|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ברלין זה לא ה"מילקי" - זה חופש

במדינה היהודית אשר השואה היא חלק בלתי נפרד מהמורשת שלה, מדי פעם בפעם אנו מקבלים תזכורת על שנאה, אלימות, דריסת כבוד האדם שמבעבעות בקרבנו שום עם לא יכול להיקרא עם חופשי אם בקרבו ישנם אנשים שאינם חופשיים נקודת מחשבה על ברלין
17/10/2014  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
"כי לא רציתם לדעת". אנדרטת השואה בברלין [צילום: פלאש 90]

ברלין היא כפי שמתברר, העיר המועדפת על-ידי סטודנטים ישראלים ואחרים. עד כדי כך יצאה שמה לפניה כעיר שזול לחיות בה שהיא הובאה כדוגמה בהקשר של המחיר המופקע של "מילקי" שכנגדו קמה מחאה חדשה. יש אומרים שמקור המסע הוא של בחור אלמוני במסרים וירטואליים; זה מלמד בין השאר מה משפיע על הממשל והציבור הישראלי. זה קרה גם לגבי " מחאת הקוטג'", ולאחר ששכחה הסערה התקשורתית, כרגיל, תמנון התווך צף ועלה עד שצף אתו המילקי.

ככה חיים להם בנחת ובמשובה הממשלה הקלוקלת והציבור הישראלי, כמו זוג משועמם שאפילו על ריב ויתר. וכמובן שהתקשורת שלנו, במקום שתעסוק דרך קבע בעיוותים הקשים שפזורים בכול משעולי חיינו, נתפסת לטריוויה שמעלה את הרייטינג. עוד עיטור על חזה הצופה הישראלי. אשר לברלין, וצעירים הישראלים שאוהבים אותה - זה סיפור אחר.

לפני כמה ימים פורסם כי פרופסור סרג'ו דה לה פרגולה, חוקר בנושאי אוכלוסין והגירה שהסתמך על נתונים של לשכת הרישום של ברלין (ליאור דטל, הארץ 14.10.14): מספר הישראלים בברלין לפני שנתיים עמד על קצת למעלה מ-3,000. נתון זה מטעה לגבי המציאות. ראשית, שנתיים הם לעתים הרבה זמן במונחים של נהירה. שנית, לא כולם רשומים בלשכת האוכלוסין. ללשכה זאת אתייחס בהמשך.

מלבד זאת לברלין טבעת גדולה של רשויות מקומיות שישראלים רשומים בהן אבל הם חיים ועובדים בברלין. לדעתם של ישראלים שביקרו בברלין או שוהים בה, מספרם הוא מעל לעשרת אלפים, ויש כאלה שסבורים שהוא אף מגיע ל-20,000. כל העניין של יוקר "המילקי" וישראלים בברלין אופייני, כאמור, לתקשורת רכלנית ובמידה רבה פרובינציאלית. ומה בדבר מאות אלפי ישראלים בלוס אנג'לס בלבד- לא בחוף המערבי כולו - האם גם שם זה קשור במילקי?

אשר לגורם משיכה אחר, המעניין הוא שבאירופה יש ערים שאטרקטיביות יותר בכול הקשור למוסדות לימוד ושכיות החמדה בהן. פריז, רומא, ברצלונה, אמסטרדם, לונדון, במערב ובדרום, או וינה בודפשט, פראג וקרקוב, במרכז ובמזרח. אבל מסתבר שיש איזה כלל אורבני והוא: שבמידה ומטרופולין קובעת את אורח החיים של התושבים, התושבים הם אלה שמעצבים את דימויה ואת חייה. למעשה יש כאן סימביוזה הדדית. אחד הפרדוקסים ההיסטוריים, בעצם לעג היסטורי, הוא שברלין, שהייתה אומנם בירה חשובה בעבר ויוצרים ואמנים גדולים חיו בה או פעלו בה, אבל לעיר קוסמופוליטית היא הפכה דווקא בעת הבידוד הגדול ביותר שלה על-ידי שלטון רודני סטליניסטי לאומני רצחני.

ברלין מתגבשת

במסגרת ההסכמים בין מעצמות המערב לבין ברה"מ, בתום מלחמת העולם השנייה, חולקה גרמניה לשני שטחי כיבוש. המזרח היה תחת השלטון הסובייטי קומוניסטי והמערב תחת שלטון בעלות הברית המערביות - ארה"ב, בריטניה וצרפת. העיר ברלין חולקה והשלטון הקומוניסטי המזרח גרמני, שהקימו הסובייטים, קבע בה את הבירה, בשעה שברלין המערבית הייתה בשליטת בעלות הברית המערביות.

השליטים הסובייטים עשו הכול כדי לבודד את ברלין, תוך הנחה שהיא תיפול לידם כפרי בשל. אולם אז החליטו מעצמות המערב לשבור את ההסגר בכך שהפעילו את הרכבת האווירית המפורסמת שבמסגרתה הופעלו עשרות טיסות ביום ובלילה מכול המקומות בעולם המערבי ומגרמניה לשדה התעופה טמפלהוף בברלין. ממשלת מערב גרמניה שקבעה את בירתה של המדינה בעיר בון, בחבל הריין, עשתה הכול לא רק כדי למשוך את תושבי גרמניה המערבית לברלין, אלא גם אזרחים זרים. לסטודנטים ולאנשי מקצוע חופשיים ניתנו הטבות מיוחדות לא רק של מלגות לימודים אלא גם מגורים ולעתים גם שכר. בכך בוטל הכורח של תושבי גרמניה לקבל אישורים מיוחדים כדי להגיע לברלין ברכבות או באמצעי תעבורה אחרים, ומשם במעבר "צ'ק פוינט צ'רלי" לעבור לברלין המערבית.

השיא להכרה זאת היה ב-26 ביוני 1963 בעת הביקור המפורסם של הנשיא קנדי בברלין בנאום בארמון שננברג של העירייה. וככה סיים את נאומו: "החופש לא ניתן לחלוקה, וכאשר איש אחד משועבד, כולם אינם חופשיים. וכאשר כולם חופשיים אז אנו יכולים לצפות לאותו יום כאשר העיר תחובר לה יחד וארץ זאת והיבשת הגדולה הזאת של אירופה יהפכו למקום של שלום ותקווה בעולם. כאשר יום מיוחל זה יבוא, כפי שאני מאמין שיבוא, תושבי ברלין יוכלו להתגאות בכך שהם היו בחזית אותו מאבק כמעט שני עשורים. כל האנשים החופשיים, בכול מקום שהם חיים, הם אזרחי ברלין. ולכן כאדם חופשי אני גאה בביטוי: ich bin ein berliner "אני ברלינאי".

הברלינאים והישראלים

זוג ישראלי צעיר, דרור ודני זָק, היו לא מכבר בברלין. דרור לתקופה של 4 חדשים במסגרת חילופי סטודנטים בין מכללת שנקר לבין מכללה לעיצוב אופנה בברלין, ודני שהוא שף באחת מחברות האירוח, יצא לתקופה של כמה שבועות בתקווה שהוא יעשיר את הידע הקולינארי בעיר קוסמופוליטית זאת.

כמו בכול מקום, מי שאינו תייר ושוהה בברלין לתקופה ממשוכת חייב להירשם בלשת האוכלוסין של העירייה. מספרת דרור: "הגענו לפקידת המודיעין, חברתי משנקר ואני, וביקשנו בשפה האנגלית, לקבל מידע לאן עלינו לפנות במשרד הזה כדי להירשם. הפקידה נענעה ראשה בשלילה, כמי שלא מבינה. עברנו לאנגלית איטית, מעין "עברית קלה" בשעתה, והיא ממשיכה להניע את הראש מצד לצד.

פה ושם היא משמיעה איזה ביטוי בגרמנית לעבר הפקיד שישב לידה. הסתכלנו, חברתי ואני, אחת על השנייה, לנוכח ההתנהגות החריגה של מישהי שאמורה לתת מידע לבאים לבניין הזה. לאחר זמן מה היא פתחה את פיה ובאנגלית אוקספורדית שאלה: why didn't you ask me if i speak English - מדוע לא שאלתם אותי אם אני דוברת אנגלית. משמע כאן זאת גרמניה. מכאן ואילך קבלנו את כול העזרה בצורה האדיבה ביותר".

זה פן אחד של הגרמנים. המבקר לא צריך לקבל כדבר מובן מאליו שכולם בעולם דוברי אנגלית. כמובן שיש גם פן אחר. "הבוקיות" הגרמנית. את רואה שתי צעירות נבוכות שמבקשות מידע, ואת רוצה לחנך אותם. אני משער שכאן בארץ אם פקידה יודעת אנגלית היא משיבה מייד. אבל מאידך עדיין קיים ביבשת אירופה ניסיון לשמר את הייחודיות מול האמריקניזציה. האמריקנים באמת חושבים שכולם מדברים אנגלית, או צריכים לדבר אנגלית. אפילו האנגלים האירופאים - לא חושבים ככה. הגרמנים והצרפתים - ודאי שלא.

והיה עוד מקרה שמלמד על משנה סדורה של הליכים. דני כאמור הוא שף בארץ והוא הצטרף לרעייתו לפרק זמן מסוים כדי ללמוד על המטבח במסעדה משובחת, בהתנדבות וללא כול שכר. הבעלים של המסעדה קיבל את דני בסבר פנים יפות, אך לפני שהוא יהיה מוכן להיענות לבקשה, על דני למלא אחר מספר הנחיות. יש ללכת למשרד לעובדים זרים כדי לקבל אישור עבודה. עם קבלת האישור עליו לשוב לבעלי המסעדה לשם חתימת חוזה, אם המסעדה מוכנה להעסיק אותו, עליו לשוב עם החוזה החתום למשרד להעסקת עובדים זרים ולקבל מהם את האישור הסופי. אולם גם כאשר ברשותו כל הניירת הזאת, העדיפות לעבודה, אם המשרה פנויה, היא לגרמנים ואחר-כך לאזרחי מדינות הגוש האירופי. אין זה משנה כלל אם דני יקבל שכר או לא. זה הכלל ורוב הגרמנים יכבדו אותו.

אמפתיה לזר ולמבקר

אולם עם כל המגבלות הביורוקרטיות הרשמיות, בכל מקום שהם פנו, ברחוב, בעסקים באתרים, ברגע שהאנשים ראו שני אנשים צעירים עם מפה או בלעדיה מחפשים, מיד מישהו ניגש ושאל אם אפשר לעזור. "אחד הדברים שהרשימו אותי היה כבוד לזולת", אומרת דרור. "מכבדים אותך כאדם, לפני שאתה מתוודע מי אתה ומאיפה אתה. זאת הרגשה טובה" ודני מוסיף עוד אלמנט והוא הסובלנות הבלתי רגילה לכל דבר או אדם חריג. "צפינו ביחד, גרמני ואני במשחק כדורגל בין נבחרות ברזיל וגרמניה. אני רציתי שהנבחרת הברזילאית תנצח. כנראה הראיתי מדי פעם חוסר נחת כאשר הגרמנים שלטו במגרש. ואז שואל אותי הצעיר הגרמני: "מדוע העוינות הזאת. זה הרי בסך הכול זה משחק ספורטיבי."

לדעת שניהם ההתנהגות הזאת של תושבי ברלין, ובראש וראשונה הצעירים שבהם, לתת לך הרגשה שאינך זר, שהם אתך - ללא ספק נובעת לא רק מהיות ברלין עיר קוסמופוליטית. צריך להביא בחשבון שדור שלם של סביהם חיי במדינה קומוניסטית טוטאליטרית במזרח גרמניה, שבה נרדפו מי שאינם קומוניסטים, נכלאו ואף הוצאו להורג. מלבד זאת אופיה של העיר הזאת הוא אופי של פתיחות והחיים גם זולים יותר מאשר בשאר מדינות אירופה. זה ללא ספק מהווה נקודת משיכה לא רק לישראלים, אלא גם לצעירים מרחבי אירופה וממוקמות אחרים בעולם. אבל לדעתם לא גורם היוקר מושך צעירים אלא היבטים אחרים של החיים והאנשים בה.

אפשר לומר שחזונו של ג'ון קנדי התקיים. ברלין היא עיר חופשית ואלה שחיים בה חופשיים. זה סודה הגלוי של ברלין ותושביה. זה מקור המשיכה אליה של אנשים רבים בעולם, וישראלים בכלל זה. וזה משמעותו של המסר של ג'ון קנדי שאמנם התייחס לברלין ולגרמניה אבל הוא שייך לעולם כולו. שום עם לא יכול להיקרא עם חופשי אם בקרבו ישנם אנשים שאינם חופשיים.

אשר ליחסים כלפי ישראלים, דרור ודני לא נתקלו ביחס עוין כלפי ישראל. ליהפך: "במקרה אחד מספרת דרור: מורה שבכיתתה למדתי כאשר ראתה בטלוויזיה את המנהרות שחפר החמאס כדי להגיע דרכם לישובים ישראלים התחלחלה ממש." לחפור תעלה מעבר לגבול כדי להגיע לבית ולפגוע בך, זה דבר מחריד" - אמרה.

לאחר ששמעתי את הרשמים של הזוג זק משהותם בברלין, היא של ארבעה חדשים והוא של כמה שבועות, הסקתי עוד מסקנה, שנוגעת דווקא לשואה. הצעירים הברלינאים מודעים היטב למעשים של אבות אבותיהם, לא רק במזרח גרמניה אלא ברייך הנאצי. הם לא מסתפקים בתשובה של אבות אבותיהם: "לא ידענו", אלא קובעים: "כי לא רציתם לדעת". זאת שמעתי גם כאשר ביקרתי בשעתו בברלין מאדם צעיר בשם רודי גראוס, שמוכר לי מביקוריו בארץ. הם, הנכדים של דור הרוצחים, כנראה למדו את לקחי השואה. ודאי שיש אחרים, אבל גם אם לא מדובר בכולם, לפחות זאת השקפה של חלקם הגדול. קשה לומר זאת בבטחה עלינו, במדינה היהודית אשר השואה היא חלק בלתי נפרד מהמורשת שלה. מדי פעם בפעם אנו מקבלים תזכורת על שנאה, אלימות, דריסת כבוד האדם שמבעבעות בקרבנו.

חומר למחשבה בהקשר של ברלין.

תאריך:  17/10/2014   |   עודכן:  18/10/2014
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברלין זה לא ה"מילקי" - זה חופש
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמית פאלה
17/10/14 17:38
2
ממש אידיוטי
18/10/14 08:38
3
השבוע מזוג שחזר
18/10/14 08:57
4
רפי אשכנזי
18/10/14 09:29
 
כעבד נרצע
18/10/14 11:18
5
כוכי
18/10/14 10:53
6
רב
18/10/14 10:54
 
רבין הצדקן הגדול
18/10/14 12:26
 
נו טוב
18/10/14 12:35
7
פנחס
18/10/14 11:26
8
צופה מהצד
18/10/14 12:15
9
ישראלין
18/10/14 12:31
10
ברלין נהדרת
18/10/14 12:51
11
משה, עורך-דין
18/10/14 13:33
 
מילים כדורבנות
18/10/14 14:05
 
אברהם שלום
18/10/14 23:11
12
שוחר-שלום
18/10/14 14:51
13
פוליטרוק
18/10/14 17:17
14
מגיב ותיק
18/10/14 21:56
15
אהוד פרלסמן
19/10/14 16:37
16
אהרון שחר
19/10/14 20:32
17
קורןנאוה טבריה
20/10/14 10:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הימים של אחרי מלחמת צוק איתן הם ימי מחאות. המחאה שתופסת לאחרונה את רוב הכותרות היא מחאת המילקי, אבל במקביל לה צומחת ובועטת מחאת מחירי הכרטיסים למשחקי כדורגל שמסרבת לדעוך ועושה גלים בעולם הספורט הישראלי.
17/10/2014  |  אורי גרוס  |   מאמרים
מרגלא בפיו של רבי ברוך ממדז'יבוז': מפחד אני מחייל רוסי. עוד יותר מפחד אני מחייל רוסי הניגש אליי עם חרבו בידו. פחדי גובר מול גדוד שלם של חיילים שחרבות שלופות בידיהם. אך הפחדים הללו אינם מגיעים לפחד הגדול שאני פוחד לעבור על ספק ספיקא של איסור דרבנן.
17/10/2014  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
על פני עמודים רבים מנסה פרקליטות המדינה לשכנע את בג"ץ, שאין מקום להורות על פתיחת חקירה בנוגע לקשריו של תת-ניצב אפרים ברכה עם הרב יאשיהו פינטו. היא מציינת בין השאר, שטענותיו של פינטו לפיהן העניק לברכה טובות הנאה משמעותיות לאורך שנים, נחקרו לעומקן בידי המשטרה ולא נמצא להן יסוד.
17/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
על-פי החוק אמורות הבחירות לכנסת הבאה, העשרים במספר, להתקיים לקראת סוף 2017, אך לפי כול הסימנים במערכת הציבורית-פוליטית נראה שההליך הדמוקרטי החשוב הזה יוקדם ויתקיים בשנת 2016. אחת מאבני היסוד המהותיות שעליהן מושתת משטר דמוקרטי, כמו זה הנהוג בישראל, היא הזכות המוקנית לכול אזרח בוגר לבחור ולהיבחר. למרבה הצער, בגלל ההידרדרות בהערכת הציבור את הנבחרים שלו, השחיתות המתפשטת במערכות השלטון, כמו גם אווירת "איש הישר בעיניו יעשה" - רבים מבעלי זכות הבחירה כלל אינם משתתפים ב"חגיגת הבחירות". אולי התופעה קיימת בגלל חוסר האמון ביכולת להשפיע, אולי מתוך תיעוב כלפי המערכת השלטונית, ואולי מדובר בהבעת מחאה, ואפילו שאט נפש, מכול השלילה הנלווית ל"סחר הסוסים" המתפתח בעקבות תוצאות ההליך הדמוקרטי.
17/10/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מתגנב החשד שכל הרעיון ל"הסדר הטיעון" עם הרב פינטו לא בא לעולם אלא כדי למנוע קיומו של משפט, שבו יתגלו הקשרים בין קציני משטרה לבין פוליטיקאים ואנשי עסקים והכל בחסות הרב פינטו רק תמימים לא מבינים כיצד קרה שערב הבחירות לנשיאות יצאה דליה איציק יבשה ופרשות השחיתות החדשות שלה שנחשפו ע"י אומ"ץ לא צברו תאוצה בתקשורת המגויסת גם פרקליט המדינה לא יכול היה למנוע מהפרקליט הפלילי רונאל פישר להמשיך לעסוק בעניינים הפליליים של לקוחותיו
17/10/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il