|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

ווטסאפ - הגרסה המחזקת

יש חברותא לדף גמרא?

מחוברים לחיים, הלכה יומית, אסתכל באורייתא - העולם החרדי לא נשאר מאחור, ומציג את הגרסה הכשרה והמחזקת של קבוצות הווטאספ מי שאל על ערבות הדדית ולא קיבל? כמה חסד רץ ברשת
17/12/2014  |   מגזין הידברות   |   כתבות   |   הידברות   |   תגובות
ווטסאפ למטרות נעלות [צילום: AP]

מתוך הודעה של מחוברות לחיים

   רשימות קודמות
  "חשבתי שרק נשים יכולות להביא חיים לעולם"

שוב הצליל המוכר הזה, עוד הודעה. מתלבטת אם לגשת לפלאפון, הרי אין שום מקרה חרום, וקבעתי לעצמי שעות. אז די... אלא שהפעם זה שונה: "נשמח לעזרתכן מחר בבוקר בין השעות 7-8 לקחת זוג מאלעד לתל השומר".

רבות סופר ודובר על הרעות החולות שזימנו לנו פלאי הטכנולוגיה. גם אני, כותבת השורות, הייתי בין המתנגדים הגדולים וכותבי הטורים נגד נזקי תוכנות המסרים החינמיות למיניהן. אבל אט-אט למדתי להכיר, שישנם אנשים שידעו לתעל את המקום הזה, של הקדמה, של ההתפתחות, של הכלי האדיר ובעל האפשרויות, והפכו אותו לכלי עוצמתי. אבל למה אני מקדימה את המאוחר?

"קבוצות ווטסאפ מחזקות", זו תהיה הכתבה שלך. נקבע בישיבת מערכת. ואני תהיתי, מה זה בכלל אומר? תוך שעה מרגע שהתחלתי לחפש, כבר היו לי שלושה טלפונים. אם תקראו עד הסוף, גם לכם יהיו אותם. המכנה המשותף שלהם: כולם מנהלים "קבוצת ווטסאפ מחזקת".

הראשון עמו שוחחתי הוא יוני, צעיר חרדי בן 26, נשוי ואב לשלושה, סטודנט במכון לב. הקבוצה אותה יוני מנהל, היא קבוצה של הלכה יומית. "זה התחיל בלי כוונה", הוא מספר בקול עדין, מבקש בכל מאודו לשמור על אנונימיות. "בכל בוקר אני מקבל למייל הלכה יומית שאותה שולח חבר. עם הזמן, לא תמיד הייתי זמין על הבוקר במייל, ולא תמיד היה נוח לקרוא בצורה הזו, וחשבתי לעצמי שאם זה היה מגיע בהודעה ישירות לפלאפון שלי, זה יכול היה להיות נחמד". וכך החליט יוני לזכות על הדרך עוד כמה חברים, פתח קבוצת ווטסאפ "שפשוט התמלאה תוך זמן קצר שלא שיערתי", הוא משחזר. ומדי בוקר הוא מעתיק לשם את ההלכה היומית, ומזכה עשרות אנשים.

"לפעמים ההלכה היומית, היא הקשר היחיד שלהם לדבר קודש"
קבוצה של שמירת הלשון

יוני לא מכיר אישית את האנשים שמצטרפים לקבוצות שלו, והוא גם מקפיד שלא תהיה פטפטת חלילה "כדי לא להבריח אנשים", הוא מסביר. "יש מספיק קבוצות חולין. כאן נטו מקבלים הלכה יומית". בקבוצות של יוני יש אנשים מכל גווני הקשת של האוכלוסייה. "אני באמת חושב שאחד הדברים היפים שבקבוצות האלו, זה גיוון האופי של האנשים והשיוך המגזרי שלהם", אומר יוני. יש שם אנשים חרדים מיינסטרים, ישנם כאלו שהקרבה ביניהם לדת לא גדולה, וישנם אנשים שזהו הדבר היחיד שקשור לדת, שהם רואים ביום. אפשר לזהות גם דתיים לאומיים, ואפילו חרדים לשעבר, הוא מגלה לנו.

"וזה המניע העיקרי שלי לעשייה", אומר יוני, כשאני שואלת אותו, מדוע שאדם כל כך עסוק כמוהו, ינהל קבוצות ווטסאפ, הן בכל זאת מדובר בהשקעה. פעם מקדישים את ההלכה לרפואת אדם, ופעם להצלחת מבצע צה"ל בעזה. "אני נמצא כאן כדי לזכות אנשים", הוא מצהיר. "ואם בזכותי רק אדם אחד ילמד הלכה יומית, איך אני יכול שלא לקיים את הקבוצה", הוא תוהה בקול, ולי לא נותר אלא להסכים ולהביע את הערכתי, ו...על הדרך להעביר לו את מספר הטלפון של בעלי, הוא ביקש להצטרף כששמע את הראיון. הנה עוד זכות.

ואם בקבוצה של יוני יש שקט תעשייתי, מלבד הלכה יומית, בקבוצה של אבי, 28, בני ברק, אפשר למצוא אנשים מתלהמים בוויכוח על דף גמרא, שאלה קשה או הערה קשה בפרשת השבוע וכל שיתוף תורני אחר. בחיי היומיום שלו, עוסק אבי, מלבד לימוד התורה, בליווי רגשי של נוער נושר וקבוצות סיכון – כשהוא שואב אותם אל עולם המוזיקה, אליו הוא מחובר במיוחד. את הקבוצה, "אסתכל באורייתא", פתח "בלי כוונה", באיזשהו רגע בימי "בין הזמנים", לפני כשנתיים. גם הקבוצה הזו התמלאה מהר מאוד בפסיפס אנושי מלא צבעים וצורות, חוגים ומנהגים שונים – כשהמטרה היא באמת ליבון סוגיות, השקפות, הערות על סדר הדף היומי ועוד.

לא קצת מוזר ללמוד גמרא במקום כמו ווטסאפ?

"אני מודע היטב לחילוקי הדעות בקרב הציבור בנושא כשרות המכשירים הסלולריים", אומר אבי, "וכמובן שאין בקיום הקבוצה משום מתן 'הכשר' כלשהו. עם זאת, בתוך עמי אני יושב, מודע למה שקורה ורואה את קיומה של הטכנולוגיה, ברמה כזו או אחרת, עם הכשרים או ללא, ותפקידי אינו לשפוט. מניסיוני עם נוער נושר, ובכלל, אני יודע שקיימות שתי אסכולות ל'הדחת כלים'. האחת, לקרצף ולשפשף סיר מלוכלך עד שיבריק, אלא שיש לקחת בחשבון שפעולה זו סוחטת את הכוחות. אפשרות נוספת היא להציף ולהשרות במים חמים למשך זמן מה, עד שהלכלוך והשומן שדבוקים יתרככו מאליהם. אני אישית משתדל ללכת בגישה של להדיח את הכלים הקיימים ולתעל את הקיים למקום טוב יותר ואיכותי, שיכול לשמש כ"תורה תבלין", להציף ולחמם באור יקרות של דברי תורה שמגיעים עד לכיס בצורה הנגישה ביותר, ומייחל שמאור שבתורה, יפנה כל אחד מאיתנו למוטב".

ואכן, בקבוצה של אבי אפשר למצוא אנשים שמתגוררים בחו"ל, במקומות נידחים ללא אפשרות של "חברותא", והקבוצה הזו מהווה להם קרן אור, תרתי משמע. "אני יכול להתעורר באמצע הלילה, לתת מבט לפלאפון, ולגלות שאנשים עושים 'שטייגען' בשלוש לפנות בוקר", מחייך אבי.

בשיחה האחרונה שלי, לא ידעתי מראש, יצאתי מחוברת לשתי קבוצות נשים. אבל שוב אני מקדימה את המאוחר. זה משום שאין לי סבלנות, אני כבר רוצה לספר הכל ומהר.

כשביקשתי לדעת מי מנהל את קבוצת החסד של ארגון "עזר מציון", צחקו עלי. מנהל? שאלו כולם. את מתכוונת לעשרות המנהלים? אז כמו שאני אוהבת, לקצר תהליכים, ביקשתי לדעת מי בקודקוד. מכל עבר זרם אותו שם: מאיר קווין. הוא בן 38, מלמד בתלמוד תורה במודיעין עילית, "וכשאני לא מלמד, אני עובד בהתנדבות במשרה השנייה שלי", מספר קווין. הוא נולד לתוך מציאות של חסד, לאב שניהל עשרות שנים את סניף עזר מציון בירושלים, "ועם כל פלאי הטכנולוגיה, היה אך מתבקש שננתב אותם למקום של חסד ועזרה לזולת". הוא מפעיל תחתיו 70 מנהלים בכל רחבי הארץ, מאילת ועד קריית שמונה, חברים בקבוצות 3,000 איש, ללא הבדלי דת או מין, ועסוק כל כולו בחסד.

ניתן לומר שהקלתם על חיי האנשים בהקמת הקבוצות?

"ללא ספק - כן", אומר קווין, שחבריו, מבלי שהוא יודע, מכנים אותו "בולדוזר", אדם שמזיז דברים ללא חת ובמהירות האפשרית, בלתי נלאה בעליל. "תראי, זה לא שפעם לא הסתדרנו, אלא שלסדר לאדם חולה נהג שייקח אותו לבית חולים, יכול היה לקחת חצי יום. היום זה לוקח חצי שעה – בהגזמה".


אז איך זה עובד? ובעצם כיצד התחיל?

"זה התחיל במודיעין עלית", משחזר קווין. "עיר חרדית, שיש בה 70 אלף תושבים, ואני מעריך שאולי 1,000 כלי רכב בכל העיר. ישבנו כמה חברים וחשבנו על אנשים שזקוקים לעזרה וכיצד אנחנו עוזרים להם. נוצר מצב שאנשים שצריכים הסעות לבתי חולים, לצורך הדוגמה, הם נאלצים לעבור דרך לא פשוטה". ואכן, עיקר העיסוק של קבוצות הווטסאפ, הוא ארגון נסיעות. "קחי לדוגמה ילד שנפצע קשה בתאונת דרכים חלילה. עכשיו הוא מאושפז, וההורים צריכים לנסוע אליו מדי יום, לעשות משמרות לידו, אז אנחנו מוציאים בקשה, הרבה פעמים אנשים נוסעים מאלעד לבני ברק, לצורך הדוגמה, אז הם יאריכו את הדרך וייקחו את האמא, או יחזירו את האבא הביתה. ישנם מתנדבים שיוצאים באופן מיוחד, אם נתקלנו בקריאה שאין לה מענה".

המידע מגיע דרך פניות לעזר מציון, או פניות בתוך הקהילה. ברגע שיש כל כך הרבה קבוצות, אנשים יודעים להגיע אליהם. וישנם מקרים שבהם מנהלים מחליפים מידע בינם לבין עצמם, ומעבירים מקרים מעיר לעיר לפי הצורך. בהמשך התפתחו הקבוצות והפכו להיות גם קבוצות של חלוקת אוכל ומשימות נוספות. אל הקבוצה נשלחות משימות ממוספרות כמו הסעה להורים, או הכנת ארוחת צהריים למשפחה שהאם חולה במחלה, וכל אחד בקבוצה שרוצה לקחת על עצמו משימה, רושם: 'אני לוקח את משימה 13', וכדומה.

כך מייעלים הצלת חיים: בדיקת מח עצם ב-24 שעות

אחד הדברים הגדולים שעושים המתנדבים המחוברים לקבוצה, הוא סיוע בשינוע מבחנות לבדיקת התאמה למח עצם. לעזר מציון יש מאגר דגימות ענק של מח עצם, הממוקם בפתח תקוה. ברגע שיש התאמה, צריכים לערוך עוד שתי בדיקות, כי אנשים יכולים ליפול בהמשך ההתאמה. לכן שולחים לאדם שנמצא מתאים בבדיקה ראשונית, מבחנות ממוספרות ומקודדות, הוא ניגש לקופת חולים, מבצע בדיקת דם, ומשם המבחנה נשלחת למאגר, שם נבדקת ההתאמה ואם הוא מתאים – הוא נקרא.

"מדובר בדבר שחייב לעוף בתוך שעות", מסביר קווין. "היה לנו למשל שינוע מבחנות לחיילת שמשרתת בבסיס ליד ירוחם. אז מתנדב מפתח תקוה בדיוק נסע לנתיבות, לקח את המבחנות, משם יצא מתנדב לבאר שבע, ומשם מתנדב נוסף לירוחם. שם יצא באופן מיוחד פרמדיק לבסיס, לקח את הדם, שמר אצלו במקרר, ולמחרת שלח עם מתנדב שנסע ללוד, ומשם חזרה עם מתנדב נוסף לפתח תקוה בחזרה. תוך יממה עשינו מבצע מטורף שמעורבים בו כל כך הרבה מתנדבים, וזו רק דוגמה קטנה. הקבוצות הללו מסייעות לכ-500 איש מדי שבוע". בסוף השיחה מבקש קווין להבהיר, כי הצלחת הפרויקט היא 70 המנהלים, ו-3,000 המתנדבים המסורים "ואין מילים שיכולות לבטא את הכרת הטוב שאנו חשים על מסירותם".

קשה לי לסיים את השיחה מבלי שהתחברתי לשתי קבוצות נשים בעירי, קבוצת טרמפים וקבוצת ארוחות למשפחות, וכבר למדתי איך זה עובד. עד שאני מגיעה לפתוח את ההודעות בקבוצה, הן כבר חילקו שתי ארוחות של עשר מנות כל אחת, כולל תוספות ויום חלוקה. האם יש מדהים מזה?

והם כולם, אבל כולם, מצהירים פה אחד: לא מחליפים את ניהול הקבוצות האלו בעד שום דבר בעולם. ומשום מה אני יכולה להבין אותם. אשריהם ואשרי חלקם.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
להצטרפות לקבוצת הלכה היומית יש לפנות ליוני: 054-6701225
להצטרפות לקבוצת אסתכל באורייתא יש לפנות לאבי: 054-4312510
להצטרפות לקבוצת עזר מציון יש לפנות למאיר: 052-5808936
נא להשאיר הודעה עם שם + מקום מגורים
תאריך:  17/12/2014   |   עודכן:  17/12/2014
שיפי חריטן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מקס בארץ האגדות" הוא מחזמר לילדים ולכל המשפחה, המוכיח שוב שניתן להפיק מופעים קסומים גם לילדים באורח מקצועי, מהנה ותרבותי. המופע בתיאטרון הספרייה, מיסודו של בית צבי, ברמת גן, מלוהק עם נבחרת שחקנים-זמרים-רקדנים, כולם בוגרי בית צבי והם מוכיחים כי מחזמר ומופע מושקע ואיכותי ראוי ויאה לדור הצעיר, הגודש את האולמות בחגים. הבמאי והכוריאוגרף אלדר גרויסמן הפליא ללוש את להקת השחקנים והתוצאה היא מלבבת ונעימה וגדושה במחיאות כפיים מהקהל הצעיר שישב מרותק ובשקט לאורך כל ההצגה.
17/12/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
מחקרה החדש של ד"ר אילנה קופמן, מהמחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה, "הקומוניסטים והמלחמה ב-1948: פ.ק.פ-מק"י והליגה לשחרור לאומי", שיצא לאור ב-2014 בקובץ על פוליטיקה במלחמה מטעם מכון יד בן-צבי, מבקש לשפוך אור על מפלגה אחת שפעלה מחוץ למחנה, ומשום כך עוררה לאורך השנים עניין מועט יחסית בציבוריות הישראלית. ד"ר קופמן מנסה לערער על הדעה המקובלת, שלפיה הדבקות האורתודוקסית של המפלגה הקומוניסטית במשנתה האידיאולוגית, הציבה בפניה מחסום ומנעה ממנה לנסות ולהתאים עצמה למציאות המשתנה. לטענתה, בתוך מחנה הקומוניזם הארצישראלי התחולל מאבק יצרי מרתק, שבו היו תהפוכות אידיאולוגיות ומאבקי כוח עזים, לא פחות מאשר במפא"י ההיסטורית.
17/12/2014  |  מגזין ידיאופ  |   כתבות
תאי הגוף שלנו נדרשים לזכור מידע רב. כפי שידוע כבר עשרות שנים, הזיכרון הגנטי שלהם מהימן להפליא. רמת הטעויות, או המוטציות, בדנ"א, אשר מתרחשות תוך כדי חלוקת התאים, היא נמוכה ביותר, ועומדת על אחת מתוך מיליוני או אפילו מיליארדי אותיות גנטיות. זוהי הסיבה לכך שכל התאים בגופנו משמרים באופן מושלם את הגנים שנמסרו להם מהביצית המופרית במהלך ההתפתחות העוברית. אולם, כפי שדווח באחרונה בכתב-העת המדעי Nature, מדעני מכון ויצמן למדע מצאו כעת כי הזיכרון האפיגנטי של התאים, כלומר הזיכרון שאינו מקודד בדנ"א, מכיל רמה גבוהה להפתיע של טעויות.
17/12/2014  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
רבים מאיתנו קמים בבוקר עם עיניים אדומות, מגרדות, יבשות ולעיתים עם עפעפיים נפוחים. רובנו התרגלנו לחיות עם התופעה המטרידה ולייחס אותה לגורמים שונים, אך ייתכן שמתחת לריסים שלנו התפתחה דלקת עפעפיים (Blepharitis), אחת המחלות השכיחות באוכלוסייה בכלל ובקרב הפונים לרופא עיניים בפרט.
17/12/2014  |  פרופ' אור קיזרמן  |   כתבות
סופגניה זה כמו אבטיח טוב או מלון, ואפילו יין טוב. צריך לדעת איך לבחור אותה. להלן טיפים שיעזרו במשימה:
17/12/2014  |  אסנת רוט  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il