|   15:07:40
דלג
לורי אוברמן מנטור לאנגלית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

"Yes, Prime Minister"

יצחק הרצוג, ציפי לבני, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, יאיר לפיד וביבי נתניהו - מי, כראש ממשלה או כשר חוץ, יעביר את המסר של מדינת ישראל הכי טוב באנגלית?
15/01/2015  |     |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
בהיסוס קל. בנט [צילום: פלאש 90]

כתושבי מדינת ישראל התברכנו בשפה העברית העתיקה והעשירה לצורך התקשורת הפנימית בינינו, אך אנו מוצאים את עצמנו בבעיה דומה לזו של הולנד, למשל, בה מעטים בעולם יבינו אותנו בשפתנו שלנו. אפשר רק לקנא בדוברי צרפתית, ספרדית וערבית - שפות שחוצות גבולות רבים בעולם. מאחר שקשרי החוץ של מדינת ישראל הם קריטיים לקידומה, שלא נאמר להישרדותה, יש חשיבות רבה באופן בו אנו מתקשרים עם העולם באנגלית, במיוחד באמצעות ערוצי המדיה המשודרים השונים.

על כן, אביא כאן ניתוח של שפת האנגלית של המועמדים לראשות הממשלה, התפקיד הייצוגי מכולם, על בסיס הופעות ברשתות הטלוויזיה הזרות במהלך "צוק איתן", מלבד אביגדור ליברמן שהתראיין בנושא אחר באותה תקופה. לא מדובר בניתוח פדגוגי-טכני טהור אלא בזווית הראייה (או ה"שמיעה") של אזרחי העולם דוברי האנגלית, ששומעים אותנו, ואמורים לקלוט את המסר המועבר אליהם על-ידי הדובר. המעמד מחייב באותה המידה את המועמד אשר יתמנה להיות שר/ת החוץ. האישים הבולטים כמועמדים לתפקיד זה הם יצחק הרצוג, ציפי לבני, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, יאיר לפיד וביבי נתניהו.

לפני שאחלק את המועמדים לקטגוריות, יש לציין כי לכל אחד מהם שליטה בשפה האנגלית וביטחון בה המאפשרים למאזין לקלוט את המסר המועבר בתקשורת המדוברת שלהם. לא חסרות דוגמאות של ספורטאים, סלבריטאים ובעלי תפקידים שונים במשק, שאמורים לייצג אותנו ומדברים אנגלית ברמה נמוכה ומביכה. אני שמח לבשר לכם שאף אחד מהאנשים המוזכרים לעיל איננו שם.

בנימין נתניהו
אנגלית רהוטה. נתניהו [צילום: פלאש 90]

על אף שהכוונה שלי איננה להרכיב מצעד, ברור שהמועמד עם כישורי התקשורת המדוברת (ויש להניח גם בכתיבה וקריאה) באנגלית הטובים ביותר הוא ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, שמוצא את עצמו ב"קטגוריה" של עצמו. מצב זה הוא בזכות שש שנות הלימוד בבית ספר תיכון בפילדלפיה של נתניהו כנער. למעשה, הוא לא רק למד שם אלא היה חבר במועדון הדיבייט (דיונים בהם החברים מציגים נושאים על-מנת לשכנע את האחרים בצדקת נימוקיהם), דבר שהכין אותו לחיים הפוליטיים, וכל זאת באנגלית כמובן.

הוא היה שגריר ישראל באו"ם לפני שכיהן כראש הממשלה. בפועל, האנגלית שלו רהוטה, שוטפת, ברורה, עם קצב וסגנון טבעיים והכרת הניואנסים של השפה. הוא בעל מבטא אמריקני מובהק, דבר שהופך אותו לדובר מבוקש בכל ערוצי הטלוויזיה בארצות הברית ובבריטניה, ולטעמי אפשר לדרג אותו כ-"Bi-lingual" (בעל שליטה גבוהה מאוד בשתי שפות באותה המידה).

יצחק הרצוג ונפתלי בנט
מסר ברור. הרצוג [צילום: פלאש 90]

הקטגוריה הבאה היא של המועמדים אשר גדלו בבית דובר אנגלית, וכאן מדובר על יצחק הרצוג ונפתלי בנט. שניהם ילידי הארץ, אך הוריהם עלו ארצה - משפחת בנט מקליפורניה, ומשפחת הרצוג (אביו, שהיה לנשיאה השישי של מדינת ישראל, וסבו שהיה הרב הראשי של ארץ ישראל ואחר כך של מדינת ישראל) הגיעה מאירלנד.

לנפתלי בנט היה מספר לא קטן של הופעות במדיה הבינלאומית במהלך מבצע צוק איתן בעזה, ויש לכך סיבה טובה - האנגלית שלו מצוינת. יש לו מבטא אמריקני אותנטי, אוצר המילים רחב, והוא מדבר באופן שוטף, אם כי לעתים שמתי לב להיסוס קטן בזמן שהוא מחפש את הביטוי המדויק והמתאים באנגלית לא-פורמלית, במקום תרגום פחות מוצלח ישר מעברית. דוגמה קלאסית לשליטתו בשפה והניואנסים שבה כמו native speaker נשמעה בזמן ראיון ל-sky news הבריטי בתשובה לשאלה לגבי התגובה ה"לא-מידתית" של ישראל, לדבריו של המראיין. תשובתו הייתה "Are you kidding me?" ("אתה צוחק עלי?") במידה מדויקת של פאתוס ועוקצנות הטבעיים לדוברי השפה, מבלי להעליב את המראיין.

ליצחק הרצוג אנגלית מדוברת עשירה מאוד, מתובלת בביטויים מנומסים ומדויקים המעידים על מקור משפחתו מארץ דוברת אנגלית, שהוא שולף בטבעיות ובטון הדיבור המתאים. ביטוי שהוא משתמש בו וישראלים רבים אינם מדייקים בו הוא "On the one hand..., and on the other hand", ואחר שלא מרבים לשמוע מדוברים ישראלים הוא "With all due respect...". ביטויים אלה אינם באים כל כך בטבעיות לישראלים, אפילו אלה בינינו שמתקשרים ברמה גבוהה יחסית. המילים של הרצוג נבחרות בקפידה, והמסר ברור, שוטף ונשמע טבעי. ההסתייגות היחידה שלי היא מכך שלמרות כל המאמצים שלו, לא נשמע מפיו מבטא אירי רך, אלא ברור שהאיש אזרח מדינת ישראל, אך הוא מייצג אותנו בכבוד רב. חבל שמספר ההופעות שלו בתקשורת הבינלאומית (לפי החיפושים שלי ביוטיוב) הוא לא גדול מספיק, לטעמי.

יאיר לפיד וציפי לבני
פחות מרשימה. לבני [צילום: AP]

הקטגוריה השלישית והאחרונה היא "ישראלים ללא רקע מוקדם באנגלית", וכאן אני מתייחס לציפי לבני, ליאיר לפיד ולאביגדור ליברמן.

יאיר לפיד התבטא ב-BBC באמצע המלחמה בצורה בטוחה ושוטפת, והעביר את המסר שלו באופן ברור וקליט למראיין, שלא הצליח להזיז את לפיד מעמדתו. למרות שפעם אחת במהלך הראיון הוא חיפש ולא מצא ביטוי יותר מוצלח באנגלית כדי לתאר מצב מסוים, ועשה טעות אחת או שתיים בדקדוק מתקדם, דברים אלה לא פגעו בהבנת התוכן על-ידי הצד השני. המבטא הישראלי שלו איננו כבד, אבל הוא מסגיר אותו כישראלי. עם זאת הוא איננו מפריע או מקשה על האוזן הזרה, ושומעים את ניסיונו להישמע אותנטי.

למרות שציפי לבני, שרת החוץ לשעבר, דוברת ותיקה בפורומים בינלאומיים שמדברת עם ביטחון, המבטא שלה הרבה יותר חזק משל לפיד. כמה דוגמאות: The הופך אצלה ל-De, them הופך ל-dem, ובזמן שהיא משווה בין קיצוניים מול מתונים היא אומרת את המילה Moderate ("מודראט"), עם דגש מוגזם על האות A בחלק השני של המילה נשמע כמו הספרה 8 (eight), והמילה הופכת ל-"מודרייט". לפעמים גם האות R נשארת בגרון כמו בעברית במקום בלשון באנגלית. חסרה האות H פעמים רבות כך ש-‘Ad במקום Had והמילה Huge הופכת ל-Uge.

חלק מהדקדוק שלה איננו מדויק, ומתווסף למבטא. במצב כזה, האפקט הכללי על המאזין דובר האנגלית הוא פחות מרשים מהדוברים האחרים המוזכרים כאן. המסר עובר בצורה ברורה, אך באופן קצת פחות ייצוגי.

אביגדור ליברמן
The הופך ל-ze. ליברמן [צילום: AP]

למועמד האחרון הנסקר כאן, אביגדור ליברמן, שר החוץ, יש כישרון מיוחד. לאחר צפייה במספר קליפים שלו, שמתי לב שהוא בקושי מזיז את שפתיו בעת הדיבור (גם בעברית), דבר שבאופן מיידי מקשה על המאזין. בנוסף לנטייה הזאת, בל נשכח שהוא נולד במולדובה, ארץ דוברת רוסית, ולכן האנגלית שלו מתחבאת מתחת למבטא כפול - ישראלי-רוסי. התוצאה היא מספר שינויים בהיגוי אותיות וצירוף אותיות שמאפיינים דוברי אנגלית זרים שנשמעים כמו דוברים זרים, פשוטו כמשמעו. הצליל הדומיננטי בדיבורו הוא "Z" אשר מקורו בקושי לבטא את הצירוף TH באנגלית. The נהיה ze, with הופכת ל-wiz וכדומה.

על אף היותו שר החוץ, לא מצאתי ראיונות רבים של אביגדור ליברמן ברשתות זרות במהלך המלחמה בעזה ביוטיוב, וייתכן שזו אחת הסיבות אם לא העיקרית בהן. יש לו גם טעויות דקדוק שונות, אומנם לא חמורות במיוחד, אבל הן תורמות לאי-הבהירות מבחינת המאזין בחו"ל, והקומבינציה של מבטא חזק, פה סגור וטעויות דקדוק, מורידה את ייצוגיות השר בהופעה במדיה הזרה. אגב, שר חוץ אחר, דוד לוי, שהיה מודע לרמה הנמוכה שלו באנגלית, נהג לנהל שיחות עם דיפלומטים אירופיים בכירים בצרפתית כדי לעקוף את הבעיה.


אין לשכוח שרמת האנגלית בה המועמדים מתקשרים באנגלית במדיה הבינלאומית, היא פקטור אחד בלבד בבחירת ראש ממשלה. עם זאת, ראוי לשקול את הייצוגיות של המועמד, כאשר חושבים מי ראוי לייצג אותנו בעולם, וחובה על המועמדים השונים להשקיע באנגלית שלהם ובהתנהגות הרב-לאומית שלהם, ויפה שעה אחת קודם.

"Yes, Prime Minister" היא תוכנית טלוויזיה סטירית של ה-BBC על אודות הפוליטיקה הבריטית.
הכותב הוא מנטור לאנגלית לבכירים, אנשי עסקים ומנהלים.
תאריך:  15/01/2015   |   עודכן:  18/01/2015
לורי אוברמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"Yes, Prime Minister"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגר231
15/01/15 14:41
 
דן ה
15/01/15 17:18
 
קרפק
15/01/15 18:06
 
חולמנית ועיוורת
15/01/15 19:02
2
ישראל בר-ניר
17/01/15 06:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
הקוראים בוודאי תמהים לאחרונה למראה ההתקפות ההדדיות החריפות בין מפלגת העבודה למפלגת הבית היהודי. לכאורה לא היה מקום ששתי המפלגות יתכתשו - הן אינן פונות לאותו ציבור בוחרים. בדרך כלל רק מפלגות שפונות לאותו ציבור בוחרים נלחמות ביניהן.
15/01/2015  |  משה גולדבלט   |   מאמרים
בשינוי שיטת הממשל - חלומו הרטוב של ראש הממשלה וראש הליכוד, בנימין נתניהו - יש משום פגיעה חמורה באושיותיה של הדמוקרטיה הישראלית. אם הוא אכן יקרום עור וגידים לאחר הבחירות - הוא יהיה בכייה לדורות. יהיה בו כדי להשליט, באורח מלאכותי, מפלגות גדולות וכוחניות בלבד, ובה בעת לדכא את המפלגות הקטנות, תוך מניעת זכות הביטוי שלהן.
15/01/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מספירת יותר מ-90% מהטפסים בבחירות המקדימות בבית היהודי ניכר כי המובילה ברשימה היא חברת הכנסת איילת שקד, ואחריה סגן השר לשירותי דת חבר הכנסת אלי בן-דהן. שקד, החילונייה שבכנסת היוצאת שימשה כיו"ר סיעת הבית היהודי, אמרה כי בממשלה הבאה היא מעוניינת לשמש כשרה.
15/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חמש נשים דתיות - אמונה ויט, מיכל אביכזר, רות קוליאן, רותי יהושוע ומזל חורי, פנו ליושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון השופט סלים ג'ובראן, בעתירה למתן צו שיורה למפלגות יהדות התורה, ש"ס והעם אתנו לשלבן ברשימותיהן לכנסת ה-20.
14/01/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אלי אלאלוף, מי שעמד בראש הוועדה למלחמה בעוני והצטרף למפלגת "כולנו" של משה כחלון, אומר היום (ד') לראשונה כי המפלגה מעוניינת לקבל לידיה את תיק האוצר, ומבטיח שמחירי הדירות יירדו תוך שנתיים מהרגע שזה יקרה.
14/01/2015  |  שירות גלובס  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il