|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

איש הנדל"ן של השבוע

אילן מרדכי - סגן הנשיא שחברתו בקשיים

מי שמכהן זה חמש שנים כאחד מארבעת סגני נשיא התאחדות בוני הארץ, וכראש אגף, הוא גם מנהל פעיל בחברת תשתיות גדולה, שנקלעה לקשיים מו"מ למכירת השליטה בחברה - האם יישאר בתפקידו הציבורי?
02/01/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
מרדכי. מו"מ למכירת השליטה [צילום: גלית כהן]

מאות קבלנים ואנשי עסקים באו השבוע (יום ב', 29.12.14) לועידה השנתית ה-66 של התאחדות בוני הארץ (לשעבר התאחדות הקבלנים) שנערכה באולם מפואר במודיעין. הנאספים קיבלו את דף תוכנית הערב, שכללה את נאומו של נשיא ההתאחדות, וסקירות ענפיות של ארבעת סגני הנשיא, כל אחד והאגף שלו. סגן הנשיא אילן מרדכי היה אמור לעלות לבמה ולסקור את פעילות אגף התשתיות בראשותו.

חדי עין הבחינו מיד, שמרדכי איננו באולם. ואכן, לאחר נאומו של הנשיא, נסים בובליל, הודיע מנהל האירוע, כי "נבצר מראש אגף התשתיות להגיע". מדוע? סתם ולא פירש. מרדכי הסתפק בשליחת הודעה קצרה, שנקראה מן הכתב.

מעטים ידעו, כי שעות מספר לפני כן עמד אילן מרדכי באולמו של השופט המחוזי עטאף עיילבוני, בנצרת, וניהל קרב להצלת חברת התשתיות מרדכי בנימין ובניו. החברה נמצאת בבעלות האחים משה ואורי מרדכי, שניהם כבני 70. הניהול בפועל הוא בידי אילן, בנו של משה, שתוארו הרשמי הוא "מנהל התיפעול". זה חודש ויותר שאילן נאבק שוב ושוב, בבית המשפט, בניסיון לשמר את פעילותה של החברה, שנקלעה לחובות של 173 מיליון שקל, והיא פועלת תחת צו להקפאת הליכים. אפשר לשער, שלאילן פשוט "אין ראש" להגיע לועידה חגיגית ולנאומים.

אילן מרדכי הוא דור שלישי בחברה, שהיא אחת הגדולות בישראל בענף התשתיות, סוללת כבישים, בונה גשרים ומחלפים (גולני, המוביל) במאות מיליוני שקלים. סבו יסד אותה לפני יותר מ-40 שנה, אביו הוא כאמור מבעליה, והנכד אילן פעיל מאוד, אולי אף הפעיל העיקרי, בחברה. הוא מייצג אותה בשבועות האחרונים בדיונים הארוכים בבית המשפט.

"קבלנים מספרים לי על מצוקה גדולה"

בשנים האחרונות היה נדמה, שמעמדו הציבורי של אילן מרדכי נמצא בעליה. לפני חמש שנים, כמעט, בפברואר 2010, נבחר ברוב קולות לסגן נשיא הקבלנים וליו"ר אגף התשתית. שלושה חדשים לאחר מכן התריע, בכינוס קבלנים באילת, על "נטל לא הגיוני של ערבויות", שהממשלה דורשת מקבלנים. מרדכי: "קבלנים מגיעים אלי ומספרים על מצוקה גדולה ". הוא ודאי לא שיער, שיבוא יום שבו יוכל לומר דברים דומים על עצמו.

באוקטובר אותה שנה פרסם מרדכי מאמר ב"גלובס", ובו התריע על אי-ישום המלצות ועדת זיילר, לאחר אסון ורסאי. מרדכי: "ממשלות שרון ואולמרט אימצו את המלצות הוועדה, וקבעו שיש לישמן עד יוני 2010. דבר לא נעשה". אילן מרדכי חיוה דעתו גם בקשר למחירי הדירות. בנובמבר 2012 אמר, שסלילת כביש, בניית גשר או הנחת מסילת ברזל מעלים מיד את הביקוש לדירות באותו אזור. הוא הביא לדוגמה את בית שאן, עיר המוכרת יפה לחברת מרדכי בנימין, שבה היא יושבת.

"מתנהלים כרגיל, יש רק שמועות"

אולם בחודשים האחרונים החלו להופיע איתותי אזהרה שמשהו לא בסדר בחברה. לפני כשלושה חודשים וחצי החלה מרדכי בנימין, ללא אזהרה מוקדמת, לממש נכסים. משה ואורי מרדכי - הם אישית, ולא החברה - מכרו לחברת "תעשיות חולות לבנים", העוסקת בכריית חול, את חלקם, 51 אחוז, במחצבה ליד כוכב השחר, ב-30 מיליון שקל. כן מכרו - החברה או בעליה - שני מפעלי אספלט.

אילן מרדכי סיפר אז לעתונאי, שהנכסים נמכרו "מכרנו בגלל חוסר כדאיות כלכלית. החברה איננה במצוקת מזומנים וממשיכה להתנהל כרגיל". הוא האשים מתחרים, המפיצים עליו שמועות. העתונאי שמע, וכתב דברים בשום אומרם. לא עבר זמן רב עד שהתברר המצב האמיתי.

האם החברה או בעליה מכרו או העבירו נכסים?

לאחר כמה ימים, חתם אילן מרדכי על מזכר הבנות - לא חוזה מחייב וסופי - שלפיו ימכרו בעלי החברה 51% ממניותיה ליזם הנדל"ן גבי מגנזי, ב-38 מיליון שקל. גם עסקה זו לא הסעירה את הענף. אפילו לא דרישתו של מרדכי, שמגנזי ישלם מיד ובמזומן 30 מיליון שקל, הנחוצים לחברה לתיפעול שוטף. עו"ד נילי לבנת, נציגת כונס הנכסים הרשמי, מביעה תמיהה על עסקה זו, שהיא כאמור עדיין בשלב של מזכר הבנה.

בימים אלו מקבלים שני הנאמנים לחברה, עו"ד רמי קוגן ועו"ד אלונה באומגרטן, הצעות נוספות לרכישת החברה, וגם מגנזי שיפר את הצעתו.

האם היו עוד עסקות? האם נכסים נוספים של החברה נמכרו או הועברו בחדשים האחרונים, ולמי? נציג חברת הדלק סונול סיפר בבית המשפט, כי האחים מרדכי הוציאו מהחברה אולם אירועים וגן אירועים. הנציג אמר: "דברים חמורים. זה קצה קרחון".

"הבנקים אשמים" - אבל רק הם?

לא עברו חודשיים, והתברר ש"השמועות", שהזכיר אילן מרדכי, היו נכונות, והמצב גרוע הרבה-הרבה יותר ממה שסברו רבים. ב-27 בנובמבר הגיעו אילן מרדכי ועורכי דין של החברה לבית המשפט המחוזי בנצרת, וביקשו מהשופט עטאף עילבוני להוציא צו הקפאת הליכים לחברה. במלים אחרות: איננו יכולים לפרוע את חובותינו, הבנקים לוחצים, אנא הוצא צו שימנע תביעות ועיקולים. השופט נענה, והקפיא הליכים נגד החברה, תחילה לשבוע, ואחר כך לעוד כמה שבועות.

אילן מרדכי סיפר לבית המשפט על מצבה של החברה: "ב-7 השנים האחרונות שונתה שיטת התשלומים בעד העבודות. משלמים לפי אבני דרך, כלומר עם גמר שלב מסוים בעבודה. לא היינו ערוכים לשינוי זה. בנוסף, הבנקים צמצמו אשראי לאחר המשבר הכלכלי העולמי. נוצר גרעון במזומנים". הבנקים אשמים.

"אני שומעת מנושים על פרטים לא-מדויקים"

בדיקת News1 העלתה, עם זאת, תמונה שונה במקצת. פרויקט הדגל של החברה הוא סלילת 6 קילומטרים בכביש מספר 1 החדש לירושלים, בין שער הגיא לשורש, בתקציב של 216 מיליון שקל. החברה ביצעה עבודות ב-70 מיליון שקל, וקיבלה מהמזמין, חברת נתיבי ישראל, 65 מיליון שקל. כלומר, "חור" של 5 מיליון שקל בלבד. בפרויקט אחר, מסילת העמק, בן 10 מיליון שקל, קיבלה החברה מהמזמין, חברת אלקטרה, את כל המגיע לה, חוץ מ-500 אלף שקל. נציגת הכונס הרשמי, עו"ד לבנת: "אנחנו שומעים מנושים יותר מדי, יותר ממה שהייתי רוצה לשמוע, האומרים כי בבקשה (מטעם החברה, להקפאת הליכים - א.ל.) יש פרטים לא מדויקים".

הדיונים בבית המשפט גילו סיבות נוספות לקשיים. לדוגמה, החברה הפסידה 28 מיליון שקל בפרויקט באפק. השופט קבע, שהחברה נקלעה למחנק מזומנים "ולקשיים כלכליים המאיימים על עצם קיומה". פרט נוסף שאילן מרדכי לא סיפר בזמנו הוא, שהוא ובני משפחה אחרים הוציאו מכיסם מיליוני שקלים והעבירו לחברה, בניסיון להציל אותה. נכון להיום, זה לא עזר.

מי מודאג? החברה חייבת 41 מיליון שקל ללאומי, 29 לדיסקונט, 26 מיליון שקל למזרחי. רוב החובות הם בגדר ערבויות. זה לא ימוטט בנקים אלו.

173 עובדים לא קיבלו משכורת

שנתם של חברים בשתי קבוצות של אנשים פרטיים נודדת בלילות: לחברה 168 נושים, חלקם אנשים פרטיים או חברות פרטיות, שהחברה חייבת להם עשרות מיליוני שקלים ללא בטחונות. לדוגמה, חברת "קווים", קבלן משנה בכביש מספר 1, המעסיקה 100 עובדים.
הקבוצה השנייה היא 173 עובדי החברה, החייבת להם את משכורות נובמבר, ולחלקם גם את משכורות אוקטובר. החוב הכולל - 8.7 מיליון שקל. העובדים חוששים, מדואגים ומן הסתם בוכים בסתר. 55 מהם כבר ביקשו לקבל מכתבי פיטורין, כדי שיוכלו לקבל דמי אבטלה לששה חדשים מהמוסד לביטוח לאומי.

השופט נתן אומנם צו הקפאת הליכים, ומינה לחברה שני נאמנים. אבל הוא הוסיף שורת דרישות, שחלקן נוגעות ישירות לאילן מרדכי, הערב ממילא לחובות החברה. ניהול החברה הוצא מידיו והועבר לשני עורכי דין נאמנים. אילן ובני משפחתו חויבו להגיש לבית המשפט דוח מפורט על נכסיהם, והם ממלאים את ההוראה. תוך זמן קצר, אם וכאשר החברה תימכר - וכך יש להניח - יתברר אם אילן מרדכי יוכל להמשיך ולהיות מנכ"ל החברה תחת הבעלים החדשים, והאם ימשיך לכהן כסגן נשיא התאחדות בוני הארץ.

תאריך:  02/01/2015   |   עודכן:  02/01/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אילן מרדכי - סגן הנשיא שחברתו בקשיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת הדם שלנו מורכבת ממגוון גדול של תאים "מומחים", כמו תאי דם אדומים, המובילים חמצן, וסוגים רבים של תאי דם לבנים, אשר מעניקים לגוף הגנה מזיהומים. כל אלה מתפתחים בתהליך ההתמיינות של תאי הגזע של הדם. כיצד נקבעים עתידם ו"מקצועם העתידי" של תאי הגזע?
02/01/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
השבוע מתחיל עם תחושת חוסר יציבות. מבנה הכוכבים נושא אנרגיה גבוהה ואימפולסיביות, שעלולה לגרום לנו לפגוע בעצמנו. נסו לשמור על איפוק כדי למנוע סוג של כישלון או אכזבה. מבנה כזה עלול להשפיע כבר כמה ימים קודם (בשבוע שסיימנו עכשיו). מומלץ להיות ערניים וזהירים, מאחר שהמבנה הזה גורם גם לקושי וסכנה בגלל חוסר שליטה. ההמלצה היא לשמור על עיניים פקוחות כדי למנוע קונפליקטים, מאבקי כוח או מאבקי אגו וחוסר הסכמה, שאין להם סיבה אמיתית והם גוררים "קרבות" חסרי משמעות.
02/01/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
אנחנו עסוקים וטרודים בגיל שלנו כמעט בכל גיל. אנחנו פוגשים מישהי מוכרת ברחוב ותוהים: "בת כמה היא?", או מפטירים "הוא נראה מצוין", ואז מוסיפים "לגילו". בכל שנה אנחנו "סופרים" את השנים שעברו עלינו, ומנסים לבדוק מה השתנה אצלנו. עד גיל 20 בערך אנו שואפים להיות מבוגרים יותר מגילנו. אחר כך מתחיל תהליך הפוך: רובנו מרגישים צעירים מהגיל האמיתי שלנו, ושואפים להישאר צעירים. לפעמים קשה לנו לזהות את עצמנו בתמונות כי נדמה לנו שהן מראות אדם זקן, שונה לחלוטין מאיך שאנחנו תופסים את עצמנו.
01/01/2015  |  מגזין ידיאופ  |   כתבות
"מזל טוב נוחי!", הקולות עלו מכל עבר ונוחי דנקנר חייך באיפוק, פיזר תודות והצלמים הבזיקו פלשים. אולמו של כבוד השופט חאלד כבוב הוא מתקן צדק סטנדרטי. עם הדגל והמנורה והצבע השולט. אפרפר. כשלושים איש ואישה נדחסו לשם. תובעים, סנגורים, עיתונאים, יועצי תקשורת ובני משפחה. כמעט כולם מכירים. כמעט כולם בירכו אותו. לא על המעמד הבעייתי כמובן, אלא משום שדנקנר ציין את יום הולדתו ה-60.
01/01/2015  |  רן אדליסט  |   כתבות
מסע אחר: תארו לכם שבמסגרת עבודתכם הייתם נדרשים לטוס, מדי חודש, ליעד אחר בעולם, לעיתים מבלי שיהיו לכם תנאי המחיה המינימליים ביותר, שלא לדבר על אוכל כשר. האם הייתם מוכנים לארוז פקלאות, להיפרד מן המוכר ולהחתים את הדרכון בצ'ק אאוט?
01/01/2015  |  שירה כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il