מגעים חשאיים מתנהלים בימים אלה להרחבה משמעותית של התחבורה הציבורית הפועלת בשבת. ל-News1 נודע כי השבוע הושג סיכום סודי בין כמה עשרות פעילים, רובם מצפון הארץ, לכמה מפלגות המתמודדות לכנסת ה-20 לפיהם המערך התעבורתי הקיים יעובה משמעותית תוך מתן פרשנות מורחבת לסטטוס-קוו הקיים בנושא.
על-פי הסיכום, תהיה הגדלה באופן כמעט לא מוגבל של שירותי הקווים הבין-עירוניים מחיפה לכמעט כל הקריות (למעט שכונת קריית שמואל בחיפה), לעכו, לנהריה ואפילו לחדרה.
בשלב זה, מדובר בהפעלה גם בשבת של כ-90% מן הקווים הפועלים בימות החול, אולם התדירות תיקבע בהתאם למדדי רווחיות שיקבעו מפעילי התחבורה הציבורית.
הלילה יחל בערב ויסתיים בבוקר
כמו-כן, הושג סיכום לפיו תהיה הרחבה של קווי הלילה הפועלים כיום בצפון הארץ גם למרכז הארץ ולדרומה, באופן שתפעל גם בתל אביב ובהרצליה וגם בבאר שבע.
כמו-כן, יורחב טווח ההגדרה של המושג "לילה". במקום מהשעה 22:30 ביום שישי עד 04:30 יפעלו הקווים כבר מהשעה 18:00 ביום שישי ועד השעה 06:00 בבוקר יום שבת.
תמיכה גם בימין
המהלך שצפוי לחולל סערה ציבורית, ונחשף כאן לראשונה, מובל בידי עורכי דין ובימים אלה נעשות סגירות אחרונות להביאו לשלב החתימה. המגעים מתנהלים מול כמה מפלגות, לפחות שלוש. לשאלת News1, השיב אחד מיוזמי המהלך כי התקבלו הבטחות לא רק ממפלגות שמאל ומרכז אלא גם מהימין, וזאת בתמורה לקריאה להצביע לאותן מפלגות, ואולי הבטחות נוספות. הוא כינה זאת "הישג אדיר". הגורם הביע חשש שפרסום הדברים בתקשורת יביא לסיכול המהלך.
יוזמי הפעלת התחבורה הציבורית בשבת מבקשים לרכוב על הגל אותו מובילים בשנים האחרונות פקידים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית להרחבת התחבורה הציבורית בשבת בניגוד לחוק. במשרד התחבורה מתכחשים לפרשנות שניתנה מאז שנות התשעים לתקנה בנושא.
מה שלא יודעים מארגני המהלך כי הסטטוס-קוו בנושא
תחבורה ציבורית בשבת אינו גמיש כפי שרבים נוטים לטעות, וכמעט שלא ניתן לבצע שינויים מבלי לעבור על החוק. כך למשל, היוזמים מבקשים להפעיל קווים היסטוריים שפעילותם הופסקה, אך אינם מודעים לכך שקווים אלה אינם מורשים לסטות בכהוא זה ממסלולים ישנים שנקבעו לפני 1 בינואר 1991. שינוי של המצב הקיים תוך שמירה על החוק טעון אפוא שינוי חקיקה.