בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כיצד יעקב - התם, הפסיבי - בכלל מנסה להרים את האבן הענקית שעל פי הבאר בחרן? מה קרה לו? - הוא זכה להתגלות השכינה, קיבל תפקיד וייעוד ● ועם אלו, מתמלאים בכוחות שכלל לא ידענו שהם קיימים
|
זה ההבדל [ציור: ויליאם בלייק]
|
|
|
|
|
|
בתחילת פרשת השבוע, פרשת ויצא, מסופר כיצד יעקב פוגש את רועי חרן ליד הבאר. על פי הבאר מונחת אבן גדולה, שרק כל הרועים יחדיו מסוגלים להרים. אולם, כאשר יעקב רואה את בת-דודו רחל - הוא מרים אותה לבדו. בדרך כלל, אנשים מתפלאים על כך שיעקב הצליח להרים את האבן, שאותה לא הצליחו להרים כל הרועים. אולם, דבר זה אינו פלא בעינינו. יעקב, אדם קדוש, ובסייעתא דשמיא יכול לבצע גם דברים גדולים. אולם, חז"ל נתנו דגש מיוחד על הפלא הזה ואמרו שיעקב הרים את האבן כמניף פקק מעל הבקבוק (רש"י). כלומר, לא רק שהדבר היה בקלות, אלא שהוא לא גלגל את האבן אלא הרים אותה. מהו הדגש של חז"ל על כוחו של יעקב? מה הדבר חשוב לנו כל כך? אולם, הפלא הגדול ביותר אינו כיצד יעקב הצליח להרים את האבן. הקושי העצום הוא: כיצד יעקב בכלל ניסה להרים את האבן? אנו מכירים את יעקב מפרשת תולדות. יעקב שכולו פסיביות. אמו נותנת לו הוראות ואומרת לו מה לומר לאביו, כיצד להתלבש. אמו מכינה לו את האוכל, ואילו יעקב הוא "איש תם יושב אוהלים". יעקב איננו חש בסכנה מאחיו, ואמו היא האומרת לו "הנה עשו אחיך מתנחם לך להורגך". אומרת, וגם נותנת הוראות מה לעשות: "ועתה בני שמע בקולי וקום ברח לך אל לבן אחי חרנה". בסופו של דבר, יעקב הולך לחרן, גם כן על-פי ציווי אביו: "קום לך פדנה ארם... וישמע יעקב אל אביו ואל אמו וילך פדנה ארם". יעקב כולו פסיביות, כולו תמימות. פתאום, בפרשת ויצא מתגלה יעקב אחר. יעקב רואה את הרועים ליד הבאר. מן הסתם היו אלו אנשים חזקים ובריאים. הם אומרים לו שהם לא מצליחים להזיז את האבן, כי עדיין לא הגיעו כל הרועים. פתאום, רואים אנו יעקב שונה. יעקב התמים והפסיבי, הולך ומנסה להזיז את האבן בעצמו! הפליאה אינה על כך שהצליח, אלא על כך שניסה! דבר זה כל כך לא מתאים ליעקב של פרשת תולדות! מה קרה ליעקב? מנין קיבל פתאום את הכוח? שמעתי ממורי ורבי הרב ליכנטנשטיין שליט"א, שאכן יעקב השתנה בין פרשת תולדות לבין סיפור האבן. בתווך מופיע החלום. זו הפעם הראשונה שהקב"ה נגלה אל יעקב, מבטיח את שמירתו, מבטיח לו זרע, ומבטיח לתת לזרעו את הארץ. עד כה, יעקב היה אדם פרטי, ללא חזון מיוחד, ללא אתגר מיוחד. פתאום, לאחר ההתגלות, יעקב מקבל חזון, מקבל שליחות. יעקב שקיבל שליחות מקבל כוחות חדשים. כעת הוא כבר לא יעקב הפסיבי, כעת הוא יעקב עם כוחות ועוצמה. ואכן, דבר זה נרמז בפסוק שמיד לאחר החלום: "וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם". בפעמים הקודמות שבהן יעקב הולך, כתוב "וילך יעקב". כאן כתוב "וישא יעקב רגליו". מסבירים חז"ל (ורש"י במקום): הלב נושא את הרגליים. בעקבות חזון הלב, קיבל יעקב כוחות חדשים, קיבל יעקב עוצמה חדשה. לעיתים, אדם מרגיש חלש, ללא כוחות. האם הוא יכול לגמור את הש"ס? האם הוא יכול להתעסק בצורה רצינית בחסדים? אדם מקבל כוחות בהתאם למשימות שלו! אדם צריך להסתכל על משימות לא בהתאם לכוחות העכשוויים שלו, אלא קצת למעלה מהם. צריך לקחת משימות ש"קצת" גדולות עלינו: דף יומי, עזרה וחסד, עזרה בבית וכדומה, ובע"ה כשאדם פועל בתחושת שליחות, הוא גם מקבל כוחות חדשים לעשות משימות אלו.
|
|
המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
|
|
|
הכותב הוא רבה של אלון שבות דרום, ראש מרכז הלכה והוראה ומרבני צהר.
|
|
תאריך:
|
27/11/2014
|
|
|
עודכן:
|
27/11/2014
|
|
הרב יוסף צבי רימון
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שאול א.
|
27/11/14 13:32
|
|
מנהיג מצטייר אצל רובנו כמי שמוביל את המערכת בראשה הוא עומד בהתאם להבנתו ולהשקפת עולמו. במקרים בהם ישנם שני מנהיגים לאותה מערכת, עלול להתרחש מצב בו כל אחד מהם מושך לכיוון מנוגד. לא מדובר במציאות נדירה. בראש כל משפחה עומדים שני מנהיגים - אב ואם, שאמורים להנהיג את משפחתם יחד. בפועל, לא פעם הם חלוקים ביניהם בשאלות וסוגיות הקשורות בניהול הבית וחינוך הילדים. פרשת תולדות מציגה ויכוח שכזה, בין יצחק ורבקה, הנוגע לשאלות חנוכיות.
|
|
|
יש תחומי מסחר בהם אין מחירים קבועים. שוק פרוע לחלוטין. איש הישר בעיניו. עניין של היצע וביקוש. סוחר טוב מעוניין למכור כמה שיותר, ובמחיר הטוב ביותר. הוא בוודאי יידע להציג את הסחורה שלו כטובה ביותר, וסביר להניח שיהיו לקוחות שלא יתאמצו לעשות "סקר שווקים" ולהשוות מחירים ואכן ישלמו את "המחיר הטוב ביותר".
|
|
|
בפרשת השבוע אנו נפגשים בסיפור החרבתה של סדום. על מה ולמה? "ויאמר ד': זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד" [בראשית י"ח, כ']. אם נעיין במבנה הפסוק נגלה, שהפסוק קשה מאוד! זעקת סדום וחטאתם מקבילות בפסוק זה, והדבר תמוה מאוד, שהרי זעקה יכולה להתפרש גם כתפילה בהרבה מקומות וכלל לא ברור שמדובר בחטא.
|
|
|
הקב"ה הבטיח לאברהם אבינו עם צאתו מחרן לארץ ישראל: "ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והְיֶה ברכה". מהי אותה ברכה שהובטחה פעמיים (ואברכך, והיה ברכה) לאברהם? רוב הפרשנים הסבירו שמדובר בברכת הבנים (משפחה) ובברכת העושר (נכסים).
|
|
|
פרשת המבול, המתוארת בפרשת השבוע - פרשת נח, מלמדת, כי קיומו של העולם אינו מובטח כלל ועיקר. ריבונו של עולם ברא את העולם ומסר אותו בידינו, אולם קיומו של העולם צריך להצדיק את עצמו, וכשאין הוא עושה זאת - הביא ריבונו של עולם לראשונה את המבול.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
|
|
|
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים אותה רוח ...
|
|
|
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
|
|
|
יעקב אחימאיר
בשעות הצוהריים, לפני כניסת השבת, מתייצבת לה חבורת מפגינים, כולם מצויידים לא רק בקולות צרחניים אלא כתגבורת הם מצויידים בתופים, בחצוצרות ועוד
|
|
|
עמנואל בן-סבו
הגולים בתוך עמם ראויים להרבה יותר ממילים יפות, מחיבוק אמיץ, מהשתתפות בצער המציאות, הם ראויים להיחקק באותיות של זהב על דפי ספר הגבורה הישראלי
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|