|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שישה בשישי

אובדן אמון

לעיתים דווקא אירועים קטנים ושוליים לכאורה מביאים לאובדן אמון, למשל פסק דין בעייתי או מחדל משטרתי במקרים אחרים מדובר בתופעות הרבה יותר נרחבות, כמו שמתרחש בבחירות לכנסת וכמו מה שמתחולל ברוסיה
19/12/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
כמו במקרה של ליאון יוריס


ת"א 18078-07-11, הרב שלמה אבינר ואח' נ' יוסף אבן-קמה / פס"ד
מכללת שנקר ואחד מבוגריה ישלמו פיצוי סמלי ל-12 רבנים בשל הצגת שמותיהם במיצג אמנותי כמי שתומכים ברצח מתנגדי ההלכה

בתי משפט
נימוק בעייתי ביותר [צילום: בוצ'צ'ו]

בתחילת השבוע חשפנו את פסק דינה של שופטת בית משפט השלום בירושלים, אנה שניידר, בתביעת דיבה שהגישו 12 רבנים המזוהים עם הימין נגד מכללת שנקר ואחד מבוגריה. שניידר קבעה, כי הדבקת שמותיהם של הרבנים לכרוז בדיוני הקורא לרצח מי שאינו הולך בדרך ההלכה, היא לשון הרע. אבל היא פסקה לכל רב פיצוי סמלי של 180 שקל, בנימוק שלא הוכיחו נזק.

נגיד בלשון עדינה: זהו נימוק בעייתי ביותר. התביעה הוגשה מלכתחילה במסלול של ללא הוכחת נזק, כפי שמאפשר חוק לשון הרע, אז מה שניידר רוצה? שיוכיחו את הנזק שהם לא טענו שנגרם להם? הפיצוי המגוחך הזה הזכיר לי – להבדיל אלף אלפי הבדלות – את משפט הדיבה הידוע של רופא האס-אס ולדיסלב דרינג נגד הסופר ליאון יוריס, בו קיבל דרינג פיצוי של חצי פני. פיצוי סמלי כזה אומר למעשה: מה שייחסו לך היה נכון עובדתית, אבל הייתה בעיה משפטית.

מה שיותר מטריד הוא, התגובה האינסטינקטיבית – לא רק שלי – שאם לא היה מדובר ברבנים מן הימין, הפיצוי היה גבוה בהרבה. אפילו אם זה לא נכון, עצם המחשבה מלמדת על אובדן אמון בבתי המשפט וחשש שמא פסיקותיהם מוטות משיקולים פוליטיים. זה מצב מסוכן מאוד, וראוי שכל הנוגעים בדבר יחשבו כיצד מתקנים אותו.

פוליטיקאים
המשיח התורן [צילום: פלאש 90]

אני בכלל לא בטוח שהמשיח יבוא על חמור בשערי ירושלים. יש סיכוי לא רע שהוא יצוץ בכנסת, בליל ספירת הקולות באולמה של ועדת הבחירות המרכזית. זה לפחות הרושם שנוצר מזה כמה וכמה מערכות בחירות, כאשר בכל פעם הציבור נוהה אחרי מי שמתיימר להיות משיח – ובסוף מתברר שהוא חמור. אלו היו, בין היתר, הגמלאים ויוסף לפיד ויאיר לפיד, ועכשיו משה כחלון רוכב על אותו גל.

הרשימות הללו בדרך כלל מקבלות סביב עשרה מנדטים (בממוצע; לגמלאים היו שישה, יש עתיד זכתה ב-19, צומת של רפאל איתן – בשבעה), לא מצליחות לשחזר את ההישג בבחירות הבאות ולעיתים גם אינן שורדות יותר מאשר קדנציה אחת. אז למה הבוחר הישראלי ממשיך לתת את קולו למשיח התורן? – משום שהוא מאבד אמון בפוליטיקאים ובמפלגות. זוהי כמובן גם הסיבה לשיעור ההצבעה ההולך ויורד, כאשר כשליש מהישראלים בכלל לא טורחים להגיע לקלפי.

כאשר מאבדים אמון בנציגי הדמוקרטיה, לא ארוכה הדרך לאובדן אמון בדמוקרטיה עצמה, וזה מה שבאמת צריך להדיר שינה מעינינו. אז נכון, רבים מהפוליטיקאים שלנו הם שקרנים (כמו בנימין נתניהו), חסרי יושרה (למשל ציפי לבני) או סתם עבריינים (דוגמת אריה דרעי). אבל הפתרון איננו להרוס את השיטה, אלא לפלוט ממנה את מי שאינם ראויים. משימה קשה, לכל הדעות, אך לא בלתי אפשרית, ובעיקר – חיונית מאין כמותה.

המשטרה
נכנס לאיצטדיון חמוש באקדח [צילום: צבי רוגר]

יש הרבה סיבות לאובדן האמון הציבורי במשטרה, ואני מבקש להצביע דווקא על אירוע קטן ושולי כדוגמה מייצגת. בשבוע שעבר אירחה מכבי תל אביב באצטדיון בחיפה את בית"ר ירושלים. מאות שוטרים וסדרנים הופקדו על הסדר והביטחון, ובכל זאת אדם חמוש באקדח הצליח להיכנס לאצטדיון ולהגיע עד לתא הכבוד – שם לכד אותו מנכ"ל האצטדיון, אילן פוקס.

הבנתם? 30,000 איש ביציעים, אירוע ידוע מראש, טבעת אבטחה הדוקה – ולא צריך לתת תרחישים של "מה היה קורה אם", כי דומה שהם מובנים מאליהם. אם את זה המשטרה לא מסוגלת למנוע – אי-אפשר כנראה לסמוך עליה בשום דבר.

תקציב הביטחון
אלו לא הרופאים בשטח [צילום: פלאש 90]

כמו בנושא המשטרה, גם בסוגיית תקציב הביטחון יש לעיתים אירועים שוליים-לכאורה המצדיקים את אובדן האמון, במקרה הזה – במי שטוענים שאין שום אפשרות לקצץ בו בלי לסכן את חיי אזרחי ישראל וחייליה. המקרה הנוכחי הוא שכרם של קציני רפואה בכירים בצה"ל.

העיתון ישראל היום חשף השבוע, כי קצינים אלו – בדרגות תת-אלוף, אלוף-משנה וסגן-אלוף – משתכרים כ-70,000 שקל בחודש. זהו השכר השני בגובהו בצה"ל, רק אחרי זה של הרמטכ"ל, והוא גבוה משל קצינים בדרגת אלוף. חשוב להדגיש, כי לא מדובר במי שמשרתים בשטח ואפילו לא במי שמטפלים במו ידיהם בפצועים, אלא בקציני מנהלה ופיקוד.

אז למה הם מקבלים כאלו סכומים? דובר צה"ל הסביר, שהשכר מביא לידי ביטוי את השירות הארוך ומתייחס גם למקבילים מחוץ לצבא. ההסבר הזה לא מחזיק מים. האלופים לא משרתים שנים ארוכות? לאנשי ההיי-טק של 8200 אין מקבילים מחוץ לצבא? בקיצור: אפשר ואפשר לקצץ; מקסימום יהיו פחות רופאים שיטפלו בכאב הראש שגורמות לבכירי צה"ל הדרישות הבלתי-פוסקות להפסיק את הבזבוזים במערכת הביטחון.

רוסיה
כרגע פוטין לא ממצמץ [צילום: AP]

התנפלות הציבור הרוסי על החנויות השבוע, עם קריסתו המתמשכת של הרובל, מעידה על אובדן אמון בממשלתו בכלל ובנשיא ולדימיר פוטין בפרט. כלכלה היא במידה רבה עניין של פסיכולוגיה וציפיות, וכאשר הללו גוברים על השכל הישר - קשה מאוד להחזיר את הכלכלה למסלול. זה בדיוק מה שקורה כיום ברוסיה, והשאלה היא מה יהיו התוצאות.

המשבר הוא תוצאה של הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על רוסיה בשל כיבוש חלק מאוקראינה. מבחינה זו, מדיניותו של הנשיא ברק אובמה בהחלט נושאת פירות, אולי יותר מכפי שהייתה מניבה התערבות צבאית. אבל ייתכן שהסנקציות הצליחו יותר מדי, משום שבכפר הגלובלי של היום - למשבר ברוסיה יש השלכות ישירות על העולם כולו, כולל מטילי הסנקציות עצמם. ומאידך-גיסא, זה עדיין לא גורם לפוטין למצמץ; ראו את המשך הפעילות של חיל-האוויר הרוסי בשמי אירופה.

אובדן האמון של הציבור הרוסי גם הוא לא ממש מפריע כרגע לפוטין, ששלטונו מזכיר במידה רבה את התקופה הקומוניסטית. אך הבה נזכור, שאותו משטר קומוניסטי קרס כאשר לציבור נמאס מכך שלווינים סובייטיים מטיילים בחלל בעוד שבבית אין מקררים, ושמדינתו מייצאת טילים והוא לא יכול לקנות לחם.

פיפ"א
ראיות מוצקות לתשלום שוחד

כאשר הודיעה פיפ"א, כי בדיקה של חוקר עצמאי העלתה שלא נפל פגם בבחירתה של קטאר לאירוח המונדיאל של 2022, זה נשמע תמוה מאוד. הרי לפי פרסומים קודמים, יש ראיות מוצקות לכך שקטאר שילמה שוחד לשם קבלת האירוח, שעל פניו הוא הזוי (40 מעלות בצל, בלי שום מסורת של כדורגל).

הדברים התבהרו השבוע כאשר החוקר, מייקל גרסיה, התפטר מוועדת האתיקה של פיפ"א והבהיר, כי הארגון הטעה את הציבור בנוגע לממצאיו וכי הוא מסרב לפרסם את הדוח המלא שלו (430 עמודים).
לדברי גרסיה, "החלטתו של יו"ר הוועדה, יואכים אקרט, גרמה לי לאבד את האמון בעצמאותה. חוסר המנהיגות בנושאים האלה בפיפ"א הביא אותי לקבל את ההחלטה. שום ועדה, חוקר או פאנל לא יכולים לשנות את התרבות הארגונית הזו".

זהו כתב אישום חמור במיוחד. האדם שפיפ"א עצמה נתנה בו את אמונה, קובע שאין לו אמון בה. עד מתי ימשיכו המדינות החברות בארגון - בעיקר מעצמות הכדורגל המובילות - להיות חלק מהארגון המושחת הזה? הן יכולות לפרוש ולהקים טורניר משלהן, כפי שעשו הקבוצות המובילות באנגליה (הפרמייר ליג) ובאירופה (ליגת האלופות). אחרת, גם הקהל יאבד את האמון - וזה יהיה הסוף של המונדיאל.

תאריך:  19/12/2014   |   עודכן:  19/12/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובדן אמון
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ולא משרתי לוביסטי
19/12/14 09:42
2
בבתי המשפט
19/12/14 12:29
 
עולם שקרן וצבוע
20/12/14 10:13
 
בתי המשפט
20/12/14 23:32
3
!!!
19/12/14 12:51
4
צנחן
20/12/14 00:54
 
אבל להשמיץ את ביב
20/12/14 17:41
 
אבל להשמיץ את ביב
20/12/14 17:41
 
חבל, תגובתי נקטעה
20/12/14 18:00
5
שכמותך !!!!
20/12/14 10:08
 
ע_הראל
20/12/14 23:25
6
אורי פ
20/12/14 10:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש שכמה חייבים חבים ב"חיוב אחד", כלומר חייבים "לספק לנושה את אותו אינטרס או לפצותו בשל אותו נזק"1. החוק קובע שבמקרה זה הנושה זכאי לתבוע לפי בחירתו מכל חייב את מלוא החיוב או לגבות מכל חייב את חלקו היחסי. ונשאלת השאלה: אם גבה הנושה את מלוא החוב מחייב אחד, האם אותו חייב זכאי לתבוע מחברו לחיוב להשתתף עמו לפי חלקו?
19/12/2014  |  אליעזר הללה  |   מאמרים
רק מי שמכיר את סודותיה הכמוסים של תורת הנסתר יוכל אולי להעריך מה מסתתר מאחורי מה שגלוי לעין, ולהעריך כבר עכשיו מה צופן לנו העתיד. אך כיוון שלא כול אחד מאתנו ניחן ביכולות של יוסף מפענח נסתרות העתיד במצרים, אין לנו ברירה אלא להסתפק בסקרים המצביעים על מגמות ולאו-דווקא על מה שיתרחש באמת. ועל-פי הסקרים הבוחנים את החזוי לקרות בבחירות הקרובות - צפויות לישראל צרות גדולות המטילות בספק את יכולת המשילות של הממשלה הבאה, יהיה מי שיהיה האדם שעליו יטיל הנשיא את תפקיד מרכיב הממשלה.
18/12/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
חודש כסלו החורפי מגיע לקיצו. אף שהחורף האמיתי עוד לא הגיע, בערבים כבר מרגישים אותו: פחות אנשים ברחובות, הכבישים לאחר שעה שמונה כבר משתחררים מהלחץ. כל איש וענייניו, רק התקשורת רותחת, כמעט לא מתייחסים לפיגועים שמתרחשים יום יום, לא לפשע החוגג במקומותינו - זה לא מעניין אותם: הבחירות בדרך. ברוב ערוצי הרדיו, הטלוויזיה ואתרי האינטרנט כבר אפשר מיד להבין לצד מי הם עומדים, לא צריך להיות חכם גדול. הם עובדים שעות נוספות, לילות כימים על-מנת לתמוך ולחבק את כל אלה המנסים להוביל את המדינה לאותו כיוון שהובילו אותה כבר יותר מעשרים שנה בהסכמי אוסלו אשר הביאו רק מלחמות, טרור ואלפי קורבנות, יהודים וערבים - אצלם זה נקרה "תהליך השלום".
18/12/2014  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
דוח טאוב-2014 מלמד כי רבע מאוכלוסיית ישראל עניים (מהם 21% ילדים),יותר ממחצית משקי הבית במגזר הערבי והחרדי מוגדרים כעניים, חמישית מהאוכלוסייה נאלצת לוותר על רכישת חלק ממזונם
18/12/2014  |  דודי אילת  |   מאמרים
התלמוד מספר עליו על אלכסנדר מוקדון כי שאל את 'זקני הנגב', (יש אומרים כי הכוונה לחכמי ישראל שישבו באלכסנדריה מדרומה של ארץ ישראל, עירו של הקיסר הצעיר) מה נברא תחילה, האור או החושך. השליט הסקרן הגאוני הזה, בידל עצמו מן המאמינים כי החושך אינו אלא העדר של אור ועל כן אי-אפשר שצריך היה בריאה. הוא הניח שיש ממשות עצמאית, חושך שמה, שאינה גזרה של האפלת האור, וחקר לדעת אם לדעת חכמי ישראל נבראה ממשות החושך לפני שנבראה ממשות האור. מותר להניח כי הכיר יפה את הפסוקים הראשונים במקרא, "וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל-פְּנֵי֣ תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל-פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם.וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר וַֽיְהִי-אֽוֹר" (בראשית א', ב'-ג'). 'חֹ֖שֶׁךְ' זה שקדם לאמירת "יְהִ֣י א֑וֹר", הייתה בריאה שאינה זהה ל"לילה" שנוצר מן ההפרדה בין האור ובין החושך, כאמור בכתוב, "וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ" (שם,ד'), ששתים עשר שעותיו ביום הבריאה באו אחרי שתים עשרה שעות היום.(כך מפרש גם הרשב"ם,רבי שמואל בן מאיר, נכדו של רש"י). הבריאה הקרויה "חֹ֖שֶׁךְ", כמוה כבריאה ששמה "תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ", הייתה בעולם הנברא ביום הראשון לפני רגע בריאת האור בו ביום. אלכסנדר מוקדון ידע ושאל, וחכמי הנגב ודאי ידעו, ואף על-פי כן מספר התלמוד (תמיד ל"ב,א') כי סרבו לענות לו, דחו אותו באמירה, "מילתא דא אין לה פתר", 'שאלות שאתה שואל על הבריאה שקדמה לבריאה, על מה היה למעלה ומה היה למטה, מה היה הזמן בטרם ייווצר הזמן, ומה יהיה עליו על הזמן כאשר ייחרב העולם, איש אינו יודע להשיב עליהן'.
18/12/2014  |  יצחק מאיר   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il