליזם סוציאליסטי.
12. לא נכון, קיבוצי גוש עציון נכנעו לפני כן.
13. ארכיון צה"ל, ועדת החקירה, עדות אבא קובנר.

הפרק בשבוע הבא יעסוק הפרק בטענה שהועלתה מיד אחרי כיבושה על-ידי המצרים, שניצנים הוקרבה מסיבות פוליטיות; בתקופת השבי של חברי ניצנים; בתביעת השבויים לאחר חזרתם מן השבי להקים וועדת חקירה; במסקנות ועדת החקירה ובהמלצותיה.
תאריך:  03/10/2014   |   עודכן:  03/10/2014
ד"ר אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הדף הקרבי" הראשון
תגובות  [ 159 ] מוצגות   [ 159 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבר קיבוץ יגור
3/10/14 10:58
 
איתן מיגור
3/10/14 12:57
 
כמתבקש
4/10/14 14:32
2
ראומה
3/10/14 11:11
 
אורי מילשטיין
3/10/14 12:47
 
אלפרדו ב' הצעיר
3/10/14 13:06
 
לוחם ותיק יגור
3/10/14 13:59
 
ראומה
3/10/14 14:13
 
שבץ חלובה
4/10/14 07:23
 
יגור האווילים
5/10/14 03:25
 
לוחם ותיק יגור
5/10/14 12:20
 
כאן-שפן פחדן
6/10/14 08:40
 
איתן מיגור
6/10/14 16:15
3
אלפרדו ב'
3/10/14 11:14
 
הניה
4/10/14 10:47
 
אלפרדו ב'
4/10/14 20:55
4
דוד נ
3/10/14 13:05
 
אווילים!
3/10/14 13:26
 
לוחם ותיק יגור
3/10/14 13:42
5
גלילי
3/10/14 13:24
6
יותר ממודאג
3/10/14 13:33
 
מאלף תוכיי קאקאדו
3/10/14 13:51
7
אור אור
3/10/14 13:54
 
בן יהודה
3/10/14 14:08
 
מה חשוב ?
3/10/14 15:13
 
דוד נ
3/10/14 14:11
 
דעאש
3/10/14 15:33
 
אלפרדו ב' הצעיר
3/10/14 16:10
8
דוד נ
3/10/14 14:06
 
אלפרדו ב' הצעיר
3/10/14 14:13
9
דוד נ
3/10/14 14:37
 
חבר קיבוץ יגור
3/10/14 14:40
 
אלפרדו ב'
3/10/14 15:26
 
בן יגור שסובל
3/10/14 21:01
10
חשדנית
3/10/14 16:16
11
חבר קיבוץ יגור
3/10/14 17:14
 
פגיעה באחרים טפו.
4/10/14 07:31
 
צייד מתחזים
4/10/14 10:35
 
חבר קיבוץ יגור
4/10/14 21:13
 
חבר קיבוץ יגור
4/10/14 21:13
 
2# מיגור
4/10/14 22:10
12
אלה האנשים
3/10/14 18:53
 
חברי קיבוץ יגור
4/10/14 20:35
 
לאידיוטים מיגור
5/10/14 03:36
 
חבר קיבוץ יגור
5/10/14 09:39
 
אלפרדו ב' הצעיר
5/10/14 11:24
 
לאידיוט מיגור
5/10/14 17:26
 
חברי קיבוץ יגור
5/10/14 11:54
 
כל מבקר כאן
6/10/14 00:33
13
שבץ חלובה
4/10/14 07:32
 
הגבורה
5/10/14 06:55
 
איתן מיגור
5/10/14 12:28
14
אחד שקורא ועוקב
5/10/14 06:20
 
לוחם ותיק יגור
5/10/14 13:04
 
חבר קיבוץ יגור
5/10/14 14:42
 
שבץ חלובה
5/10/14 15:45
 
לוחם ותיק יגור
5/10/14 16:50
 
בבלוג נשמר ! ! !
5/10/14 18:28
 
איתן מיגור
5/10/14 19:58
 
חבר קיבוץ יגור
5/10/14 21:03
 
אלפרדו ב' הצעיר
5/10/14 21:55
 
דוד נ
5/10/14 19:55
 
איתן מיגור
5/10/14 20:51
15
א' יגורי
5/10/14 13:38
16
איתן מיגור
5/10/14 15:30
17
לוחם ותיק יגור
5/10/14 16:24
18
לאידיוטים מיגור
5/10/14 17:12
 
חברי קיבוץ יגור
5/10/14 19:52
 
"גיבורים גדולים"
5/10/14 23:37
19
י' יגורי
5/10/14 22:50
20
ל 3 השפנים מיגור
6/10/14 05:04
 
איתן מיגור
6/10/14 09:27
 
חבר קיבוץ
6/10/14 10:19
21
יוסף מהגליל
6/10/14 05:53
 
אורי מילשטיין
6/10/14 08:29
 
אלפרדו ב'
6/10/14 09:20
 
חבר קיבוץ יגור
6/10/14 11:23
 
לוחם ותיק יגור
6/10/14 12:42
 
האדיוטיות,זאת התו
6/10/14 13:18
 
חברי קיבוץ יגור
6/10/14 13:43
 
כבר מגיב אחרת !
6/10/14 14:47
 
לוחם ותיק יגור
6/10/14 15:42
 
נשמר במחשב
6/10/14 17:35
 
התגובות שלו
6/10/14 17:48
 
איתן מיגור
6/10/14 20:44
 
חבר קיבוץ יגור
6/10/14 19:53
 
אלפרדו ב' הצעיר
6/10/14 21:21
 
חבר קיבוץ
7/10/14 08:00
22
שבץ חלובה
6/10/14 07:24
 
ילידת קיבוץ
7/10/14 10:21
 
שבץ חלובה
7/10/14 14:14
 
היתה פלמחניקית
9/10/14 17:20
 
שבץ חלובה
10/10/14 08:10
 
היתה פלמחניקית !
10/10/14 09:37
 
שבץ חלובה
12/10/14 10:17
 
פלמ'חניק בדימוס
15/10/14 19:52
23
אלפרדו ב' הצעיר
6/10/14 18:19
 
מחזיק אידיוט כמוך
6/10/14 20:17
 
איתן מיגור
6/10/14 21:15
24
חבר קיבוץ יגור
6/10/14 22:44
25
אלפרדו ב'
7/10/14 13:21
 
חבר קיבוץ יגור
7/10/14 14:02
26
יגורי
7/10/14 13:41
 
המחראות-שקרן עלוב
7/10/14 13:55
 
יגורי
7/10/14 15:32
 
לא האבא שלך
7/10/14 17:58
27
אלפרדו ב' הצעיר
7/10/14 17:35
 
חבר קיבוץ יגור
7/10/14 19:30
28
לאור מה שגלוי
8/10/14 06:10
 
אלפרדו ב'
8/10/14 12:11
 
חבר קיבוץ
8/10/14 14:21
 
אלפרדו ב'
8/10/14 15:12
 
דוד נ
8/10/14 16:12
 
יגור אימפריה
8/10/14 19:02
 
דו ד נ
8/10/14 22:35
29
לאור מה שגלוי
8/10/14 06:10
 
יגורי
8/10/14 12:54
 
אלפרדו ב' הצעיר
8/10/14 13:35
 
טוב זה ידוע
8/10/14 18:46
 
טוב זה ידוע
8/10/14 18:46
30
שבץ חלובה
8/10/14 13:42
 
חבר קיבוץ
8/10/14 14:16
 
חברי קיבוץ יגור
8/10/14 15:05
 
חבר קיבוץ יגור
8/10/14 16:00
 
שבץ חלובה
8/10/14 16:51
 
חבר קיבוץ יגור
8/10/14 18:47
 
לוחם ותיק יגור
8/10/14 19:43
 
חבר קיבוץ יגור
8/10/14 20:09
 
את נישמתך !!!!!!
9/10/14 09:53
31
חבר קיבוץ יגור
9/10/14 08:43
 
אלפרדו ב'
9/10/14 10:24
 
צייד מתחזים
9/10/14 16:54
32
" הטרול "מיגור
9/10/14 11:49
33
מדוע נאלם קולו
9/10/14 12:17
34
שהכוונה אליהם ?
9/10/14 16:17
 
ס.יגורי
9/10/14 16:47
 
שמתחזים ליגורים
9/10/14 17:31
35
דוד נ
9/10/14 19:21
 
צייד מתחזים
9/10/14 19:37
36
קוראת ששבה מחו"ל
9/10/14 22:05
 
בלי קללות ?
10/10/14 09:13
37
לוחם ותיק יגור
9/10/14 23:40
 
ההומו מיגור
10/10/14 05:47
 
דוד נ
10/10/14 07:41
 
יגורי
10/10/14 12:22
38
הדוקטור נאלם !!!!
10/10/14 09:25
39
ומאז נעלם בחורו
10/10/14 11:32
פורום: הופקרו למוות בניצנים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הופקרו למוות בניצנים
פרק עשרים ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. הפרק מתאר את גבורתה של האלחוטאית מירה בן-ארי; מביא את גרסתו של סייר חטיבת גבעתי שצפה בקרב; את דיווח המודיעין של גבעתי על הקרב, ואת המחקר על תפקוד המצרים וגרסתם על הקרב
26/09/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
פרק עשרים ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. הפרק עוסק בשתי עדויות על הקרב שנתנו לוועדת החקירה של צה"ל על פרשת ניצנים ב-1949: עדות של משה הנפליק, המפקד הבכיר ביותר שהשתתף בקרב ושנותר בחיים אחרי המלחמה, ועדות של אליהו הוכברג שפיקד בקרב על הפלוגה המיוחדת – פל"ם, של הקיבוץ
19/09/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
פרק תשע-עשרה ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. הפרק עוסק בראשיתו של הקרב האחרון, במשלוח טירונים לתגבר את ניצנים, בחוסר קשר בין המפקדה לקיבוץ, בהפגזות הריכוך של המצרים, ביעילות היתר של המצרים, בהזנחת הקיבוץ, למרות הכתובת על הקיר
12/09/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
פרק שמונה-עשרה ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. הפרק עוסק בנושאים אלה: פינוי ילדים מניצנים במבצע "תינוק"; הצורך בלחץ פוליטי כדי לקבל נשק; החלטתם של המצרים לחסל את ניצנים
05/09/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
פרק שבעה-עשר ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. הפרק עוסק בנושאים אלה: מח"ט "גבעתי", שמעון אבידן, מפלה לטובה את קיבוץ נגבה השייך לתנועת השומר הצעיר; קרבות קיבוץ נגבה במלחמת העצמאות; הישג מערכתי היהודי בחזית הדרום
29/08/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
רשימות נוספות   /   הופקרו למוות בניצנים  /  מי ומי  
מדוע עצרו המצרים  /  ד"ר אורי מילשטיין
הכנות לקויות לפלישה המצרית  /  ד"ר אורי מילשטיין
תוכנית ד'  /  אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il