בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
יש לחדול להביט אל המזרח התיכון דרך הפריזמה המערבית המביאה עמה רק אשליות, זלזול, תוצאות מזיקות ותקוות מנופצות
|
התרבות הערבית והסכסוך הערבי-ישראלי [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הסכסוך הערבי-ישראלי, ובכלל זה המלחמה הפלשתינית-ישראלית, הוא רב ממדי - טריטוריאלי, פוליטי, ואידיאולוגי. הוא גם דתי, ויוצר עימות סבוך של תביעות מצד היהדות והאיסלאם שלא ניתן ליישב ביניהן. אלא שקיים ממד חמישי לסכסוך והוא תרבות, תרבות עממית, בעלת זהות המבדילה בין קהילה אחת לאחרת. תרבות אינה מושא למשא-ומתן ואינה משתנה. היא מארג החיים של בני האדם וקצב התנהלותם, על-פי הדברים המוכרים להם מזכרונותיהם המוקדמים ביותר. מדובר בקוד התנהגות מוטבע, שכמו לגבי כל העמים הוא קודם למוסר, למחשבה או לשיפוט ערכי ואינו מתחשב בהם. הסיבה העיקרית להתעלמות ממרכיב התרבות של הסכסוך היא שאי-אפשר להכירה אלא מבפנים, ומי שאינו ערבי ולא התעמק בתרבות הערבית, מניח מתוך יהירות כי אין לייחס לה חשיבות. סיבה נוספת היא שבני אדם תמיד מתנהגים אחרת בחברת זרים מאשר בחברת בני מינם. וכך, שיחות על פני השטח בין אנשים מתרבויות שונות מגלים מעט מאוד. לכנות את הרטוריקה הערבית "גמישה" זוהי דרך עדינה לומר כי הם אלופים באחיזת עיניים. באופן מיוחד יש לחקור את התרבות הערבית תוך התייחסות למקורותיה ההיסטוריים, על-מנת לעמוד על טיבה הבלתי מתפשר של היריבות הערבית-ישראלית. - התרבות הערבית מבוססת על מציאות חברתית משפחתית-שבטית-לאומית. הערבי נאמן באופן מוחלט ועיוור לקבוצה שלתוכה נולד. הוא שייך למשפחה ולכפר, כמו שהבדואי שייך לשבט שלו. לא ניתן לשנות את השבט, כמו שלא ניתן לשנות את המשפחה. בתרבותם, שום מסגרת חברתית אינה תובעת יותר מחויבות ודבקות מקשר דם. הפועל היוצא מכך הוא חוסר אמון בזרים. מבחינתם של הערבים, הישראלי הוא ה"אחר", החשוד במניפולציה ובבוגדנות, יריב תמידי ואויב, כמו שמתואר בקוראן.
- תרבותם של הערבים מונעת מן השפה להיות כלי לתקשורת ישירה ובהירה. השימוש במילים נועד להרשים, להזים כוונות, לנטרל בני שיח, לבלבל מאזינים, להציע הבטחות שאין שום כוונה לקיימן. הטקסט התרבותי הסמוי של דיונים ומו"מ עם ערבים מתובל לעתים קרובות בהתחייבויות מנומסות ואפילו בהסכמים כתובים, אך יש מחויבות מעטה להיצמד לאותן הסכמות. זאת, היות שהקוד התרבותי קורא לומר בזהירות את מה שהאחר מעוניין לשמוע, לקבוע פגישה שאין שום כוונה לערוך, או להבטיח לערוך שיחה טלפונית - שאף פעם אינה מגיעה. הישראלים התלהבו מכך שפני הפלשתינים היו לשלום בהסכמי אוסלו, אלא שאלה הביאו עמם דם ורצח במקום פיוס ואחווה.
- על-פי תפיסתם של הערבים, העבר מגדיר את ההווה, היות שההיסטוריה היא העוגן לכל ההיבטים של הזהות והשאיפות. יש אצלם משיכה מיתולוגית לאבות האומה - כמו בתנועה הסלפית - בצירוף האמונה האקסיומטית הרואה את העתיד כנובע בהכרח מהעבר הערבי המפואר ואפילו חזרה שלו. תפיסה זו תורמת לרצון הברזל ולסבלנות אין קץ עד להשגת הניצחון. על ישראל לשים לב שהערבים אף פעם אינם שוכחים מה שנתפס בעיניהם כעוול שבוצע נגדם. מבחינתם, הימים המוקדמים של הכיבוש המוסלמי ושל הח'ליפות יחודשו, והם לא יוותרו על שאיפה זו גם אם הגשמתה תיארך נצח.
- המודעות העצמית הערבית, המשוללת כל משבר זהות, מספקת בסיס פסיכולוגי להטלת הרצון הקולקטיבי על אחרים. להיות מוסלמי וערבי - דהיינו העם הנבחר של אללה - מביאים את הערבים אל דרך של הצדקה עצמית בכל; צידה השני של הצדקה זו הוא להאשים את מי שאינו ערבי בכל צרותיהם וכשלונותיהם. את ישראל תמיד מוקיעים על פשעים של תוקפנות ואלימות. הערבי אף פעם אינו מטיל ספק בכך שהצדק תמיד לצידו, ושלא ייתכן שיש פגם במעשיו. לכן, בכל המלחמות הערביות-ישראליות מאז 1948 מאשימים הערבים את ישראל. נוכח העובדה שביקורת עצמית היא נוהג יהודי מושרש, הצידוק העצמי הערבי יוצר משוואה מוסרית בלתי מאוזנת המערערת את הביטחון העצמי של היהודים ומקצינה את עמדות הערבים. ובמילים אחרות, הערבים שואפים לניצחון, לא לשלום.
- טענות בדבר האמת האיסלאמית, כמו גם הסטיות מסיפורי המקרא בקוראן, אינן דורשות הוכחה או אפילו להתיישב עם השכל הישר. הערבים אינם מוטרדים מהעדר עובדות המבססות את דבריהם; השיח שלהם הוא פנימי וסגור, ומבחינתם המציאות היא מה שמתרחש במוחותיהם ולא בעולם האוביקטיבי החיצוני. בדפוס החשיבה הערבי מוטמע עולם של פנטזיות ותיאוריות קונספירציה שטניות. תעיד על כך אמירתו החושפת של אנוור סאדאת ש"כל העולם במה". והוא ידע.
פיצוח הקוד של התרבות הערבית הוא אפוא חיוני. יש לחדול להביט אל המזרח התיכון דרך הפריזמה המערבית, שכן זו מביאה עמה רק אשליות, זלזול, תוצאות מזיקות ותקוות מנופצות.
|
תאריך:
|
26/12/2014
|
|
|
עודכן:
|
26/12/2014
|
|
מרדכי ניסן
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שמ
|
26/12/14 22:06
|
|
2
|
|
אהרון שחר
|
26/12/14 22:53
|
|
3
|
|
יסודו של דבר
|
30/12/14 07:55
|
|
4
|
|
יסודו של דבר
|
30/12/14 08:47
|
|
חמאס בודק את גבולות הסבלנות של ישראל, ולכן צריך להבהיר לו מיידית שפעולות טרור אינן נסבלות מבית יש לארגון בעיה קשה בדמותם של לוחמי דאעש שחזרו לרצועת עזה
|
|
|
המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה ידועה בכך שבצד לימודי ההנדסה היא פותחת צוהר בפני הסטודנטים גם לעולמות אחרים. אחד מהם הוא עולם התרבות והאמנות, שבאופן קבוע מקבל ביטוי בגלריית המכללה בכרמיאל. הפעם התארחו בה שני אמנים מהגליל, אחמד כנעאן, תושב תמרה, ומשה קסירר, תושב היישוב יודפת. שניהם מציירים נופים דומים, עצי זית גליליים, נופים, בני אדם וסמלי תרבות; שניהם מפרשים את המציאות על-פי דרכם ואמונתם; אבל שניהם גם מאמינים בכך שיהודים וערבים יכולים לחיות בארץ הזאת בדו-קיום ובשלום. תערוכת הציורים המשותפת שלהם, "שכנות" שמה, עניינה גם את רשת הטלוויזיה הבינלאומית אל-חורה, שמשדרת בכל העולם הערבי. הסרטון שלפניכם מביא את הסיפור.
|
|
|
על-פי דיווח של גורמים סוריים רשמיים, ב-7 בדצמבר 2014 שבה ישראל ותקפה מטרות באזור שדה התעופה הבינלאומי של דמשק ובסמוך לגבול סוריה-לבנון. בעקבות התקיפה פרסם הצבא הסורי הערכה, כי התקיפה נועדה להעלות את המורל של המורדים ולסייע להם, לאחר שצבא המשטר נחל ניצחונות חשובים בדיר א-זור, חלב ואזורים נוספים. עיתונאים שביקרו באזור האתרים שנפגעו דיווחו, כי הותקף משלוח של טילי קרקע-קרקע ומערכות מתקדמות של כלי טייס בלתי מאוישים (כטב"ם). כן נמסר על פגיעה קשה באגף הצבאי של שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, לשם מגיעים משלוחי הנשק והסיוע הצבאי – בעיקר מאירן ומרוסיה.
|
|
|
נשיא המדינה ראובן ריבלין, יליד ירושלים, דובר עברית. אבל למרבה הצער נראה שהוא לא מבין את המשמעות המדויקת של אחדות מן המילים שהוא משתמש בהן. למשל - המלה "מולדת". אילו טרח הנשיא לעיין בהגדרות המילוניות של המלה, לא היה מוציא מפיו את ההגיג הנואל שהשמיע בכנס דיפלומטים בירושלים כשניסה להסביר למאזיניו על מה המחלוקת העמוקה בינינו לבין הערבים החיים כאן. מסתבר כי הגדרה של המונח "מולדת" איננה רק המקום שבו נולד האדם. אלא חבל הארץ אשר לעם יש לגביו זיקה היסטורית רבת-שנים, הטריטוריה שבה נוצרה הזהות הלאומית של העם.
|
|
|
בית הנבחרים האמריקני אישר, בשבוע שעבר, ברוב סוחף את "חוק שיתוף הפעולה האסטרטגי ארה"ב-ישראל, 2014", המבטא הערכה לתרומה ייחודית וגוברת של ישראל לאינטרסים אמריקנים. היסוד לחוק החדש הונח על-ידי הידיד הגדול ביותר שהיה לישראל בקונגרס, הסנטור דניאל אינוייה ז"ל, ששאב השראה מ"פרקי יומן מזרח תיכוני 1956-1917" של קולונל ריצ'רד מיינרצהאגן, היועץ המדיני והמודיעיני הבכיר של המנדט הבריטי.
|
|
|
|
|
|
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
|
|
|
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
|
|
|
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|