|   15:07:40
דלג
  איציק סיבוש  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

חשבון הנפש נוסח בית המשפט העליון

מה ערכו של "חוק כבוד האדם וחירותו" שבו מתפארים ומתהדרים, כשמותר לדרוס את כבודו מפני "תום הלב" העיתונאי...
05/10/2014  |   איציק סיבוש   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אילנה דיין. מופקדת על שמנו [צילום: פלאש 90]

שוב נדחתה (18.9.14) תביעת הפיצויים בשל הוצאת דיבה על סרן ר', שעליו נקבע בתוכנית "עובדה" (ב-2004) כי ביצע "וידוא הריגה" בילדה קטנה בעת הליכתה לבית הספר. הפעם כבר אין דוחים את התביעה בטענת "אמת לשעתה", כי אם בשם "חשיבות הדיון הציבורי" ובשם "תום הלב" של עושי התחקיר. נקבע כי הפרסום ב"עובדה" נעשה בתום לב, ולכן לאילנה דיין עומדת הגנת "העיתונאות האחראית".

החלטת בית המשפט העליון (בהרכב מורחב של 9 שופטים, שכולם פה אחד הסכימו כי בפרסומים אכן היה משום "לשון הרע" כלפי העותר) לדחות את תביעת הפיצויים מאילנה דיין (וחברת "טלעד") מעלה את שמו הטוב של אדם קורבן למולך התקשורת, או אם תרצו, משליכה אותו טרף לחיות התקשורת.

עורכי דינה של דיין הזדרזו לצהול בהכרזה כי: "בית המשפט העליון קובע כי המיקום המתאים לדיון בשאלה האם המפרסם מילא אחר אמת המידה של עיתונות אחראית הוא במסגרת דרישת תום הלב, ולא במסגרת המונח 'אמת לשעתה'.

"למעשה, בית המשפט ממקם את הגנת 'האמת לשעתה' לא תחת סעיף אמת הפרסום, אלא במסגרת הגנת תום הלב, וקובע כי פרסום אחראי שנחזה להיות אמת בעת עשייתו ייהנה מהגנת תום הלב, גם אם בסופו של דבר האמת המשפטית התגלתה כשונה או לא התבררה עד תומה.

"לטעמנו, מדובר באחד מפסקי הדין החשובים שניתנו בעשרות השנים האחרונות בכל הנוגע למעמדו של חופש הביטוי".

צהלות השמחה של מולך התקשורת ברורות, ולעזאזל אם נדרסו כאן מספר עקרונות חשובים. לשם מה הוקם בג"ץ אם לא כדי להגן על האזרח הקטן מפני כוח מדינתי? בשל הפער במשאבים, בעוצמה ובהשפעה. מולך התקשורת כיום חזק כיום מהרבה ממוסדות מדינה (גם אם אינו "גוף מדינתי", כי אם פועל ברישיון מטעמה), בהיותו גם עושה את כללי "עבודתו המקצועית", רוקח את החומרים שאותם יציג (או יעלים) וגם "שופט" ותליין לעתים די מזומנות.

מה ערכו של "חוק כבוד האדם וחירותו" שבו מתפארים ומתהדרים, כשמותר לדרוס את כבודו מפני "תום הלב" העיתונאי...

הסתייגותו של הנשיא אשר גרוניס שכתב את פסק הדין המוביל, מעמדה שהביע השופט נעם סולברג בפסק דינו בבית המשפט המחוזי נגד דיין משמעותי ביותר: סולברג סבר בשעתו כי העובדה שהתקיים הליך בבית הדין הצבאי נגד סרן ר' שבו אמורה הייתה להתברר השאלה אם ביצע "וידוא הריגה", שוללת את האינטרס הציבורי בפרסום כתבה בנושא. גרוניס דוחה גישה זו וקובע בכך שהדיון הציבורי-תקשורתי אינו פחות חשוב מהדיון המשפטי.

ומה עם עקרון הסוביודיצה?

אחרי שהציבור בישראל חזה במופעי הלוליינות לכבוד "מיז תום לב", האם אינו עשוי לחשוש כי "הדיון הציבורי-תקשורתי החשוב" ישפיע על החלטות ביהמ"ש? לא, מה פתאום? אין מצב. כבר ידוע כי השופטים מורמים מעם...

"האם צריך לבטל את עבירת הסוביודיצה, המופיעה בחוק העונשין, ולפיה אין להתיר פרסומים בנוגע להליך פלילי תלוי ועומד במטרה להשפיע על מהלכו או תוצאותיו?

"לדעת שופטת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בהחלט צריך לשקול את ביטול העבירה, נוכח העובדה שהיא הפכה ל'אות מתה', ולבחון מודל אכיפה שונה, באמצעות כללי האתיקה העיתונאית - כך עולה מדברים שנשאה השופטת בכנס שהתקיים באילת, ביוזמת מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין והמרכז למשפט ותקשורת באוניברסיטת בר-אילן, בנושא 'ליטיגציה, תקשורת ופרקטיקה'" (סוף ציטוט מ"גלובס").

דברים כדורבנות. אך מדובר בידיעה מתאריך 08.07.13, כמעט עשר שנים לאחר כתבת התחקיר והמשפט הצבאי שהתנהל במקביל. ומה אם אילנה דיין מנסה להשפיע בכתבה על החלטות ביהמ"ש בדרכים פסולות? נו טוב, אני רוצה לראות מי המתאבד השיעי שינסה לחלום כי הוא מנסה לצייץ על אפשרות שכזו...

ביהמ"ש העליון קבע כי חשיבות "הדיון הציבורי" קודמת להגנה על שמו הטוב של אדם, אך לא קבע את הנורמות והכללים לעשיית דיון ציבורי הוגן, מה הקריטריונים ל"עיתונות אחראית" וכיצד ייקבע "תום לב" של איש תקשורת. בהשאירו את הנושא פתוח (לדורות הבאים?) התקשורת מזדרזת לעשות זאת עבורו. ללא בעיה רוקחים סרטים חסרי קשר למקשה אחת, בחדר העריכה, כדי לייצר מצגי שווא (כבוד הנשיא גרוניס מתייחס לכך באצבע נוזפת בלבד). כמובן קוד האתיקה והנורמות של התקשורת מורמים מעם ואינם מיועדים למשלם מיסים פשוט שישזוף בם את עינו. לא נותר אלא לנחש אודות נורמות "הדיון הציבורי" שם בביקור בהיכל של הפוסק לונדון. בהצצה לעולמו.

"תום לב" על-פי ירון לונדון

ספרו האחרון "לו הייתי פיראט", והחשיפה שלה זכה בידיעות אחרונות (ששת דפי "מוסף שבת" וגם תצלום שער חגיגי) נותנת הזדמנות נדירה להציץ אל נבכי "תום הלב" של "מר דיון ציבורי":

כל ילד יודע כי יצירת "מופת" חייבת להתבסס על "חשיפה כואבת". אך כיצד ינהג אדם הבנוי בעיקר נרקיסיזם (ואגו המאפיין שחקני תיאטרון, מעניין מניין) ופרובוקציה? יגייס את אם-אם-אימא שלו, כדי להזכיר את מקורות גאוניותו (הגאון מווילנה), אך ידביק עליה את היומרה (מרביצה לילדה שאינה עומדת בציפיות הגאונות), כמו גם את מקור כל חולייו ומגרעותיו, ממש בסגנון דומה לאותו עורך שוורציקונים שהריץ את אמו בתחתונים לעיני חבריו...

אני ואלתרמן, מעיד על עצמו בענווה רבה יוצר "ז'קלין הקול שלה כמו פעמונים, ז'קלין הקול שלה מצעד הפיזמונים", אני ואלכסנדר פן, פולט בנון-שלאנטיות תעשיין מילות החנופה ("ארץ טובה שהדבש בעורקיה"), ואשֵמה בספרו החושפני היא בכלל הסופרת רונית מטלון, שממש התחננה שיכתוב ממואר'ז. אך מה עם צ'רצ'יל? לעזאזל! הכיצד לא נשזר הנ"ל בחייו של המעיד על עצמו בצניעות כה אופיינית: "הפרספקטיבה ההיסטורית שלה (של הגב' זמיר, המאהבת של מר לונדון) עמוקה לא פחות משלי"... ואת זאת אומר בטבעיות אדם שהאינטלקט שלו הספיק ללימודי קליגרפיה בבצלאל, והציון הטוב שבתעודת הגמר שלו הוא בעצם "כמעט טוב" בבעלי חיים...

כל זה אינו מונע ממנו לשבת ולחלק ציוני "נכשל" לקברניטי המדינה (בבחינת סגירת חשבון עם המדינה שמורים מטעמה הרבו להאכילו בציונים שכאלה?) ולהגות "תוכנית מדינית": "זו אינה בעיה שבלתי אפשרי להתמודד עמה מבחינה ביטחונית", פוסק מי שלא עשה "רובאי 4"... מטעמי בריאות כמובן.

האיש חף מגרם אחד של ביקורת עצמית, למעט הודאה בהיותו "דון ז'ואן", בידיעה שהחברה הישראלית בעצם תקרוץ לו ותטפח לו בגניבה על כתפו בשל כך, המוכיחה כי אינו נעדר ערמומיות ואינטואיציה טובה לפרובוקציה. "תום לב"? אולי ביהמ"ש העליון ימצא כאן...ראייה נוספת לאינטואיציה וערמומיות זו בתוכניות "צמד האינקוויזיטורים" לונדון וקירשנבאום, שלעולם לא יעזו להתעסק עם הצד של הפרוסה שעליו מרוחה החמאה. מישהו יודע על טייקון שצלבו? על קבוצת כוח משמעותית (כ"'ידיעות תקשורת", לדוגמה)? כצבועים ותנים הם עטים על פגרי נבלות, לעולם לא על שור או ראם שיחטיפו להם בעיטה הגונה.

"יש לנו מעט מאוד נדיבות" מקונן המפרגן הידוע בראיון בעיתון ידיעות אחרונות, שלא היסס לעוט כצבוע על ניסים סרוסי, נציג "הזמר המזרחי" של תקופתו. אגב, על-פי ערך הוויקיפדיה (שמן הסתם נכתב מטעם מקורביו), בדרך פלא ממש "הקלטות ראיון זה לא שרדו"... ככה זה כשארגונים מנוהלים על-ידי טהרנים וצדיקים.

גם אני, ממש כלונדון, לא משוכנע כי המדינה תשרוד, אך לא בגלל האויב מבחוץ; אפשר להצביע על מילים ספורות שהבימאי מייקל צ'ימינו שם בפי גיבורו (שאותו מגלם מיקי רורק) בסרט "שנת הדרקון" לפני כשלושים שנה: "מה שיפיל את אמריקה הוא לא השתייה, מה שיפיל את אמריקה הוא לא הסם, מה שיפיל את אמריקה זו התקשורת"... כותבי תסריטים בעלי "חזון נבואי" אכן היו בעבר, בהוליווד של פעם.

לנו יש אילנה דיין ולונדון וקירשנבאום. בידיהם החליט ביהמ"ש העליון להפקיד את שמנו ואת "האמת".

פורסם במקור במגזין "מראה"
כותב המאמר מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות ומחבר הספר "שיחות עם קאפו", ובגרסתו האנגלית "Dialogs with a Kapo"
תאריך:  05/10/2014   |   עודכן:  05/10/2014
איציק סיבוש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשבון הנפש נוסח בית המשפט העליון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ספוילר
5/10/14 10:56
2
אזרח מחפש חירות ו
5/10/14 16:12
 
איציק סיבוש
7/10/14 11:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקרייה הרפואית רמב"ם מארחת השבוע לסדרה של מפגשים אקדמיים את פרופ' ריצ'רד הורטון, עורך כתב העת הרפואי הבריטי "לנסט" (LANCET), אחד מכתבי העת הוותיקים והנחשבים בעולם הרפואה. בית החולים מבשר לנו כי פרופ' הורטון יפגוש את בכירי החוקרים והרופאים ברמב"ם ובפקולטה לרפואה בטכניון, ישתתף בסמינרים שונים וגםירצה במסגרת "הרצאות הסגל" של בית החולים רמב"ם.
05/10/2014  |  מערכת מראה  |   מאמרים
בן 13 למצוות, ובן 67 לפטור. כל ילד מחכה להגיע לבגרות ועלייה לתורה (ומצוות) בגיל 13, וכל בוגר ממתין באי סבלנות עד הרגע שיאמרו לו על-פי חוק בגיל 67 – לך לנוח.
04/10/2014  |  נסים גבאי  |   מאמרים
במדיניות המס הישראלית אין היגיון; יש ככל הנראה רק אינטרס. אחרת לא ניתן להסביר ולהצדיק אותה. גם לא ניתן להסביר את שתיקת הכלכלנים, הפרופסורים ואנשי המשק. לא מובן מדוע יש להמשיך כיום במתן פטור ממס בשכר דירה בעוד שכל יתר ההשקעות ממוסות; לא מובן מדוע נזכרו רק עתה באוצר שחלק ניכר מההון השחור מושקע בנדל"ן ורק עתה מצאו שקיימות אלפי דירות שניות שבעליהם מצהירים על הכנסה חודשית של פחות מ-7000 ש"ח.
04/10/2014  |  עו"ד יוסף שטח  |   מאמרים
כבר כתבו על זה ב-2006 באתר נענע, וגם אתמול ב-ynet, אבל תוך פספוס הסיבה האמיתית לסגירת ה-VOD ובלי דרישה רצינית להפעלת השירות.
04/10/2014  |  אודי בורג  |   מאמרים
כמי שצופה בתוכניות על מבצע "צוק איתן" אני מתפעל מרוח הלחימה של חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים, כולל כאלה שאיבדו בני משפחה או חברים, אשר מוכנים להקריב את עצמם להגנת ישובי עוטף עזה והמדינה בכלל.
04/10/2014  |  אורי גנני  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
להתכונן למלחמה האמיתית  /  מרדכי קידר
"מסע הצלב" האיסלאמי  /  דוד א' פרנקל
עלובי השנה  /  קובי קמין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il