|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

אם אשמע קול אחר

אם אשמע קול אחר הוא רומן רחב היקף, סוחף ומותח באמצעות תיאורו של משבר קיומי-אידיאולוגי בחייה של אישה אחת, משרטטת חיותה דויטש את קורות השבר והפיצול שבין מתונים לקיצונים בחברה הישראלית סיפורה של הגיבורה - מילדותה בתל אביב התמימה ועד בגרותה בישראל השסועה
13/01/2015  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

באמצע חייה, לאחר שניסתה שוב ושוב להגשים את חלומה ולהקים משפחה, מחליטה עוזיה לנטוש את העיר שבה נולדה וגדלה, ולבנות לעצמה חיים חדשים במושבה בצפון הארץ. היא משאירה הכל מאחוריה: את הזכרונות מחייה בתל אביב כבת יחידה להורים מהמחנה הדתי-לאומי, את הגבר שאהבה כל חייה, את חברי הילדות הקרובים שנפוצו לכל עבר, ואת עבודתה כעיתונאית מוערכת. כשבידה מזוודה אחת עם כמה בגדים וספרים, היא קמה ועוזבת כדי להתחיל הכל מחדש.

בהתחלה נדמה שהיא מצליחה. בית קפה קטן וידידותי במושבה משמש לה מפלט ומקור פרנסה. היא מוצאת לעצמה בית יפה לגור בו, עם שלושה עצים בחצר, וכן כמה חברים חדשים וברֵכה מקומית נעימה. בבית הקפה היא פותחת סדנת כתיבה שבה משתתפים, בין היתר, מלצר שמכור למשחקי מילים, זקנה טובת לב, צעירה אנטיפתית שעורכת טבלאות סודיות - וגם שחיין נאה ומסתורי. אלא ששֵדים מן העבר לא מרפים ממנה, וכשמפגשי הסדנה הופכים לזירת וידויים רוחשת של סודות וקשרים סמויים, מתברר כי המפלט של עוזיה אינו מקום בטוח כלל וכלל, וכי חלק מהסובבים אותה אינם מי שהם מציגים את עצמם.

ובאותו הזמן, גרפיטי מאיים שמופיע ברחבי הארץ מוביל קבוצה של אנשי שב"כ, בהם גבר בודד ושבור בשם מיכאל, לצאת למרדף אחר החשודים במעשה - חברי תא משיחי המאיימים לזרוע אלימות והרס.

בראש התא עומדת דמות כריזמטית הסוחפת אחריה צעירים ומבקשת לחולל מהפכה לא רק בסדרי השלטון בישראל, אלא גם בעולם ההלכה היהודי. כשמעשיהם המסוכנים של חברי התא מביאים את המדינה אל ספּהּ של מלחמת אחים, מיכאל וחבריו מבינים כי עליהם למהר ולחשוף את זהותם, לפני שיהיה מאוחר מדי.

"אם אשמע קול אחר" הוא רומן רחב היקף, סוחף ומותח. באמצעות תיאורו של משבר קיומי-אידיאולוגי בחייה של אישה אחת, משרטטת חיותה דויטש את קורות השבר והפיצול שבין מתונים לקיצונים בחברה הישראלית. סיפורה של הגיבורה - מילדותה בתל אביב התמימה ועד בגרותה בישראל השסועה - שזור ברגעים מכוננים (מלחמת יום הכיפורים, פינוי ימית, רצח רבין, ההינתקות) ומלא בדמויות ססגוניות, בהן רב אידיאליסט, פסנתרנית דיכאונית, צייר מרדן ונערת גבעות פרועה. זהו הרומן הראשון של חיותה דויטש, מחברת רב המכר "נחמה" (ידיעות ספרים, 2008) וספרים נוספים.

חיותה דויטש: הערות ביוגרפיות

חיותה דויטש היא סופרת, עורכת ומתרגמת. מלבד ספרה "נחמה" שהיה לרב מכר (על חייה של נחמה ליבוביץ', בהוצאת ידיעות ספרים, 2008), היא הוציאה עד-כה שלושה ספרים: "ככה נראית גאולה" (ידיעות ספרים, 2009), "נח בצ'יינהטאון, קין בקסנדו" (מעלות, 2000) ו"פגישה בבקעת גינוסר" (דני ספרים, 1999).

חיותה דויטש גדלה בתל אביב, חיה שנים אחדות בירושלים, והיום מתגוררת בגוש עציון. היא בעלת תואר ד"ר מאוניברסיטת בר-אילן, ואת עבודת הדוקטורט שלה כתבה על המטרונה בספרות חז"ל. בעבר ערכה את עיתון הילדים הדתי "אותיות" ואת מדור ההגות והספרות של "הצופה", כיהנה כחברה בוועד המנהל של "קולך" ובמועצת הרשות השנייה וערכה ספרים שונים בנושאי יהדות בת זמננו. כיום היא בעלת טור על קולנוע ויהדות ב"מקור ראשון", ועורכת את כתב העת "אקדמות" של בית מורשה בירושלים.

עוזיה: שנה וחצי קודם לכן

מזוודה גדולה ביד אחת ותיק מחשב תלוי על כתף. היא חיוורת ומותשת. תלתליה דביקים מזיעה. היא מפשפשת בתיקהּ בחוסר מנוחה, כמו אדם הנמצא בחו"ל וחרד לדרכונו ולכספו, שמא ייעלמו; תמהיל של בדידות, פחד והבטחה עמומה להרפתקאות עתידיות. לפני רגע חלף האוטובוס על פניה, מותיר עננת עשן שחורה ומחניקה. היא השתעלה במבוכה. מה תעשה עכשיו?

בואי, אקח אותך. נהג מונית גדול שפם ונעים סֵבר עוצר לידה בחריקה.

התכוונתי לחכות לאוטובוס הבא.

בא לך לחכות שעתיים? בואי, כנסי, אקח ממך מחיר של אוטובוס. ויוצא לעזור לה עם המזוודה. הפנים הידידותיות, הבלורית הלבנה והשפם הענק עד גיחוך משכנעים אותה. גופה חלש, היא עדיין זקוקה לעזרה.

למקום הכי רחוק בארץ - הוא אומר לה, כשהמונית שלו מטפסת במעלה ההר - צריך להגיע בכרכרה, כמו בני מלכים. עם שני סוסים ורַכּב שלבוש בחליפה מהודרת.

היא מחייכת. אתה הגעת לפה בכרכרה?
אני נולדתי פה. ואת, איפה נולדת?
בתל אביב, היא עונה.
אני ירוחם. ולך איך קוראים?
עוזיה.
הוא חושב: לכל התל אביביות יש שמות מוזרים כאלה? וגם: הנה אישה של ערים גדולות.
היא חושבת: איזה שם עתיק ויפה, ירוחם. וגם: איכר מהמושבה, עם שפם!

הם מציצים זה על זה במבטים מתפעלים: עכבר הכפר פוגש את עכבר העיר, ושניהם מתקנאים זה בזה. במהלך הנסיעה הוא מגניב מבטים ארוכים דרך מראת הנהג. עיניה עצומות. כמובן. חוש הריח המקומי שפיתח כנהג מונית, מלמד אותו שהיא מה"בורחים", אולי אפילו - הוא מעז לחשוב - היא מה"בורחים" של עליזה, ואם כך הדבר, אז בעוד דקות אחדות יהיה עליו להחליט אם לעבור על עקרונותיו למענה או לדבוק בהם.

ראשה מונח על המושב, בינתיים. היא פוקחת עיניים כדי להתבונן בנוף סביב, ועד מהרה עוצמת אותן שוב.

אז ככה תוריד אותי באמצע הכביש?

פניו נותרות כמעט ללא שינוי כשהוא מאט ועוצר בשוליים, רחוב אחד לפני המקום הרשום בפתק שהראתה לו לפני כמה דקות.
מצטער, חמודה. אני עוצר ליד התחנה שבה היה האוטובוס מוריד אותך אם היית נוסעת בו. לסמטה הזאת אני לא נכנס.

אבל...

לא אקח ממך תשלום, הוא אומר. מתקדם עוד קצת, ולבסוף עוצר. תחנה אחרונה, הוא מכריז בשקט, ומסביר לה לאן עליה ללכת. אל תיקחי את זה קשה, הוא אומר, ומושיט יד ללחיצה. מה לעשות, החיים קשים.

תודה על המידע, היא אומרת, ומתחילה לגרור את המזוודה במורד הסמטה שאליה סירב הנהג להיכנס. אולי כי היא צרה מדי, כך היא מנסה להסביר לעצמה את סירובו התמוה.

יש לה שבועיים להיות כאן, ניסיון. אחר כך אולי תחזור למקום שממנו באה.

החדר הקטן ששכרה סמוי מעיניהם של הולכי רגל, כך נכתב באתר האינטרנט. כדי להגיע אליו מהרחוב הראשי, צריך לפנות אל סמטה צדדית ולצעוד במורד. כך היא עשתה, עד שמצאה את השלט וידעה שהגיעה למקום הנכון. מבלי שתצליח להשקיט את הקולות שהלמו בראשה - מה אני עושה פה מה אני עושה פה מה בעצם אני עושה פה - לחצה על פעמון שנקבע בשער. בחורה צעירה בג'ינס פתחה לה בחיוך רחב, נתנה בידהּ מפתח קטן והובילה אותה למקום שבו תתגורר שבועיים. חדר קטן (בתמונות באינטרנט הוא נראה מרווח הרבה יותר), מיטה קטנה, ארון קטן ושולחן פצפון. אני בבית של זהבה ושלושת הדובים, חשבה.

אַת עליזה? שאלה את הבחורה.

אני מאיה, השיבה הצעירה, שְׂערה אדום קצר ועיניה ירוקות. העובדת שלה. עליזה לא כאן, היא נמצאת בבית הקפה. תמיד. היא סגרה את דלת החדר כשיצאה, ובשריקה עליזה פנתה אל הצימרים האחרים, להמשיך בסבב חלוקת המגבות הנקיות. היא כבר רגילה לְאנשים שבאים והולכים, למבט המבוהל שלהם, לַזרוּת. גם היא הייתה פעם אחת מאלה.

עוזיה פורקת את המזוודה. מניחה בגדים וכלֵי רחצה במקומם, ובדרך נתקלת בראי ובו פנים נעימות שעגלוליותן מסתירה היטב קמטי אישה באמצע שנות הארבעים שלה. תלתליה החומים נהנים מאוד מהחופש הפתאומי שהוענק להם. את חרותם קנתה במשיכה אחת של המטפחת עוד באותו היום. זה קרה במגרש החניה של בית הדין הרבני. מכוניות חונות באפלת החניון צפו במחזה באדישות מוחלטת. (על טקס הגירושים שקדם לכך בבית הדין היא לא מוכנה לחשוב יותר לעולם. זה נדר שנדרה לעצמה. אולי כדי שתוכל להכחיש שהיה בו רגע של אמת: אסורה לאברהם, מותרת לכל אדם.) ומאז? מאז היא נראית כמו סתם אישה. תלתלים, סוודר רחב ועבה שאפשר להתחבא בו, וזהו. אפשר לצאת לדרך.

הרחוב הראשי הוא רחוב ישן וקטן, בתיו נמוכי קומה, פה ושם צץ מבנה חדש. שבועיים היא נותנת לעצמה לבדוק, ואז תחליט: חוזרים או נשארים. הרחוב מלא בבתי הארחה, במלוניות, בצימרים. על אחד השלטים נכתב: "כאן עמד ביתם של -, ממייסדי המושבה". בית הכנסת פתוח רק בימים מיוחדים. לא רחוק ממנו נמצא עוד שלט: "את המסעדה הזאת הקימו -". ויש גם מקווה טהרה. הנה מקום שלא תזדקק לו.

אחרי השלט השלישי ("קרקע זו נגאלה על-ידי -".) החלה להרגיש אי-נוחות, ובפתח בית ראשונים המקומי כבר התמלאה בקוצר רוח: כמה פתטית יכולה להיות הבריחה הזאת אל מחוזות הנוסטלגיה של ראשית הציונות. אני הגוסס מ"קופסה שחורה" של עמוס עוז, חשבה. עזבו אותי מציונות, עזבו אותי מגאולת אדמות, לא לשם כך הגעתי לכאן.

העצים מסביב הרכינו ענפיהם לעברה ושאלו: אז לשם מה באת, בעצם?
תנו לי שבועיים, ענתה. מה אכפת לכם? עוד שבועיים ונראה.

עוזיה עוד לא יודעת שלאישה הזקנה שגוררת רגליים מולה קוראים מרים, אבל היא תדע בקרוב.

מרים עוצרת ליד עמוד חשמל שעליו מודעת אבל: עוד ידידה הלכה לעולמה והשאירה אותה כאן לחכות לתורהּ. זה השלב הבא, חושבת מרים. קודם בגידת הרגליים, אחר כך קוצר הנשימה. הגוף ייחלש וידעך, עד שבסוף השם שלךְ יירשם בתוך ריבוע שחור על לוח מודעות או על עמוד חשמל. ובינתיים סחיבת המצרכים מהמכולת קשה כל כך, בגלל הרֶגל, ובגלל החולשה הפתאומית שתוקפת אותה מדי פעם, ובגלל צניחת הסוכר. וחם לה כל כך, הלוואי שהייתה עכשיו בתוך הברֵכה. כשהיא בברֵכה נשמט מעליה משא שנותיה, והמים נושאים את גופה כאילו היה גוף צעיר וקל. היא שקועה במודעה וכמעט לא מבחינה במתולתלת שפונה אליה ושואלת לגבי איזה בית קפה.

בבקשה, מצביעה מרים על הרחוב. יש פה הרבה בתי קפה. הנה, שם ושם. וגם שם. מבטא פולני עדין יש לה.

אני מחפשת אחד ספציפי, של עליזה.

אה, עליזה... אז תחזרי אחורה, הנה, שם, בסמטה עד למטה, הוא לא על הרחוב הראשי. מרים מצביעה על הסמטה שממנה הגיעה עוזיה, מחייכת ומוסיפה, זה לא רחוק, ואז הולכת לדרכה לאט. עוזיה מביטה בגבה המתרחק ובצליעתה הכבדה, ואז הולכת משם גם היא, חזָרָה אל הסמטה, וממשיכה במורד רחוב קטן עד שהיא מוצאת את עצמה, רעבה וסקרנית, מול שלט עץ. השלט ניצב על מדשאה קטנה. מאחורי המדשאה יש רחבה מרוצפת ומקוּרה, ומאחוריה כניסה למה שנראה כבית קטן, ולפי הריחות ושולחנות העץ שבחוץ - לבטח מסעדה או בית קפה.

הוצאת אחוזת בית, מאת חיותה דויטש, 438 עמ', 69 שקלים
תאריך:  13/01/2015   |   עודכן:  13/01/2015
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל, נערה בשנות ה-20 לחייה, אומצה וגדלה במושב, אצל זוג חקלאים חשוכי ילדים. התנאי לאימוצה היה שלעולם לא ינסו לברר מי היו הוריה ומהיכן היא באה.
13/01/2015  |  ציפי לוין  |   ספרים
הייתה ליעלה עוד תכונה מיוחדת במינה; היא לא אהבה להשאיר דברים תלויים באוויר. הפנייה לדני, באמצעות תנחום, כדי שיפנה לשופט רבינוביץ, הייתה לדידה רק מהלך-פתיחה.
11/01/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
קזנובה, בן ונציה, בנם של זוג שחקני תיאטרון, היה אחד האישים היותר מפורסמים במאה ה-18 באירופה. הוא היה בן בית בחצרות מלכים, שליטים ואנשי-דת, מאהב, דיפלומט, מכשף ויזם של מפעלי הימורים. ברישומי הכנסייה הוא מופיע כבן לפשוטי-עם שהחל את חייו כמשפטן וסיימם כספרן בספרייה פרטית בבוהמיה. אולם לעיקר פרסומו זכה בתחום שונה לחלוטין - אהבת נשים. קזנובה היה המאהב המושלם, ויותר מזה - הוא היה מאוהב באהבה עצמה, בתהליך האהבה הכובש את לב הנשים והגברים.
08/01/2015  |  ציפי לוין  |   ספרים
ספרו של ארוניק ישראלי, הילד הראשון של קבוצת כנרת, בן 93, "חייל של כנרת". הוריו של ארוניק, חיה ובן-ציון ישראלי יסדו את הקבוצה. הספר מלווה תמונות רבות מהקמת הקבוצה ב-1913 ועד ימינו. הוא מבוסס על מסמכים, מכתבים ויומנים שארוניק כתב וכותב עד היום. הוא מהווה עדות ממקור ראשון לתולדות התנועה הקיבוצית שנוצרה בעמק הירדן לחוף הכנרת.
08/01/2015  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   ספרים
בספר של צמח שישה סיפורים קצרים כל אחד מהם מעולם אחר אבל כולם נעימים לקריאה וכתובים היטב.
07/01/2015  |  עפר דרורי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il