|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שישה בשישי

100 דקות במאה שערים

סיור קצר במעוז החרדי הבולט ביותר בירושלים מגלה כמה פנים מפתיעים ולא מוכרים - לצד כמה תופעות מטרידות ואף מרגיזות המסקנה המרכזית היא, שאסור לדבר בהכללות ומוטב להימנע מדעות קדומות
21/11/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
הדמיון עבד שעות נוספות


מאור פנים
תולדות אהרון. שיחות מעניינות

הדמיון שלי עבד שעות נוספות כאשר נכנסתי תחילה לישיבת "תולדות אהרון" של חסידות סאטמר ולאחר מכן לישיבה לצעירים בבתי אונגרין, מרכזם של אנשי נטורי קרתא. כאן שוכנים החרדים הקיצוניים ביותר, אלו שכמה מהם – מיעוט מטורלל, אבל בכל זאת – מזדהים עם חמאס ואירן, אלו שנשותיהם נאלצות לגלח את שער ראשן וכל יתר הסטריאוטיפים המוכרים.

כיצד הם יתייחסו לחובש כיפה סרוגה? הרי בעיניהם אני עלול להיתפש כמישהו שגרוע עוד יותר מהחילוניים: אחד שמתיימר לדעת תורה ולשמור מצוות, אבל למרות זאת חי בצורה מודרנית ומעורב בחברה הכללית; אם החילוני הוא תינוק שנשבה, חוטא בשוגג – דתי-לאומי (ד"ל בלשונם של חלק מהחרדים) הוא חוטא במזיד. כבר חשבתי לומר, שקראנו בפרשת השבוע שעבר על יצחק ורבקה, ולא שמתי לב שהיו אבות שונים לחרדים ולדתיים.

אבל לא היה בזה שום צורך. התקבלתי במאור פנים, בברכת "שלום" ובשאלה אם אפשר לעזור לי. כאשר פניתי בשאלות, נפתחו שיחות מעניינות – לא על הנושאים שבמחלוקת, אלא על חיי היום-יום, על השכונה, על בית המדרש. באחת הישיבות, כאשר התחלתי לצלם שלטי הנצחה של קורבנות שואה עבור יד ושם, הקיפו אותי נערים רבים שסייעו בהתלהבות גם אחרי ששמעו למי התמונות מיועדות. אז אולי זה מקרה, אולי זה בגלל שעקפנו את המוקשים. אבל אולי זה בגלל שיש פער בין החרדים לבין מנהיגיהם, בין מי שרוצים לחיות בשקט לפי אמונתם לבין מי שרוצים לשמר עמדות כוח ושליטה. שווה מחשבה.

אכן לומדים
לימוד לא קל

אין ספק שיש חרדים המצהירים שתורתם אומנותם, אינם הולכים לצבא, מקבלים קצבאות ותמיכות, ובפועל אינם לומדים אלא עובדים בשחור או סתם מתבטלים. אני לא יודע כמה כאלו יש, וספק אם מישהו אחר יודע. מה שאני כן יודע הוא, שבהחלט יש חרדים רבים שבאמת יושבים ולומדים.

הסיור שלי במאה שערים היה בשעות לפני הצהריים של יום שני האחרון. נכנסתי לכמה וכמה כוללים וישיבות, גדולים וזעירים, למבוגרים ולבחורים. אף אחד מהם לא היה נטוש, וחלקם היו מלאים כמעט עד אפס מקום. לא היה צריך יותר מאשר מבט חטוף והקשבה קצרצרה כדי להסיק, שהם עוסקים בלימוד תורה: ביחידות, בזוגות ("חברותא") ובקבוצות. וזה לא לימוד קל. מדובר על שעות רבות מדי יום, בסוגיות שחלקן מצריכות מאמץ אינטלקטואלי משמעותי, יכולת אנליטית והרבה ידע.

אפשר להתווכח על השאלה האם ראוי רק ללמוד ולא לעבוד. אפשר לצטט את דבריו הקשים של הרמב"ם על מי שלומד תורה ומתפרנס מן הצדקה. מה שאי-אפשר ולא הוגן לעשות, הוא לכפור במחויבות של חרדים רבים ללימוד הזה ובאהבתם האמיתית כלפיו.

עוני מרצון
תשעה ילדים ב-50 מ"ר

אני עומד בכניסה לאותה ישיבה בבתי אונגרין עם גבר צעיר, לבוש בחלוק הפסים המסורתי של קנאי ירושלים. הוא מספר שהורי-הוריו היו ממייסדי השכונה, הוא נולד בה וחי בה כל ימיו. כעת יש לו תשעה ילדים והם גרים בדירה בת 50 מ"ר; זוהי רווחה יחסית, כי לאחיו יש עשרה ילדים בדירה בת 40 מ"ר. הדירות המקוריות, הוא מעיר, היו קטנות בהרבה, אבל מאחר שהקירות היו בעובי של מטר וחצי – בכל זאת, בנייה של המאה ה-19 – אפשר להקטין אותם ולהרוויח לא מעט שטח.

"אני יכול להרחיב את הדירה, אבל אשתי אומרת: בשביל מה? בשביל שיהיו עוד חדרים לשטוף?", הוא אומר בחיוך המלמד שאין זה לתפארת המליצה. הם באמת לא מרגישים שום קושי, כי כך התרגלו מיומם הראשון. זהו עוני מרצון – גם אם רצון חלקי, שכן ודאי יש בו מרכיב של כפייה, בכך שהחברה בה הם חיים אינה מוכנה להכיר אפשרויות אחרות.

הבעיה היא, שהעוני הזה אינו רק עניינם של מי שחיים בו. כאשר עשרות ומאות אלפים בוחרים בעוני, יש לכך השלכה ישירה על המשק ולפיכך על כל אחד מאיתנו. אפשר בהחלט לכבד את הצניעות הזו, אך שאלה כבדה היא, האם ניתן להשלים איתה לאורך זמן בשל השלכות הרוחב שלה. דומני שלא.

מדברים עברית
לצריכה פנימית - ורק בעברית

אני לא דובר אידיש, אבל לא הייתה לי שום בעיה לדבר עם אותו בחור נעים הליכות ועם כל אדם אחר במאה שערים. העברית שלטת כאן, כולל ובעיקר בתקשורת הפנים-חרדית. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא הפשקווילים – אותן מודעות קיר ידועות, העוסקות בכל נושא שתעלו על דעתכם, החל משיווק קרם לגוף, דרך פטירות וכלה בהפגנות ומחאות. המודעות הללו מיועדות לצריכה פנימית, והן כתובות לגמרי בעברית, בלי אף מילה באידיש או בשפה זרה אחרת.

אין לזלזל במשמעותו של השינוי הזה. אחד ההבדלים הבולטים והמהותיים ביותר בין היישוב הישן ליישוב החדש, ומאוחר יותר בין החרדים לציונים, היה בשאלת היחס לעברית. אליעזר בן-יהודה הוחרם משום שהעז להשתמש בשפת הקודש לצורכי היום-יום, ועד לפני לא הרבה שנים עוד יכולתם לשמוע הורים חרדים המדברים עם ילדיהם באידיש. אבל היום – גם המלמד שראיתי בבית מדרש צנוע יושב עם שלושת תלמידיו, דיבר איתם בעברית; וגם הגברים שישבו בכולל אחר והתעמקו בדברי השולחן-ערוך עשו זאת בעברית קולחת.

השימוש בעברית הוא תנאי הכרחי, אבל לא בלעדי, לשילוב החרדים בחברה הישראלית. בלי שפה משותפת, פשוטו כמשמעו, אין אפשרות לחיים משותפים ולו המוגבלים ביותר. אז הדרך לשילוב עוד ארוכה, אבל מכשול מרכזי אחד כבר הוסר לבלי שוב.

ילדות טליבאן
הקצנה הגובלת בטירוף

מצד שני, יש גם חרדים ההולכים ונעשים עוד יותר קיצוניים ועוד יותר מסתגרים. בכניסה למאה שערים ראיתי משהו שעד היום רק שמעתי עליו: ילדות טליבאן. ילדות כבנות עשר ואולי פחות, הלבושות שחורים מכף רגל ועד ראש ורק פניהם גלויים. סביר להניח, שלאחר שיתחתנו – כל שיישאר יהיה חריץ צר לעיניים.

זוהי הקצנה הגובלת בטירוף. אין לזה שום מקור ורמז בהלכה ובמנהגי ישראל מדורי-דורות. אם כבר, אז זה נוגד עקרונות יסוד של מוסר יהודי שבמרכזו הציווי "ואהבת לרעך כמוך". מי שדורש מאחרים לשמור על כל תג בהלכה ולא להקל במאומה, אינו יכול להפר בעצמו את ההלכה לכיוון השני. וליתר דיוק: הוא אינו יכול להטיל חומרות על אחרים. הרי הגברים החרדים לא משנים ולו חוט אחד במלבושיהם, אז למה שיכפו על נשותיהם – וכעת על בנותיהם – ביגוד משפיל ומחניק?

נגד המדינה
בואו נראה אתכם מסתדרים בלי המדינה

עוד תופעה מקוממת היא כרזה דו-לשונית התלויה לכל רוחבו של רחוב מאה שערים, ומודיעה שהיהודים הנאמנים לתורה אינם מכירים בשלטון הציונים. עד כאן – זכותם. בצד העברי שלה נאמר: "תפילתנו: וכל הרשעה כולה כעשן תכלה, כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ". מרגיז, אבל עדיין לגיטימי. אך ראו מה כתוב בצד האנגלי: "We pray for the speedy and peacefully total dismantlement of the State of Israel" – "אנו מתפללים לביטול מהיר ומוחלט, בדרכי שלום, של מדינת ישראל".

באמת יפה מצידם, שהם רוצים שהמדינה תיעלם בדרכי שלום. יש לי הצעה בשבילם: בשלב ראשון, אל תקבלו כלום מהמדינה. ואני לא מתכוון לקצבאות ולתמיכות, שחלקם באמת מוותרים עליהן. אני מדבר על שירותי נמל התעופה בן-גוריון ועל דרכונים, על ניקיון ועל ביוב, על ביטחון ועל משטרה. הרי אי-אפשר שלא להכיר בשלטון, לא לשלם לו מיסים, להתפלל לקריסתו – וגם ליהנות משירותיו. בואו נראה אתכם.

תאריך:  21/11/2014   |   עודכן:  21/11/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
100 דקות במאה שערים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דב שטיין
21/11/14 09:42
2
טלי קדם
21/11/14 10:06
 
חזקי שנאן
21/11/14 22:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהחלטה תקדימית קבע (17.11.14) בית המשפט העליון, כי החזקה הקבועה בסעיף 49(ב) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), לפיה ראו במוכר ובבן זוגו (למעט בן זוג שמתגורר בדרך קבע בנפרד) "מוכר אחד" לצורך קבלת פטור ממס שבח, אף אם בני הזוג ערכו הסכם יחסי ממון, במסגרתו שמרו הצדדים על הפרדה רכושית ביחס לנכסיהם מלפני הנישואין - חזקה זו ניתנת לסתירה בהתקיים שני תנאים מצטברים:
ישראלים רבים, לאו-דווקא הוותיקים, זוכרים בגיחוך את תקופת המחיקון, הלא הוא זמן השחור-לבן בטלוויזיה החד-ערוצית שלנו (סוף שנות ה-70), כאשר בהוראת הממשלה, מחקה רשות השידור את הצבע משידוריה. היום המחיקון ההוא נחשב לקוריוז אנאכרוניסטי. במקומו פועל מחיקון אחר, וולונטרי, מחיקון פוליטי. בעזרתו דואגים רוב אמצעי התקשורת להעלים מעין ואוזן צרכני התקשורת דיווחים שאינם נוחים לאג'נדה הפוליטית שלהם (שכולנו יודעים מאיזה צד של המפה הפוליטית בארץ היא מגיעה).
20/11/2014  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
תיאור הבעיה. מסמכים משפטיים, כמו הסכמים או תקנונים של אתרים, אבל גם מסמכים שמוגשים לבתי משפט, נכתבים לעיתים כלל (ובמקרה הטוב) בצורה לא מסודרת במיוחד, בעיקר בגלל חוסר קוהרנטיות בחוט המחשבה של מי שניסח אותם (ראו מדריך קצר שלי לכתיבת הסכמים). אבל ברוב המקרים אתה בכלל מקבל מסמכי "העתק הדבק" שאתה יודע בוודאות שלא הוכנו במיוחד לצורך ההסכם שלך, ומספיק שתערוך חיפוש של אחד המשפטים מהמסמך בגוגל כדי שתגיע למסמך המקור. כלומר, בניגוד למחשבה שכל הסכם שעורך הדין שלך מוציא עבורך הוא השקיע שעות רבות בכתיבה, המקרה בדרך הכלל הוא שההסכם שהוא הוציא הוא במקרה הטוב התבנית שהוא ערך, ובמקרה הרע מסמך שמתגלגל כבר כמה שנים בין לא מעט עורכי דין, עובר שינויים והטלאות, עד שיוצא משהו שהופך להיות סטנדרט של מסמך X. הפוסט הזה מדבר רק על הסכמים, לצורך העניין.
20/11/2014  |  יהונתן קלינגר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי צרה, שלוּ, נוסע מתמיד, מקהלה וגלותי שבת שלום וחודש כסלו טוב לכולנו
20/11/2014  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
עקבתי אחר התנהלותו של הנשיא ריבלין בכמה מן האירועים היותר מתוקשרים בפרוס תקופת נשיאותו, וכותרת המאמר היא שעלתה במוחי כאשר שמעתי או ראיתי ושמעתי את דבריו באירועים אלה, והדבר מטריד. נדרשו לנו שבע שנים ארוכות בכדי להשתחרר מעולו של מגלומן קודם בבית הנשיא, הנשיא לשעבר שמעון פרס, שביקש להמשיך ממעמדו האקס-פוליטי כנשיא, את עלילותיו כפוליטיקאי "המקצועי" ביותר של ישראל ואת את מי שהשית עליה דה-פקטו את אסון הסכמי אוסלו. לא איש כפרס ירתה מפני הדרת התפקיד, חוק הנשיא, ציפיות הציבור ואינספור הפעמים שגחמותיו בנושא הסכמי אוסלו טפחו על פניו ועל פנינו - שימון החליט, ושימון יבצע, ויקוב הדין את ההר.
20/11/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il