|   15:07:40
דלג
  אברהם פריד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

הטור של פריצי

לאחר חופשה לאוורור הראש והמקלדת, חוזר הטור של פריצי ובטרם יעסוק ביומיום, מזכיר לכם כמה דברים ישנים ששכחתם על מהות הדמוקרטיה
30/01/2015  |   אברהם פריד   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
כחלון. אופציה טובה לבחירה [צילום: פלאש 90]

לזעזע אותם!
יש לכם כוח אדיר ויכולת לחתוך את הקלוקל במדינה בשנייה. בעוד זמן קצר תלכו לקלפי ואתם יכולים לזעזע אותם. ואין לכן מושג כמה כואב עבורם - ויעיל עבורכם - יכול להיות הפעם זעזוע כזה

מה לא ברור לכם?

שנבחרי הציבור שלכם וצוות עוזריהם מעבירים זה לזה מענקים, הקצבות, דירות ודמי תיווך עבור גלגול כספי הציבור שלכם?

שפקידי ציבור בכירים מסדירים לעצמם משכורות והחזר הוצאות, וגמולי לימודים ושבתון ונלוות ואש"ל בהיקף של 70-60 אלף שקל לחודש, מקבלים בנוסף פנסיה צבאית או משפטית או משמשים בוועדות ציבוריות למיניהן שמעניקות להם תגמול נוסף של עוד 40-30 אלף שקל לחודש ואז הם מגלגלים עיניים לשמיים ומגלגלים מילים על הצורך לפתור את בעיית הדיור?

אינכם מאמינים? בידקו כמה משלמים הגופים הציבוריים ליועצים שלהם המועסקים בתארים מוזרים של "יועץ אסטרטגי" או "מומחה לפרסום" - שהם עפ"ר עסקני מפלגות מושחתים ובני משפחה של פקידים בכירים, או בידקו את החשבוניות שמוציאים לגופים הציבוריים הללו שרים או שופטים בכירים לשעבר, אלה שאתם מופנים אליהם (לעיתים בכפייה) לעשות אצלם בוררויות.

מה לא ברור לכם? בידקו מי יושב בכל מיני ועדות ציבוריות שעוזרות לכאורה לכנסת לקבל החלטות (ועד שוועדה כזו דנה ממליצה משהו, מתפזרות כבר ארבע כנסות, ואילו הוועדה המייעצת עוד דנה בשאלה שעלתה לפני שש שנים ושכבר לא מעניינת איש), ותיתקלו בשמות שכלל לא ידעתם שהם עודם בחיים, ובועטים, או בוחשים, בקופה הציבורית.

אולי שכחתי, אבל זה לא אותו שופט לשעבר מבית המשפט העליון שהפך להיות אחר פרישתו למבקר המדינה (והיה כל כך רדום ואימפוטנט שאתם לא זוכרים בכלל מי הוא היה...) ואחר-כך עוד הפך להיות גם נציב הקבילות על השופטים - האיש שלא נגמר, ללא גיל, כשמשכורת נוספת למשכורת ופנסיה לפנסיה עד בלי סוף?

מה לא הבנתם?

מה לא הבנתם כאשר שר האוצר האחרון, זה שהבטיח לכם פתרון למצוקת הדיור, התגלה כמי שמשרד האוצר שלו אישר לשר הבינוי למכור לעמותות שונות ומשונות (משום מה רובן דתיות) דירות ממשלתיות וציבוריות במחירים שבין 60,000 שקל עד 200,000 שקל לדירה. קראתם נכון. אין כאן שגיאת דפוס. כאלה הם המחירים בהם השר אריאל מוכר דירות לעמותות דתיות. דירה רגילה ביישוב אלון שבות, יישוב מבוקש ופורח בגוש עציון, אם תרכשו אותה לבד, תעלה לכם היום כמיליון שקלים וחצי. אבל אם אתם קרובים או עמותה של הבית היהודי או איזה ועד מקומי, תוכלו לרכוש דירה כזו מהרכוש הציבורי ב-350,000 שקל בערך.

ועכשיו אתם מבינים למה הפעולה הראשונה ששר האוצר עשה עם מינויו לפני שנתיים הייתה להעלות לכם את המע"מ ל-18 אחוז. ואם עוד לא הבנתם, אז כאשר אתם משלמים עבור ארוחה במסעדה, אתם מעבירים כמעט 20% תוספת למישהו במערכת הציבורית שיאכל גם הוא ארוחה על חשבונכם. על כל ארבעה אזרחים שיושבים במסעדה על חשבונם, יושב עימם סועד חמישי סמוי, נציג הציבור.

אל תרמו את עצמכם שזה מחויב המציאות. זה כי הם מזלזלים בכם. כל המערכת. הם עושים לכם טובה כשהם מאפשרים לכם לנסוע בכבישים צפופים - שבחלקם יש להם חוצפה לחייב אתכם גם באגרת כביש - ואתם עוד אומרים תודה שיש כביש כזה, כי לא הבנתם שבמחיר הרכב ובמחיר הדלק יש כל כך הרבה מיסוי שיכולתם לנסוע על כבישי זהב, לולי היה הכסף נגנב למימון הטפילים הציבוריים.

אתם משלמים על חניה בעיר. זו העיר שלכם והרחוב שלכם שאתם מימנתם סלילתו (מאגרות בנייה וארנונה והיטל השבחה ודמי פיתוח והיטל סלילה - הכל נכלל כבר מראש במחיר דירתכם), ואתם עוד משלמים לעירייה (או למקורביה שקיבלו מגרש להשכרה) עבור כל שעתיים חניה שלכם כמעט את אותו מחיר שנקבע בחוק כשכר מינימום לשעה לאדם עובד. לכן סתם אדם עובד במדינה לא יכול להגיע לא לטיפול רפואי אמיתי, לא לייצוג משפטי הולם, ולא למינימום חינוך לילדיו. תסתכלו בראי, בידקו את המחירונים ותעשו חשבון.

אתם לא שמים לב

רק שאתם לא שמים לב שיש לכם כוח אדיר ויכולת לחתוך זאת בשנייה. בעוד זמן קצר תלכו לקלפי ואתם יכולים לזעזע אותם. ואין לכן מושג כמה כואב עבורם - ויעיל עבורכם - יכול להיות הפעם זעזוע כזה.

זה לא הכסף של ראש הממשלה שמזמין גלידת פיסטוק על חשבונכם. זה היחס. ראש ממשלה כזה, כמו קודמו עם המעטפות והסיגרים והעטים, וקודמו בחווה עם כספי אי-יווני ומטבעות קזינו אוסטרי שזרמו לכיסו דרך חלפן מדרום אפריקה, הם רק מאפיין של המערכת הציבורית שמעליכם. זו שהחלק הטפילי שבה עולה וצומח לממדים אדירים חסרי תקדים. לא שקודם זה היה אחרת, אבל הפעם הם איבדו את הבושה. כבר שנים רבות שאין להם בושה והם משתינים לנו על הראש. קשה לכם להודות שזה מה שהם שעושים לכם?

אני לא מת עליהם. חלקם סתם נמנים על התחתית האנושית של החברה בכל הנוגע למושגי מוסר והגינות, ולכן בדרך כלל הם גומרים כמיליונרים, או כנאשמים. תלוי אם אתה אולמרט שמועמד לדין או פואד שכנראה לא, אם אתה פאינה או רוחמה, או יועץ תקשורת של מפלגה. מה זה משנה. זה רק מקרי על מי חוקרים ומקרי את מי תופסים. כי ברוב המקרים דווקא מי שפותח את הפה נגדם גומר זרוק בשוליים, ללא עבודה, מנודה וכמעט רעב ללחם. האחרים מבינים ושותקים. הרוב שותקים, ובצדק.

מערכת המשפט לא הוכיחה עצמה כשווה משהו באמת. ובטח לא בתחום הזה. בקרו פעם בבג"ץ, ביום שיש עתירות של אזרחים נגד מעשי המדינה ופקידיה, וראו איך הרכב של שלושה שופטים דן ודוחה 15 עתירות בשעה, שזה ארבע דקות ברוטו לעתירה, ותבינו מה זה משפט וצדק בירושלים. נסו ללכת לעתירה כלשהי לבד, בלי ליווי של איזו עמותה ציבורית שיודעת לעשות רעש ותקשורת (ואז השופטים כן מקשיבים לה קצת, בגלל הכותרות בעיתון), ותלמדו שאלת הצדק היא לא רק עיוורת, אלא גם חרדה ומשותקת ורועדת, ובכלל נמצאת כרגע בסיבוב הופעות בחו"ל.

גם כוח וגם הזדמנות

אבל יש לכם הפעם כוח וגם הזדמנות.

לא שמישהו מהם ראוי לאמון מיוחד, אבל אפשר לעשות להם הפעם בית-ספר:

כחלון, למשל, הוא לא אביר על סוס לבן, אבל הוא יכול להוות מלמד לקח מדהים עבורם, ולדורות רבים קדימה. מה בעצם היה איתו? הוא לקח נושא אזרחי - מאות שקלים מיותרים שגנבו לנו מהארנק בכל חודש באמצעות חברות הסלולר - ועצר את השוד. במהלך פשוט ביותר ירדו החשבונות החודשיים שלנו מ-500-400 שקל לחודש ל-80 או אף ל-50. בכל עשר שנים זה נותן לנו מחיר מכונית משומשת במצב לא רע. ואת זה עשה פוליטיקאי שרצה לעשות משהו ישיר לטובתנו, ובטח גם לטובתו. ובהחלט מגיע לו.

עכשיו הוא בא אליכם לבקש תמיכה. אני לא יודע מה הוא יהיה שווה בדברים אחרים, אבל לא בטוח מה זה חשוב. ארדן שווה בעיניכם יותר? לפיד קיים משהו מכל מה שהבטיח? כחלון לא הבטיח כלום - אבל נתן.

עכשיו תתארו לכם שהציבור (זה אתם, אם שכחתם) יעניק לו 20 מנדטים בתמורה. או 10. לא חשוב כמה בדיוק. אבל משהו משמעותי. זה יכניס את כל הפוליטיקאים להלם היסטורי.

עוד דורות בעתיד יזכרו כל עסקן מתחיל או מנהיג, כל מועמד וקנדידט פוליטי, שהציבור זוכר ומחזיר, זורק את החוצפנים שחוגגים עליו, ומקדם את מי שבלי הרבה זיבולי שכל מטפלים במה שנציג ציבור צריך לטפל. בכלל לא חשוב מה כחלון יעשה בעתיד עם המנדטים שלו. חשוב יותר כמה הוא יקבל עכשיו. כל מנדט נוסף שהוא יקבל ייחשב וייחרת לדורות כמסר לפוליטיקאים: רוצים להיבחר? אז תתחילו לעבוד עבורנו באמת.

יש הטוענים שכדאי גם לחשוב מי יהיה ראש ממשלה. אז בבקשה. זה או בוז'י או ביבי. אתם מפחדים משינויים ומעדיפים תחתונים ישנים? אז תשאירו את השלטון הנוכחי - ותקבלו את מה שהיה עד עכשיו, כולל את שרה ועלילותיה, ואולי עם תוספת קטנה של כמה משברים בינלאומיים, קבלת הפלשתינים לאו"ם בלי הסכם וחרם מדיני וכלכלי. למרות שבמדינה הדו לאומית שתתפתח לנו כאן בינתיים (בכל זאת זה ייקח איזה 100 שנים עד שהמדינה הדו לאומית הזו תהפוך לחד לאומית ופאן-ערבית) זה לא יפריע. כמו שלאיש לא מפריע בינתיים שכבר כמה חודשים אין תיירות לישראל, המלונאות ריקה, וסימנים ראשונים של ירידת הפעילות במשק ואובדן תעסוקה מתחילים להצטבר.

נכון שיש לנו חשבון היסטורי עם המערך ומפלגת העבודה. עד 1977 הם שלטו פה והכניסו שחיתות שלא תאומן, ועל זה העפנו אותם בזמנו במהפך. אבל מה לעשות, בארבעים השנים שעברו מאז, מחליפיהם מהליכוד עלו עליהם עשרות מונים.

האם אנו עושים בדמוקרטיה שימוש מושכל?

נשאר לבחון ברצינות אם אנו מבינים מהי דמוקרטיה ומעזים לעשות בה שימוש מושכל. דמוקרטיה היא בראש ובראשונה כלי להענשת השקרנים. לפעמים זה הכלי היחיד שקיים בידיכם. אתם לא תרכיבו קואליציה, אתם לא תמנו שרים, אתם לא תקבעו תקציבים וסדרי עדיפות, לא שואלים אתכם, לא ישאלו אתכם ולא יקשיבו כשתצעקו. וגם כשתלכו לקלפי, הקול שלכם חסר משמעות אם לא תשתמשו בו בחוכמה.

אינכם יכולים לדעת מה יעשו הנבחרים שיהיו, אבל הדמוקרטיה מאפשרת לכם ללמד לקח את מי שהיו - ובכך להעביר מסר של איום ואזהרה בזמן למי שיהיו. היכולת להחליף שלטון בכל עת היא הנשק האמיתי שבידי האזרח. אז תעשו בו הפעם שימוש.

אני לא בטוח שבוז'י הרצוג הוא פחות טוב מביבי. אני גם לא בטוח ולא יודע מי ירכיבו את הממשלה הבאה. החרדיים ישבו בה? ישדדו תקציבים? (ואולי הם צודקים בטענתם שכולם עושים זאת, עיין ערך עמותות הבית היהודי ועיין בתיק החקירות של ישראל ביתנו. נראה שהרבה בתים בנו כבר לעצמם הצדיקים משתי מפלגות הבית הללו). מה שכן ניתן לדעת, זה שאם השלטון יוחלף הפעם, ואם יתברר שהציבור לא מהסס להצביע אחרת ממה שהצביע בפעם שעברה, ושאנשים מעבירים הצבעתם ממפלגה למפלגה בהתאם למה שהם חושבים על ביצועיה וביצועי נבחריה - ולא בהתאם למסורת ולהרגלים מבית אבא - אז הלקח יובן ויילמד.

כי אם אתם רוצים שיום אחרי הבחירות יקשיבו לכם בכנסת, אז אל תבחרו אותם אוטומטית. צאו מההרגלים ומהקיבעון. גם אם בחרתם בפעם שעברה במפלגה - חישבו רק כך: האם היא קיימה מה שהבטיחה לי ואני שלם איתה ועם מעשיה. כי אם לא, ואם רימו אותך (ע"ע יאיר לפיד) - אז תחליפו הצבעה.

זה לא יקרה, וכחלון לא יקבל 30 מנדטים. אבל חישבו מה היה קורה במדינה אם היה מתגלה שמי שהפסיק את השוד הסלולרי הפך למפלגה הכי גדולה בישראל רק כהכרת תודה של הציבור. אתם מבינים ששעתיים אחרי זה הכנסת תוריד את מחיר המנוי לטלוויזיה ל-20 שקלים לחודש, ביטוח הרכב ירד ל-2,000 שקל לשנה, ותוכלו לחנות בכל רחובות העיר שלכם בלי לשלם 10 שקלים לשעה?

אז עכשיו תחליטו אם אתם הולכים להשאיר את הממשלה הנוכחית, על מעלליה ותוצאותיה וחשבונות הבנק העליזים שלה ושל בכיריה על עוזריהם ויועציהם, או שאתם מבינים שלזרוק אותם הביתה לאיזו קדנציה או שתיים ולשים במקומם את האופוזיציה ולתת לה צ'אנס, זה טוב לכולם. גם למערכת בכלל. זו לא נקמה. זו הישרדות. זו הדרך היחידה שבעקבותיה יתחילו להתייחס אליכם ברצינות. גם מי שייבחרו עכשיו, וגם מי שצפצפו עליכם עד כה.

קבלו החלטות, אל תפחדו להחליף, ושתהיינה לכם בחירות נעימות. האכזבות, לאחריהן, ממילא כבר מובטחות.

תאריך:  30/01/2015   |   עודכן:  30/01/2015
אברהם פריד (פריצי)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
30/01/15 15:47
 
פרשן לשוני
30/01/15 18:05
 
אהרון שחר
1/02/15 16:43
2
י.ש
31/01/15 10:57
3
אורי פ
31/01/15 12:05
4
אביגיל
31/01/15 17:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
הבית היהודי הוא של כ ו ל נ ו אלא אם כן אתה חילוני או שמא, גרוע מכך, חילוני-מזרחי. כולם בבית היהודי אחים כדברי הפרזנטור של המפלגה, הפייטר ממגלן, סיירת מטכ"ל ופליט של לשכת נתניהו שלא מרצונו... הלא הוא נפתלי בנט.
29/01/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
חבר הכנסת נסים זאב, מסמלי הימין המובהקים של מפלגת ש"ס ומייסד התנועה, לא הוצב על-ידי אריה דרעי ברשימת ש"ס לכנסת הבאה. זאת למרות שהיה הפרלמנטר הכי מצטיין של המפלגה, והקפיד על נוכחות גבוהה בישיבות מליאת הכנסת וועדותיה.
29/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימת יחד העם איתנו תתוץ ברשימה אחת עם עוצמה לישראל. במקום הרביעי ברשימה יוצב ברוך מרזל. יוני שטבון יהיה מקום שני ברשימה. ישי אמר כי היו קשיים רבים מאוד והיו פערים רבים, אך מהלך האיחוד הצליח. לדבריו, החבירה למרזל נועדה למנוע איבוד קולות מהמחנה הלאומי.
29/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
משפחת נתניהו יוצקת תוכן אמיתי לאמירה הפופולרית שהליכוד זו משפחה: במשך שמונה השנים האחרונות מועסקת ליאת גורטסמן במטה הליכוד במצודת זאב שבתל אביב. משכורתה של גורטסמן, ידידתו של הבן הבכור במשפחה, יאיר נתניהו, אף הועלתה ביותר מ-100% בשבועות האחרונים.
29/01/2015  |  לילך ויסמן  |   חדשות
ראשת עיריית ערד, טלי פלוסקוב, מצטרפת (יום ה',. 29.1.15) למפלגת כולנו בראשות משה כחלון.
29/01/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי  
אלי אוחנה פרש מרשימת הבית היהודי  /  איציק וולף
ד"ר יפעת ביטון-שאשא ברשימת כחלון  /  מחלקה ראשונה
העליון: תחודש ספירת הקולות בליכוד  /  איתמר לוין
המתמודד  /  יורי מור
חיזבאללה ובחירת מועמדים לכנסת   /  יוסף אליעז
התנשאות נוזלת מהאוזניים  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il