|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

צהר לפרשה

מתנערים מהסדומיות

החטא המרכזי של אנשי סדום היה האנוכיות: אני ואפסי עוד. מולם ניצב אברהם אבינו, שמידתו המרכזית היא החסד - האנטיתזה המושלמת לאנוכיות. ברור מהו המודל שעלינו לאמץ לעצמנו
06/11/2014  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
אברהם ולוט. שני ניגודים

אנוכיות לשמה
ההלכה אומרת שאם אדם לא מוכן לעשות מעשה שיועיל לזולת, אף על-פי שהוא לא יפסיד מזה כלום - זאת אנוכיות ויש לכפות עליו לבצע את אותו מעשה

בפרשת השבוע אנו נפגשים בסיפור החרבתה של סדום. על מה ולמה? "ויאמר ד': זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד" [בראשית י"ח, כ']. אם נעיין במבנה הפסוק נגלה, שהפסוק קשה מאוד! זעקת סדום וחטאתם מקבילות בפסוק זה, והדבר תמוה מאוד, שהרי זעקה יכולה להתפרש גם כתפילה בהרבה מקומות וכלל לא ברור שמדובר בחטא.

בפשט הפסוקים איננו מוצאים את התשובה לשאלה: מה בדיוק הבעיה של אנשי סדום? מה חטאם? כבר בפעם הראשונה שהעיר סדום עולה על במת ההיסטוריה [בראשית י"ג, י"ג] אנו קוראים: "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאוד". וגם כאן אין פירוט - במה הייתה חטאתם? במה הם כל כך רעים?

מי שמתחיל להאיר את עינינו בהבנת העניין הוא יחזקאל הנביא [ט"ז, מ"ט]: "הנה זה היה עוון סדום אחותך, גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה, ויד עני ואביון לא החזיקה, ותגבהינה ותעשינה תועבה לפני, ואסיר אתהן כאשר ראיתי". כלומר, היו בסדום אנשים מאוד שבעים, והיו אנשים מאוד רעבים, ובכל זאת השבעים ישבו בשקט, ולא דאגו זה לזה.

כיוון דומה ניתן ללמוד גם מהאגדה שמופיעה במסכת סנהדרין [ק"ט, ע"ב] על אותה ריבה שהוציאה לחם לעני שגווע ברעב בתוך כד (על-מנת שלא יגלו אותה), התגלה הדבר והרגו אותה במיתה משונה (מרחו את בשרה בדבש והעלוה לגג עד שאכלוה הדבורים).

גם המשנה במסכת אבות "האומר: שלי שלי ושלך שלך, זו מידה בינונית. ויש אומרים: זו מידת סדום", מסייעת לנו להבין שהבעיה העיקרית בסדום היא אנוכיות. לפי זה נוכל להבין את הפסוק שבו פתחנו: יש בסדום זעקה רבה - אנשים רבים שזועקים, ושאר אנשי העיר מתעלמים מזעקתם ועסוקים רק בעצמם, וממילא "וחטאתם כי כבדה מאוד". כל אחד חי לעצמו, ולא הייתה שם שום ערבות הדדית.

גם האמירה שמופיעה פעמים רבות בגמרא - "כופים על מידת סדום" - תובן על-רקע זה. ההלכה אומרת שאם אדם לא מוכן לעשות מעשה שיועיל לזולת, אף על-פי שהוא לא יפסיד מזה כלום - זאת אנוכיות ויש לכפות עליו לבצע את אותו מעשה.

דווקא המוטיב הזה שכל כך חסר בסדום, הוא כה מרכזי באברהם אבינו. הדאגה לכלל, הרגשת הערבות ההדדית והאחריות, ובעיקר מידת החסד שכל כך מאפיינת את אברהם אבינו, היא האנטיתזה לאנוכיות. אם אנוכיות נובעת ממחשבה של "אני ואפסי עוד", הרי שהחסד נובע מההכרה שאני לא חי לבד בעולם הזה ומחובתי לדאוג לזולת.

נראה שיש בדברים אלה מסר גדול לכל אחד ואחד מאיתנו: להילחם באנוכיות, להילחם במחשבה על עצמנו בלבד, ולנסות יותר ויותר לחשוב על הזולת, על האחר, על הכלל, ועל טובתם - ומתוך כך לדבוק במשהו ממידותיו של אברהם אבינו. בהצלחה!

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ר"מ בישיבה התיכונית אמי"ת כפר גנים, פתח תקוה.
תאריך:  06/11/2014   |   עודכן:  06/11/2014
הרב ניצן ברגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתנערים מהסדומיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
6/11/14 19:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
הקב"ה הבטיח לאברהם אבינו עם צאתו מחרן לארץ ישראל: "ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והְיֶה ברכה". מהי אותה ברכה שהובטחה פעמיים (ואברכך, והיה ברכה) לאברהם? רוב הפרשנים הסבירו שמדובר בברכת הבנים (משפחה) ובברכת העושר (נכסים).
פרשת המבול, המתוארת בפרשת השבוע - פרשת נח, מלמדת, כי קיומו של העולם אינו מובטח כלל ועיקר. ריבונו של עולם ברא את העולם ומסר אותו בידינו, אולם קיומו של העולם צריך להצדיק את עצמו, וכשאין הוא עושה זאת - הביא ריבונו של עולם לראשונה את המבול.
23/10/2014  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
"בחדרים שלך השמש משרטטת
08/10/2014  |  הרב חגי גרוס  |   מאמרים
בפרשתנו מצווה משה את עם ישראל לקיים את מעמד הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל, ומפרט מי משהשבטים יעמוד בהר הברכה (הר גריזים) ומי מהשבטים יעמוד בהר הקללה (הר עיבל). לאחר מכן, מפרטת התורה מהם הדברים שהעושה אותם מבורך הוא, והעובר עליהם ארור הוא: עושה פסל ומסכה, מקלה אביו ואמו, מסיג גבול רעהו, משגה עיוור בדרך, מטה משפט גר יתום ואלמנה, שוכב עם אשת אביו, שוכב עם בהמה, שוכב עם אחותו, שוכב עם חותנתו, מכה רעהו בסתר, לוקח שוחד ומי שלא יקים את דברי התורה.
11/09/2014  |  הרב אלי קפלן  |   מאמרים
בפרשה לומדים אנו דין שמיטת כספים, שבו החובות נשמטים ומתבטלים בסיומה של שנת השמיטה: מהו הרעיון של שמיטת כספים? מדוע שהחובות יתבטלו?
21/08/2014  |  הרב יוסף צבי רימון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
מוסר, צדק וירושת הארץ   /  הרב אלישע אבינר
מתנת השבת  /  הרב שלה חברון
אלה הדברים  /  הרב איתמר אלדר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il