|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
עשן מיתמר מבית שפוצץ על-ידי כוחות הביטחון המצריים במסגרת פעילותם לייצר אזור מפורז בקו הגבול הדרומי של עזה, 2 בנובמבר 2014 [צילום: AP]
אזור החיץ בגבול מצרים-רצועת עזה:

יותר נזק מתועלת לביטחון חצי-האי סיני

המנהיגים המצריים, והנשיא בראשם, שבים ומצהירים, כי הבסת הטרור בסיני תדרוש את שיתוף הפעולה של האוכלוסייה המקומית. על כן, במסגרת הקמתו של אזור החיץ, יהיה על ממשלת מצרים, בעידוד בינלאומי, ליישם מדיניות שתפריד בין צרכיה הלגיטימיים וסבלה של האוכלוסייה לבין הדרישות הבלתי-קבילות של ארגוני הג'יהאד הפעילים באזור
24/11/2014  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות

הצבא המצרי הודיע שבכוונתו לממש תוכנית קיימת להקים "אזור ביטחון" לאורך גבולה המזרחי של מצרים, באזור שבו גובל חצי-האי סיני ברצועת עזה. כוחות מצריים החלו לפנות שמונה מאות בתים ברפיח המצרית - כולם בטווח של 500 מטרים מן הגבול עם עזה, תוך עקירה מבתיהם של כעשרת אלפים תושבים; בהמשך הוכפל טווח החיץ ל-1000 מטרים. קובעי המדיניות בקהיר סבורים, כי הקמת אזור חיץ זה תחסום את זליגתם של כלי נשק ולוחמים דרך מנהרות העוברות מתחת לקו הגבול. אולם צעד זה, אלא אם ינוהל ברגישות, עלול יהיה להוביל אוכלוסייה הניצבת ממילא בשולי החברה המצרית לזרועותיהם של הארגונים המיליטנטיים, הפועלים ברחבי חצי-האי סיני, וכך להחריף את הקשיים הניצבים בפני הפעילות נגד הטרור, המנוהלת באזור זה על-ידי ההנהגה המצרית.

צעד דרסטי

מצרים נקטה עד כה מאמצים כבירים, שתכליתם הייתה לחסל את תשתית הארגונים המיליטנטים הפעילים בסיני, אך ההתקפות על כוחות הביטחון שלה בחצי-האי עדיין נמשכות. במהלך החודשים האחרונים התפתחה מגמה מדאיגה ומצערת, של ריבוי נפגעים בקרב כוחות הביטחון המצריים - מדי שבוע נמנו בין חמישה לחמישה עשר הרוגים משורות הצבא והמשטרה. ממשלתו של הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי העמידה במבחן את המוניטין שלה, כאשר החליטה להשיב את הביטחון על-כנו ברחבי מצרים, אך בעוד שברחבי המדינה הפך איום הטרור מתון יותר, המצב השורר בסיני אינו יוצר רושם של "ניצחון" במה שכונה על-ידי מפקדי הצבא כ"מלחמה נגד הטרור".

החלטתה של קהיר ליצור אזור חיץ סגור לאורך הגבול בין סיני לבין רצועת עזה התקבלה אחרי אירוע תקיפה חמור שבוצע בעיר הצפונית שייח זוויד, בצפון חצי-האי סיני, ב-24 באוקטובר 2014. במתקפה משולבת, שבה נעשה שימוש בכלי רכב עם מתאבד ובמתקפת רימונים באמצעות רקטות, תקפו לוחמים עמדת ביקורת של הצבא והרגו כ-31 חיילים. היה זה מספר הקורבנות הגבוה ביותר מאז הפיגועים - הדומים באופן הביצוע - שבוצעו ב-2004 בעיר טאבה ובערי נופש נוספות בסיני, ואשר גבו אז מן הצבא המצרי את מניין הקורבנות הגבוה ביותר באירוע יחיד מזה עשורים. אוכלוסיית מצרים, שמרביתה מתגוררת הרחק מחצי-האי סיני, אינה מרבה לשאול שאלות אודות המבצעים שמנהל צבא מצרים בסיני, וקיימים דיווחים מעטים בלבד המגיעים מן הערים והכפרים, שבהם כוחות הביטחון רודפים אחרי אויב מאיים וחמקמק. אף על-פי כן, ממשלת מצרים גמרה אומר להגיב בנחרצות ובהיקף נרחב על ההתקפה הראוותנית, רבת הנפגעים.

אפשר להשוות את ההלם שפשט במצרים בעקבות מתקפת ה-24 באוקטובר 2014 לתחושות שהתעוררו בעקבות "טבח רפיח", שאירע באוגוסט 2012. אז נטבחו שישה עשר חיילים בבסיסם הצבאי, בקרבת הגבולות עם רצועת עזה ועם ישראל. מוחמד מורסי, מי שכיהן אז כנשיאה של מצרים, הגיב למתקפה זו בפיטוריהם של שר ההגנה וראש המטה הכללי של הצבא, ובמינוי א-סיסי לתפקידים אלה. א-סיסי, פילדמרשל בדימוס, נדרש אז לגבש תגובה דרסטית, ובחר להקים אזור חיץ לאורך הגבול עם רצועת עזה ולהימנע מהדחת עמיתיו לשעבר משורות הצבא מתפקידיהם.

הקשר לרצועת עזה

בדומה לתגובתה למתקפה שאירעה באוגוסט 2012, גם לאחר מתקפת אוקטובר 2014 טענה הממשלה המצרית, כי התוקפים זכו לסיוע מגורמי חוץ, והפנתה אצבע מאשימה לעבר רצועת עזה. טענה זו הצדיקה את הקמתו של אזור החיץ. עד כה, לא נטל שום ארגון אחריות לביצוע ההתקפה - גם זהות הארגון האחראי למתקפת אוגוסט 2012 טרם הובררה - על-אף שיהיה זה סביר להניח, כי הייתה זו מלאכתם של לוחמי אנצאר בית אל-מקדס ("תומכי בית המקדש") - הארגון הג'יהאדי המאורגן והקטלני ביותר מבין אלה הפעילים בחצי-האי סיני. ארגון זה, על-אף שגייס לשורותיו בעיקר אזרחים מצריים, קם לתחייה, ככל הנראה, במחנה אימונים ג'יהאדי שפעל ברצועת עזה, והוא מנהל קשרים הדוקים עם קבוצות ג'יהאדיסטיות הפועלות בשטח הרצועה.

עד כה, לא הוצגו ראיות שיוכיחו את הקשר בין רצועת עזה למתקפת אוקטובר. אולם כוחות הביטחון המצריים טוענים, כי אמצעי הלחימה, שנעשה בהם שימוש כדי לתקוף את כוחות הצבא, מקורם בחמאס וכי חמאס העבירם לאנשי אנצאר בית אל-מקדס באמצעות מנהרות שמקורן בעזה. גורמי מודיעין ישראלים מסכימים כי קיים קשר בין ארגון אנצאר בית אל-מקדס לבין חמאס, אם כי נטען כי חמאס מספק לארגון זה נשק כדי לתקוף את ישראל, ולא יעדים מצריים. אולם לנוכח מצבו המעורער של חמאס מאז נפילת ממשלת 'האחים המוסלמים' במצרים בקיץ 2013, ובמיוחד על-רקע תוצאות מבצע 'צוק איתן', אין זה סביר שחמאס ישאף להתגרות במצרים לפני כינוסה של ישיבת המשך בנושא הפסקת האש עם ישראל, האמורה להתקיים בקהיר. אפשרות אחרת היא, על-אף שאינה סבירה מאוד, כי ארגון ג'יהאדיסטי המבוסס ברצועת עזה, או אפילו פלג של חמאס, סייעו לתוקפים במטרה לשבש את המפגש המתוכנן, שבו תידון הפסקת האש.

בכל מקרה, המתקפה עצמה הייתה ביטוי למגמה נמשכת בסיני, לאו-דווקא ביטוי להסלמה. היעד שנבחר וכן שיטת הפעולה, היו מוכרים. התקפות על נקודות ביקורת של כוחות הביטחון, ואפילו מתקפות התאבדות, אינן בגדר חידוש. על כן, לא היה צורך מיוחד בסיוע מן החוץ כדי לתכנן את המתקפה או לבצעה. ארגוני טרור בסיני, ובראש ובראשונה אנצאר בית אל-מקדס, מסוגלים להוציא לפועל מתקפה מסוג זה באופן עצמאי.

משום שהארגונים המורדים המבוססים ופועלים בחצי-האי סיני אינם נסמכים על סיוע חיצוני, הקמתו של אזור חיץ לאורך הגבול עם רצועת עזה לא ישפיע ככל הנראה באופן משמעותי על מספר ההתקפות המבוצעות באזור. נוסף לכך, הצבא המצרי פועל במרץ נגד מנהרות ההברחה כבר מאז פברואר 2013, ואף דבק במאבקו בהן וביצע פיצוצים חוזרים של מנהרות. עם זאת, חסימת המנהרות לא בלמה את העלייה החדה במספר ההתקפות שנרשמו במצרים מאז הקיץ של 2013.

סבל מקומי גובר

אזור חיץ יהיה עשוי לפגוע עוד בתעשיית ההברחות: כל מנהרה חדשה תיאלץ להיות ארוכה יותר בכ-1000 מטרים, וברגע שזו תתגלה ותיהרס, ייקח זמן ממושך יותר לשוב לכרות אותה. לעומת זאת, כל הישג שתשיג מצרים כתוצאה מבלימת ההברחות של אמצעי לחימה מרצועת עזה יתבטל, אם מדיניותה תמשיך להזין את ההתקוממות בחצי-האי סיני עצמו. על-פי פרסום לעיתונות מטעם שגרירות מצרים בוושינגטון, הנשיא א-סיסי "הדגיש את הצורך להעניק לתושבי אזור זה [המפונים מבתיהם] זמן כדי להתפנות ולהתיישב במקום חלופי", אם כי עדים לפינוי סיפרו שהמהלך התבצע במהירות.

יהיו רבים מבין התושבים של אזור החיץ, שישמחו על ההזדמנות לעזוב את המקום החשוף למתקפות המורדים ולפעילות הננקטת נגדם, כמו גם לפעילותן של כנופיות מבריחים. אחרים יהיו מרוצים פחות, עקב ההכרח לעזוב את בתיהם - במיוחד אם לא יקבלו פיצוי הולם, באופן מיידי. אוכלוסייתו של חצי האי סיני מצויה ממילא בשולי החברה המצרית, ופינוי תושבים מבתיהם עלול לדרבן רבים מהם לחבור לשורות ארגון אנצאר בית אל-מקדס וארגונים אלימים אחרים המתנגדים למשטר.

ארגון אנצאר בית אל-מקדס שמר על שקט מוזר באוקטובר האחרון ולא התבטא בקשר למדיניות "אזור החיץ". עם זאת, תעמולת הארגון תקפה בעבר את עקירת האוכלוסייה בסיני, בכוונה לזכות באהדתה ולהרחיב את היקף ההתגייסות לשורותיו. במארס 2014 האשים הארגון, במסר שהוקלט בווידאו, את הצבא המצרי ב"הקמת אזור חיץ" במטרה "להגן על האויב הציוני".

מסקנות

המנהיגים המצריים, והנשיא בראשם, שבים ומצהירים, כי הבסת הטרור בסיני תדרוש את שיתוף הפעולה של האוכלוסייה המקומית. על כן, במסגרת הקמתו של אזור החיץ, יהיה על ממשלת מצרים, בעידוד בינלאומי, ליישם מדיניות שתפריד בין צרכיה הלגיטימיים וסיבלה של האוכלוסייה לבין הדרישות הבלתי-קבילות של ארגוני הג'יהאד הפעילים באזור. פינוי של תושבים שומרי חוק מבתיהם מנוגד לקו מחשבה זה, ויש לשער שהוא יהפוך את משימת חיסולו של איום הטרור בחצי-האי סיני לקשה ביותר לביצוע עבור מצרים.

זאת ועוד, הקמתו של אזור החיץ עלולה להחריף את בידודם של תושבי רצועת עזה - אם כי הסחר במוצרי צריכה מוברחים נבלם עוד קודם לכן, כך שלהקמת החיץ צפויה להיות השפעה מוגבלת בלבד על המצב ההומניטרי הקשה ביותר, השורר ממילא ברצועה. מסיבה זו, אל לקובעי המדיניות בישראל להיות מודאגים מתגובת נגד משמעותית מצידם של תושבי עזה הפלשתינים. ואכן, ממשלות ישראל השונות מעודדות מזה כעשור פעילות מצרית מוגברת לאורך הגבול בין מצרים לרצועת עזה. מאידך-גיסא, ישראל צריכה להיות מוטרדת מן האפשרות, שהקמת אזור חיץ תאריך את תקופת אי-היציבות בחצי-האי סיני, הממשיך לדמם מעבר לגבולה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 632 (23.11.14)
זאק גולד הצטרף למכון למחקרי ביטחון לאומי בנובמבר 2014 כחוקר אורח (Visiting Fellow). מתמחה בביטחון בחצי האי סיני וביחסים בין מצרים, ישראל, עזה וארצות הברית. מ-2011 עד 2014 כיהן כחוקר במרכז סבן למדיניות המזרח התיכון שבמכון ברוקינגס. קודם לכן שימש כעמית מחקר במכון למדיניות חוץ (IFPA) וכן ביצע מחקר עבור המרכז למדיניות נגד הטרור בישראל. ד"ר גולד קיבל פעמיים מלגות ממחלקת המדינה של ארה"ב ללימוד שפות קריטיות, כדי ללמוד ערבית בעומאן ובמצרים. כמו-כן למד ערבית באוניברסיטה האמריקנית בקהיר. עבודותיו פורסמו בין היתר גם במועצה האטלנטית, מכון ברוקינגס, מכון קרנגי לשלום בינלאומי וכן מעל הבמות כלהלן: The CSM, ForeignAffairs.com, ForeignPolicy.com, כמו גם במרכז הבינלאומי למדיניות נגד טרור בהאג, וב-NationalInterest.org. נושא תואר שני במשפטים ודיפלומטיה מביה"ס פלטשר, אוניברסיטת טאפטס ותואר ראשון במדעי מדינה ותקשורת מאוניברסיטת דלאוור. משמש כעמית מחקר בפרויקט האמריקני לביטחון - ASP. תחומי מחקריו: ביטחון סיני; טרור מצרי ופוליטיקה; יחסי ישראל-מצרים; יחסי עזה-ישראל; יחסי ארה"ב-מצרים ויחסי מצרים-עזה.
תאריך:  24/11/2014   |   עודכן:  24/11/2014
זאק גולד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יותר נזק מתועלת לביטחון חצי-האי סיני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראובן גרפיט
25/11/14 08:41
2
נציג הממשל
7/12/14 22:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
העם הערבי, שמוחמד נביאו ינק את מיבחר יסודות תורתו, הקוראן, מהיהודים ביניהם גדל בילדותו - העם הזה החל במלחמה נגדנו עם רציחת כל מנהיגי העיר בערב הסעודית שעמדה כנגד מוחמד ולא הסכימה להתאסלם.כשלא עלה בידו לכבוש את העיר היהודית, הציע להם: בואו נעשה שלום. שילחו אלי את כל ראשי העיר הנצורה. כששלחו אותם אליו, באמצע הדרך, ערפו את ראשיהם שליחיו של מוחמד, וראשיהם נתלו על חומת העיר. זו משמעות "שלום" נוסח מוחמד.
23/11/2014  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
עמדנו ברחוב המלא בבוץ בדומיז - מחנה הפליטים הרעוע של נציבות האו"ם לפליטים. היינו אורחים מעולם אחר. צעיר העובד בממשלת כורדיסטן האזורית, KRG, ליווה את עמיתי ואותי. הוא הסיע אותנו מארביל למחנה, ועתה שימש לנו מתרגם.
21/11/2014  |  לילה גילברט  |   מאמרים
הסופר הלבנוני הוותיק סמיר עטאללה מתקשה בימים טרופים אלה למצוא נושא חיובי למאמריו: "המצב כה קודר ומייאש, הוא דומה למצב בברלין בסוף המלחמה... לספרד במלחמת האזרחים, לעידן המונגולים כשבני אדם נקברו חיים... מדינות קורסות על ראשי תושביהן"
21/11/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
המאבק נגד דאעש בראשות ארצות הברית ושותפותיה נראה לעת עתה כמלחמה סיזיפית, שאינה מועילה, "מגרדת" רק את קצה הפירמידה הג'יהאדית, איננה נוגעת בשורשי התופעה, אינה מחסלת את מלחמות האזרחים בסוריה ובעירק, והופכת לנדבך נוסף בכאוס הקיים ממילא בסוריה, עירק, ובקרוב אולי גם בחלק מלבנון.
20/11/2014  |  ראובן פז  |   מאמרים
ההתקפה הרצחנית של מחבלים פלשתינים - נושאי תעודת זהות ישראלית כחולה - על ציבור מתפללים שלווים, בשכונת הר-נוף, בירושלים - אתמול - מפנה שימת לב ומזרקרת זרקור אור, להיבט הדתי של הסכסוך הלאומי הישראלי-פלשתיני, תוך שהיא ממקדת אותו, בתחום הסכסוך הדתי-לאומי, כאשר ההיבט הדתי מקבל חשיבות יתר והופך "לשחקן ראשי", בסכסוך הקיים בינינו, לבין הפלשתינים.
19/11/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il