|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

איש הנדל"ן של השבוע

קברניט אל-על ניצח את יוסף טוביהו

יצחק ניר, לשעבר טייס קרב, קברניט ומפקח באל-על, ניצח במלחמתו הפרטית: בית המשפט חייב את יוסף טוביהו ושלוש מחברותיו לשלם לו 560 אלף שקל, בגין רכישת נדל"ן בקוסטה ריקה "מצגי שוא, תרמית" לאן נעלמו 4-3 מיליון דולר?
19/12/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
הבטיחו 8% תשואה [צילום: פלאש 90]

יצחק ניר, 71, לשעבר טייס קרב, מותיקי מלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, זכה השבוע בקרב נוסף שלו: בית משפט השלום בהרצליה קיבל את תביעתו, והורה ליוסף טוביהו ולשלש חברות בשליטתו לשלם לניר כ-560 אלף שקל. הרקע: ניר השקיע בפרויקט של טוביהו וחברותיו, אך לא קיבל את המגיע לו. "תרמית, מצגי שוא", אלו הם כמה מהביטויים שהטיח השופט יעקב שקד בטוביהו. כפי שנראה בהמשך, זו לא פעם ראשונה שבתי משפט מורים לחברותיו של טוביהו להחזיר סכומים ניכרים למשקיעים מאוכזבים.

ניר: "ב-2008 השקעתי בפרויקט של טוביהו בקנדה. לאחר חודש הגעתי למסקנה שהעסקה לא טובה. דרשתי את כספי חזרה וקיבלתי אותו. חשבתי, הנה יזם שמחזיר כספים למשקיעים. לכן, כשבא אלי שנה לאחר מכן המשווק מנשה מתן, והציע לי להכנס לעסקה אחרת של טוביהו, נעניתי".

כמה השקעת, ובמה?
ניר: רכשתי זכויות במלון בסאן חוזה, קוסטה ריקה. שילמתי לחברתו של טוביהו 129 אלף דולר, ועוד 7,000 דולר הוצאות. נציגי החברות הראו לי עשרות דפים של דוחות כלכליים על רווחיות ההשקעה. אמרו שההשקעה במלון תהיה כ-8 מיליון דולר, והוא מרוויח 800 אלף דולר בשנה. הסבירו לי, שאני רוכש 2% מהבעלות על המלון.

"95 איש קנו תעודות השתתפות"

אתה היית המשקיע היחיד?
ניר: מה פתאום! למיטב ידיעתי, טוביהו מכר "תעודות השתתפות" ל-95 אנשים. תעודה בסיסית הייתה בת 60,000 דולר. היו שקנו שתים ושלש תעודות, והיו גם שקנו חצי תעודה.
האם ראית את המלון? האם ביקרת במקום?
ניר: לא. ראיתי רק צילומים. ייתכן שטעיתי, והלקח הוא, לא להשקיע בנכס מבלי לראות אותו.
ההשקעה הייתה כדאית?
ניר: הבטיחו לי תשואה של 8% על השקעה למשך שלש שנים. אולם בפועל קיבלתי רק תשלום אחד, כ-7,000 דולר (שהם תשואה של כ-5.5%, ולא 8%! - א.ל.)שלחתי פקסים ומכתבים, דיברתי בטלפון. נתנו לי תירוצים שונים, אבל הכסף הפסיק להגיע. לכן נאלצתי במאי 2011 להגיש תביעה משפטית. עכשיו זכיתי בה.

האם אכן הבטיחו טוביהו וחברותיו תשואה של 8% ? בבית המשט הם הכחישו. ואכן, בחוזה, שנחתם ב-27 במאי 2009, לא מוזכרת תשואה. אולם לאחר פחות משלושה חדשים, ב-16 באוגוסט, התחייבה בעלת המלון, חברת KCR, בהודעה בכתב לניר, כי תשלים כל סכום עד לתשואה של 8% למשך שלש שנים. השופט שקד בדק ומצא, שאכן הובטחה תשואה זו - והיא כמעט ולא ניתנה.

במהלך המשפט קרו כמה דברים בלתי שיגרתיים. התברר, שארבע חברות - TGI, KCR, אמפייר קונסלטינג, ו"השקעות מניבות" (שלא נתבעה) נמצאות כולן בשליטת טוביהו. "קיימת ערבוביה, והתוצאה היא שכל החברות שייכות לטוביהו" - קבע השופט.

הנתבעים המרכזיים לא העידו
דבר מוזר נוסף קרה במהלך המשפט: שני הנתבעים המרכזיים, טוביהו והמשווק מנשה מתן, לא עלו על הדוכן להעיד מטעם ההגנה. זה לא מקובל, והשופט קבע שיש בכך "עדות מכרעת" לטובת התובע. אמנם, איתי שאטי, שהוצג כ"נציג החברה", ויש לו קשרים עסקיים עם טוביהו, העיד, אולם השופט קבע: "התרשמתי שלילית מעדותו. הוא התחמק".

הנה עוד אירוע לא-שיגרתי במשפט זה: תוך כדי הדיונים, שנה וחצי לאחר הגשת התביעה, הסכימה KCR, בעלת המלון, לפסק דין חלקי, שיחייב אותה ל לשם לניר 14,000 דולר. היא אכן שילמה. סך הכל קיבל ניר 21,000 דולר, שהם כ-15% מהסכום שהשקיע. הוא המשיך כמובן לתבוע את היתרה.

ההשקעה: 8,068,750 דולר - בדיוק

אבל הדבר המוזר ביותר שהתברר תוך כדי שמיעת העדויות ובדיקת המסמכים הוא, הוא, שכ-3 מיליון דולר - ואולי יותר - נעלמו. הנה החשבון: חברתו של טוביהו רכשה את המלון ב-4.15 מיליון דולר. מצד שני, הודיע מתן למשקיעים, שהקמת המלון תעלה 8,068,750 דולר, בדיוק. "הסכום המדויק" - קבע השופט שקד -"נועד ליצור אצל המשקיעים רושם שמדובר בהשקעה רצינית עם מספרים מדויקים". אבל אם קנו את המלון ב-4.15 מיליון דולר, איך הודיעו למשקיעים שההשקעה תהיה כמעט כפולה?!

95 המשקיעים שילמו סך הכל לטוביהו 7.15 מיליון דולר, ומימנו 88% מההשקעה (במקום 80% כפי שהובטח להם תחילה). מי השקיע את היתרה? לא נמסר. אז מה קרה לכסף העודף של המשקיעים, לפחות 3 מיליון דולר?! חברת TGI טענה, שהשקיעה 350 אלף דולר בשיפוץ המלון. ויתרת הפער היא רווח יזמי. השופט דחה את ההסבר האחרון. הוא קבע שמדובר ברווח יזמי גדול מאוד ובלתי סביר. מה קרה לכסף? לא ברור.

פרט חשוב נוסף: טוביהו ומתן הודיעו לניר שהשקעתו תיתן לו 2% מהבעלות על המלון. אולם מכיון שההשקעה האמיתית הייתה קטנה בהרבה, הוא היה זכאי ל-3.1% מהבעלות. אם נזכור שמדובר בעשרות משקיעים, נבין שלמעשה הם קיבלו חלק קטן בהרבה מהבעלות על המלון, ממה שהגיע להם.

"תרמית, מצגי שוא, מרמה, הטעיה"

השופט יעקב שקד קבע, כי מדובר ב"תרמית...מצגי שוא...מרמה...הטעיה", וביטויים לא פשוטים נוסים. הוא הורה לכל הנתבעים יחד - טוביהו, שלש חברותיו ומתן - להחזיר לניר את השקעתו, ועוד 20,000 שקל פיצוי על עגמת נפש, ועוד הוצאות 70,000 שקל. על-פי חישובי News1, לאחר שמנכים את 21,000 הדולר שהוא כבר קיבל, יהיה על טוביהו ואנשיו לשלם לניר 560 אלף שקל.

מי ישלם? השופט קבע שיש "להרים את המסך" ולחייב גם את טוביהו אישית לשלם. בכך הפעיל סעיף לא-שכיח בחוק החברות.
איך תקבל את הכסף?
ניר: לא פשוט: למיטב ידיעתי, עזב טוביהו את הארץ, ונמצא עכשיו בתאילנד. נפעל לאתר נכסים שלו בארץ, כדי לגבות את הכסף.
זה מקרה יחיד?
ניר: שמעתי שהוגשו תביעות נוספות נגד החברה.

יש עוד פסקי דין נגד החברה

ואכן, בדיקת News1 גילתה:

  • לפני כארבעה חדשים חייב בית משפט השלום בתל אביב את חברותיו של טוביהו לשלם 980 אלף שקל ליעל ובני פאר. הם קנו מהחברות 17% בבנין מגורים ומסחר בטורונטו, קנדה, והתלוננו על מצגי שוא. השופטת רחל עורקבי קיבלה את תביעתם והורתה ל-TGI להחזיר את הכסף.
  • אותה שופטת הורתה ל-TGI להחזיר לדניאל ולדמן את השקעתו בפרויקט במלון בקוסטה ריקה.
  • 16 אנשים נוספים הגישו לפני כשנה תביעה נגד TGI, על הבטחות שלא מומשו.
  • 30 משקיעים, שרכשו מ-TGI שותפות במלון בתאילנד, תובעים מהחברה 19 מיליון שקל, בתביעה משפטית שהוגשה לפני כשנה.
  • 50 משקיעים הגישו בראשית 2014 תביעות נגד 44 נתבעים, ככל הנראה חברות מקבוצת טוביהו, בגין השקעות בקנדה, רומניה, קוסטה ריקה ותאילנד. רק חלק מהנתבעים הגישו כתבי הגנה.
  • אילן רונן הגיש תביעה נגד חברתו של טוביהו בעניין קנית מגרש לבניית בנייני מגורים בבוקרשט, קנדה.

TGI הגיבה באחרונה באמרה, כי תביעות אחרות נגדה נדחו, וכי במקרה אחר בוטלה תביעה. אחת התביעות, למשל, הוגדרה על ידה כ"תביעת סרק".

יצחק ניר נזכר השבוע במלחמות קשות יותר שניהל: " לחמתי כטייס קרב במלחמת ששת הימים, והייתי אחד הטייסים שהביאו פצצות לארץ במלחמת יום הכיפורים. ב-1971 הצטרפתי לאל על. הייתי קברניט, ואחר כך מאמן של טייסי בואינג 737. שימשתי גם כמפקח בטיחות בחברה. זה שנים שאני מוביל מאבק נגד תאונות דרכים, וניתן לומר ש"אור ירוק" קיבל ממני רעיונות והצעות".
ובשעות הפנאי?
ניר (גרוש+1): "זה שנים רבות שאני מצייר. הצגתי והשתתפתי בתערוכות בגלריות, במוזאונים ובאולמות הכניסה של תיאטראות. ארבעה ציורי קיר גדולים שלי תלויים בלובי של "מגדלי נאמן", בצפון החדש של תל אביב, שבו אני מתגורר".

ב-2012 פירסמנו כתבה על יצחק ניר כצייר (ללא קשר להשקעות הנדל"ן שלו וכדומה, וכמובן ללאקשר לכתבה דלעיל), ושם מופיה תמונתו.

תאריך:  19/12/2014   |   עודכן:  19/12/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קברניט אל-על ניצח את יוסף טוביהו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אני יהודייה, אני בת של מלך", אומרת ש' בגאווה מהולה בהתרגשות, "אחרי שטבלתי במקווה הרגשתי את הקדושה והטהרה, זה אחרת", היא משתפת בסיפורה המדהים. ש' היא דרוזית מצפון הארץ שבחרה להצטרף לעם היהודי, ועברה תהליך גיור אותו השלימה לאחרונה. "מאז אני אישה אחרת, הרבה יותר חזקה ועוצמתית", היא אומרת בניסיון להסביר את מהות ההבדל בין ש' שלפני הגיור לבין ש' שאחרי.
19/12/2014  |  אתי דור-נחום  |   כתבות
ההשפעה של אורנוס-פלוטו מורגשת בכל התחומים, בחיים האישיים ובכל מה שקורה סביבנו וההשפעה הזו תימשך עד אפריל 2015. קיימת התעוררות, הכוכבים גורמים לנו להשתחרר מקיבעונות ובעיקר לצאת מבועות. קשה יהיה לשמור על השגרה וזה עלול לגרור אכזבות, אבל כדאי לשמור על פתיחות בנוגע לדברים חדשים שנכנסים לחיינו. זה הזמן להבין שישנם קטעים או מצבים שמיצו את עצמם וכדאי להסיק מסקנות, לסגור דלת וללכת קדימה.
19/12/2014  |  טובה ספרא  |   כתבות
דמיינו לעצמכם כדור טניס הקופץ לגובה ולכל מיני כיוונים, בכל פעם למרחק גדול פי מיליון מקוטרו, כ-70 קילומטרים, או כ-400 מגדלי עזריאלי העומדים אחד על השני. ברור כי אין כל סיכוי למדוד את גודל הכדור תוך כדי צפייה בו במשקפת: הקפיצות העצומות יוצרות "רעש רקע" אשר מפריע למדידה. אסטרטגיה חכמה אחת יכולה לעזור - אפשר להצמיד את הכדור באופן קבוע אל מכשיר מדידה, וכך הכדור והמכשיר יקפצו ביחד, ה"רעש" ינוטרל, ואפשר יהיה למדוד את הכדור ללא כל הפרעה.
18/12/2014  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
שוב הצליל המוכר הזה, עוד הודעה. מתלבטת אם לגשת לפלאפון, הרי אין שום מקרה חרום, וקבעתי לעצמי שעות. אז די... אלא שהפעם זה שונה: "נשמח לעזרתכן מחר בבוקר בין השעות 7-8 לקחת זוג מאלעד לתל השומר".
17/12/2014  |  שיפי חריטן  |   כתבות
"מקס בארץ האגדות" הוא מחזמר לילדים ולכל המשפחה, המוכיח שוב שניתן להפיק מופעים קסומים גם לילדים באורח מקצועי, מהנה ותרבותי. המופע בתיאטרון הספרייה, מיסודו של בית צבי, ברמת גן, מלוהק עם נבחרת שחקנים-זמרים-רקדנים, כולם בוגרי בית צבי והם מוכיחים כי מחזמר ומופע מושקע ואיכותי ראוי ויאה לדור הצעיר, הגודש את האולמות בחגים. הבמאי והכוריאוגרף אלדר גרויסמן הפליא ללוש את להקת השחקנים והתוצאה היא מלבבת ונעימה וגדושה במחיאות כפיים מהקהל הצעיר שישב מרותק ובשקט לאורך כל ההצגה.
17/12/2014  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il