|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מילקי, ברלין, "חורנים" ושאר מרעין בישין

הציבור זקוק לשינוי תודעה עמוק ולמתן ביטוי חד וחריף של שינוי זה בשיח הציבורי, בקלפיות, ברשתות החברתיות ובעיקר בהתנהלות הקמעונאית היום-יומית שלו
23/10/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
היורדים לגרמניה - גרמניה נאה להם [צילום: AP]

כמו כל פוזה מופרכת, גם מחאת המילקי מברלין היא תרגיל תקשורתי חסר ערך וחסר תכלית. למחאה חברתית אין ערך אם היא אינה קשורה במעשים הבאים לתקן את המעוות, ואם יוזמי המחאה אינם מסוגלים לגייס לה תמיכה רחבה וממושכת של הציבור.

מי שמרוויח ממחאה חברתית נוסח ברלין את הרווח העיקרי, היא התקשורת הרדודה והמפגרת שלנו, שמשקיעה אנרגיות לא מידתיות בהאדרת האירוע מעל ומעבר לערכה הממשי. המינוף המלאכותי הופך את הנושא לנושא "חם", ממלא זמן מסך, מבטיח לשוטים שביננו אופציה וירטואלית לסיפור "גדול" שאף פעם אינו מתגשם, ומזרים קצת תוספת אדרנלין לדם.

מדינה שמכורה לאדרנלין, אינה מתעניינת במיוחד בשאלה "מה עושה לה את זה", וכל רעש תקשורתי שנראה מחובר לפרץ של התרגשות, מתקבל "במחיאות כפיים". זו מציאות פרימיטיבית למדי, שמחולליה עושים צחוק מהציבור, והנגררים אחרי המחזה המפוברק נותרים מאחור "כשוטי-הכפר התורנים". מחאת המילקי שייכת ללא ספק לקטגוריה של "צחוק מהעבודה" או עבודה בעיניים.

במחאות מסוג מחאת המילקי, מערבבים היוזמים וסייעניהם בתקשורת מספר תבלינים ממכרים או מסעירים לכלל "מטעם תקשורתי" ממכר באופן זמני, ומפיצים אותו במימון שבחלקו הוא זר ובחלקו הוא "השקעה שיווקית-עסקית", בתקווה שישרוד את קצב בליית החדשות המהיר הקיים בישראל, לפחות למספר ימים.

מחאת המילקי איננה דיון רציני או ניסיון מקצועי לעצב מציאות אחרת. ברובה היא פורקן זועם של תסכולים, שמשרת בעיקר את השחצנים, את מוכי תחושת "המגיע לי" ואת המוטציות החברתיות הקרצייתיות שתכונת-יסוד שלהן היא: הכל, עכשיו ובמינימום מאמץ והשקעה. וכשאמוציות עולות על גדותיהן, נשכח כמעט כל מה שידענו קודם, כל מה שלמדנו וכל מה שבחשיבה רציונלית היינו דוחים על הסף מסיבות מעשיות, כלכליות, מוסריות, חברתיות ואחרות.

האמוציות באות ממקורות שאינם קשורים בהכרח לאירוע שעליו הן מושלכות. והן מגיבות בכל הזדמנות שהתעוררו כלפי הנושא התורן שעל סדר היום. אילו בחנו מבקרי המצב את עצמם ואת מעשיהם, עד כמה הם באופן אישי ומעשי טובים יותר מהאנשים והמערכות שאותם הם מבקרים, אני משוכנע שהיו צפויות להם הפתעה ואכזבה גדולות גם יחד.

בדיון בסוגיית מחירי המילקי, שאלות כגון: מה באמת מספרם של היורדים "המשתחצנים", ומי מהם באמת ירד בגלל מילקי ודמוי-מילקי. או: מה ההבדל בין ירידה לברלין מטעמים כלכליים לירידה לארה"ב, לקנדה או לאוסטרליה המעטירות מאותם טעמים, היה מתברר "שמהגרי ברלין" הם טיפה בים, ובכל טיעוניהם המתנשאים אין אפילו טיעון רציני אחד חדש. אם יש במעשה חידוש, הרי זו מידת השחצנות והחוצפה, והצורך לדחוף לכולנו אצבע לעין ולסובב...; הרצון להרגיז ולפגוע - הרצון לזעזע זעזוע חיובי, לזעזע על-מנת למקד במטרה קונסטרוקטיבית, הוא החלש בין כל הרצונות האחרים.

אין גם מקום לשאלות מהסוג: מה היו שוים חייו של יהודי בברלין או בכל מקום אחר בגרמניה בין 1939 לבין 1945, והאם יכול מישהו להתחייב כיום שחזרת מציאות כזו היא רק חלום בלהות ולא איום ראלי? אפילו שאלות שעוסקות במבנה הנפשי של היורדים וסיבותיו, בחינוך שקיבלו בבית או במערכת החינוך הממלכתית שלנו אינן רלוונטיות, משום שהמעשה מנותק כליל משיקולים מסוג זה, הוא נמצא בספירה אחרת. הוא נמצא בספירה של ה"בוחרים להיפגע" ה"בוחרים להרגיש נחותים", ה"בוחרים להאשים אחרים בכל צרותיהם" ושל ה"בוחרים לשנוא שנאת חינם". שהרי כל מה שעושה נתניהו, לדידם, "מכוון נגדם באופן אישי ועל זה הם לא יסלחו לו...".

הם גם לא יסלחו לנו, כי "אנחנו" - אלה שבהם הם מתנקמים עכשיו בברלין - בחרנו בו...; ככל שלימן כמוני בתחום מדעי הנפש יכול להעריך בשכל הישר והפשוט שלו, מדובר במחלת נפש אמיתית. כל אלה הן שאלות לגיטימיות וצריך לשאול אותן בשלב כזה או אחר.

אבל מוקד דיון זה, הדיון בקשר שבין מילקי, לברלין ל"חורנים" ולמרעין בישין אחרים, הוא ברמות השיפלות והטימטום אליהן מתדרדרים אויביו בנפש של נתניהו והשונאים הפתולוגיים של הימין הפוליטי והאידיאולוגי, עד שהם מוכנים להדרש לתרגילים מסוג זה; עד שהם מוכנים להתפתות ולשתף פעולה בגלל אילוצים נפשיים או בשל טובות הנאה כלכליות עם ידי עשו הבוחשות בקדרה, ללא ספק שלא על-מנת להוזיל את המילקי.

לאחר שקוראים את דבריו של שגריר גרמניה בישראל, אנדריאס מיכאליס, שיש לו העוז ואולי גם החוצפה ללמד אותנו כיצד להתייחס למקטרגים שעוזבים את המחנה "שלנו" ועוברים במודע או שלא במודע לשרת את המחנה "שלו" - אין עוד שום סיבה להתפעל או להתרגש מהנבזות או מהטיפשות של מי שחושב שמהלך שקוף ובוגדני זה משנה משהו, או ישנה משהו. מי שמבקש להשפיע צריך בראש וראשונה להמנע מלנכּר עצמו בעיני מי שאותו הוא מבקש לשכנע. נציגי מחאת המילקי, ומליץ היושר שלהם, השגריר הגרמני, כנראה אינם מבינים יסוד מוסד זה.

גם אם יש בסיס עובדתי נרחב לתלונות על יוקר המחיה בישראל ולתלונות נגד הממשלה על שאינה נלחמת ביעילות ובמרץ בתופעה זו, לא המילקי כסמל, לא ההתרפסות של משרתי המדיניות האירופית נגד ישראל, ולא הטפות המוסר של הנציגים הדיפלומטיים של גרמניה במסווה של דברי-נועם הבאים להשכין שלום-בית, הם הכלים הנכונים להתמודד עם הבעיה. הדרך הנכונה, היא למשל הדרך הפוליטית שבה הולך כחלון ואליה הוא מביא קבלות על כושר ביצוע ונכונות לשלם מחיר פוליטי לא מבוטל. אבל דומני שמהפרסומים האחרונים בתקשורת עולה שהרכב הצוות אותו הוא מגבש במסגרת הרשימה הפוליטית החדשה שלו, אינו קוהרנטי עם היעד הכלכלי-חברתי עליו הוא מצהיר; נקווה שאני טועה.

כך או כך, הציבור הישראלי אינו זקוק למצילים מסוגם של יוזמי מחאת המילקי, לא ל"ניחומים" בנוסח שגריר גרמניה ולא לעוד תרגיל פוליטי-אוטיסטי בנוסח "מע"מ אפס" של "יש עתיד". הציבור זקוק לשינוי תודעה עמוק ולמתן ביטוי חד וחריף של שינוי זה בשיח הציבורי, בקלפיות, ברשתות החברתיות ובעיקר בהתנהלות הקמעונאית היום-יומית שלו. אזרחים במדינה דמוקרטית מעצבים את חייהם באמצעות מעשים ויוזמות מונחי-מטרה ולא באמצעות חלומות בהקיץ. הם זקוקים לסילוק הרקב הלאומי, הניכור החברתי והמיקוד האגואיסטי של קבוצות אינטרסים ושל אליטות ישנות שמחפשות נוסחאות פלא לשמר את מעמדן.

הם זקוקים לשינוי דיסקט בהנהגה הלאומית, לכיוון של יצירת מודעות חזקה וקבועה בכך שתפקיד מוסדות המדינה והרשויות הוא לשרת את הציבור ולא להפך. הם זקוקים ליצירת תחושת סיכון אישי פוליטי אצל נבחרי הציבור, בכל פעם שהם מבזבזים זמן יקר או משאבים יקרים של הציבור ובכל פעם שהנבחרים הללו נותנים העדפה לקידום מטרות אישיות קבוצתיות או הרפתקניות, על פני האינטרס הציבורי, היסודי, הרחב.

בדמוקרטיה נוסח ישראל, שינויים כאלה יתחוללו רק אם הם יקרו תחילה בתודעת הציבור ויחלחלו ממנו לתודעת המנהיגות. הימים שבהם היה כאן בן-גוריון אחד, שהוביל ציבור מפוזר ומפורד לרגע היסטורי של התלכדות לשם הקמת מדינה והכרזת עצמאות וריבונות, עברו ולא ישובו. זהו רגע מכונן בחייו של עם ואינו חזון נפרץ.

מכאן והלאה הסמכות הריבונית היא בידי הציבור והוא שיקבע מה יעשה בה וכיצד; ואלה שיעדיפו את ברלין, אינם ראויים להשתתף בכך. בקונטקסט של המילקי, אבל גם בקונטקסט רחב יותר, המהגרים-יורדים לגרמניה יאים לגרמניה (ברלין או לא ברלין) ונראה שגרמניה יאה להם.

תאריך:  23/10/2014   |   עודכן:  23/10/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מילקי, ברלין, "חורנים" ושאר מרעין בישין
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תודה רבה
23/10/14 10:05
2
אהרון שחר
23/10/14 10:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צריך להיות בין טיפש לתמים כדי להאמין שמר בנימין נתניהו חושש מהחרדים ולכן הוא הקפיא את הצעת "חוק הגיור" של ח"כ אלעזר שטרן מ"התנועה". המפלגות החרדיות - שמחוץ לקואליציה, אינן מפחידות את נתניהו כלל וכלל. וגם אם כולם ילכו לבחירות חדשות הרי שנתניהו יודע היטב כי "יהדות התורה", ובמיוחד שס, תצטרפנה לכל קואליציה עתידית שיקים ותשכחנה את הקדנציה האומללה הזו. כשמגישים לשס ול"יהדות התורה" כופתאות חמות הן כבר לא מתלוננות על המקרר הריק מהקדנציה הקודמת, אלא שועטות לשרת את ה"גביר" החדש - ישן, ובשמחה מרבית. אז באמת מדוע החל נתניהו לחשוש מהחוק החדש שאותו הבטיח ל"התנועה"? ההסבר הוא יותר אלקטוראלי מאשר עקרוני או קואליציוני.
23/10/2014  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
הפתגם הערבי, "על מילים אין משלמים מכס", מהווה כלי להטעיית מנהיגים זרים, כולל מזכירי מדינה מארה"ב.
23/10/2014  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
'אדם אחד משתעל, וכל העולם חוטף שפעת'. זהו למעשה המֶסֶר שמשקף המבול. ביסוד התפרצות המבול מונח העיקרון שעליו הצביע רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל) בספרו "מסילת ישרים", כי לכל מעשה של אדם השפעה רחבת טווח על העולם כולו (כן, קראתם נכון!). חוק האקולוגיה הרוחנית מלמד על הזיקה הרוחנית - פיזית שקיימת בין כל מערכות הבריאה. ההידרדרות המוסרית החמורה של דור המבול משפיעה כענישה טבעית על קריסת מערכות היקום כולו - החל מהדומם, דרך הצומח והחי, שהיה שותף לעיוות המוסרי, ועד לחיסול האנושות כולה מחוץ לתיבה.
23/10/2014  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בעוד הארגון העזתי מחדש את הכנותיו להתקפות נגד ישראל, הארגון המוסלמי הקיצוני מחזק את אחיזתו החברתית בשטחים שנפלו לידיו בעירק ובסוריה
23/10/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
במבטא בריטי מעושה עם שמץ ערביות, המלך הבדואי עבדאללה השולט הבלתי דמוקרטי על אוכלוסייה שברובה המכריע מתעבת אותו, פתח עלינו פה גדול בתקשורת והאשים אותנו בטבח ילדים בעזה ובירושלים... החצוף משווה אותנו בכך, לדבריו, למעשי דאעש. קשה להבין את הטיפש הזה מכיוון שאנחנו אלו שמהווים את הערובה הבטוחה להמשך שילטונו...לפיכך, אנחנו חייבים מעכשיו לשים לב לכך שהוא מתחיל להשתולל ולהוות איום עבורנו. ובמוקדם נאלץ להגיב.
23/10/2014  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il