|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תוכנית הגרעין האירנית

השעון המתקתק והתמימות המעצמתית

הזמנתו של ראש הממשלה נתניהו לנאום בפני הקונגרס בוושינגטון, הגם שמעוררת סערה סביב ענייני פרוטוקול, תקינות פוליטית וכבוד, מקבלת בעיתוי זה משנה חשיבות, בהינתן שעת ההכרעה הקרבה במו"מ עם אירן, כשדומה כי גמלה ההחלטה המעצמתית "לסגור עסקה" עם טהרן
26/01/2015  |   רפאל בוכניק   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
אירן. סוגרים עסקה? [צילום: AP]

צירוף נסיבות זימן לאותה משבצת זמנים את הבחירות הכלליות בישראל מחד-גיסא, ואת הישורת האחרונה של שיחות הגרעין בין המעצמות לבין אירן. העובדה כי איש טרם העלה טענה לפיה הקדמת הבחירות היא בזיקה להבשלת מתווה של הסכם קבע בעניין הגרעין האירני, מדברת בעבור עצמה.

כך או אחרת, מסתמן כי גם במערכת הבחירות דנן, לא יהיה ניתן לדחוק הצידה סוגיות ביטחוניות מרכזיות הטומנות בחובן השלכות קרדינאליות מבחינת ישראל, זאת גם אם לא על חשבון הממד הכלכלי-חברתי הממוצב גבוה במצען של רוב המפלגות המתמודדות.

הזמנתו של ראש הממשלה נתניהו לנאום בפני הקונגרס בוושינגטון, הגם שמעוררת סערה סביב ענייני פרוטוקול, תקינות פוליטית וכבוד, מקבלת אפוא בעיתוי זה, משנה חשיבות, בהנתן שעת ההכרעה הקרבה במו"מ עם אירן, כאשר דומה כי גמלה ההחלטה המעצמתית "לסגור עסקה" עם טהרן. "עייפות החומר" נוכח העיסוק רב השנים בסוגיה זו, הרצון להאמין כי משקלם של הרפורמיסטים באירן כובל את ידיהם של משמרות המהפיכה, ולא פחות מכך, שוועתו של הנשיא האמריקני לרשום סופסוף, הישג משמעותי בתחום מדיניות החוץ, לקראת סיום כהונתו.

הסכם הביניים

הסכם הביניים (JOINT PLAN OF ACTION) שחתמו המעצמות (5+1P) עם אירן בנובמבר 2013, שתוקפו הוארך בשנית ויפוג ב-30 יוני 2015, מסתמן כמתווה שאירן יכולה לחיות עמו, בעוד שהמעצמות חתרו לכלול במסגרת הסכם הקבע, גם צעדי אכיפה נוקשים יותר, בדגש לכבילת ידיה של טהרן במישור העשרת האוראניום ותהליך הקמת הכור הפלוטוגני ב-אראק.

לאחרונה נרמז כי שר החוץ האירני הפגין ביטחון לגבי ההתכנות לסגירת עסקה בתנאים שיהיו נוחים לטהרן, על-אף הפערים שנרשמו גם בסבבי השיחות האחרונים. אחת הסיבות לגילוי האופטימיות מצד אירן קשורה לסממני היווצרותו של מפגש אינטרסים עם המערב בזיקה ללחימה בארגון המדינה האיסלאמית. בסוגיה זו אימצו מדינות אירופה מקרב ה- 5+1P עמדה מדרבנת, המצטרפת לגישתן המסורתית המוטה של רוסיה וסין; אשר על כן, ברי כי הדיבורים בדבר הבשלתו של הסכם הקבע אינם מצוצים מן האצבע.

בניגוד מוחלט לעמדתה החד-משמעית של ישראל, כבר ברור כי המעצמות מוכנות להשלים עם מציאות שבה יותר לאירנים להמשיך לקיים בידיהם יכולת להעשרת אורניום על אדמת אירן. מבחינתה של טהרן זהו עקרון יסוד ועליו אין בכוונתה להתפשר, הגם שהסתמנה נכונות לצמצם את מספר הסרכזות (החדשות והוותיקות) שישמשו בפועל להעשרה שוטפת. ויתורים קוסמטיים נוספים שבהם הסתמנה גמישות אירנית קשורה להיקף הפעילות האתר הכור ב-אראק ולוח הזמנים לכניסתו לשלב פעיל.

הונאה מתמשכת

החשש הבסיסי בישראל נוגע למדיניות ההסתרה וההונאה המתמשכת של האירנים בכל הקשור לממד הצבאי של תוכנית הגרעין. בעוד המעצמות נוטות לאמץ גישה מקלה המזהה תמריצים משמעותיים מבחינתה של אירן לציית לכללים המגבילים שיוכתבו לה בהסכם המסתמן, ובה בשעה "לעצום עיניים" בכל הקשור לסימנים המעידים המובהקים מן העבר הקרוב, לעיסוק האירני בממד הצבאי של הגרעין, הרי שהולך וגובר משקלן של אמצעי הניטור הבינלאומיים האמורים לשמר אצבע על הדופק בהקשר לצייתנות האירנית לתכתיבי הסכם הקבע, בהנחב שיושג לבסוף.

הגורם המופקד על הניטור ואמצעי הפיקוח בהקשר זה הוא הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (IAEA – סבא"א), המהווה בבחינת מנגנון התרעה בהתייחס להפרות או אי-ציות למחויבויות הבינ"ל במסגרת ההסכם לאי-הפצה (NPT).

יצוין כי אירן הצטרפה ל-NPT בשנת 1959 והשלימה את ההסכמים הנלווים בדבר צעדי הניטור בשנת 1974, דהיינו בתקופת שלטונו של השאה ועוד בטרם פעלו באירן מתקני גרעין כלשהם. זוהי המסגרת הפורמלית המנחה את פעילות סבא"א באירן עד היום.

מה קורה בפועל

מעשית מתקיימת מחלוקת מהותית באשר לפרשנות האולטימטיבית של ההסכם משנת 1974, כאשר אליבא דאירן, על סבא"א לבדוק רק את המידע שהועבר רשמית והוצהר על ידה לגבי מתקני גרעין וחומרים גרעיניים בשטחה, ובמשתמע, מידע חיצוני, גלוי או סמוי, אינו מתיר לארגון לפעול לאימותו או הזמתו.

יודגש כי חשיפת המתקנים הגרעיניים האסטרטגיים דוגמת נתאנז ו-אראק נבעה ממידע שמקורו במתנגדי משטר גולים, ורק בעקבות כך נאלצה טהרן להודות בפני סבא"א, בדבר קיומם. כך גם לגבי משלוחי אוראניום שנכשו במזרח הרחוק, פעילות להמרת אוראניום וכן טכנולוגיית העשרה באמצעות לייזר.

אמצעי הניטור של סבא"א באירן מותאמים כאמור רק לפעילות הגרעינית המוצהרת של טהרן, אולם במתווה זה אין כל התייחסות לסוגיית הממד הצבאי של תוכנית הגרעין. דרישתה החוזרת ונשנית של סבא"א לבקר במתקן הצבאי ב-פרצ'ין (PARCHIN), שם קרוב לוודאי בוצעו פעילויות וניסויים הנוגעים להכשרת ראשי נפץ גרעיניים לטילים, נענתה עד כה בשלילה מוחלטת (למעט ביקור שטחי שנערך במקום בשנת 2005). מכל מקום, נכון לעיתוי זה, סבא"א קובעת כי אין ביכולתה לאמת כי תוכנית הגרעין של אירן היא בעלת מאפיינים אזרחיים בלבד.

גם אם דיווחי סבא"א מאז כניסתו לתוקף של הסכם הביניים עם אירן (נוב' 2013) מצביעים על הקפדה אירנית על מילוי מחויבויותיה בהקשר זה, הרי שנהיר כי אמצעי הניטור העומדים לרשות פקחי הסוכנות הם מוגבלים למדי. הללו מתמקדים בעיקר ביכולות הכיסוי של מצלמות הבקרה (ובמשתמע כל פעילות שאינה במעגל הכיסוי אינה מפוקחת), וכן לביקורים תכופים במתקני ההעשרה בנתאנז ו-פורדו, שתועלתם מוטלת בספק.

מרחק נגיעה מפצצה גרעינית

יודגש כי הערכות מודיעין אמריקניות חזרו וגרסו בחודשים האחרונים כי אירן מצויה במרחק נגיעה מ-פצצה גרעינית, ובמשתמע היא כבר מדינת סף לכל דבר ועניין. עובדה זו עושה פלסתר את כלל ההליך הכרוך בהגעה להסכם קבע עם אירן, שכן אין הוא נוגע ולו במעט בדרישה להסיג לאחור את העיסוק האירני בממד הצבאי של תוכנית הגרעין . על-רקע זה, מקבלת התביעה הישראלית לשלול מאירן את יכולת העשרת האוראניום פרופורציות ריאליות ורציונאליות כאחד.

לכך יש להוסיף את הצבר המידע על-אודות מאמצי הפיתוח והייצור של טילי קרקע –קרקע באירן, ובכלל זה טילים ביניבשתיים (ICBM), שייעודם הטבעי הוא לשאת רש"קים גרעיניים. ממד זה נשמט לחלוטין מתחומי הכיסוי של הסכם הקבע הקורם עור וגידים בין המעצמות לבין אירן, כאילו המדובר בקווים מקבילים שאין כל זיקה ביניהם. כך גם בהנתן המידע המבוסס אודות שתוף פעולה הדוק בין אירן לבין קוריאה הצפונית בהקשרים אלה.

כבת יענה

בשולי הדברים ולנוכח ההסכם הנרקם עם אירן, מסתמן כי גובר הלהט המעצמתי להכיל משברים במקום לנהל אותם כדבעי, גם בהינתן עובדות מפלילות. המקרה האירני שלפנינו מעיד כאלף עדים כיצד מבכרים קברניטים לטמון ראש בחול, ובלבד שהסכם, גם אם תוחלתו היא לטווח הקצר, ייזכה אותם בתהילת עולם, כל עוד הם מכהנים במשרתם הבכירה. דוגמה "טרייה" למדי בהקשר זה ניתן לדלות גם מסוגיית ההסכם עם סוריה לנטרול הנשק הכימי שלה, שככל שחולף הזמן כך מתברר כי תחולתו המעשית היא רק באשר לנשק שהוצהר על קיומו...

נאומו הצפוי של ראש הממשלה בפני הקונגרס האמריקני בעיתוי זה, נושא אפוא חשיבות בלתי מבוטלת, ואולי אף יתפתח לכדי מעמד שיהיה בו כדי להטיל תשומות כבדות משקל לסל הארגומנטים המחייבים עמידה איתנה של המעצמות מול המניפולציות האירניות בהקשר הגרעיני. העיתוי הנוכחי, המשקף אילוצים כלכליים כבדי משקל הרובצים על אירן גם בשל התרסקות מחירי הנפט, מזמן נסיבות יתרוניות מזווית הראייה של המעצמות, שכן במאזן היתרונות והמגבלות של טהרן, ייתכן שדווקא עמדה מעצמתית נוקשה תניב בסוף הדרך גמישויות ושקיפות אירנית בהקשר הגרעיני.

תאריך:  26/01/2015   |   עודכן:  26/01/2015
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השעון המתקתק והתמימות המעצמתית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
26/01/15 20:20
2
זקן
28/01/15 11:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ישראל הרשמית לא הגיבה על הפעולה המוצלחת בסוריה. ביטאון ראש הממשלה, ישראל היום, מהר לייחס לישראל את הפעולה ואף הכתיר את המבצע כהצלחה ישראלית. הוויכוח הפוליטי סביב הפעולה, במיוחד התבטאותו של אלוף במיל. גלנט, מספר 2 ברשימתו של כחלון, לפיה קיים חשד שמא הפעולה בוצעה ממניעים פוליטיים גרידא, בלתי סבירה בעליל. לפחות כך יש להאמין. הסיבות מאוד ברורות.
26/01/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
תענוג. פשוט תענוג לראות את חבורת "רק לא ביבי" מזיעה ורוקעת ברגליה שזה לא בסדר שהזמינו את ראש המדינה היהודית לדבר מול בתי הנבחרים. למרבה הפליאה, נתניהו הוזמן (לא נדחף) בידי שתי המפלגות (כן, גם הדמוקרטית). הנבחרים האמריקנים אינם מרוצים מצעדי הפייסנות של ממשל אובמה כלפי האירנים. גם הדמוקרטים. השבוע גינה רוברט מננדז, הדמוקרט הבכיר בוועדת החוץ של הסנאט, את דברי אובמה ביחס לאירנים ואמר שהם נשמעים כמגיעים "היישר מטהרן"(!).
25/01/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
הבית הלבן מביע מורת רוח רבה מן ההזמנה שקיבל ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לנאום בפני שני בתי הקונגרס בנושא הגרעין האירני. זאת, משום שפקידי הממשל - בהם השגריר האמריקני בישראל - מודרו לחלוטין מן המגעים שקדמו להזמנה ששלח יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ג'ון ביינר, לנתניהו לנאום ב-11 בפברואר הקרוב. למעשה, שמעו פקידי הממשל על ההזמנה מכלי התקשורת.
21/01/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ג'ון ביינר, הזמין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנאום בפני הקונגרס האמריקני על הסוגיה האירנית. ההזמנה נקבעה ל-11 בפברואר, כחודש לפני הבחירות בישראל שנקבעו ל-17 במרס.
21/01/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מפציר בקונגרס שלא להטיל עיצומים חדשים על אירן, ומזהיר כי יטיל וטו אם תונח על שולחנו החלטה כזאת. "הקונגרס צריך לגלות סבלנות", אמר אובמה במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קאמרון. אובמה אמר כי עיצומים חדשים יסתמו את הגולל על הניסיונות להשיג פתרון דיפלומטי בסוגיית הגרעין האירני, הנמשכת זמן רב מאוד.
17/01/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il