|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

האביב הכורדי

העם הכורדי הוא אמיתי, ולכן הוא ראוי להכרה ולזכויות, ודאי הרבה יותר מהעם הפלשתיני המומצא האם זכותם של הכורדים לעצמאות קטנה מזו של "מדינת האיסלאם"?
27/10/2014  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
כורדים בצפון [צילום: AP]

גבולותיהן של מרבית מדינות ערב השוכנות ממזרח לים התיכון סומנו בתקופה שאחרי מלחמת העולם הראשונה, על חורבותיה של האימפריה העותומנית. הגבולות סומנו על-פי האינטרסים של בריטניה וצרפת ועל בסיס קשריהן עם קבוצות מקומיות. שתי קבוצות שאינן מוסלמיות קיבלו מדינות עצמאיות: היהודים קיבלו מבריטניה הבטחה - הצהרת בלפור - שהיא תסייע להם להקמת בית לאומי, והנוצרים שמצפון לישראל קיבלו מצרפת את לבנון כמדינה נפרדת מסוריה. לתנועה הציונית היהודית הייתה נוכחות פעילה במסדרונות הפוליטיים בבריטניה, והצרפתים הזדהו עם פחדיהם של הנוצרים בלבנון להיות מיעוט במדינה בעלת רוב מוסלמי.

קבוצה אתנית אחת - הכורדים - נשארה בלי מדינה. הם חולקו בין ארבע מדינות: עירק, סוריה, טורקיה ואירן, בעיקר כיוון שלכורדים לא היה ארגון מייצג בזירה האירופית, ושום מדינה לא פרשה עליהם חסות. לכן הכורדים הם הקורבנות האמיתיים והגדולים של הסכמי סייקס-פיקו. בכל מדינה שחלקם צורף אליה הם שנואים, משוללי זכויות, דחוקים לשוליים ונרדפים. מאז שנוסדו המדינות באזור, נהרגו מאות אלפי כורדים במאבקים שהם ניהלו נגד ממשלות המדינות שאליהן הם צורפו. מדינת ישראל סייעה לכורדים בצפון עירק במחצית הראשונה של שנות ה-70'.

מצבם האזרחי הבעייתי גרם להם להיות עזי נפש ובעלי תודעה לאומית עזה, שבמקרים רבים גוברת על המסורות השבטיות והפלגנות שעדיין קיימת בקרבם. תחושת המצור וההכרח להילחם באופן מתמיד על קיומם וזכויותיהם חייבו אותם לגייס את כל מי שיכול לאחוז בנשק. כך, בניגוד למסורת השבטית המזרח תיכונית המעניקה לאישה בדרך כלל את תפקידי המשפחה והבית, הצטרפו נשים כורדיות רבות לשורות הלוחמים.

במהלך החודשים האחרונים הורע מאוד מצב הכורדים, כש"מדינת האיסלאם" הופיעה בזירת האירועים בסוריה ובעירק. ארגון טרור אכזרי זה תוקף ומחסל כל מי שאינו מוסלמי סוני, ודוגמה לכך היא הגורל הנורא שנפל בחלקם של בני הדת היזידית: רצח, הרעבת המונים למוות, מכירת נשים בשוק העבדים ואיסלום כפוי. גם מקומות יישוב של מוסלמים סוניים אינם זוכים ליחס שונה, אם אינם מצטרפים ל"מדינת האיסלאם" ואם הגברים אינם מסתפחים אל קבוצות הרצח של הארגון.

הכורדים - שמרביתם מוסלמים סוניים - אינם מצטרפים ל"מדינת האיסלאם", ולכן הברירה שבידם היא להילחם כדי לא להישמד. העיר קובאני נמצאת מזה כחודש במוקד ההתרחשות, וכל הצדדים המעורבים משחקים בכורדים בני העיר משחק מלוכלך. אסד נהנה לראותם נמלטים לטורקיה, הטורקים שונאים אותם ולכן לא סייעו להם עד הימים האחרונים, המערב עסוק באבולה ואיך להציל את בגדד ועירק, ורק הכורדים מעירק וטורקיה רוצים לבוא עם נשקם לקובאני כדי לסייע לאחיהם הנצורים בה.

למחוק את המורשת הקולוניאליסטית

מדינות העולם בכלל והמדינות הסובבות את הכורדים בפרט שוב מוכיחות בימים אלה לכורדים שרק הם יכולים לסייע לעצמם. רק צבא כורדי ומדינה כורדית הם הערובה לכך שהעם הכורדי יוכל לחיות חיים נורמליים כמו כל עם בעולם שזכה למדינה משלו. לכן מוסרית, על כל עם שזכה בעצמאות לעמוד לצד הכורדים, כדי שגם הם יוכלו לחיות כעם חופשי בארצם שבה הם מתגוררים כבר אלפי שנים. הם אינם מהגרים, אינם פולשים, והם לא ילכו לשום מקום אחר.

בימים האחרונים מתקיימים מפגשים של גולים כורדים והם מטקסים עצה כיצד לקדם את העניין הכורדי לקראת ממשל עצמי ברמה מסוימת, כשברקע קיים איום טורקי לחסל כל גילוי של עצמאות כורדית בשטחים הנמצאים במה שהיה מדינת סוריה. לעיני הכורדים של סוריה עומדת הדוגמה של אחיהם בעירק החיים בחבל אוטונומי כבר למעלה מ-20 שנה, עם ממשלה, פרלמנט, צבא, אמצעי תקשורת ומערכת כלכלית משלהם, תוך שמירה על קשר מצומצם למדי עם עירק. פליטים כורדים מסתובבים בעולם ומנסים לגייס תמיכה ציבורית וכספית בבעייתם הצודקת. על העולם - מדינות, ארגונים ואנשים - לתמוך בהם.

הגיע הזמן שהעולם יכריז על מותן של סוריה ועירק המלאכותיות שנוצרו בהסכמי סייקס-פיקו, ויעצב את המזרח התיכון על-פי האינטרסים של העמים החיים בו. הקולוניאליזם נעלם לפני 70 שנה, והגיע הזמן למחוק את המורשת הקולוניאליסטית, כלומר את גבולותיהן של סוריה ועירק. על מה שקרה ליוגוסלביה, לצ'כוסלובקיה ולברית-המועצות להיות המודל של העיצוב מחדש של המזרח התיכון. כולן התפרקו למרכיביהן האתניים, וכיום הן ברובן מדינות לגיטימיות ושלוות, מתפתחות ומתקדמות. גם אוקראינה מתפרקת. זהו תהליך טבעי בעולם שבו ההשתייכות האתנית, הלשונית, התרבותית וההיסטורית היא בעלת משמעות גדולה בעיני רוב הציבור, עד כדי כך שקבוצות מוכנות להילחם זו בזו למענה.

במזרח התיכון, כמו באירופה, הנאמנות למסגרת המסורתית - השבט, העם, הדת והעדה - חזקה יותר בעיני הציבור מהנאמנות למדינה המודרנית. לכן המדינות, סוריה ועירק במיוחד, נכשלו במשימתה העיקרית של מדינה: להתנחל בלבבות הציבור, ליצור תודעה של עם עירקי ועם סורי, ולהחליף את הנאמנות וההזדהות המסורתית בזו המדינתית המודרנית. לכן הכורדים עדיין מוגדרים על-ידי אחרים ועל-ידי עצמם ככורדים - ולא "סורים", "עירקים", "טורקים" או "אירנים".

על מדינות המערב בכלל, וישראל בפרט, לנקוט עמדה מוסרית, שהיא גם נכונה פוליטית, ולתמוך במילים ובמעשים בזכותם המלאה של הכורדים לעצמאות שלמה ולמדינה ככל מדינות הלאום בעולם. רק מדינה כזו תשחרר אותם מהסיוט בן עשרות השנים שהם חווים. הדבר נכון במיוחד כשמדובר במדינות המשתוקקות להכיר ב"עם פלשתיני" - עם מומצא שלא היה ידוע עד שנות ה-70' של המאה הקודמת, "עם" ללא ייחוד לשוני, תרבותי, אתני או טריטוריאלי. העם הכורדי הוא אמיתי, ולכן הוא ראוי להכרה ולזכויות, ודאי הרבה יותר מהעם הפלשתיני הווירטואלי.

ההכרה הבינלאומית בזכויות הכורדים תהיה למורת רוחם של הטורקים שבמהלך 30 השנה האחרונות טובח צבאם בכורדים ללא רחם, והרג מהם עשרות אלפים בטורקיה ובעירק. על העולם לדרוש מן הטורקים להכיר בזכויות הלגיטימיות של קבוצה נרדפת ומדוכאת, שלסבלו של חלק גדול ממנה הם אחראים.

גם ממשלת עירק הערבית תתנגד למדינה כורדית בשטחה ועל חשבון הנפט שלה. עם זאת, ברגע שתקום מדינה כורדית, לא מעט ערבים עירקיים ינשמו לרווחה ויברכו "ברוך שפטרנו". אסד גם הוא ישמח בליבו אם העולם יגאל אותו מייסורי הכורדים.

גם האירנים יתחילו לחשוש שהמיעוט הכורדי שחי אצלם יבקש להיפרד ממדינתם שהשתלטה עליהם בזכות הבריטים. אם אכן ימשיכו הכורדים באירן לשאוף לחיות במדינה נפרדת ויצאו למאבק על עצמאותם, ייתכן שפעילותם תעורר מיעוטים אחרים - בלוצ'ים, ערבים, אזרים -
החיים באירן לדרוש הגדרה עצמית ואולי אף היפרדות מאירן. תסריט כזה, שהוא מציאותי כמו שהוא מציאותי בעירק, סוריה וטורקיה, עשוי להביא את אירן למלחמת אזרחים ולקריסה, כמו שמתרחש בעירק ובסוריה, וקריסת אירן היא עוד ייתרון שיצמח ממדינה כורדית.

התמיכה בכורדים חשובה גם להתמודדות עם "מדינת האיסלאם". הכורדים מוכיחים שהם הכוח היחיד כמעט באזור הנחוש בדעתו להילחם נגד "מדינת האיסלאם". מדינות אחרות כטורקיה ואירן עד עתה אינן ששות להטיל את חייליהן לשדה המערכה, וכלל לא ברור אם יעשו זאת בעתיד. מדינות המערב וכמה מדינות ערביות מסתפקות בתקיפות מהאוויר, שאין בכוחן לחסל את "מדינת האיסלאם". אם לא יוטלו למלחמה כוחות קרקע שיסרקו כל בית ושוחה, כל מרתף וכל דירה, לא ניתן יהיה להיפטר מ"מדינת האיסלאם", ויש סיכוי גבוה שזו תישאר בשטח עוד שנים לא מעטות, והעולם יקבל את מציאותה כעובדה מוגמרת.

האם זכותם של הכורדים לעצמאות קטנה מזו של "מדינת האיסלאם"? במצב של מזרח תיכון קורס, חייבים להתחיל מחדש בתהליך של בניית מדינות חלופיות למדינות שהכזיבו. מדינה כורדית יכולה להיות התחלה מחודשת ונכונה של ההיסטוריה המודרנית של המזרח התיכון, בעלת סיכוי גדול הרבה יותר להצליח מהתחלתן הקודמת של אחרי מלחמת העולם הראשונה, שכשלה במרבית המקרים. מדינה כורדית תהיה "הדבר הבא" של האזור, ותפיח תקווה אצל רבים שהתאכזבו מ"האביב הערבי". "אביב כורדי" יפתח את תקופת "אביב העמים" המזרח תיכוני, 166 שנים אחרי ש"אביב" כזה החל באירופה.

פורסם במקור במגזין "מראה"
המאמר התפרסם ב"ערוץ 7".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  27/10/2014   |   עודכן:  27/10/2014
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האביב הכורדי
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד שמבין
27/10/14 10:02
2
אהרון שחר
27/10/14 11:42
 
שוחר-שלום
27/10/14 16:48
3
לפי ההגיון הזה,
27/10/14 14:11
 
חקלאי
27/10/14 18:33
 
זה לא רלבנטי
28/10/14 09:12
4
Emanuela barzani
27/10/14 14:44
5
דניאל24
27/10/14 14:48
6
כמו ש"מלטה-יוק"
27/10/14 16:16
7
איש גליל
27/10/14 17:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בראיון שהעניקה במהלך ימי מבצע "צוק איתן" פרופ' אווה אילוז מהאוניברסיטה העברית, שאותו סיכמה במילים "הסכנה האמיתית לישראל מגיעה מבפנים", טוענת אילוז כי "ישראל היא כוח צבאי קולוניאליסטי. הצבא שולט בפלשתינים על-ידי רשת של כלים קולוניאליסטים".
27/10/2014  |  יהודה שלם  |   מאמרים
לפעמים, המינוח עושה את כל הסיפור. "חוק עוקף בג"ץ" נשמע משהו נורא: באים הפוליטיקאים עם השיקולים הזרים שלהם, שלא לומר השחיתות שלהם, מצפצפים על בית המשפט העליון ועושים כרצונם.
27/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
חוק ההגבלים העסקיים מגביל ואף אוסר במקרים מסוימים מפגשים בין גורמים מתחרים במשק. החשש העומד מאחורי ההגבלות והאיסורים נוגע למצב של תיאום אינטרסים בין מתחרים שיבוא לבסוף על חשבון הצרכן. לצערי חוק ההגבלים הנוכחי ריק מתוכן כל עוד חברות לובינג ימשיכו לייצג במקביל אינטרסים של אין-סוף גורמים מתחרים במשק. במצב הנוכחי ענף הלובינג עשוי להוות "דרך עוקפת חוק הגבלים" שבאמצעותה ענפי משק שלמים יכולים להמשיך ולתאם ביניהם אינטרסים מבלי שיעברו על חוק ההגבלים הקיים.
27/10/2014  |  שבי גטניו  |   מאמרים
גם בחלוף 58 שנים - טבח כפר קאסם הוא, עדיין, פצע מדמם שאיננו מגליד, לא רק בקרב תושבי המקום אלא גם בישראל כמדינה. .דווקא בשל כך יש לראות בהשתתפותו הפעילה של הנשיא רובי ריבלין בטקס הזיכרון לקורבנות הטבח משום מעשה נחשוני, שיש בו, לראשונה, הכרה מלאה של מדינת ישראל באחריות לביצוע פשע ההרג.
27/10/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
סעיף 38 לחוק יסוד: הממשלה, מאפשר להכריז על מצב חרום במדינת ישראל, כאשר הוא קובע, כי אם ראתה הכנסת שקיים במדינה מצב של חרום, רשאית היא - ביוזמתה או על-פי הצעת הממשלה - להכריז על מצב חרום, במדינת ישראל. תקופת תוקפה של הכרזה על מצב חרום, תהא כפי שנקבע בה, אך לא תעלה על תקופה של שנה אחת, כאשר הכנסת רשאית לחזור ולהכריז על מצב חרום, כאמור.
27/10/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
נחוצה מלחמה כוללת  /  מנשה שאול
נא לא לגעת בפירות  /  מהרן פרהדיאן
ג'ון קרי צודק, וגם בנט  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il