|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

גרמזיאן הפריך בעדותו אישום נגד בן-זקן

עדותו של איש העסקים נאדר גרמזיאן שנשמעה בבית המשפט (28.01.15) באמצעות וידאו קונפרנס מניו-יורק מדגישה מה שהיה אמור להיות ברור מלכתחילה: רשות ניירות ערך ביצעה חקירה מגמתית ובלתי מקצועית נגד ג'קי בן-זקן הפרקליטות לא טרחה לכפות השלמות ולכן הגישה כתב אישום מופרך ולקוי
31/01/2015  |   יואב יצחק   |   כתבות   |   תגובות
בן-זקן. התנהל מו"מ

יואב יצחק
רשות ני"ע נמנעה מחקירת אישים המפריכים אישום נגד בן-זקן ואלדר

ביום 23.11.14 התרענו ב-News1, בכתבה נרחבת, על מהלכיה הפתלתולים של פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), וכן על החקירה המגמתית והלקויה שביצעה רשות ניירות ערך נגד איש העסקים ג'קי בן-זקן. חשפנו כי הרשות נמנעה מחקירת שני גורמים מרכזיים (איל ההון רפאל גרמזיאן והעיתונאי גולן חזני), שעדותם מפריכה, קרוב לוודאי, את אחד משני האישומים שהגישה הפרקליטות נגד איש העסקים ג'קי בן-זקן ונגד הברוקר איתן אלדר. הזהרנו כי הסתרת המידע מידיעת בית המשפט כמוה כניסיון לשבש מהלכי חקירה ומשפט.

מי שחשב לתומו שראשי הפרקליטות ורשות ניירות ערך ייצאו מגדרם כדי לתקן את הליקויים, התבדה מהר מאוד. עובדה: רפאל גרמזיאן וגולן חזני לא נקראו על-ידי הפרקליטות ליתן עדות. שוב מתברר, כי הפרקליטות, שמתאמצת כל-כך לעשות משפט ולהרשיע מי שסומנו כנאשמים, להבדיל מצדק, לא עושה חשבון לאיש. גם לא לשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, היושב כדן-יחיד בתיק זה.

כתב האישום מחזיק שני אישומים מרכזיים. באחד מהם, שבו אנו עוסקים להלן, נטען כי מתוך כוונה להשפיע בדרכי תרמית על מניות מנופים הנסחרות בבורסה, ולהביא לנסיקתן, משיקולים עסקיים זרים, יזמו בן-זקן ואיתן אלדר ידיעה כוזבת בעיתון כלכליסט, שלפיה בן-זקן מנהל בשמו ובשם שותפיו מו"מ להכנסת משפחת גרמזיאן כבעלת מניות וכשותפה מרכזית בחברת מנופים הרשומה למסחר בבורסה. על-פי אותו פרסום, ביקש בן-זקן למכור למשפחת גרמזיאן 31% ממניות מנופים תמורת 700 מיליון ש"ח. לטענת הפרקליטות, בניגוד לידיעה הכוזבת, כביכול, לא היה מו"מ וזו "נשתלה", כאמור, בעיתון כלכליסט, כדי להריץ את מניות מנופים.

למרבה הפרדוקס, כדי להוכיח את גירסתן, פעלו רשות ניירות ערך והפרקליטות לגיוס איל ההון נאדר גרמזיאן כעד תביעה, למרות שלא היה בסוד המו"מ הנטען. ואילו את האח הרלוונטי, רפאל גרמזיאן, עימו נפגש בן-זקן לצורך המו"מ, נמנעו הרשות והפרקליטות מלזמן לעדות במסגרת החקירה ו/או במסגרת שמיעת התיק בבית המשפט.

האם היה מו"מ בין גרמזיאן לבן-זקן

אחת הסוגיות העיקריות שהוצגה לעד, נאדר גרמזיאן, בעדותו ביום 28.01.15, נוגעת לשאלה: האם אכן כטענת בן-זקן וכפי שפורסם בעיתון כלכליסט ב-2010 על-ידי העיתונאי גולן חזני - התנהל מו"מ בין בן-זקן לבין משפחת גרמזיאן, באמצעות נציגה יאיר פיליפ והאח רפאל גרמזיאן, למכירת 31% ממניות חברת מנופים תמורת 350 מיליון ש"ח; או האם נכונה טענת הפרקליטות, המתבססת על ממצאי רשות ניירות ערך, לפיה מדובר במניפולציה עבריינית מצד בן-זקן ושותפיו למעשים, שנועדה להריץ את מניות מנופים הרשומות למסחר בבורסה.

נאדר גרמזיאן נחקר כעד תביעה, בחקירה ראשית, על-ידי התובע עו"ד אמיר טבנקין. גרמזיאן זומן לתמוך בגירסת הפרקליטות ורשות ניירות ערך, ולאשר את הטענה לפיה לא היה מו"מ אלא מניפולציה תקשורתית. בפועל, גירסתו שירתה את ההגנה (עצם ידיעתו על המו"מ) ו/או הופרכה בחקירה נגדית (דבר מעמדו של יאיר פיליפ).

בעדותו ציין גרמזיאן כי קבוצת גרמזיאן (טריפל 5) מנוהלת על-ידי כמה מנהלים (ארבעה אחים, י.י.) והוא אחד מהם. קבוצה זו מחזיקה בנכסים בהיקף של מיליארדים, הכוללת משרדים, קניונים, עסקי גז ונפט ועוד. בהתייחסו למאמר בכלכליסט אמר: "לא הייתי מעורב בכזה מו"מ"; "אם זאת הייתה עסקה מוגמרת הייתי יודע על זה".

עו"ד טבנקין ניסה לחלץ מפיו של העד אמירה לפיה הוא לא ידע על עסקה מוגמרת, מה שנכון (אך לא רלוונטי לכתב האישום), אך העד שב והדגיש (דבר הרלוונטי לכתב האישום), כי לא היה מעורב במשא-ומתן. טבנקין שב ודחק בעד בניסיון כמעט גלוי להוציא ממנו אמירה לפיה: אם הוא, העד, לא השתף במו"מ, הרי שלא היה כלל מו"מ. גרמזיאן, שועל ותיק, לא נפל בפח. הוא שב וציין את הידוע לו: "אני יודע שבן-זקן היה בניו-יורק ודיבר עם מישהו מאנשינו ואני לא היית שם". בהמשך עדותו חזר ואמר: "אני לא הייתי מעורב"; לשאלה: "...האם זה אפשרי שלא היית מודע לכזה מו"מ שמתנהל בישראל באותה תקופה?" השיב העד, בהתייחסו לפגישת בן-זקן עם רפאל גרמזיאן: "אני לא יודע מה בן-זקן דיבר עם מישהו מאנשיי בניו-יורק". לשאלה: "ההגנה טוענת שהיו משאים ומתנים, לא איתך, אבל עם מישהו אחר מהמשפחה שלך, האם זה אפשרי שכזה משא-ומתן מתקדם בדבר קניית חברה בישראל, יתקיים בלי ידיעתך?", השיב גרמזיאן: "אם בן-זקן היה בניו-יורק ודיבר, אני לא הייתי שם ואני לא יכול להעיד על זה".

דבריו של גרמזיאן גרמו מורת רוח לנציג התביעה, עו"ד טבנקין. זה האחרון הקריא לגרמזיאן חלק מעדותו בפני חוקרי רשות ניירות ערך (ביום 20.11.13), במסגרתה אמר אם אכן היה מו"מ, הוא היה יודע על-כך. וכן: שאם היו דיבורים בניו-יורק או בישראל, גם מכך הוא היה יודע. גרמזיאן, שהתבקש להשיב על הבדלי הגרסאות לכאורה - בין זו שהציג ברשות ניירות ערך לבין עדותו בבית המשפט, הסביר כי אין הבדל: "אם יש תמליל של משהו שקשור לישראל, הייתי יודע על זה, אבל במקרה הזה זה שונה בהרבה. זה שני דברים שונים. צריך לאבחן בין עסקה שמתבצעת בישראל לבין עסקה הנוגעת לארצות-הברית. אם מדובר בישראל, הייתי יודע מזה, ועסקה הנוגעת לנכסים בארצות-הברית, אני לא הייתי יודע זאת".

הודעת הדוא"ל שהתגלתה

בתקופה שבין עדותו של יאיר פיליפ בבית המשפט לבין עדותו של נאדר גרמזיאן בבית המשפט גילתה ההגנה התכתבות מיום 05.11.10 בין הצדדים המעורבים למו"מ, לבין נאדר גרמזיאן עצמו.

הודעת הדוא"ל נשלחה על-ידי סיד גרמזיאן, אחיינו של נאסר גרמזיאן. באותה הודעה מדווח סיד גרמזיאן על פגישה עם בן-זקן שהוא עומד לקיים ב-12:30 (באותו יום), יחד עם רפאל גרמזיאן במלון פלאז'ה בניו-יורק. המטרה: "לסכם את הפגישה שהייתה בישראל בדבר המו"מ לרכישת חלק ממניות מנופים, כאמור. "אנחנו לא חולקים על זה", השיב גרמזיאן, "אני לא יודע איפה הייתה הפגישה. אני לא הייתי שם"; ובהמשך: "אנחנו לא חולקים על-כך שהייתה פגישה בניו-יורק". לבקשת עו"ד תל-צור אמר העד: "הייתה להם פגישה שארכה כשעה, והם שוחחו על דברים שונים".

מעמדו האמיתי של יאיר פיליפ

בחקירתו הנגדית של יאיר פיליפ, שנערכה כחודשיים קודם לכן, הוכח על-ידי ההגנה כי בניגוד לטענת התביעה - יאיר פיליפ ניסה לקדם את המו"מ גם חודשים לאחר הידיעה בכלכליסט, וכי לשם כך הוא היה בקשר עם ג'קי בן-זקן.

גורמים המקורבים כלכליסט ניסו להמעיט בערכה של תובנה זו ובמעמדו של יאיר פיליפ במועד הרלוונטי. גם העד נאדר גרמזיאן ניסה, מסיבותיו הוא, להציג את פיליף כמי שהחזיק בתפקיד שולי ביותר כ"מתאם פגישות". "הוא נהג לעזור לי לפגוש אנשים", מסר גרמזיאן. התביעה השתמשה באמירה זו כדי להטיל דופי בגירסתו של בן-זקן, לפיה נוהל מו"מ רציני עם קבוצת גרמזיאן, באמצעות יאיר פיליפ, שהסדיר לבן-זקן פגישה שבה השתתף גם רפאל גרמזיאן.

בחקירתו הנגדית לעו"ד נבות תל-צור נאלץ גרמזיאן להודות בעובדות: ראשית - בברושור שהוציאה לאור חברת טריפל 5, בחתימתו של גרמזיאן (העד), הוצג יאיר פיליפ כסגן יושב-ראש בינלאומי; שנית - גרמזיאן אישר בתגובתו את דבריו של פיליפ, לפיהם בינו לבין גרמזיאן היה קשר קרוב מאוד והם דיברו על בסיס יומיומי; שלישית - העד אישר כי פיליפ "עבד בישראל רק בקשר לגז ונפט", גירסה המסייעת להגנה להוכיח כי יאיר פיליפ אכן סייע ואף השתתף באופן פעיל במו"מ בין בן-זקן לבין גרמזיאן, למכירת 31% ממניות מנופים שהחזיקה בזיכיון לקידוחי נפט.

מי הדליף את המידע לגולן חזני

התביעה, שהציגה את בן-זקן באופן שלילי, התאמצה ליצור מצג כאילו לקבוצת גרמזיאן אין ולא כלום עם ישראל וכי הדיבורים מצד בן-זקן על מו"מ אינם אמת, וכי הם נועדו להריץ כאמור את מניות מנופים בבורסה.

עו"ד בן-צור, בא-כוחו של בן-זקן, ביקש להציג את העובדות התומכות בגירסת בן-זקן. לפי העובדות שיפורטו בהמשך, משפחת גרמזיאן ניהל משאים-ומתנים לרכישת חברות גדולות בישראל. המו"מ לרכישת מניות במנופים, נטען, היה רק אחד מהם.

עו"ד בן-צור הציג בפני העד שורה של פרסומים מחמיאים בנוגע למשאים-ומתנים כאמור, שגם מהם לא יצאה שם עסקה, אך פורסמו כותרות גדולות בתקשורת עם תמונתו של גרמזיאן עצמו:

  • מו"מ לרכישת כלל ביטוח מחברת אי.די.בי. - דבר המו"מ פורסם בכלכליסט;

  • מו"מ לרכישת שלד בורסאי (חברת בניין) - דבר המו"מ פורסם בעיתון כלכליסט ובעיתון גלובס;

  • מו"מ לכניסת משפטת גרמזיאן לשוק הסלולרי בישראל (בדרך של רכישת מניות בחברת סלקום הנשלטת על-ידי אי.די.בי) - דבר המו"מ פורסם בעיתון כלכליסט.

עו"ד תל-צור הציג בפני גרמזיאן, כי הפלא-ופלא - בכל אחת מהפעמים שהוא מגיע לישראל, ומתנהל מו"מ לרכישת חברה או להשקעות חדשות, מופיעות לפתע ידיעות בהתאם בעיתון כלכליסט. יותר מכך: מתברר, כי "במקרה" או לא, העיתונאי גולן חזני נמצא בסביבה ואף מתקיימת שיחה בינו לבין גרמזיאן, ולאחר מכן התפרסמו הידיעות האמורות:

שאלה: "האם יש לך ידע כלשהו איך כל הפרטים האלה הגיעו לעיתונות? מי הדליף את זה לעיתון", נשאל גרמזיאן בקשר לידיעה על המו"מ לרכישת השליטה בחברת כלל ביטוח;

  • תשובה: "לא המשפחה. גרמזיאן לא מדברים עם התקשורת";

  • שאלה: "...אתה נפגשת באחת הפגישות עם עיתונאי בשם גולן חזני";

  • תשובה: "הוא היה בסביבה";


  • תשובה: כן, אני הופתעתי גם למצוא אותו שם";

  • שאלה: אבל זו עדיין הייתה פגישה נעימה וחמה, כי מצאת בסיס לדבר איתו?;

  • תשובה: "נכון";

  • שאלה: "אני רוצה לצטט לך, מעדותו של יאיר פיליפ, שגם נכח עם נוחי דנקנר... מקריא: אני באופן אישי לא הכרתי את גולן (חזני מעיתון כלכליסט) עד אותה פגישה עם נוחי דנקנר, כשיצאנו מהפגישה, בהשתתפו נאדר גרמזיאן, אני ונוחי דנקנר, נוחי הכיר בין גולן ונאדר גרמזיאן, ובגלל שגולן מדבר את השפה הפרסית, אז הם מיד החלו לדבר בפרסית, ואז נוצר קשר עם ביניהם. וכל פעם שנאדר גרמזיאן היה מגיע לישראל, הוא היה נפגש עם גולן חזני. מה זיכרונך לגבי אותה פגישה עם גולן חזני?";

  • תשובה: "נפגשתי עם נוחי דנקנר, וכשיצאנו ראיתו עיתונאי עומד בחוץ, הייתי מופתע כי אני לא אוהב עיתונאים אולי המשרד של נוחי דנקנר הזמין אותו".

  • שאלה: אבל האם זה נכון שהייתה ביניכם שיחה בפרסית?";

  • תשובה: "נכון";

  • שאלה: "האם זה נכון הייתה לך הזדמנות לפגוש אותו, פעם או פעמיים, כשחזרת לישראל?";

  • תשובה: "כל פעם שנפגשנו, יאיר פיליפ היה מודיע לכתב גולן חזני שהוא נמצא שם. כל פעם שהוא היה מגיע לישראל, הכתב היה מופיע איכשהו אבל אני לא יודע איך, היינו מדברים אבל לא על עסקים".

רצף האירועים הנ"ל הועלה בחקירה הנגדית במטרה, שכפי הנראה הושגה: להציג תזה, שלפיה מקור הידיעות שפורסמו על-ידי גולן חזני, ובהם הידיעה על מו"מ לרכישת חלק ממניות מנופים על-ידי משפחת גרמזיאן, היה כפי הנראה נאדר גרמזיאן עצמו ו/או יאיר פיליפ, ולאוו-דווקא ג'קי בן-זקן. האזנת סתר שבוצעה לקו הטלפון של בן-זקן מעידה, כי ברגע שנודע לבן-זקן שדבר המו"מ בקשר למנופים דלף לגולן חזני והוא התבקש ליתן תגובה, הוא יצר קשר עם יאיר פיליפ והזהירו שהמידע דלף, והוא, בן-זקן, מתכוון למסור תגובה. תובנות אלה הן שעשויות לסייע לבן-זקן להדוף את האישום שהוגש נגדו בנושא זה, כאילו הוא האיש שיזם את הפרסום בכלכליסט מטעמים מניפולטיביים.

הפרקליטות והרשות מטעות את בית המשפט


מן האמור ברשימה שלעיל עולה בבירור:

  • עדותו של רפאל גרמזיאן, שאכן היה בפגישה, הייתה ועוד נחוצה כדי שבית המשפט יוכל להכריע: האם אכן התקיים מו"מ, שבו השתתפו גרמזיאן ויאיר פיליפ, כדברי בן-זקן, או שמדובר בהמצאה מניפולטיבית מצד בן-זקן, כטענת התביעה;

  • עדותו של גולן חזני נחוצה כדי שבית המשפט יוכל להכריע: האם גולן חזני כתב את שכתב על-בסיס מידע מוצק שהובא לידיעתו מצד כמה גורמים, ובראשם מצד קבוצת גרמזיאן, מידע שהיה ועודו נכון לשעתו - גם אם לא יצאה עסקה מאותו מו"מ, או שמדובר למצער בשיחה בלתי מחייבת ו/או בהמצאה פרועה מצד בן-זקן.

הפרקליטות ורשות ניירות ערך, שפעלו להגשת כתב אישום בפרשה זו, מחויבות, שתיהן ביחד ו/או כל אחת בנפרד, לפעול לתיקון הליקויים ולהעדת חזני ורפאל גרמזיאן. חובה זו מתחדדת נוכח הגילויים המאוחרים יותר, המעידים על הכשלים ואף על המניפולטיביות מצד רשות נייירות ערך ובמיוחד מצד העומד בראשה, פרופ' שמואל האוזר - המתאמץ להביא להרשעת בן-זקן ואלדר באישום שלעיל, תוך הסתרת עובדות ועדויות מבית המשפט, כל זאת על-אף שהראיות שכבר נשמעו אינן עולות בקנה אחד עם האמור בכתב האישום.

תאריך:  31/01/2015   |   עודכן:  31/01/2015
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גרמזיאן הפריך בעדותו אישום נגד בן-זקן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הא
1/02/15 07:42
2
מה האינטרס לחבק
1/02/15 15:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
850 סוכני נסיעות ואנשי תיירות בכירים מילאו לפני שבועיים (יום ה', 15.1.15) את מלון דיוויד ים המלח, באירוע חגיגי לרגל השקתו המחודשת. התוכנית כללה קוקטייל, ארוחת ערב חגיגית, תחרות תלבושות, הופעות אמנים, ריקודים ובר משקאות פיתוח. הפינאלה: נא להישאר ללון במלון, ולהיפרד ממנו בארוחת בוקר מפוארת.
30/01/2015  |  אלעזר לוין  |   כתבות
השבוע שלפנינו יחל בימים שאופיים תחרותי, ימים שמקשים על יציבות בגלל האינטנסיביות, ימים שבהם המתח עולה והם עלולים להיות נפיצים. בהמשך השבוע נשמע שוב כיצד מבטחים את הפנסיות ואת כספי הפרישה. היכולת לבטא את הכישורים המנטאליים תתחזק השבוע, חיזוק האינטליגנציה לצד כישורים אינטואיטיביים.
30/01/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
ידיו המגוידות חפרו באבן בלא כוח, ברירה לא הייתה בידו, חייב היה להביא מעט כסף כדי להאכיל את יתומיו. לבו של מנשה שתת דם טרי במעמקים, לילות רבים ספגה כריתו בשקט את דמעותיו אל תוכה.
30/01/2015  |  גד שכטמן  |   כתבות
קוראים נכבדים,
29/01/2015  |  דניאל פלורנטין  |   כתבות
קרנות נאמנות גמישות, הן קרנות שאינן מחויבות לדפוס השקעה מסוים. מנהלי קרנות הנאמנות הגמישות יכולים לגוון - הם יכולים להשקיע באגרות חוב צמודות וגם באגרות חוב דולריות, וגם אגרות חוב קונצרניות וגם במניות בארץ, מניות בחו"ל. הם יכולים לקבוע את רמת החשיפה של הקרן, את רמת הסיכון של הקרן (תחת מגבלות התשקיף), הם יכולים לקבוע את התמהיל שנראה להם; הם יכולים לשנות מתי ובכמה שהם סבורים. הם פשוט גמישים כמעט לחלוטין באופי ההשקעה, בתמהיל ובעיתוי.
29/01/2015  |  אבישי בן-משה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il