|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
הרב דיכובסקי. גדלות עצומה [צילום: פלאש 90]

פוסק עם לב

הרב שלמה דיכובסקי, מבכירי הדיינים ומי שהיה מנכ"ל בתי הדין הרבניים, מפגין בספרו "לב שומע לשלמה" לא רק רוחב יריעה מעורר השתאות, אלא גם רוחב לב וחיבור למציאות הישראלית המודרנית. פוסק חרדי? ממש לא מה שחשבתם
23/11/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

נאים הדברים למי שאמרם
"המשמעות של לפנים משורת הדין היא לא רק לנהוג מעבר לדין, אלא גם לראות בכל עניין לא רק את הדין אלא גם את בעלי הדין, ובנושאים ציבוריים, לראות את ההשלכה על העם, על שומרי המצוות ועל אלה שאינם שומרים מצוות". כך כותב הרב שלמה דיכובסקי במאמר גדול על ימי הדין. ונאים הדברים למי שאמרם.

מספרים על אישה אחת שהגיעה לרב ובכתה שבעלה עזב אותה. אמר הרב: אל תדאגי, הוא יחזור. בדרכה החוצה עצר אותה שמשו של הרב והצהיר: הוא לא יחזור. שאלו אותו התלמידים: איך העזת? השיב השמש: הרב הסתכל בספר, אני הסתכלתי עליה.

לבדיחה הזאת יש פנים רציניים בהחלט. הרבה רבנים פוסקים הלכות. מותר להניח שלרובם יש ראש. אך לא תמיד הגוף נמשך הלאה, כלפי מטה. לא לכולם יש כתפיים, ולא לכולם יש לב. לא כולם מסתכלים על השואל, על הנסיבות, על ההשלכות.

הרב שלמה דיכובסקי, שהיה 32 שנים דיין וכיהן כאב בית דין בבית הדין הרבני הגדול, ועוד ארבע שנים שימש כמנכ"ל בתי הדין הרבניים, שייך לזן - הנדיר, כנראה - של רבנים בעלי ראש, כתפיים ולב. הח"מ יכול להעיד מנסיונו האישי, לא פעם ולא פעמיים, על תכונות אלו המצטרפות לגדלותו העצומה של הרב דיכובסקי בתורה. כעת יכולים להיווכח בכך לא רק מי שהתדיינו בפניו, לא רק מי שלמדו אצלו ולא רק בני קהילתו, אלא כולם - דרך ספרו "לב שומע לשלמה".

הספר הזה, בן קרוב ל-1,200 עמודים בשני כרכים, מביא עשרות מאמרים, פסקי דין ודרשות של הרב דיכובסקי. מי שחושב שדיין ותיק ובכיר כמותו עוסק בעיקר בדיני אישות, ייווכח בטעותו מיד עם הדפדוף בתוכן. מובן שלעניינים הנדונים בבתי הדין יש מקום נכבד (וזה כולל גם אכיפת גט, השימוש בהאזנות סתר, כתובות מוגזמות, תוקפם של נישואין אזרחיים, הסכמי ממון, בדיקת רקמות ועוד ועוד), אבל ממש לא רק. הנה כמה דוגמאות לנושאים אחרים: היתר עסקה במניות הבנקים, מעמדה של חברה בע"מ, האינטרנט בהלכה, חלוקת בית כנסת בין שני מניינים, מחלות נפש במשפחה, דברי הלכה ומחשבה על ימי הדין, הלכות סוכה, היבטים בהלכות פסח ושבחן של ארץ ישראל וירושלים.

בלי חלוקה מגזרית
מצוטט פעמים רבות [צילום: בית הרב קוק]

כבר עיון שטחי בעשרות המאמרים מלמד על כמה קווים מאפיינים בפסיקתו של הרב דיכובסקי. ראשית: כוחא דהיתרא עדיף. הכי קל לומר "אסור"; בשביל להגיד "מותר", צריך הרבה ידע ועוד יותר – אומץ. מובן שהרב דיכובסקי לא מתיר הכל, אבל ניכר המאמץ שהוא עושה למצוא את הדרכים ההלכתיות המובילות לעבר ההקלה על השואל.

שנית: אין אצלו קווי חלוקה מגדריים. פוסקים רבים מהמגזר החרדי, שפורמלית הרב דיכובסקי משתייך אליו, מתעלמים לחלוטין מפוסקים ציוניים. לא הרב דיכובסקי: הוא מצטט פעמים רבות את הראי"ה קוק ואת הרבנים יצחק אייזיק הלוי הרצוג ובן-ציון מאיר חי עוזיאל, ומגיע עד לרבנים הציוניים בני זמננו (הרב מיכה הלוי, הרב יוסף צבי רימון ורבים אחרים) – לצד החזון איש, הרב שלמה זלמן אויערבך, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שמואל ואזנר והרב נסים קרליץ. אולי אין זה מפתיע, לאור העובדה שהרב דיכובסקי עצמו למד בישיבת חברון, ספינת הדגל של הישיבות החרדיות הליטאיות, ולימד בכרם ביבנה – אחת מספינות הדגל של הישיבות הציוניות.

שלישית: החיבור למציאות. קחו למשל הערת אגב, על הברייתא בעניינו של ר' ישמעאל בן אלישע ושיחתו עם השכינה; הרב דיכובסקי מציין, שהברייתא הזו התפרסמה מאוד בזכות הלחן שחובר לה (של יוסי גרין, בביצועו של אברהם פריד – א.ל). כאשר הוא דן בשאלת כשרותם של מים לפסח, יודע הרב דיכובסקי להתייחס לשאיבתם באתר ספיר ולהשלכות ההלכתיות של עובדה זו, ואילו בנוגע לשיעור אכילת מצה – הוא מזכיר מה גודל גלעיני הזיתים שהתגלו במצדה. כאשר נשאל האם עצם המעבר מדירה מרווחת לסוכה קטנטנה אינו בגדר צער הפוטר מן הסוכה, משיב הרב דיכובסקי תוך התייחסות לדירות ממוצעות מחד ולבתי מלון מאידך. ואלו רק ארבעה מקרים מבין רבים.

סנקציות נגד סרבן גט
חייב בתשלום פיצוי [צילום: פלאש 90]

מובן שלא נוכל לעמוד כאן אפילו על קצה המזלג של הפסיקות, האמירות המוסריות והבירורים ההלכתיים בהם עמוסים 1,000 עמודי הספר. אך פטור בלא כלום – אי-אפשר, והנה כמה דוגמאות שצדו את עיני תוך הדפדוף בספר.

הלכת השיתוף. "ההסכמה הכללית לחלוקת נכסי המשפחה בשווה, אינה סותרת את דין התורה. היות שדעות בני האדם השתנו כיום, ולפי ההסכמה הרווחת, כל נכסי המשפחה נרכשו עבור בני הזוג גם יחד. וכל שדעת בני האדם השתנתה – גם אם השינוי נעשה ביוזמת בתי המשפט – אין כאן כל בעיה הלכתית".

אכיפת גט. "סבורני שיש מקום לאמץ חוק... ולקבוע אותו כמכשיר נוסף בחוק לקיום פסקי דין של גירושין, המאפשר לבית הדין הטלת סנקציות כלפי סרבן הגט, הכוללות מניעת זכויות חוקיות, כמו משרות ממשלתיות, אפשרות בחירה למשרה ציבורית, הגבלה בחשבון בנק וכדומה. ניתן בהחלט לצרף לזה, גם מניעת סעד משפטי בערכאות אזרחיות, לא רק בענייני המשפחה, אלא גם בעניינים אזרחיים".

האקר ששלח וירוס. "תשלום הנזק הישיר שעליו ניתן לחייב את מפיץ הווירוס הוא הסכום הנדרש לתיקון מערכת המחשבים, הן בתוכנה והן בחומרה, אך לא ניתן לחייב על הנזק העקיף, כגון השבתת המחשב ושיתוק המערכות הקשורות בו. המפיץ הראשון חייב גם על הנמענים האחרים בנזק, ובלבד שהנמענים העבירו את המזיק הלאה לנמענים אחרים שלא מדעת".

עניין לרופאים
אסור לרחם על האזרחים [צילום: AP]

רבנים ורפואה. "ראוי גם להתייחס לנוהג של יחידים ושל רבים, להתייעץ בשאלות רפואיות עם רב גדול בתורה – למעט בעל רוח הקודש... שמעתי מרופאים יראי שמים שסיפרו לי על מקרים לא מעטים שהסתיימו בתוצאות טרגיות בגלל דחיית הטיפול או הימנעות ממנו, עקב עצת רב גדול. לא מצאתי מקום לשאלת רב בנושאים אלו... מדוע נעדיף את הרבנים בפיקוח נפש בנושאים רפואיים, יותר מן הרופאים?... בוודאי שנכון וראוי לבקש מגדול בתורה, ברכה ותפילה להצלחת הטיפול הרפואי, אבל אין לתלות את עשיית הטיפול בהסכמתו של אותו רב".

סיכון אזרחי אויב בשעת מלחמה. "אויבינו מנצלים את חולשתנו לחיי כל אדם, וכן את הרמה המוסרית שלנו, בכדי ליצור 'מגן אנושי' של אזרחים ושל ילדים... לא כן דרך התורה. בעת מלחמה, אסור לחוס ואסור לרחם על האויבים, וגם לא האזרחים שוודאי שותפים לדבר עבירה, בזה שלא מיחו... נושא ההקפדה על 'טוהר הנשק' צריך להיבחן לא רק מבחינת ההעדפה המיידית לחיי חיילינו על פני האויב, אלא גם במבט רחב יותר [של השלכות בינלאומיות]... על כל פנים, מצד ההלכה עצמה, אין כל מקום לדגול בטוהר הנשק ולהעדיף את האויב על פני חיי חיילינו".

הורים וילדים. "ברור לכולנו שבחזית 'הורים וילדים', אין להותיר את ההורים חסרי יכולת להתמודד עם חינוך הילד. יש צורך באמנה שתעגן זכויות ההורים, במקביל לזכויות הילדים... לא ניתן להטיל על הורים חובות בלי לתת להם זכויות. יש להורים זכות שילדיהם יגדלו אצלם ויעוצבו לפי רוחם. יש להם זכות לחנך לפי השקפתם, גם אם יש הסבורים שעדיף היה לגדל את הילדים בדרך שונה".

"הידור" תוך עבירה
מדינה ענייה [צילום: משרד התיירות השווייצרי]

חומרות של שטות בפסח. "אחד מוועדי הכשרות המפורסמים הודיע בימים אלו על 'הידור' גדול בשחיטת עופות לקראת פסח. אותו ועד כשרות אינו מסתפק במתן תערובות לעופות ללא מיני דגן, אלא מהדר במניעה כליל של אוכל מן העופות במשך כ"ד שעות לפני השחיטה. הם רואים בזה 'הידור גדול', למרות שיש כאן עבירה ברורה של צער בעלי חיים. מותר להדר בדרך זו?".

נופש בחו"ל. '"הרווחת הנפש' אינה פחותה מהרווחת הגוף – על שניהם אנו מתפללים: רפואת הנפש ורפואת הגוף. במתח שבו אדם חי כיום יש מקום להנחה שרבים עם הזקוקים ל'אוורור' נפשי ופיזי, שקשה למוצאו בארץ, ובפרט בתקופת הקיץ. למה ייגרע צורך זה, שהוא צורך חיוני, מהרווחת נכסים המתירה לצאת לחו"ל?".

ישראל מול שווייץ. "שווייץ היא ארץ ענייה מבחינת היכולת לזון את יושביה, וכל מזונותיה מושתתים על ייבוא מן החוץ, ואילו ארץ ישראל היא ארץ עשירה, מבחינת סיפוק צורכי יושביה בתנובת האדמה. יופיה של שווייץ הוא יופי חיצוני, שאינו מניב פירות, ואילו יופיה של ארץ ישראל הוא יופי המותאם לאכול מפריה ולשבוע מטובה".

ערב השקה לספר "לב שומע לשלמה" יתקיים ביום חמישי הקרוב (27.11.14) בשעות 20:00-16:00 בבית לשכת עורכי הדין בתל אביב.
תאריך:  23/11/2014   |   עודכן:  23/11/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוסק עם לב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דב שטיין
23/11/14 11:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יותר ויותר ישראלים נוהגים לנסוע לחו"ל למספר שנים על-מנת לעבוד שם, בין אם כעצמאים ובין אם כשכירים, בין אם כעובדי מעסיקים ישראלים ובין אם כעובדי מעסיקים זרים. ככלל, נוהגים ישראלים אלה להמשיך ולשלם מס בישראל גם בגין הכנסותיהם מעבודתם בחו"ל, אבל פסק דין שניתן לאחרונה (21.10.14) על-ידי השופט רון סוקול מבית המשפט המחוזי בחיפה בעניינה של יעל צור, עשוי לגרום לחלק מהעובדים הללו לפנות לרשות המיסים ולבקש לקבל בחזרה את המיסים ששילמו.
23/11/2014  |  עו"ד אלי דורון  |   מאמרים
בימים קשים אלה, עולה השאלה המיידית: מה ניתן לעשות כדי להתמודד ביעילות עם הטרור המתגבר בארץ, כשברקע קיימים כמה גורמים המשקיעים מאמץ רב להביא את המצב לרתיחה.
22/11/2014  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
שנים רבות תהיתי על ההבדל בין המושג שטחים מוחזקים (occupied) לבין שטחים כבושים (conquered). לדוגמה ירושלים: על-פי הגישה המשפטית הישראלית, שטחי ישראל שמעבר לקוי הפסקת האש 1947 (כן, 1947, ארצות-הברית ומדינות המערב אינן מכירות בירושלים כ-ו-ל-ה כבירת ישראל) הם שטחים מוחזקים במה שקרוי תפיסה לוחמתית.
22/11/2014  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
ליטוף ושיסוף כמו גם תנועה וקפיאה, תנומה קלה ושנת נצח, שמש וגשם, עוני ושפע, עלומים וחוסר אונים, חסד ואדישות, עדינות ואלימות, יופי וזוועה, חג ואבל, הם רק חלק מהניגודים המצויים בו-בזמן בשירו של רמבו, אחד מהאהובים, הידועים, המצוטטים והנלמדים ביותר בשירה הצרפתית על שירו של ארתור רמבו "הישן בגיא"
22/11/2014  |  אורנה ליברמן  |   מאמרים
בפרפרזה על אמירתו של מנחם בגין, יש שופטים בירושלים, ניתן לומר בוודאות שממשלה אין בירושלים. הפיגוע הנורא בירושלים, ההתפרעויות הבלתי פסקות בשכונות ובכפרים שסביב לירושלים, המהומות במגזר הערבי הישראלי, כל אלה הם סממן לאובדן דרך, מצד אחד, ומאידך כישלון האידיאולוגיה של כוח ועוד כוח הם שישימו קץ לתוהו בו אנו נמצאים.
21/11/2014  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il