|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

סיפורו של שמעיה סמילן (סמילנסקי)

שמעיה סימלן (סמילנסקי) בן למייסדי תל אביב כיהן במגוון תפקידים במשרד החוץ הישראלי וכן תירגם ספרים. הוא היה בנו של הסופר ואיש הציבור דוד סמילנסקי ובן דודו של הסופר יזהר סמילנסקי לפני כשנה הלך לעולמו בן 94 -סיפור חיו
06/10/2014  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
שמעיה סמילן [צילום: באדיבות המשפחה]

ב-23 ביולי 2013 הלך לעולמו בביתו ברחוב רד"ק 30 בשכונת רחביה בירושלים הדיפלומט, הלשונאי, והמתרגם שמעיה סמילן (סמילנסקי) מראשוני ומוותיקי משרד החוץ. בן 94 היה במותו.

שמעיה סמילן נולד ב-1 במרס, 1919, בן יחיד לאימו שרה בלומה לבית בילוצרקובסקי ולאביו דוד סמילנסקי סופר ואיש ציבור, מחמשת ראשוני מייסדי תל אביב (אחוזת-בית). ביתו ברחוב יהודה הלוי 30 היה אחד מארבעת הבתים הראשונים של תל אביב שנבנו ב-1910.

אימו שרה בלומה נפטרה בהיותו תינוק כבן שלוש בשנת 1922 כנראה, מהתקף לב בחוף ימה של תל אביב. אביו נישא בשנית בשנת 1923 לרופאה מרים קיסילובה. את תפקיד האם מילאה למעשה במידה רבה יוכבד בריילובסקי שהייתה במשך שנים האומנת של שמעיה, בת משפחה אשכנזית שגרה בעיר העתיקה ירושלים.

סבו וסבתו של שמעיה מצד אמו, ניסן ופסיה בילוצרקובסקי, נמנו אף הם על 66 המשפחות הראשונות של תל אביב והתגוררו בצמוד לבית הוריו של שמעיה, ברחוב יהודה הלוי 32.

קורות השלישיה שמעיה סמילן, יחיעם וויץ ויזהר סמילנסקי מונצחים ב"צלהבים"

הסופר יזהר סמילנסקי או כפי שהוא מוכר בשמו הספרותי ס. יזהר, היה, כאמור, בן-דודו של שמעיה (אביו של יזהר, זאב, ואביו של שמעיה דוד היו אחים) שמעיה ויזהר הפכו לחברים טובים נהגו להיפגש פעמים רבות, לטייל ברחבי ארץ ישראל ובכפריה כולל כפרים ערביים, אליהם הצטרף בן דודו של יזהר, מצד אמו, יחיעם וייץ, שנהרג ב"ליל הגשרים".

קורות ותעלולי השלישיה מונצחים בספרו של יזהר "צלהבים". נפילתו של יחיעם וויץ, מספרת לי אלמנתו של שמעיה, חנה סמילן, ציער אותו מאוד ואת תמונתו של וויץ החזיק תמיד על שולחן העבודה שלו.

תלמיד מחזור כ"ד בגימנסיה העברית הרצליה

שמעיה למד בגימנסיה העברית הרצליה (מחזור כ"ד). בן כיתתו וחברו הטוב היה הסופר בנימין תמוז שנקרא אז בנימין קמרשטיין. (לפני מונחת תמונת מחזור סיום תרצ"ו) בינואר 1937 נסע ללמוד בלונדון ב"קינגז קולג'", אך עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, נאלץ להפסיק לימודיו. שמעיה שב ארצה בשנת 1939 והחל ללמוד באוניברסיטה העברית בתקופת לימודיו בירושלים התגורר בחדר שכור ברחוב אברבנאל בשכונת רחביה, שם הכיר את רות שפירא שאותה נשא לאישה באוגוסט שנת 1944, התגייס לצבא הבריטי ושירת בו למעלה מחמש שנים עד 1946 מספרו האישי בצבא הבריטי היה p / 16774 וכשהוקמה הבריגדה היהודית הצטרף אליה ונשלח במסגרתה להילחם בצפון איטליה.

במלחמת העצמאות שירת במסגרת "ההגנה". ולאחר קום המדינה שירת בצה"ל בחזית השכונות הדרומיות של ירושלים ואחר-כך במפקדת חטיבה ירושלים ברחוב ז'בוטינסקי.

נענה לפניית משה שרת ומצטרף למשרד החוץ

בדצמבר 1949 סיים לימודיו לתואר שני במדעי הרוח במקצועות היסטוריה, אנגלית ופילוסופיה. על מוריו נמנו המרצה להיסטוריה פרופ' קובנר ופרופ' חיים יהודה רות מרצה לפילוסופיה ששמעיה מאוד העריך ורותק להרצאותיו.

התקופה הייתה תחילת הקמת מדינת ישראל. שר החוץ דאז, משה שרת חיפש מועמדים לשירות הדיפלומטי בקרב ילידי הארץ בעלי השכלה אקדמית יודעי שפות ושמעו של שמעיה הגיע לאוזניו. שרת הציע לו להצטרך לשירות החוץ וכך מצא עצמו בשנת 1949 כאיש משרד החוץ.

ברוח הימים ההם שינה שם משפחתו מסמילנסקי לסמילן. תחילה עבד במחלקה המדינית (מחלקת חקר) בדסק האנגלו-סכסי. כשנודעו במשרד החוץ כישוריו הלשוניים בעברית הופקד סמילן על מלאכת העריכה הלשונית של הדוחות המדיניים ואחר-כך מונה כעוזר אישי למנכ"ל המשרד דאז וולטר איתן ומונה לערוך בעברית תקנית את הדיווחים של השגרירים בעולם ופרסומים שונים.

לומד איטלקית באוניברסיטה בפירנצה

בספטמבר 1953 קיבל שמעיה מלגה בשיתוף משרד החוץ ללימודי השפה האיטלקית ומדעי המדינה באוניברסיטה בפירנצה באיטליה. רעייתו חנה מספרת לי, כי את לימודיו מימן אסטוריה מאייר, יהודי איטלקי יליד מילנו, תעשיין בתחום הנייר, באישור משרד החוץ (הדבר היה מקובל אז, אומרת לי חנה סמילן שעבדה אף היא במשרד החוץ).

ב-2 בנובמבר 1953 נפטר אביו דוד סמילנסקי ושמעיה הגיע במיוחד מאיטליה להלווית אביו ולאחריה שב לפירנצה להמשך לימודיו. שמעיה עבד במסגרת משרד החוץ קרוב ל-35 שנה וכיהן בשורה ארוכה של תפקידים בארץ ובחו"ל, בין השאר כיהן שמעיה בשנים 1961-1658 כקונסול ישראל הראשון במילאנו.

היה מזכיר המועצה להשכלה גבוהה

בשנת 1962 הושאל למשרד החינוך למשך שנה לשמש מזכיר המועצה להשכלה גבוהה. כעבור שנה בינואר 1963 חזר למשרד החוץ וכיהן כעוזר ראשי במחלקת אמריקה הלטינית בראשותו של מנהל המחלקה דאז יואל ברומי. בשנים 1968-1966 כיהן בתפקיד יועץ מדיני בשגרירות ישראל בדנמרק בקופנהגן בראשה עמדה השגרירה אסתר הרליץ.

בנובמבר 1965 נפטרה רעייתו רות שפירא ממחלה. כעבור כשנתיים בספטמבר 1967 נישא בשנית לחנה כהן עובדת משרד החוץ. בשנים 1981-1976 כיהן כיועץ לענייני תרבות ומדע בשגרירות ישראל ברומא. בתפקיד זה טיפל שמעיה בהקמת הביתן הישראלי בביניאלה בוונציה הקמת התערוכה הגדולה בשם "התנ"ך במוזיקה" ועוד. באוגוסט 1981 סיים תפקידו ברומא ושב עם משפחתו לירושלים ומונה לתפקיד סגן מנהל המחלקה לקשרי תרבות ומדע במשרד החוץ. ב-1984 פרש לגמלאות.

לאחר פרישתו לגמלאות עסק בתרגום מאיטלקית לעברית. בין השאר תרגם את הספרים: "העור" מאת קורציו מלפרטה (הוצאת זמורה ביתן 1988), "זיכרונותיו של יהודי בר מזל" מאת דן ויטוריו סגרה (הוצאת שוקן 1990) "אהבת" מאת דינו בוצאטי (הוצאת זמורה ביתן 1993).

כתב ערכים באנציקלופדיה העברית

סמילן כתב מספר ערכים באנציקלופדיה העברית בנושא מדינאים איטלקיים. כמו-כן, היה חבר מטעם משרד החוץ בוועדה מיוחדת שהוקמה לשם לחיבור מילון למונחי הדיפלומטיה בהוצאת האקדמיה ללשון העברית ירושלים. ב-23 ביולי 2013 נפטר שמעיה רחביה והוא בן 94. הותיר אחריו אישה חנה, שתי בנות. ניבי ומרים ובן, דויד, נכדים ונינים. הוא הובא למנוחות בבית העלמין גבעת שאול בירושלים. במלאת שנה למותו נערך בספריית בית אריאלה בתל אביב ערב מרגש לזכרו, בהשתתפות בני המשפחה ומכריו. אלמנתו חנה סמילן, סיפרה על שמעיה האדם ואיש המשפחה וכך אמרה "שמעיה היה איש ללא אגו... תמיד תהיתי איך הצליח לספר סיפור או מעשה כלשהו מבלי לערב את "האני" שלו. הוא לא נהג לדבר על דברים אישיים, אלא על-פי רוב על דברים כלליים. אצלו למטבע החיים היו יותר משני צדדים לפיכך לא נהג לשפוט אנשים לא נהג לבקר מעשיהם לא דיבר סרה באיש לא הלך רכיל לא ביקש עזרה או טובת הנאה לעצמו או למי מילדיו, על-אף שנמנָה עם משפחת המייסדים הוותיקה של הארץ, נלחם עם הבריגדה באיטליה, והיה איש "ההגנה".

חנה סמילן אמרה עוד: "מעולם לא חשב לבקש העלאה בדרגה, למשל, עד שזו הוענקה לו. שמעיה לא נהה אחר הצרכנות האופנתית והראוותנית, ולא היה מודע מתי אופנה זו או אחרת התחלפה. הדברים שעניינו אותו בחיים היו בדברים היפים, שראוי לחיות למענם, ואכן אותם הוא מיצה עד תום. אהבת המוזיקה הקלאסית ובראשה מוצרט, תפסה חלק ניכר מזמנו, ותרמה רבות לחייו.

הספרות: כדי שיוכל לקרוא את "מלחמה ושלום" במקור החל ללמוד את השפה הרוסית (שנאסרה עליו בבית-הוריו - "עברי, דבר עברית!" ציוו עליו).

אהבת האמנות: ובראשה הרנסנס האיטלקי. בגיל 16 החליט לפסל מבלי ללמוד פיסול, והצליח.

אהבת הקולנוע, ההיסטוריה ואחרון חביב הכדורגל שהיה לא רק חובב גדול של משחק זה, אלא גם שיחק בצעירותו, והכיר לפניי ולפנים את ההיסטוריה של הכדורגל, את תאריכי המשחקים, את שמותיהם של שחקנים גדולים, ניצחונות במונדיאלים, ועוד. למרות זאת, כששיחק בעצמו לא חשוב היה לו אם קבוצתו תנצח או תפסיד - העיקר עבורו היה איך שיחקו, ומה הייתה מידת הדיוק של המסירות ומידת יופיין.

לימים, כאשר לחצו עליו חברים ובני משפחה לכתוב, לא עשה זאת והעדיף לפנות לתרגום (ייתכן שסופר אחד גדול במשפחה הספיק לו). על סירוב זה היו שאמרו עליו שנהג בענווה יתרה מדי.

שמעיה אומנם ראה הכל והבחין בכל, אך לא נהג להגיב; לפיכך היו כאלה שחשבו שהוא תמוי, על כך הוא אמר לא פעם שתמים מי שחושב שהוא תמים שמעיה בחר לעסוק בדברים היפים המוצעים לנו בחיים, וכדברי אונסקו מה שנותר לנו לעשות הוא להתבונן על העולם מן הצד בהומור, וזה מה ששמעיה עשה. יהי זכרו ברוך.

תאריך:  06/10/2014   |   עודכן:  06/10/2014
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של שמעיה סמילן (סמילנסקי)
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ים תיכוני
7/10/14 00:57
2
דורית ברק
27/10/14 03:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוכשי הדירות מחפשים אחר הדירה המושלמת תקופה ארוכה ומבצעים סקר שוק אחר המשכנתה המשתלמת ביותר, אלא שלעתים רבות, למרות הניסיון לחסוך בהוצאות אלה, רוכשי הדירות שוכחים בדרך אל הדירה מספר דברים מאוד חשובים, שעלותם עלולה להגיע לעתים לכדי עשרות אלפי שקלים.
06/10/2014  |  גל קסטל  |   כתבות
הי משה,
06/10/2014  |  יורם דורי  |   כתבות
אם תהיתם על ההפסקה בכתיבתי - התשובה היא הביקור בלונדון. פחות מחצי הדרך לניו-יורק, אבל בכל זאת - מרכז תרבות ושעשועים, קולינריה ואופנה מרהיבה. כדי שתוכלו להספיק להצטייד במידע טרם נסיעתכם לשם, הנה כמה מטרות שתסמנו לכם, מהן תבחרו כדי להתענג טוטאלית. כי הדשדוש ברחוב אוקסופרד הדחוס בין המוני כיסויי הראש של המוני המוסלמיות, אינו שיא מרנין של החוויה.
06/10/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
והשבוע על-כניסת הכוכב מרקורי לנסיגה במזל עקרב ובתוך שבוע גם יחזור למזל מאזניים.
05/10/2014  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
מהנדס המכונות והיזם אבי קפצן (58) החליט וביצע בשנה האחרונה החלטה עסקית מרכזית, הפוכה מזו המקובלת בישראל: בעוד רבים מעמיתיו מעבירים את קווי הייצור שלהם מישראל לסין, הפסיק קפצן לייבא את מוצרי הבנייה שלו מסין, והחל לייצרם בישראל.
03/10/2014  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il