|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שישה בשישי

הקדמת הבחירות

כמעט לא עובר שבוע בו מישהו מאיים/מבשר שהנה-הנה הבחירות לכנסת עומדות בפתח, שנתיים לפני המועד הקבוע בחוק. הריטואל הזה הוא בעל השלכות קשות על המדינה כולה, והגיע הזמן להפסיק אותו באמצעי חקיקתי פשוט
28/11/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   כנסת 19   |   תגובות
נבחרו לארבע שנים


גל תורן
התפקיד הקשה בעולם [פלאש 90]

בלא שמץ של הגזמה, תפקידו של ראש ממשלת ישראל הוא כנראה הקשה ביותר בעולם. לא חסרות סיבות: האיום הקיומי המתמיד, הטרור הבלתי-פוסק, הקיטוב הדתי והחברתי, הקשיים הכלכליים שגוזר המצב הגיאו-פוליטי ועוד ועוד. ואם בכל אלו לא די, הרי שבערך פעם בחודש (ולפעמים פעם בשבוע) נגזר על ראש הממשלה – ולא משנה מיהו – להתמודד עם גל תורן של איומים בהפלת ממשלתו ובהקדמת הבחירות.

פעם זה התקציב, פעם זה חוק הלאום, פעם זה המו"מ המדיני; לעיתים נדמה, שהסיבה היא לא יותר מאשר תירוץ להפעיל לחץ במקרה הטוב ולסחוט כותרות במקרה הגרוע. וזה כמובן לא רק ראש הממשלה; גם השרים, שאף הם עמוסים בעבודה, נסחפים למערבולת ועוסקים בפוליטיקה במקום בממשל, בתככים במקום בניהול. הגיע הזמן להפסיק את מחול השדים הזה.

משילות
אין להם מושג כמה זמן יכהנו [פלאש 90]

יש סיבות לא מעטות לבעיית המשילות של ישראל – דהיינו: חוסר יכולתה של הממשלה לפעול לטווח ארוך להגשמת מטרותיה. המבנה הקואליציוני שלנו הוא אחת מהן, והאופי התזזיתי של הפוליטיקאים שלנו הוא סיבה נוספת. לי נראה, שהסיבה המרכזית היא העדר אופק מוצק לתכנון ולביצוע. וזה מתקשר לאחת הבעיות הגדולות ביותר של ישראל: העדר תכנון לטווח ארוך, שבא לידי ביטוי בכל התחומים, החל מהכנות למלחמה, דרך כבישים וכלה בבתי ספר.

שר שנכנס לתפקידו אינו יודע האם יכהן בו שנה, שנתיים או ארבע. אין לו שמץ של מושג מתי יתקיימו הבחירות – במועדן, או שמא יוקדמו ולמתי. שלא לדבר על כסאות מוסיקליים שמתרחשים כאשר שר זה או אחר מתפטר, מפוטר או מחליט שהוא רוצה לעשות לביתו. בצורה הזו, אין פלא שכל שר רוצה כמה שיותר הישגים מתוקשרים ומיידיים, כי מי לידו יתקע, שיזכה לסיים פרויקט בן שלוש-ארבע שנים בו יתחיל היום?

זהו כמובן מתכון בטוח להחלטות נעדרות מחשבה מעמיקה במקרה הטוב ופופוליסטיות ומזיקות במקרה הגרוע. אותו דבר נכון לגבי חברי הכנסת, שהצעותיהם והצבעותיהם אינן יכולות להתנתק מן האפשרות שאו-טו-טו יהיה עליהם להציג בפני הציבור מה עשו, מבלי שיצטרכו לתת דין וחשבון לאורך זמן.

זהו שורש הרע. זה מה שגורם לכך שאפילו אם הדרג המקצועי רוצה לחשוב כמה שנים קדימה, השר ואנשיו – היודעים גם הם שכהונתם עלולה להסתיים בכל רגע – יכפו עליו צעדים שאפשר לבצע כאן ועכשיו, בלי לבדוק מה יהיו ההשלכות שמעבר לכותרת בעיתון של מחר. וכך אנחנו מקבלים רפורמה אחרי רפורמה וחוק אחרי חוק, לעיתים כאלו שסותרים זה את זה, ולרוב כאלו שאחרי זמן לא רב מתברר שנזקם מרובה מתועלתם. והכל – משום שאפשר להקדים את הבחירות.

אופוזיציה
להוות תחליף ראוי לממשלה [צילום: פלאש 90]

שמא תאמרו: אם אין אפשרות להקדים את הבחירות, מתייתר תפקידה של האופוזיציה. ממש לא. עמוס כרמל מגדיר כך את המונח "אופוזיציה: "נגזרת של הביטוי הלטיני oppositus (מנגד), כינוי לסיעות של בית מחוקקים שאינן שותפות לפוזיציה (קרי, למוסדות הנבחרים של הרשות המבצעת), וגם שם כולל למתנגדי המשטר". לפי ד"ר משה הלינגר מאוניברסיטת בר-אילן, תפקידה של האופוזיציה הוא להוות תחליף ראוי לשלטון.

תפקידה של האופוזיציה אינו להפיל את הממשלה. בשביל זה יש בחירות, וחובתה של האופוזיציה לכבד את רצון הבוחר שקבע מי ימשול בו בארבע השנים הבאות. תפקידה של האופוזיציה הוא להקשות, להצביע על מחדלים, לנסות ליצור רוב נגד מהלכים, ובעיקר – להתכונן לקראת הבחירות הבאות בהן תציג לציבור חלופה לשלטון הנוכחי.

האופוזיציה אינה משוחררת מאחריות לאומית ומציות להכרעתו של העם. אם היא תקדיש את ארבע שנותיה לתפקידה האמיתי, היא תהווה איזון ראוי לכוחו של השלטון ואולי תצליח לשכנע את העם להחליף מאותו. האופוזיציה אינה רשאית לחתור לבחירות בכל עת, הגורמות נזק אדיר – במישרין (עלויות של מאות מיליוני שקלים) ובעקיפין (העדר המשילות, עליו דיברתי בקטע הקודם).

כנסת לעומתית
מעשית זה לא יקרה [צילום: פלאש 90]

האם פירוש הדבר הוא, שתיתכן כנסת לעומתית – כזו שאינה מעניקה רוב לממשלה ומסכלת כל צעד שלה? תיאורטית התשובה היא חיובית; מעשית היא שלילית. תיאורטית – אכן יכול להיווצר מצב בו סיעות יפרשו מהקואליציה, הממשלה תהפוך לממשלת מיעוט והיא לא תוכל לפעול. מעשית – זה לא יקרה, משום שאם הסיעות שבקואליציה יידעו שפרישה משמעותה הליכה למדבר האופוזיציוני עד לבחירות הבאות, שיתקיימו במועדן, תפחת ואולי תיעלם הנטייה שלהן לעשות זאת. במקרה כזה, חילוקי דעות – קשים וחשובים ככל שיהיו, כמו למשל בנושא חוק הלאום – ייפתרו במו"מ שיוביל לפשרה. וזה תמיד עדיף על פני שבירת הכלים.

קצת נתונים
17 מערכות בחירות מאז 1951

תקופת הכהונה הממוצעת של כנסת הייתה עד כה 42.7 חודשים – דהיינו: חצי שנה פחות מהכהונה החוקית של ארבע שנים. מי שחושב שהקדמת הבחירות היא פטנט של השנים האחרונות, יתפלא לדעת שתשע הכנסות הראשונות כיהנו בממוצע 43.2 חודשים (כהונת הכנסת הרביעית הייתה הקצרה ביותר: 21 חודשים בלבד), ותשע הבאות – 42.1 חודשים, כך שהפער לא ממש גדול. עם זאת, בארבע הכנסות האחרונות (18-15) הממוצע כבר יורד ל-41 חודשים, והכנסת הנוכחית מכהנת רק 20 חודשים.

גם בהשוואה בינלאומית, מצבנו פחות גרוע מכפי שנדמה. באיטליה ובבריטניה נערכו 17 מערכות בחירות מאז 1948 ו-1951 (בהתאמה), ובמערב גרמניה וגרמניה המאוחדת – 18. אנחנו עומדים על 19, שזה לא הרבה יותר, אם כי המשמעות היא שבממוצע כל כנסת כיהנה כמה חודשים פחות מאשר בתי הנבחרים במדינות אלו. אבל כדאי לזכור הבדל גדול אחד: איטליה, בריטניה וגרמניה אינן בסכנה קיומית מצד שכנותיהן; אנחנו כן.

הנתונים הללו אומרים, שהבעיה היא קודם כל במבנה ולא באישים או בנסיבות. זה אומר, שאם רוצים להבטיח את המשילות – צריך לשנות את המבנה, גם כדי להבטיח שהאישים והנסיבות לא יוכלו לעשות בו כטוב בעיניהם. כיצד? סורו לפסקה הבאה.

חוק יסוד הכנסת
רק ברוב של 80 חברי כנסת [צילום: פלאש 90]

סוגיית שינוי אורך כהונתה של הכנסת נדונה בסעיף 9 לחוק יסוד הכנסת, וכאן יש סתירה – שהיא שורש כל רע. לגבי הארכת כהונה קובע החוק: "הכנסת לא תאריך את תקופת כהונתה אלא בחוק שנתקבל ברוב של 80 חברי הכנסת ואם נתקיימו נסיבות מיוחדות המונעות עריכת בחירות בעיתן; תקופת ההארכה לא תעלה על הזמן המתחייב מהנסיבות האמורות". ואילו לגבי קיצור כהונה קובע החוק, כי הכנסת רשאית "בהחלטה ברוב חבריה, להקדים את מועד הבחירות". הארכה טעונה רוב של 80; קיצור כהונה טעון רוב של 61.

לכאורה, יש סיבה ברורה להבדל זה. המחוקק רצה למנוע מחברי הכנסת את האפשרות לשבת של כסאותיהם ללא הגבלת זמן, או לזמן ממושך. בהחלט ראוי, צודק ונכון מאין כמותו. השאלה שלי היא, למה המחוקק מאפשר לחברי הכנסת להקדים את הבחירות ברוב רגיל. מה ההבדל התפישתי-עקרוני – לא המעשי – בין הארכה לבין קיצור? הציבור בחר את נציגיו לארבע שנים, לא יותר – אבל גם לא פחות. כבר עמדתי על הנזק העצום הנגרם למדינה כולה בשל חרב הבחירות המתהפכת תדיר מעל ראשיהם של שרים וחברי כנסת, נזק שעלול להיות לא פחות גדול מאשר בחירות דחויות.

מכאן ההצעה שלי: הקדמת בחירות תחייב גם היא רוב של 80 חברי כנסת. אפשר גם לחשוב על "נעילת" הכנסת לשלוש שנים, כך שניתן יהיה להקדים את הבחירות רק בשנה הרביעית לכהונתה. הממשלה תוכל לעשות בממשל, האופוזיציה תוכל לעסוק בבקרה ובביקורת, ומכולנו ייחסכו האיומים התדירים של "הולכים לבחירות".

תאריך:  28/11/2014   |   עודכן:  28/11/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקדמת הבחירות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודי30
28/11/14 07:54
 
אהרון שחר
28/11/14 10:11
 
דוד נ
29/11/14 09:32
 
ראובן ג
29/11/14 11:39
2
דוד ג
28/11/14 16:55
3
רעיון לא חדש.
29/11/14 00:45
4
אילן5
29/11/14 09:00
פורום: כנסת 19 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע, קורא (יום ד', 26.11.14) למשרד החינוך לעצור את גביית הכספים מכ-500 מורים שנמצאו חייבים כסף בגלל טעות בחישוב במעבר להסכם אופק חדש. "על משרד החינוך לשבת באופן אישי עם כל מורה ומורה, להבין האם בכלל קיים חוב וכיצד ניתן לגבות את הכסף בצורה שלא תכביד על המורים".
26/11/2014  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר הכנסת, ח"כ יואל אדלשטיין, למנכ"ל הכנסת רונן פלוט ולמזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ בקריאה לפרסם הנתונים בדבר נוכחות חברי הכנסת במשכן הכנסת על פני פרקי זמן ארוכים באופן שיהיה גלוי וחשוף לעין הציבור, בשונה מהמידע המובא לציבור כעת.
26/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הפנים והגנת הסביבה החלה (יום ד', 26.11.14) לדון בהצעת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות, שיזם המשרד להגנת הסביבה. ההצעה מבקשת לשנות את הרגלי הצריכה וההתנהגות ולהביא לצמצום הפגיעה הסביבתית הנגרמת כתוצאה מהשימוש בשקיות גופייה. המשרד ביקש להתקדם במהירות ולסיים עד ינואר את החוק, אך ההצעה מורכבת ולדברי יו"ר הוועדה לא תצא מהוועדה כמו שנכנסה.
26/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נאם (יום ד', 26.11.14) במליאת הכנסת במסגרת דיון 40 חתימות והשיב לחברי האופוזיציה על טענותיהם. לאורך כל נאומו נשמעו קריאות מחאה רבות מקרב חברי האופוזיציה, כשרבים מהם נקראו לסדר ושלושה הוצאו מן האולם.
26/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
דיון סוער והתכתשויות על-רקע השסע הלאומי אפיינו (יום ד', 26.11.14) את ישיבת ועדת הכספים בנוגע לעתיד המימון הממשלתי לסינמטק תל אביב, עקב קיומו הצפוי בסוף השבוע של "פסטיבל 48 מ"מ הבינלאומי לסרטי הנכבה". מתחילתו, הדיון התאפיין בחילופי דברים קשים בין חברי הוועדה.
26/11/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il