|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת חיי שרה

שרה גמזו

האם היהודייה האולטימטיבית מדוע נקראת הפרשה בשם זה? מהו גיל המעשים וכיצד הוא קשור לשרה? הכל על שרה אמנו
15/11/2014  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
רש"י. דגש על "כולן" [צילום: האוניברסיטה העברית]

פרשת חיי שרה ראויה לציוּן מיוחד מבחינות שונות. בָּראש וּבראשונה זו היא הפרשה היחידה בתורה הקרוייה על שם אישה - שרה אמנו, האישה היהודייה האולטימטיבית, אֵם האומה הגדולה שהטביעה חותמה עליה ועיצבה את אישיותה לדורות. היא אינה רק אשתו-של, רעייתו הנאמנה של אברהם אבינו, אלא מנהיגה דגולה בזכות עצמה, ויש לכך משמעות סמלית ברורה. בַּכתובים ישנם שני ספרים הנושאים שמות נשים: רות ואסתר. גם בהם מדובר בשתי נשים מנהיגות מובהקות וגואלות העם, אסתר בגופה מגזירת המן, ורות - כְּאֵם המשיח העתיד לבוא.

יתר על כן, באורח פרדוכסלי בניגוד לשם "חיי שרה" הפרשה פותחת בפטירתה של שרה אמנו, הטעונה משמעות סמלית. חז"ל מצביעים על כך כי צדיקים וצדיקות במותם קרויים חיים, על שום מעשיהם הטובים שהורישו לעולם, והסמל והדמות - כמודל חיקוי אישי, ציבורי ומנהיגותי - יהיו חקוקים לדורות.

גיל המעשים

מֵעֵבֶר לכך התורה מציינת את איכות חייה של שרה אמנו שהיו רַבֵּי משמעות וספוּגים במעשים טובים. שְׁאֵלַת המַפְתֵּחַ בפסוק הראשון של הפרשה היא גם מילת המפתח, שנה, החוזרת כמוטיב מַנְחֶה: "וַיהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים". מילים חוזרות, בניגוד לשפה הלקונית המאפיינת את התורה, מצביעות על משמעות מיוחדת.

המילה 'שנה', החוזרת לאחר תיאור המאה, העשרות והיחידות של שנות חייה, אומרת דרשני והפרשנים, שנדרשו לכך, הציעו הסברים שונים ומגוּונים. נראה לי שהיא מציינת את המשמעות המלאה שהעניקה שרה לכל אחת משנות חייה הרַכִּים, הצעירים והבוגרים הגדושים במצוות. הפסיכולוג פרו' פרנקל דיבר על האדם המחפש משמעות, כְּשֵׁם ספרו הנודע המהווה רב מכר של כל הזמנים. מתברר ששרה אמנו, המשמשת מודל למשמעות הדתית שיש להעניק לחיים, הקדימה אותו בגירסה היהודית, ולא רק בגירסה האוניברסלית של הפסיכולוגיה הכללית.

חיי שרה, כְּשֵׁם הפָּרָשָׁה, מלמדים על עיקרון חשוב בחישוב הגיל: גיל החיים נקבע לא על-פי הגיל הכרונולוגי של האדם, אלא על-פי תוכנם והאיכות המוענקת להם. מדד המשמעות הוא הקובע את הגיל. המושג זמן איכות מקבל כאן אפוא משמעות חדשה. הוא מצביע על כך כי קְנֵה המידה לחיים נמדד לא על-פי כמותם, אלא על-פי איכותם. חיים מבוזבזים ללא מעשים טובים הם חסרי כל ערך ובלתי נורמטיביים.

חז"ל מספרים על עיר אחת שעל קבריה נהגו לציין את מספר השנים של המתים. אולם למרבה הפלא תוחלת החיים הייתה נמוכה מאוד ובאופן אופטימלי הגיעה לעשר שנים בלבד. אך לא די בכך. השָנים זכו לציון הערך המוּסף של חודשים, שבועות ואף ימים. לְפֶשֶׁר תמיהתם של המבַקרים במקום לתופעה המוזרה הוסבר להם כי מדד החיים מוכתב על-פי גיל המעשים, ולא לפי אורכם. הקריטריון העֶרְכִּי בניגוד למוסכמות הוא שהינחה את תורתנו הקדושה.

באופן מדהים אצל שרה אמנו, בדומה לאברהם ה"בא בימים" אשר כפי שמצביעים חז"ל כל ימיו היו מלאים במעשים טובים, גיל המעשים חפף את גיל החיים במלואם, אחד לאחד במלוא התנופה ובמאת האחוזים. האקולוגיה הרוחנית תאמה להפליא את הכרונולוגיה של חייה ואת היקף שנותיה. לא פלא שהחפץ חיים, כמו צדיקים רבים אחרים, ניהל יומן לרישום הזמן הפנוי, בכל שעה ובכל יום, וניצולם למצוות.

הכל לטובה

מוטיב השנים מְכַכֵּב גם בסיפא של הפסוק, מֵעֵין אֶפילוג או משפט סיכום לרעיון הקודם. אולם מֵאַחַר שהתורה כאמור חסכנית במילים, פרשנים מצביעים על פירוש נוסף, המתמצה בדברי רש"י "כולן שווים לטובה". אומנם חייה של שרה לא תמיד זכו לעֶדנה, והיא ידעה לא מעט מצוקות, הָחֵל מֵעקרוּת דרך הקונפליקטים עם הגר וישמעל, הרעב וההגירה למצרים, השבי בבתי פרעה ואבימלך, ועד לשיא - מותה בעקבות עקידת בנה יצחק. אולם שרה הצדקת קיבלה את הכל לטובה.

דומני כי מילת המפתח בדברי רש"י היא המילה "כולן". מֵעֵבֶר לתפיסה כמותית היא מצביעה על תפיסה כוללנית, הוליסטית, של ההשגחה הפרטית. גם אם דברים מסוימים אינם מתנהלים כשורה, הרי בכללותם, בראייה הגלובאלית, הם מתבררים כמכוּוָנים לטובת האדם. גם בפרשתנו התורה מעידה על אברהם, למרות עֲשֶׂרֶת הניסיונות, כי ה' ברך אותו בכול. הצהרה דומה נשמעת מפי יעקב, למרות העימות בינו לבין עשיו, "יש לי כול" והוא הדין ליצחק. מֵעֵבֶר להסתפקות במועט היא משקפת הַשְׁלָמָה עם הגורל מתוך אמונה וראייה אופטימית. תפיסה חיובית זו איפיינה את חכמינו.

אם נחום איש גמזוּ היה אומר על כל מאורע "גם זו לטובה", ומכאן שמו, הרי תלמידו רבי עקיבא פיתח תפיסה פרטנית זו של רבו המובהק, לכדי תפיסה כוללנית "הכל לטובה". המקרה הקלאסי היה כשהחמור והתרנגול שהיו עימו נטרפו ונרו כבה ובסופו של דבר התברר כי הצילו אותו משבי. תפיסה זו חוזרת גם בברכת המזון "ודורשי ה' לא יחסרו" מדוע? כי "כול טוֹב" בראייה מקיפה.

השוויון בין אברהם לשרה בא לידי ביטוי בתכנים הרוחניים המלאים של חייהם, כפי שראינו בפרשה, כמו גם במנהיגות הרוחנית שלהם "הנפש אשר עשו בחרן", שאברהם מגייר את האנשים, ושרה את הנשים" (רש"י). וכיצד מתיישבת פעילות דתית זו של הפצת שם ה' בעולם עם התפיסה "שרה באוהל"? לדעתי בדומה לפסוק המַנְחֶה בתהילים "כל כבוּדה בת מלך פנימה", דהיינו כבוֹדה וכבוּדה (עושרה) של בת ישראל הוא בפנימיותה, המלווה אותה לכל מקום שהיא הולכת ומגינה עליה מפני השפעות שליליות - כך שרה נוטה את 'אוהלה' הפנימי בכל מסעותיה עם אברהם.

לעומת זאת שרה הנביאה, המצטיינת ביתרון רוח הקודש על פני בעלה, רואה את הנולד וצופה לטווח ארוך את הסכנה הלאומית הטמונה במגורים המשותפים של יצחק עם ישמעאל, ועומדת על דרישתה האסרטיבית להרחקתו - מהֲלך שאושר על-ידי הקב"ה בדבריו לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה, שְׁמע בקולה".

היא שימשה מודל חיקוי לרבקה שדרשה את הַפְרָדַת יעקב מעשיו ואת קבלת הברכות מאביו כְּסֵמֶל למורשת ישראל.

תאריך:  15/11/2014   |   עודכן:  15/11/2014
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שרה גמזו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טולסטוי
16/11/14 08:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ובכן, להווי ידוע כי חלק לא מבוטל מחברי כנסת ישראל אינם, איך לומר זאת, מצטיינים בהבנת הדמוקרטיה. לא שאינם משתמשים במילה על ימין ועל שמאל הלוך ושוב במחזוריות קבועה עם הטעמות ותנועות גוף המביעות נחישות ועוצמה, ובעיקר הבעות האמורות לשדר חוכמה ועומק אינטלקטואלי.
15/11/2014  |  קובי קמין  |   מאמרים
כך מתארת ברברה טוכמן בספרה "אוגוסט 1914" ("דביר" 1999) את הלך הרוח בקרב החיילים לאחר שהתייצבה החזית המערבית באירופה במלחמת העולם הראשונה, למשך ארבע שנים של מלחמת חפירות: "כאשר מדי סתיו-בסתיו אמרו בני האדם שאין הדבר יכול להימשך חורף נוסף, כאשר עברו האביבים, כלו קיצים וטרם נראה קיץ, רק התקווה שתצמח מכל זה טובה כלשהי לאנושות היא שחיזקה ידי בני אדם ואומות במלחמתם".
15/11/2014  |  יהודה שלם  |   מאמרים
לא בקלות נענה מקנזי לבקשת איליה לצרפו למסע המסוכן אל מעמקי המדבר, זמן כה קצר אחרי שהבריא מפציעתו במהלך הרכיבה מקשגר אל לֶה. וכי במה יכול רוסי נימול וחסר-מזל, שגם ממעיט בדיבור וגם מסרב לגלות במי הוא רוצה לנקום, לסייע לטנזין, מלווה-השיירות המנוסה, במהלך מסע כזה? מהמעט ששמע מפיו, לא הצליח מקנזי להחליט אם רצוי שאיש חידתי כזה יוסיף בנוכחותו נטל על טנזין, גם אם האחרון תמך בצירופו למסע שינהיג. וכי מה היה צריך מקנזי להבין מהדברים ששמע פעם מאיליה, כי בנעוריו רצה להאמין בבני האדם, אך כעת אמר, "גם בהם אני כבר לא מאמין" (עמ' 622), מלבד יאוש וחוסר מוכנות לשתף פעולה עם המשתתפים האחרים במסע הנקמה הזה?
14/11/2014  |  יוסף אורן  |   מאמרים
עם ישראל המאוים תחת הדורסנות הרצחנית של הטרור הערבי ממתין למוצא פיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להבין לאן הוא מתכוון להוביל את עגלת ישראל החבולה והמקרטעת. ממתין, בצר לו, נוכח פיגועי הדריסה, הדקירה, יידוי האבנים ובקבוקי התבערה, ושואל את עצמו: מ"ֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי", ותשובה תכליתית אינה מגיעה.
14/11/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
ההגדה מספרת כי במלחמת העולם הראשונה היהודים שחיו במדינות של בעלות הברית- בעיקר בארצות שהיו בשליטת רוסיה, אשר לחמו נגד הציר של אוסטרו -הונגריה גרמניה וטורקיה - עשו הכול כדי שלא לגייסם לצבא. כאשר צעיר נקרא להתגייס, היו מקרים שהאֵם הייתה מוכנה אפילו לגדוע את האצבע של הבן, זאת שליד האגודל, אשר לוחצת על ההדק, כדי למנוע את גיוסו. האב השלים עם הגיוס .הוא אמר לבנו: "מה הבעיה? יורים בטורקי ונחים". עד כאן הסיפור שעשה לו מהלכים. אולם יש חלק שני לסיפור שהוא פחות מוכר. בחלק הזה שואל הבן את אביו: "ומה יהיה אם הטורקי יירה בי? עונה לו האב: " מה פתאום ? למה שיירה בך, מה עשית לו".
14/11/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il