|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

על-פי השיח ברשתות החברתיות

האם השתנו התנאים לתקיפה ישראלית בסוריה?

בין ארה"ב לישראל קיים מרווח של תיאום והבנות אסטרטגיות; הממשל האמריקני מבין את הצורך החיוני של ישראל להגן על עצמה ולכן קשה לראותו מונע ממנה פעולה, שתכליתה למנוע התחמשות בעלת משמעות אסטרטגית של חיזבאללה
18/12/2014  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
חייל צה"ל בגבול עם סוריה [צילום: AP]

עידן יוסף
דיווח: צה"ל תקף בסיסים בסוריה

   רשימות קודמות
  כשצורכי הביטחון פוגשים אינטרסים גלובליים

על-פי דיווח של גורמים סוריים רשמיים, ב-7 בדצמבר 2014 שבה ישראל ותקפה מטרות באזור שדה התעופה הבינלאומי של דמשק ובסמוך לגבול סוריה-לבנון. בעקבות התקיפה פרסם הצבא הסורי הערכה, כי התקיפה נועדה להעלות את המורל של המורדים ולסייע להם, לאחר שצבא המשטר נחל ניצחונות חשובים בדיר א-זור, חלב ואזורים נוספים. עיתונאים שביקרו באזור האתרים שנפגעו דיווחו, כי הותקף משלוח של טילי קרקע-קרקע ומערכות מתקדמות של כלי טייס בלתי מאוישים (כטב"ם). כן נמסר על פגיעה קשה באגף הצבאי של שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, לשם מגיעים משלוחי הנשק והסיוע הצבאי – בעיקר מאירן ומרוסיה.

בעקבות התקיפה התעורר ברשתות החברתיות בסוריה – שבהן פעילים כ-30 אחוזים מאוכלוסיית המדינה – שיח נרחב לגבי התגובה לפעילותה הצבאית של ישראל. בשיח רווחה ההנחה, כי ישראל העריכה, כבר בראשית ההתקוממות נגד משטר בשאר אל-אסד, כי המשטר, בסיוע ובגיבוי חיזבאללה ואירן, ממוקד באתגרי הפנים ולכן יימנע מפתיחת חזית נוספת מול ישראל. בנוסף, בשלבים הראשונים של מלחמת האזרחים הוערך, כי לפעולת תגמול נגד ישראל יש לגיטימציה ציבורית נמוכה בלבד. אולם בד-בבד התפתחה תחושת בוז בקרב אזרחים סוריים ולבנוניים כלפי משטר אסד וחיזבאללה, עקב היעדר תגובה והימנעות מתרגום הסיסמה "נגיב במקום ובזמן המתאים" למעשה. לאור היעדר תגובה מצד סוריה וחיזבאללה, כך נטען ברשת, ישראל הסיקה, כי יש לה מרחב פעולה ניכר לתקיפות בתוך סוריה.

עם זאת, כפי שמעיד השיח ברשת, כנראה שהולך ונסגר חלון ההזדמנויות שאפשר כביכול לישראל לפעול בחופשיות בשטח סוריה נגד משלוחי נשק ויעדים נוספים, ללא תגובה מצד משטר אסד וחיזבאללה. בפברואר יוחסה לישראל תקיפה בבקעת הלבנון, בקרבת הגבול בין סוריה ללבנון, שיעדה היה, כך דווח ברדיו "קול לבנון", שיירות של חיזבאללה שהעבירו אמצעי לחימה רקטיים מתקדמים מסוריה למצבורי הארגון בצפון בקעת הלבנון. חיזבאללה הגיב לתקיפה זו בשלושה פיגועים בגזרת רמת הגולן (ללא לקיחת אחריות) והר דוב. לאחר מכן, כך דווח, ישראל נמנעה מתקיפה נגד יעדים בסוריה במשך כעשרה חודשים. נראה שישראל מעדיפה לתקוף בשטח סוריה, כדי לא לאתגר את חיזבאללה, שלאחרונה חזר ושיקם את מעמדו כ'מגן לבנון' וגבר ביטחונו העצמי בעקבות הוכחת יכולתו (המשופרת לעומת זו של צבא לבנון) להתמודד עם גורמי הג'יהאד הסוני הקיצוניים, בעיקר נגד 'המדינה האיסלאמית' וחזית ג'בהת א-נוסרה.

מתוך השיח ברשתות עולה, כי אירן, סוריה וחיזבאללה הבינו שההרתעה נגד ישראל נשחקה ולכן יש צורך לגבש אסטרטגיה חדשה, אשר תמחיש לישראל, כי המחיר שתשלם בגין תקיפות אוויריות בסוריה יהיה גדול מהתועלת שתפיק מהן.

במקביל, השיח המתנהל בקרב קבוצות המורדים בסוריה משקף תרעומת על המחיר שהמורדים עצמם משלמים בעבור התקיפות הישראליות. כוחות המשטר בחרו להגיב להן בתקיפות רבות עוצמה נגד קבוצות המורדים והאוכלוסייה התומכת בהן. כן נשמעו ברשת טענות שלפיהן, במסגרת תאום אסטרטגי בין ישראל לארצות הברית, מתמקדת ארצות הברית בתקיפת יעדים של 'המדינה האיסלאמית' בעירק ובסוריה בעודה נמנעת מלתקוף יעדים של משטר אסד, בשל הצורך לתאם עם אירן את המאמץ המלחמתי נגד 'המדינה האיסלאמית'. בה בעת, ארצות הברית מאפשרת לישראל לפעול נגד מטרות של משטר אסד וחיזבאללה בסוריה.

לפי השיח ברשת, אירן ניסחה אסטרטגיה חדשה, שבמרכזה תגובה נחרצת של משטר אסד וחיזבאללה על כל תקיפה ישראלית נגד מטרות המשטר ושל חיזבאללה בסוריה. על-פי אסטרטגיה זו, תגובת המשטר תתבטא בתקיפות נגד מנהיגים ותשתיות של ארגוני המורדים הנמנים על בעלי הברית של מדינות הקואליציה המערבית והערבית – 'החזית האיסלאמית', צבא סוריה החופשית, ותשתיות אזרחיות תומכות. פוסט שהעלה לרשת זהראן עלוש, ראש 'החזית האיסלאמית', כשעה לאחר התקיפה באזור דמשק, חיזק תיאוריה זו. עלוש תלה בישראל את האשמה בכך ש"בכל פעם...[שהיא] פוגעת במטרות של אסד וחיזבאללה, היא מעניקה לאסד לגיטימציה להתנקם במורדים". לדבריו, התוצאה, היא היחלשות של "כוחות המורדים המתונים" והתחזקות הגורמים הקיצוניים – 'המדינה האיסלאמית' וחזית ג'בהת אל-נוסרה - בניגוד לאינטרס האמריקני.

סיכום והערכה

הניתוח ברשתות החברתיות משקף הלך רוח בקרב גורמים, הנמנים על מתנגדי משטר אסד, המוליך להסקת מסקנות לפי הרצף הסיבתי הבא: (1) פגיעה של ישראל בנכסים של אסד/חיזבאללה; (2) תגובה קשה של משטר אסד נגד המורדים והאוכלוסייה; (3) כתוצאה מכך, האופוזיציה תיחלש ו'המדינה האיסלאמית' תתחזק; (4) משמעותה של תוצאה זו היא פגיעה במאמצי ארצות הברית במלחמה נגד 'המדינה האיסלאמית'; (5) בעקבות זאת, ארצות הברית תדרוש מישראל לחדול לעת עתה מתקיפות בסוריה.

ההיגיון המנחה את האסטרטגיה האירנית, כפי שהיא מוצגת בשיח ברשתות, הוא שפגיעה באינטרס האמריקני בסוריה תוביל להתנגשות אינטרסים בין ארצות הברית לישראל ולמסר של "אור אדום" מארצות הברית לישראל, כי תימנע מפעולה נגד מטרות של משטר אסד בתוך סוריה, כל עוד נמשכת המלחמה 'במדינה האיסלאמית'. מוערך, כי אסטרטגיה זו, הגורסת תגובה קשה נגד ארגוני המורדים בגין תקיפה ישראלית בסוריה, תחדש את ההרתעה נגד ישראל משום שגם אם ישראל אינה חוששת מתגובה צבאית של סוריה ואף חיזבאללה, היא תתחשב באינטרס האמריקני ותימנע מעימות עם הממשל. אולם יש לבחון את ההיגיון הזה באופן ביקורתי. בין ארצות הברית לישראל קיים מרווח של תיאום והבנות אסטרטגיות; הממשל האמריקני מבין את הצורך החיוני של ישראל להגן על עצמה ולכן קשה לראותו מונע ממנה פעולה, שתכליתה למנוע התחמשות בעלת משמעות אסטרטגית של חיזבאללה.

עד כה, מדיניות ישראל גרסה הימנעות מהתערבות באירועים בסוריה ובלבנון תוך חיזוק רכיבי ההגנה, בעיקר לאורך הגבולות ומפני נשק תלול מסלול. עם זאת, על-פי דיווחים, ישראל פעלה נגד איומים מידיים ונגד העברות של אמצעי לחימה מסוריה ללבנון, המאיימים לפגוע ביתרונה הצבאי. ישראל שמרה על פרופיל נמוך ונמנעה מלאשר דיווחים על-אודות התקיפות, בין השאר, כדי לא לפגוע בכבודו של אסד ולחייבו לתגובה. דווקא ארצות הברית, היא שחשפה בעבר, כי תקיפות בוצעו על-ידי ישראל. אפשר שכך עשה הממשל כדי להסיר מעליו אחריות. עם זאת, בניגוד לעבר, הממשל לא הגיב לתקיפה האחרונה ולא נמסרה הודעה, רשמית או בלתי-רשמית, שלפיה פגעה התקיפה במאבקה של ארצות הברית ב'מדינה האיסלאמית'.

מאז כינון הקואליציה המערבית והערבית נגד 'המדינה האיסלאמית', מופצים רמזים לפיהם חלק מחברות הקואליציה רואות במשטר אסד שותף למלחמה ב'מדינה האיסלאמית' וסבורות כי הוא חלק מהפתרון העתידי בסוריה. גם מעמדה של אירן במרחב השתפר מאוד על-רקע לחימתה ב'מדינה האיסלאמית' לצד הקואליציה ובתאום עמה. אירן מתנה את תרומתה ללחימה ב'מדינה האיסלאמית', כמו גם את הפעלת 'הרגל בקרקע' באמצעות כוחות קודס האירניים ומיליציות שיעיות, באי-פגיעה של הקואליציה בכוחות משטר אסד. לכן, אפשר שאירן אכן תנסה לתקוע טריז בין ישראל לארצות הברית ולהעביר מסר, כי תקיפות ישראליות יפגעו במאמץ המשותף נגד 'המדינה האיסלאמית'. אם לא תתרחש התפתחות בכיוון זה, ייתכן שאירן תעודד פעולה של חיזבאללה, אולי גם של כוחות אסד, בתגובה לתקיפה ישראלית. זאת, כדי להמחיש, כי חל שינוי במאזן הכוחות ובכללי המשחק באזור.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 644 (17.12.14)
אודי דקל הוא סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי תא"ל (מיל.). הצטרף למכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2012 כחוקר בכיר. שימש כראש מנהלת המשא-ומתן עם הפלשתינים, תחת ראש הממשלה אולמרט, במסגרת תהליך אנאפוליס. במסגרתו, ריכז את עבודת המטה וניהל את וועדות המשא-ומתן. תא"ל (מיל.) דקל ביצע שורה ארוכה של תפקידים בצה"ל בתחומי המודיעין, שיתוף פעולה צבאי בינלאומי והתכנון האסטרטגי. תפקידו האחרון בצה"ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטה הכללי (במילואים הוא ראש המרכז לתכנון אסטרטגי). קודם לכן היה ראש חטיבת קשרי החוץ ומפקד יחידת הקישור לזרים באגף המבצעים וראש מחלקת המחקר בלהק מודיעין בחיל-האוויר. עמד בראש הוועדה המשולשת לישראל לאו"ם וללבנון אחרי מלחמת לבנון השנייה וראש ועדות צבאיות עם מצרים ועם ירדן. כמו-כן, היה ראש קבוצות עבודה לתיאום אסטרטגי-אופרטיבי עם ארה"ב. השתתף בוועדה לעידכון תפיסת הביטחון (2006) וריכז את גיבוש אסטרטגיית צה"ל.

אורית פרלוב הצטרפה כחוקרת למכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2012. מומחית לענייני רשתות חברתיות ועוסקת בניתוח הלכי הרוח ומגמות באמצעות המדיה החדשה במדינות הערביות. עבודתה כוללת שיח יומיומי עם החברה האזרחית הפלשתינית, מצרית, ירדנית, סורית, לבנונית, לובית ותוניסאית שמטרתו הבנה ואפיון תהליכי העומק של החברות האזרחיות הערביות, ושימוש בפלטפורמות אלו כמנוף השפעה על דעת הקהל במדינות אלו. בנוסף משמשת כיועצת ומרצת אורח של גופי מחקר, ביטחון וממשל שונים. בשנים 2008-2002 עבדה במשרד החוץ במהלכן שירתה, בין היתר, בשגרירות ישראל בירדן, בה הקימה את אתר ההסברה בערבית של משרד החוץ ובמדינות המפרץ הפרסי כיועצת מדינית. באביב 2013 השתתפה בסמינר השנתי של משרד החוץ האמריקני בנושא ביטחון לאומי ומדיניות ופרסמה מאמר על ההזדמנויות הגלומות ברשתות החברתיות עבור מדיניות החוץ של ארה"ב.
תאריך:  18/12/2014   |   עודכן:  18/12/2014
אודי דקל, אורית פרלוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם השתנו התנאים לתקיפה ישראלית בסוריה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
18/12/14 17:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
נשיא המדינה ראובן ריבלין, יליד ירושלים, דובר עברית. אבל למרבה הצער נראה שהוא לא מבין את המשמעות המדויקת של אחדות מן המילים שהוא משתמש בהן. למשל - המלה "מולדת". אילו טרח הנשיא לעיין בהגדרות המילוניות של המלה, לא היה מוציא מפיו את ההגיג הנואל שהשמיע בכנס דיפלומטים בירושלים כשניסה להסביר למאזיניו על מה המחלוקת העמוקה בינינו לבין הערבים החיים כאן. מסתבר כי הגדרה של המונח "מולדת" איננה רק המקום שבו נולד האדם. אלא חבל הארץ אשר לעם יש לגביו זיקה היסטורית רבת-שנים, הטריטוריה שבה נוצרה הזהות הלאומית של העם.
12/12/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בית הנבחרים האמריקני אישר, בשבוע שעבר, ברוב סוחף את "חוק שיתוף הפעולה האסטרטגי ארה"ב-ישראל, 2014", המבטא הערכה לתרומה ייחודית וגוברת של ישראל לאינטרסים אמריקנים. היסוד לחוק החדש הונח על-ידי הידיד הגדול ביותר שהיה לישראל בקונגרס, הסנטור דניאל אינוייה ז"ל, ששאב השראה מ"פרקי יומן מזרח תיכוני 1956-1917" של קולונל ריצ'רד מיינרצהאגן, היועץ המדיני והמודיעיני הבכיר של המנדט הבריטי.
10/12/2014  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
ב-8 בנובמבר 2014 נורה למוות בכפר כנא הצעיר ח'יר אל-דין חמדאן בידי כוח יס"מ של משטרת ישראל. הסרטון שתיעד את הירי הועבר מיידית ברשתות החברתיות, ותוך כמה שעות זכה לתפוצה רחבה, כולל באתרי החדשות המקומיות. הזעם והמחאה הנרחבת שהתעוררו בציבור הערבי חשפו שוב את השסע בין אזרחים יהודים וערבים בישראל. בעוד הרוב המוחלט של המגיבים היהודים ראו בירי פעולה של הגנה עצמית, בציבור הערבי ומנהיגיו המקרה נתפס, כמעט מקיר לקיר, כרצח בדם קר. מועצת כפר כנא הודיעה "...אנו דורשים ממפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירה רצינית ולהעניש את הפושעים... המשטרה נוהגת איתנו כאילו אנו אויביה ואויבי המדינה הישראלית, וקלות היד על ההדק כלפי האזרחים הערבים הפכה להיות הרגל ללא שום חשבון וללא עונש". הטענה הרווחת בשיח הערבי, היא, כי מקרה זה לא היה יוצא דופן, וכי מאז אירועי הדמים של אוקטובר 2000 ועד ימים אלה רבו המקרים (גם על-רקע פלילי) שבהם נהרגו ערבים אזרחי ישראל מאש המשטרה. זאת, לעומת שני מקרים בלבד בהם נהרגו יהודים בנסיבות דומות באותה תקופה.
רשת הטלוויזיה אל ערביה דיווחה (יום ב', 8.12.14) כי שני אנשי חיזבאללה נהרגו אתמול בהפצצת מחסנים סמוך לדמשק. על-פי פרסומים זרים הייתה זו הפצצה של חיל-האוויר הישראלי אשר נועדה להשמיד מצבורים של טילי נ"מ מתוצרת רוסיה שבהם מחזיק חיזבאללה.
08/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
גורם הקשור לאופוזיציה הסורית דיווח הבוקר (יום ב', 8.12.14) כי באחד מן המחסנים שהותקפו אתמול אחר-הצהריים סמוך לדמשק אוחסנו טילים נגד מטוסים ושני כלי טיס בלתי מאוישים ששייכים לחיזבאללה.
08/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il