|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

סילוק האוטובוסים מנתיבי המטרונית נכשל

המטרונית בחיפה אמורה הייתה לייעל ולקצר את הנסיעות בעיר, אולם למעלה משנה אחרי שהחלה לפעול טרם ניתן לה תעדוף ברמזורים, הקווים המזינים אינם מתחברים כנדרש למערכת, משך הנסיעה בה ארוך מן המתוכנן אבל מספר המשתתפים במערכת גדול מההערכות המוקדמות
27/11/2014  |     |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
המטרונית. חבלי לידה [צילום: שמואל וולף]

מטרונית במקום רשת רכבות קלות
עידן יוסף
מבקר המדינה מצביע על מחדלים וטעויות בתחומי התכנון, הניהול, הפיקוח והבקרה שנעשו בפרויקט המטרונית וגרמו לבזבוז מאות מיליוני שקלים אם לא למעלה מכך מכספי ציבור ולפגיעה בתושבים, שיכלו ליהנות מרכבות קלות במקום אוטובוסים
לרשימה המלאה

עידן יוסף
רק שישית הרמזורים נותנים עדיפות למטרונית

עידן יוסף
בתכנון: תחנת רכבת בנשר וקו מטרונית

יצחק דנון
"מצלמות פוגעות בפרטיות נוסעי המטרונית"

עידן יוסף
פעימה בעייתית: אגד מתנתק מהמטרונית

המטרונית, מיזם התחבורה הציבורית המטרופולינית הגדול ביותר שהוקם בישראל עד היום, ציין לפני כמה שבועות שנה להפעלתו המלאה. יותר משבע שנים ארכה הקמתו והיא לוותה בשינויי תוכניות מרובים שגררו עיכובים בביצוע, שלל מטרדים לתושבים ובעיקר תוספת עלויות בלתי מבוטלת. בדוח ביקורת שפרסם בתחילת השנה על המטרונית, בדק מבקר המדינה את הליכי התכנון והביצוע ואת העלויות הכספיות, ומתח ביקורת על חברת יפה נוף המבצעת ועל הרשויות עצמן, העיריות ומשרד התחבורה, ואופן התנהלותן בחוזה ההתקשרות שלהן ובסעיפי ההוצאות. אבל דוח המבקר לא התייחס כלל למהותו של המיזם. כלומר, לשאלה אם הוא בכלל נחוץ ומהם מטרותיו ויעדיו. המבקר לא בדק, אז החלטנו לבדוק.

שני יעדים

שני יעדים עיקריים הוצגו למערכת עם הקמתה. הראשון, קיצור דרמטי במשכי הנסיעה בתוך המטרופולין לעומת קודם. גם בהשוואה לתחבורה הציבורית הקודמת, גם בהשוואה למשתמשי המכוניות הפרטיות. השני, מאתגר לא-פחות, הגדלת מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית במטרופולין ועידוד התושבים לנטוש את מכוניתם הפרטית, לפחות במרחב המטרופולין, ולעלות על המטרונית. כדי לעודד את הנסיעה במערכת ולקצר את משכה, שונה מערך האוטובוסים השכונתיים של אגד בחיפה ובקריות כך שיזינו טוב יותר את המערכת ויאפשרו את הגדלת הנגישות עם השכונות על המטרונית ובחזרה. כמו-כן הבטיחו במשרד התחבורה כי יינתן למטרונית תעדוף מובנה ברמזורים שבצמתים, כדי לקצר את משך הנסיעה. בפועל, מתברר, זה לא ממש עובד, לפחות לא כרגע. במכתב ששלח בחודש שעבר מבקר הפנים בעיריית קריית ביאליק למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מציין מבקר העירייה כמה כשלים וליקויים מהותיים ההופכים את הנסיעה במטרונית להרבה פחות משתלמת מכפי שתוכנן. הבעיה העיקרית: נגישות הקווים השכונתיים המזינים אינה טובה מספיק לתעדוף המובטח ברמזורים, שפשוט לא קיים.

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר כי לאורך השנה קיבלה העירייה פניות מצד תושבים וארגונים שהתריעו על קושי בנגישות אל המטרונית, במיוחד בחיבורים של קווי השירות הרוחבי מהשכונות אל כביש חיפה-עכו. "את התיאום הזה צריך לשפר. צריך להבטיח שהמטרונית תפעל באופן מלא בשיטת הגל הירוק, ובכך יתקצרו זמני הנסיעה מהקריות לחיפה – מה שבפועל לא קורה היום", אמר.

לא נכנסת לערים

נקודת ביקורת נוספת הנשמעת בקריות, היא כי מסלול המטרונית עובר בעיקרו בציר שדרות ההסתדרות במפרץ חיפה - כלומר, דרך חיפה-עכו – ולא נכנס אל ערי הקריות עצמן, למעט קריית אתא. המסלול משרת את התושבים שגרים קרוב לכביש הראשי, אך לא את אלה המתגוררים בשכונות הרחוקות יותר. מכתב המבקר העירוני מדגיש כי במקרים רבים, לתושבי השכונות המזרחיות בקריית ביאליק התארכה הנסיעה בכˉ100-70 אחוזים בשל המעברים המסורבלים מהאוטובוס השכונתי למטרונית בשל הליכה ארוכה מדי בין תחנת הירידה לתחנת העלייה, ובשל העמידה המיותרת בצמתים מרומזרים. "בעתיד מתוכננות שכונות חדשות במזרח הקריה, והמטרונית מתוכננת להיכנס אלינו", אומר דוקורסקי.

אלי דוקורסקי: "אצלנו במבנה של הקריה הנוכחית, שהיא 8 ק"מ אורך ובערך 0.5 ק"מ רוחב, אין מקום להכניס את המטרונית. אבל לאור העובדה שהעיר הולכת להתפתח מזרחה, כללנו כבר בשכונת נאות אפק, בשכונת ביאליק על הפארק שהופקדה עכשיו, בשכונת קדמת ביאליק, בעתיד, המטרונית תיסע. היא תיסע בשכונות ואז היא תתן גם מענה שלא קיים היום לשיכונים המזרחיים של השכונות הוותיקות".

שינויי מסלול

שיפור ראשון בקווים ייעשה בקרוב. קו מס' 2 מקרית אתא לחיפה, העובר כעת בכביש עוקף קריות, ישנה את מסלולו ויעבור דרך קריית ביאליק. בהמשך צפויה הימשכות קו מס' 1 צפונה עד לעכו ודרומה עד לטירת הכרמל. כן מתוכנן קו נוסף לעיר נשר ונשקלת אפשרות לסלול קו גם על רכס הכרמל. מנכ"ל יפה נוף המתכננת ומבצעת של תשתיות המטרונית, אבישי כהן, משיב לטענות ואומר כי החברה מצויה עדיין בשלבי לימדה והפקת לקחים. "במהותה, אמורה המערכת לשמש כרשת של תחבורה ציבורית מהירה ויעילה עם קווי מטרונית בצירים הראשיים וקווים משלימים בפרברים. חלק מזה תלוי בשיתוף הפעולה של ראשי הרשויות, ואנו מצויים כבר בעיצומו של תכנונם של הקווים המשלימים מחדש", אמר כהן. "אנחנו בתהליך של תכנון מחדש כמעט של כל הערים בכל קווי התנועה בערים שנמצאות על הציר המרכזי, לראות איך אנחנו מזינים נכון יותר איפה שיש יותר תחנות שלא נוסעים בהן, איפה שיש תדירויות לא נכונות של אוטובוסים. זה גם תהליך מורכב, כי זה הסכמים של המפעילים מול המדינה; וזה גם ראשי ערים וזה עניין של סקרים כדי לראות בכל תחנה כמה עולים. אנחנו רוצים לבטל תחנה, להוסיף תחנה – בקווים המזינים. בוא ניקח בחשבון שאנחנו בעיצומה של הכנה להשלים את הרשת. אנחנו מדברים על נשר, מדברים על טירת הכרמל, מדברים על השלמות בקריית ים, מדברים על הארכת רחוב ביאליק לקריית מוצקין ולקריית אתא. כל הרעיון של המטרונית בסוף זה גם שהקווים המזינים יתחברו בסוף. אם אנחנו לא נחבר את הפריפריה ואת הפרברים לתוך הקווים המרכזיים של המטרונית, בסוף אנחנו לא נצליח להגיע לרשת. כל הרעיון הוא להכין את זה באמת ברשת אחידה שתפעל בצורה מסודרת, בתדירות גבוהה הרבה יותר".

כהן מודה כי נכון לרגע זה, ובניגוד להבטחות, אין כמעט בכלל עדיפות על מטונית ברמזורים. כפועל יוצא, משך הנסיעה מתארך ופעילות המערכת פוחתת. כמו במערך הקווים המשלימים, גם בנושא זה המערכת אומדת את המצב וכבר החלה בבניית מערך רמזורים חדש בכל רחבי המטרופולין. זה פרויקט מורכב ומסובך מאוד, שיש לו השלכות על תנועת כל כלי הרכב – אומר כהן.

אבישי כהן: "ההעדפה תבוצע עכשיו והתעכבה קצת בגלל החלטה של מדיניות – האם ללכת על מה שנקרא העדפה אגרסיבית, שזה אומר אוטובוס יגיע לו (רמזור) ירוק, ולשם אנחנו הולכים היום. ההחלטה הייתה לנסות ולצמצם, כי האוטובוסים צריכים לתקן זה את זה. אלה מערכות מאוד...מרכז שליטה ובקרה וסימולציות...בגלל זה לקח קצת זמן, כי גם לא היה ניסיון בארץ - אלה חברות מחו"ל. התוכנות לא היו תוכנות שיודעות בכלל לבצע את זה. עכשיו, בחודשים האחרונים, עלו בנושא הזה רמה, ועשו את זה בירושלים. עושים את זה בהצלחה כאן ומנסים לעשות את זה ברכבת הקלה בתל אביב. פרויקט ההעדפה ברמזורים יפחית את זמן הנסיעה בין 10 ל-20 דקות, תלוי איפה ותלוי באיזו שעה. לוח הזמנים לביצוע שלו הוא כשנה וחצי.

קשה לשכנע את בעלי המכוניות לנטוש אותן

אז ביעד הראשון, קיצור משך הנסיעה, עוד מלאכה רבה מצפה. אולם בכל הנוגע ליעד השני, הגדלת מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, נראה שהמערכת עומדת יפה. כבר מתחילתה, הפכו שלושת קווי המטרונית לקווים המובילים במטרופולין, בפער ניכר מכל קו אוטובוס אחר, וחודשים ספורים לאחר תחילת הרצתה התייצב מספר המשתמשים בה על כ-80 אלף ליום בממוצע. היעד שאליו חתרו במשרד התחבורה היה הרבה פחות מזה – כˉ70-60 אלף. הנתונים אומנם מדברים בעד עצמם, אבל יש המבקשים להוסיף למספר המרשים כוכבית. קודם כל, מכיוון שאין נתונים מדויקים על מספר משתמשי התחבורה הציבורית במטרופולין לפני שנכנסה המטרונית לפעולה. ושנית, מפני שלא ברור כמה מבין הנוסעים במטרונית הם כאלה שנהגו קודם לנהוג במכוניתם או להשתמש בשירותי מוניות. נכון להיום, מודה כהן, קשה לשכנע את בעלי המוכניות לנטוש אותן ולעבור למטרונית. היא עדיין אינה יעילה מספיק ומתחשבת יותר מדי בנהג הפרטי.

הוא מודה כי הפרדת נתיבי המטרונית ונתיבי האוטובוסים לא הוכיחה את עצמה ולא סייעה בקיצור משכי הנסיעה, וכעת שבים ושוקלים את איחוד הנתיבים. כהן: "אנחנו הולכים לשלב ב', שיקח שנתיים-שלוש, אבל בתכנון זה לשים את כל התחבורה הציבורית - לא רק המטרונית – על ציר נפרד, שכל המפעילים יוכלו לעלות על זה – זה יתרון גדול. עכשיו, אתה רוצה שתהיה נוחות, שתהיה בטיחות. אתה לא רוצה שיהיה הסיפור של ציר ז'בוטינסקי בפתח תקוה. נכון? הכל יהיה הרבה יותר טוב. אז יש לזה מחיר מסוים בפגיעה ברכבים פרטיים, ואני חושב שהוא משקף מחיר נכון ביחס לפתרון שאנשים יעברו לתחבורה ציבורית".

למרות כל הליקויים והתקלות, מערכת המטרונית ובסיסה - מסכימים כמעט כל הנוגעים בדבר – מבשרת על מהפכה תחבורתית של ממש ושינוי גישה ביחס למקומה של התחבורה הציבורית בישראל. המתכננים מבטיחים כי עם השלמת כל השינויים הנדרשים תהיה המטרונית מן המתקדמות שבמערכות התחבורה הציבורית בעולם ותשמש דגם לשאר ערי ישראל.
דו"ח בקרת תנאי הנסיעה המטרונית / סקירה
סיכום שנה לפעילות המטרונית
הקמת מערך הסעת המונים במטרופולין חיפה - המטרונית / דוח מבקר המדינה
פרויקט המטרונית - מערך הסעת ההמונים במטרופולין חיפה (להלן - פרויקט המטרונית או הפרויקט) - הוא פרויקטBRT הראשון המוקם בישראל, שיופעלו בו שלושה קווי שירות באמצעות אוטובוסים משודרגים ומרובי קיבולת. לקווים אלה תהיה זכות דרך בלעדית בנתיב ייעודי שאורכו כ-45 ק"מ ועדיפות בחציית צמתים מרומזרים. הפרויקט כולל גם הקמת כ-140 תחנות, חמישה מסופי נוסעים ומרכז תחזוקה ותפעול. משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) ומשרד האוצר הטילו בשנת 2007 את ניהול הפרויקט, תכנונו וביצועו על חברת יפה נוף - תחבורה, תשתיות ובנייה בע"מ (להלן - יפה נוף או החברה), שהיא חברה עירונית בבעלות מלאה של עיריית חיפה. מנכ"ל החברה בשנים 2006-2011 היה מר דורון מגיד. מנובמבר 2011 כיהן כמנכ"ל החברה בפועל מר ערן לויטה עד התפטרותו במאי 2013. בשנת 2007 תקצב משרד התחבורה את הקמת התשתיות בפרויקט בכ-540 מיליון ש"ח. במהלך ההקמה גדלה באופן משמעותי עלות הפרויקט, וביולי 2013 היא הסתכמה בכ-1.59 מיליארד ש"ח. הרצה של הפרויקט החלה באוגוסט 2013.

הכותב הוא כתב קול ישראל בחיפה
תאריך:  27/11/2014   |   עודכן:  27/11/2014
דורון שפר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סילוק האוטובוסים מנתיבי המטרונית נכשל
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שולס
27/11/14 21:24
2
דורון ג
29/11/14 21:57
3
אורלי
30/11/14 22:51
4
קלר
1/12/14 00:11
5
מימי הרפפו
26/12/14 11:18
6
משתמש בלית ברירה
26/12/14 20:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מטרופולין בתנועה. קואליציה מטרופולינית ראשונה מסוגה, המבקשת לקדם את התחבורה הציבורית בגוש-דן, התכנסה (יום ד', 26.11.14) בעיריית תל אביב. שותפים בה סגני ראשי ערים וחברי מועצה הממונים על התחבורה ברשויות המקומיות ברחבי המטרופולין. במפגש השתתפו נציגים מרמת גן, מפתח תקוה, מגבעתיים, מבת ים, מרעננה, מכפר סבא, מראש העין ומהוד השרון. במפגש השתתפו גם בקי שליסלברג שריכזה את כתיבת פרק התחבורה בוועדת ספיבק-יונה וסטלה אבידן יועצת לשיתוף ציבור ויושב-ראש "תחבורה בדרך שלנו" - ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. מאחורי היוזמה עומדת סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי.
27/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
אירוע בטיחותי ברכבת נוסעים הסתיים ללא נפגעים. במהלך נסיעה (יום ד', 26.11.14) בין באר שבע לדימונה, זיהה צוות הרכבת עשן מכיוון אחד המנועים והתברר שמדובר בשריפה.
26/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית ממשיכים להפר את החוק ואת הנחיות המפקח על התעבורה האוסרות הפעלת תחבורה ציבורית ה"גולשת" לתוך השבת. ככל שהיום מתקצר והשבת נכנסת מוקדם יותר, הולך ומתרבה מספר הקווים הפועלים שלא כדין. כפי שנחשף ב-News1 מדובר בעשרות קווים.
25/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת רכבת ישראל צפויה לשלול מאזרחים ותיקים - גברים מגיל 65 ונשים מגיל 60 - את זכאותם להנחה של 50% בתעריף הנסיעה, והכל באישור משרד התחבורה. כך נודע ל-News1.
25/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
שביתת הנהגים הערבים ממזרח ירושלים, שפגעה קשות בשירות התחבורה הציבורית לירושלים רבתי, הסתיימה אומנם ביום חמישי, אך עד היום (ב', 24.11.14) נמשכים השיבושים כתוצאה מאי-חזרה של נהגים לעבודה. כזכור, פרצה השביתה על-רקע עלילת שווא כאילו נהג אגד שהתאבד נרצח בידי יהודי.
24/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
בסוף נהייה שורה קטנה, יותר ממילה יחידה, אות בודדה, תג יחיד, פסיק קטן. נהייה שורה קטנה, שורה בעמוד הריק של ההיסטוריה היהודית עתיקת היומין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il