|   15:07:40
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הנמלים יהיו חדשים, המונופול ותיק וכוחני

מדוע לא דאגה מדינת ישראל לגבש תוכנית פעולה והמתינה עד לשביתה פרועה ששיבשה את הפעילות הכלכלית של המדינה?
29/10/2014  |   עמי דור-און   |   מאמרים   |   תגובות
בנימין נתניהו. אבן פינה בנמל אשדוד [צילום: קובי גדעון, לע"מ]

בתור הצגה תקשורתית מצולמת למען ההיסטוריה, האירוע של הנחת אבן הפינה לנמל אשדוד החדש היה ממש מרשים. על-רקע מימיו הכחולים של הים התיכון שבמשך אלפי שנים כבר ראה הכול ואינו מתרגש משום דבר, ניצבו השחקנים הראשיים של המחזה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ושר התחבורה ישראל כץ.

לצדם, משתרעת על החול הרך "הכוכבת" - אבן הפינה השוקלת יותר משלושה טונות, ולידה ניצב "שופל" גדול, כבד משקל ובעל יכולת הנפה מרשימה, כשהוא נכון לקריאת מפיקי המחזה - "אקשן". ומעל כל אלה מתנוססת בגאווה רבה סיסמת השיווק הרעיונית של ההצגה: "צעד חשוב בהפחתת יוקר המחיה". ואז, נוכח המצלמות המתקתקות, החל להתגלגל המסר של התסריט.

נתניהו הטיח את הקטע המילולי שלו כאזהרה אל הכתובת של ועדי העובדים בנמלים: "תחרות היא נשמת אפה של כול כלכלה. כשיש תחרות הכול מתייעל והמחיר יורד. מול התחרות עומד קומץ בעלי עניין, שרוצים לשמור בידיהם את המונופול שהם שולטים בו, את היד על השלטר, את היכולת לשתק, אותה הם מנצלים לרעה. ולכן אנו בונים את הנמלים החדשים".

מלים יפות השמיע ראש הממשלה חובב המלים בנאום שהקריא מן הכתב, אבל לתוכן של הדברים שהשמיע הייתה משמעות מוזרה. אם מדינת ישראל זקוקה באמת לעוד נמלים כדי להתחבר לעורקי הסחר הבינלאומיים על-ידי יצירת קשר בין אסיה לאירופה, ואם באמת בניית הנמלים האלה תגרום לתחרות שתוביל להורדת יוקר המחיה, ואם באמת חושבת הממשלה שצריך להיאבק במונופולים הכוחניים השולטים במשק - מדוע לא דאגה, מבעוד מועד, לגבש תוכנית פעולה והמתינה עד לשביתה פרועה ששיבשה את הפעילות הכלכלית של המדינה?

כפי שהדברים נשמעו בטקס נראה כי הממשלה קיבלה את ההחלטה החשובה להקים שני נמלים חדשים - באשדוד ובחיפה - לא מטעמים של התפתחות כלכלית צופה פני עתיד, אלא רק כדי "להראות" לעובדים מי בעל הבית וכי היא לא תיתן להם לנצל לרעה את כוחם לשתק את העבודה החיונית.

תהיה אשר תהיה הסיבה להחלטה, האמת העגומה היא כי גם כאשר יושלמו עבודות ההקמה והנמלים יפעלו - וזה יקרה, על-פי התוכנית, רק בעוד עשור או יותר - המונופול הוותיק בנמלים ימשיך להתקיים וכוחו אף יגבר. רמז ברור לכיוון של התפתחות שכזו שיגר לידיעת הציבור מי שכלל לא נכח בטקס החגיגי - הלא הוא יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, האיש שקיבל את התפקיד בירושה מהיו"ר הפורש עופר עיני.

וכה פסק את משנתו היו"ר החדש: "הרפורמה בנמלים חייבת להיות מוסכמת לטובת הציבור. לא נסכים להתנהגות חסרת אחריות שתמוטט את הנמלים הקיימים ותשפיע לרעה על כלכלת ישראל".

האמירה הזו של היו"ר, המקפיד כנראה על שמירת זכויות העובדים יותר מאשר על טובת המדינה, חייבת להיות ברורה לעובדים, לציבור וגם לממשלה. והמשמעות המאיימת הזו פשוטה: יש שליט במדינה והוא איננו הממשלה. כדי להוציא אל הפועל תוכניות ממשלתיות, יש לבקש את רשותו של בעל הבית - ההסתדרות - ולהגיע אתו להסכמות. כל "התנהגות אחרת" תיחשב בעיני בעל הבית הזה כמעשה "חסר אחריות" שארגון העובדים המוסמך לא יאשר אותו.

נוכח האיום הישיר והמשתמע הזה, כדאי לממשלה להתחיל את המו"מ ולהגיע להסכמות, כדי שאפשר יהיה לתפעל את הנמלים אי-שם בעתיד הרחוק. וכמו שכול אחד יודע מו"מ רציני דורש זמן. רק דבר אחד יכול לסייע להוציא את עגלת המונופול מן הבוץ - וזה כסף או שווה כסף.

בעבור תמורה הולמת, ולא רק מזומן בכיס, אפשר בקלות להגיע להסכמות. ותמורה נאותה ו"הוגנת" יכולה להיחשב כול אחת מן האופציות הבאת: היתר להעסיק בנמלים בני משפחה ומקורבים של עובדים - בלי כול הגבלה; נטילת סמכויות ניהוליות מידי הנהלה שתמנה הממשלה ומסירתן לידי הנציגים המסורים של ועדי העובדים; תשלומי שכר ותנאי עבודה חריגים בגובהם; מתן היתר לנהל עסקים פרטיים על חשבון הקופה הציבורית כדי להרוויח "קצת מהצד"; ועוד "משהו קטן" לקינוח - הזכות הבסיסית להתאגד במסגרת "ועד-על" שירכז את פעילות הוועדים השונים בכול הנמלים, כולל נמלי חיפה ואילת.

ביום שבו תיכנע הממשלה לדרישות האולטימטיביות של העובדים - והיא תיכנע מחוסר ברירה - שוב היא תעמוד בפני שוקת שבורה. אומנם היא תהיה הבעלים של נמלים משוכללים וחדישים שעלותם מיליארדים, אבל היא עדיין תהיה שבויה בידיהם של שליטי המונופול האמתיים - העובדים המאורגנים, הוותיקים והכוחניים, שינהגו במקום עבודתם כמנהג בעלים, בתמיכה הבלתי מעורערת מצד יורשיו של עופר עיני, כמובן.

תאריך:  29/10/2014   |   עודכן:  29/10/2014
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנמלים יהיו חדשים, המונופול ותיק וכוחני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני חברים יצאו לדרך בים בם בום. האחד שמו שמואל פרנקל והשני שמו יורם באומן.
29/10/2014  |  אורי גרוס  |   מאמרים
חלפו כבר יותר משנתיים מאז שעשרות מחוסרי-דיור ומעוטי-יכולת הקימו בתל אביב את מאהל-ארלוזורוב, הסמוך לתחנת רכבת-מרכז, שעל דרך נמיר. בינתיים כבר זרמו מים רבים בירקון, ובמרוצת הזמן הרב שחלף עוד נוספו למאהל דיירים חדשים, שהגורל האכזר המר להם - מי של חובות או פשיטת-רגל, מי בשל חולי או תאונת-עבודה. כיום מונה מאהל-ארלוזורוב כמאה וחמישים מחוסרי קורת-גג ראויה, הנאלצים להתמודד בתנאים-לא-תנאים של פגעי מזג אוויר הפכפך ועם העדר כל תשתית מינימלית של אורח-חיים אנושי.
29/10/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
סערה בכוס מים. כך ניתן להגדיר את הוויכוח בין ראש הממשלה לבין השר סילבן שלום בנושא החינוך הטכנולוגי. מבלי להיות חשוד מרכזי באהדה יתרה לראש הממשלה, אודה שהפעם הוא צודק ועוד איך.
29/10/2014  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
שורה ארוכה ומגוון רחב של סוגי תלונות נגד חברות ונהגי אוטובוס בתחבורה הציבורית מושמעות ומועלות באופן תדיר שוב ושוב על-ידי ציבור הנוסעים וגם בתקשורת: אי-הגעה בזמנים, צפיפות באוטובוסים, יחס לא אדיב של הנהג לנוסעים, ועוד כהנה וכהנה תלונות. נושא שלא מועלה כמעט לגמרי ושכמעט לא מדברים עליו, עד כי עלולים אנו לחשוב שהתופעה לא קיימת כלל, הוא נושא גניבת כספים מנוסעים על-ידי נהגי אוטובוס, ובעיקר מתבצע הדבר על-ידי כך שהנהג מנצל חוסר ערנות של הנוסע ומחזיר לו עודף פחות ממה שמגיע לו ואת ההפרש בין החזר העודף למחיר הכרטיס הוא משלשל לכיסו. מדובר בגניבה לכל דבר. ייתכנו אף מקרים של החזרת עודף מצד הנהג בכסף מזויף ועוד.
29/10/2014  |  אלי אלון  |   מאמרים
מלאכת הגיור בארץ חייבת לעבור לטיפולם הבלעדי של רבני העיר. הנה, העברת מערך הגיור אל הרב חיים דרוקמן הביאה את בית הדין הרבני הגדול להוציא פסק הלכה הפוסל באופן גורף את כל מי שהתגיירו בבית דינו. אפילו פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף, המכיר בכל הגיורים שנעשו בצה"ל, גרר מחאה וביטול מצד רבנים שאינם סוברים כמוהו. לכן על הרבנות הראשית להעביר את הטיפול בנושא בירורי היהדות והגיורים לרבני העיר רשמי הנישואין.
29/10/2014  |  הרב אפרים זלמנוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il