|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

כתבה שלישית בסדרה

המניפולציה בגרוש של עוזי יצחקי

במכתב מחאה על הקפאת העברת תקציבי פרויקט הרכבת הקלה, מטיף מנכ"ל משרד התחבורה לממונה על התקציבים באוצר על ההשלכות, אך מתעלם מאחריות המשרד בתקופת השר כ"ץ לרצף הכשלים שבגללם לא נסלל עד היום אפילו סנטימטר אחד של מסילה
08/02/2015  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
יצחקי. דמעות תנין [צילום: פלאש 90]

מכה לנ.ת.ע: השחקניות המרכזיות פרשו מהמכרז
עידן יוסף
צל כבד על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב: במכרז הרכבת הקלה בגוש-דן, המקדים את זמנו בשנתיים, יתמודדו חברות שאינן מיומנות די הצורך * הסיבה: בנ.ת.ע מעדיפים מחיר נמוך על-פני איכות
לרשימה המלאה

מיליארדים על 0 ק"מ מסילה
עידן יוסף
למה עד היום לא נסלל אפילו ס"מ מהקו האדום? חברת נת"ע בהתנהלותה השלומיאלית מבצעת סדרה של טעויות אומללות המעמידות בספק את היתכנות הקמת קו הרכבת הקלה בגוש-דן * News1 מציג: התכנון החובבני וחוסר ההיגיון הכלכלי שעלולים להתברר כבכייה לדורות
לרשימה המלאה

"התערבות האוצר ברכבת הקלה - מעשה חמור"
הדי כהן
מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי הגיב על מכתבו של ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, שבו נכתב בין השאר כי "על חברת נת"ע לצאת באופן מיידי למכרז לבחירת חברה מנהלת לפרויקט"
לרשימה המלאה

על-רקע הקפאת תקציבי הרכבת הקלה בתל אביב בידי משרד האוצר, ועל-רקע הישיבה שמכנס שר התחבורה ישראל כ"ץ, הנחוש לקדם את הפרויקט, בהשתתפות החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הממונה על התקציבים אמיר לוי ומנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, מתפרסם כאן המכתב המקומם ששלח מנכ"ל התחבורה יצחקי לממונה על התקציבים, לוי.

שלושה יעדים

בפתח דבריו, טוען יצחקי כי מדובר בפרויקט מורכב שמצריך עמידה בשלושה יעדים – זמן, תקציב ואיכות. הגיעה העת להודות בקול שאלו הם בדיוק שלושת היעדים שבהם נחלו משרד התחבורה וחברת נת"ע כישלון חרוץ.

ראשית – הזמן. משרד התחבורה אחראי על הפרויקט ומאז הוקמה חברת נת"ע ב-1996 לא נסלל ולו סנטימטר אחד של מסילת רכבת קלה במרחב גוש-דן! לפני שמטיף יצחקי על עמידה בזמנים ראוי שיקשוט את עצמו תחילה. יצחקי אומנם נכנס לתפקיד רק בשנים האחרונות, אבל בראש המשרד מכהן כבר שלוש קדנציות אותו שר תחבורה. שש שנים כשר תחבורה הן די והותר זמן כדי להרים פרויקט רכבת קלה מראשיתו ועד סופו. דוגמאות? יש המון אך מפאת קוצר היריעה - אלסטום השלימה פרויקט בן 30 ק"מ בקזבלנקה שבמרוקו בשלוש שנים וחצי. לחובתו של השר כ"ץ תירשם "תקיעה" של הפרויקט, אז לפני שהוא מטיף על זמן מוטב שקודם יביט בכנות במראה.

שנית – התקציב. יואיל מר יצחקי לשאול את עצמו כיצד תפח התקציב להקמת הקו האדום מˉ10-8 מיליארד ש"ח ב-2005 כאשר הופקד הפרויקט בידי MTS, לקרוב ל-20 מיליארד ש"ח במהלך השנים בהן הועבר הפרויקט למחמד עינו של משרד התחבורה – חברת נת"ע. על כך כבר אמרו חכמים "נאה דורש ונאה מקיים".

שלישית – האיכות. ממקורות שונים נודע שמשרד התחבורה עשה הכל והנחה את נת"ע בהתאם, כדי שתנאי מכרז הרכבות הקלות יוגמשו מאוד וזאת על-מנת לאפשר למתמודדות הסיניות CNR ו-CSR להתמודד. הקלת תנאי המכרז בשילוב עם משוואת ההערכה שקבע משרד האוצר, המעניקה 70% מהציון למחיר ההצעה ורק 30% מהציון לאיכות הטכנולוגית של המציע, היו אמורות בכוונת מכוון להביא לזכייה של ספק סיני במכרז. ל-News1 נודע כי לאחר ביקור בסין, בכירים במשרד התחבורה השפיעו על נת"ע להקל את הדרישות הטכניות של תנאי המכרז כדי שהסינים יוכלו להיכנס. כיצד אם כך מעז יצחקי לדבר על איכות כאשר המכרז שאישר נתפר בצורה מחפירה. טוב עשה משרד האוצר שעצר את המכרז. אם לא היה נוהג כן, היינו מקבלים רכבות באיכות "זְבָּלֶ'ה". אשר על כן, משרד התחבורה סייע ליצרן סיני חסר ניסיון הולם ברכבות קלות, כשברקורד שלו מצויים פרויקט בעיר צ'אנג צ'ון (המארחת את המפעל שמייצר את אותן רכבות) ופרויקט בעיר משהד באירן...

פרויקט ב-800 מלש"ח ללא מכרז

בהמשך מכתבו, מתייחס מנכ"ל משרד התחבורה לחברת PB שקיבלה את ניהול הפרויקט בלי מכרז ב-800 מיליון שקל, ולדרישת האוצר לעצור זאת. יצחקי כותב לאוצר: תמכתם בעבר, אז למה עכשיו אתם משנים את דעתכם. ראשית, מותר לגוף לשנות את דעתו, בהתאם להערכות מקצועיות. שנית, ההסכמה הראשונית למסור את הפרויקט ל-PB ללא מכרז מתבססת בעיקר על המלצתו של אלכס ויז'ניצר, יושב-ראש נת"ע שנעצר לאחרונה לתשעה ימים בחשד לשחיתות במסגרת פרשת ישראל ביתנו. מעצר האיש שנחשד כאקדח המעשן והיה הרוח החיה מאחורי מסירת ניהול הפרויקט ללא מכרז היא נורה אדומה. רק אוויל יסכים לתת לכזו התנהלות להימשך ללא פיקוח.

טוען עוזי יצחקי שפרסום מכרז לניהול פרויקטים יעכב את הפרויקט בשנתיים. הבל גמור – באומדן הכי מחמיר יתעכב הפרויקט לכל היותר בשנה ונראה שטוב אם כך יקרה, כי פרויקט הקו האדום מחייב עידכון. מיקומי תחנות הרק"ל נקבעו בשנות התשעים, עוד לפני שהוקמו מגדלי עזריאלי ולפני שתחנת הרכבת סבידור מרכז הפכה להיות המוקד התחבורתי של האזור. כך, אין תחנת רק"ל ממש מתחת לתחנת רכבת סבידור, אלא רק במרחק הליכה של כ-300 מטרים ממנה ויותר ואין תחנת רק"ל מתחת למתחם עזריאלי. עיכוב לצורכי מכרז ניהול פרויקט יסייע בעידכון התוואי בהתאם לשימושים של היום ולאלה הצפויים בעוד 30 שנה. זה אגב, עוד לפני שדיברנו על כך שרכבות קלות כבר לא תתאמנה להיקפי הביקוש הצפויים בעתיד, שיחייבו מעבר למטרו אמיתי.

סלט המכרזונים

במכתבו לאוצר, יצחקי מתייחס גם לאסטרטגיית המכרזים שנקבעה תחת הנהלת נת"ע הקודמת ולא שונתה עם כניסת ההנהלה החדשה לתפקידה: מכרזים נפרדים לרכבות, למערכות, לדפו, מכרזי מנהור ועוד. משרד התחבורה ונת"ע חסרת הניסיון מבקשים לשמר את שיטת ה"סלט" בה מגיעים רכיבים ושירותים מספקים שונים מבלי שברשותה הידע, הכלים והניסיון להרכיב מכל הרכיבים הללו קו רכבת קלה שפועל כהלכה. לא ממש ברור מדוע מתייחס המנכ"ל הבכיר להחלטות ההנהלה הקודמת הכושלת של נת"ע כאל הלכה למשה מסיני. מהנהלת נת"ע החדשה מצופה לעשות חשיבה מחדש האם מה שנקבע בשעתו באמת נכון?

אפשר שהסעיף המקומם במכתבו של עוזי יצחקי הוא לא פחות ממניפולציה בגרוש: יצחקי טוען שאסטרטגיית רכש זו של מכרזים נפרדים נהוגה בכל העולם, ואף מביא דוגמאות מכמה ערים בעולם. ברשימתו המגמתית מונה יצחקי את לונדון אך שוכח לציין שהרכבת התחתית – ה"אנדרגראונד" פועלת בה כבר יותר מ-150 שנים; יצחקי מציין את ניו-יורק ומתעלם מכך שה"סאבווי" פועלת בה מזה 111 שנים; מונה את הונג קונג בה פועלת רכבת תחתית מזה 36 שנים ואת סינגפור בה פועלת הרשת מזה 28 שנים. הרשויות באותן ערים מסוגלות לחלק פרויקטים למכרזים נפרדים רק משום שיש להן כלים, כוח אדם מיומן, ידע וניסיון של עשרות שנים ויותר בבניית קווים ובהפעלתם. להם יש אך לנת"ע אין. לעומת נת"ע, רכבת ישראל המנוסה, יכולה להרשות לעצמה לא לרכוש את כל מרכיבי קו הרכבת מספק אחד ולהוציא בעצמה מכרזים נפרדים לכל חלק בפרויקט. כאשר לחברת נת"ע תהיה רשת בת ארבעה–חמישה קווים פעילים שעובדים עשרות שנים, תהיה גם לה היכולת לנהל מכרזים ולבצע אינטגרציית מרכיבים בעצמה.

מתנה לסינים

אבל ברחבי העולם, כשמדובר בפרויקט ראשון (Green-Field) של חברה מקימה כמו נת"ע, בוחרים לרוב בשיטה המכונה TurnKey - קו מוכן מ-א' ועד ת', שכל שנותר ללקוח לעשות - לסובב את המפתח ולהתחיל להפעילו. הרכבות ומערכות התשתית האלקטרו-מכניות (האיתות, התקשורת והחשמל) מסופקות על-ידי ספק בינלאומי רציני ומנוסה הנושא בסיכוני שילוב כל תתי-המערכות לכדי קו מתפקד כהלכה. גישה זו מוזילה פרויקטים, מקצרת את זמן הקמתם ובעיקר מבטיחה מוצר ושירות איכותי שיוכל לשרת את ציבור הנוסעים במשך 30 שנים ויותר.

השוואת נת"ע ות"א לאותן ערים שהשכילו להקים רשתות תחבורה מצליחות ויעילות כבר לפני עשרות שנים, מעליבה ומעידה על זלזול באינטליגנציה. זוהי מניפולציה רעה ומכאיבה. לכן, כאשר טוען יצחקי שמעשי האוצר יפגעו במוניטין הבינלאומי של נת"ע ושל מדינת ישראל, מדובר בלא יותר מאשר דמעות תנין. עכשיו הוא נזכר לדאוג למוניטין? המוניטין של נת"ע כבר שקוע עמוק בבוץ בגלל ההתנהלות הקלוקלת שאישר משרד התחבורה מזה קרוב לעשרים שנה. אולי צדקו סימנס ובומברדיה - שתיים מתוך שלוש יצרניות הרכבות הגדולות בעולם שכלל לא ניגשו למכרז הרכבות, בהבינן לאן מועדות פניו. את הבדיחה העצובה הזו המציא משרד התחבורה שנתן למכרזים להתפרסם כמות שהם. משרד התחבורה, בראשות השר כ"ץ והמנכ"ל יצחקי, בחרו (סליחה מראש על הביטוי) להזנות את תנאי הסף, ולמעשה העניקו אותו לסינים ולא מטעמי ציונות, אלא משיקולים אחרים וכאשר נוכחו היצרניות הגדולות שמדובר במכרז לא-רציני הן אמרו בנימוס "לא, תודה". אגב, משיחות עם גורמים שונים עולה כי סוכן החברה הסינית בישראל, מספר לכל דכפין מזה חודשיים, שהחברה הסינית זכתה במכרז. נתון מעניין ביותר.

דאגת משרד התחבורה לנרטיב הסיני ניכרת בטענת המנכ"ל יצחקי שאם ימוזגו המכרזים הנפרדים לא יהיו הרבה מתמודדות במכרז, ולכן המחיר יעלה. יצחקי טועה ומטעה, שכן הסינים אינם ידועים כספקי Turnkey המסוגלים לספק ולבצע אינטגרציה של כלל המערכות לכדי קו פועל אחד. בפרויקטים בעולם מתמודדות שש–שבע ספקיות, רובן אירופיות, אף לא אחת מהן סינית, למערכת גדולה הכוללת את הרכבות, המערכות ואת התחזוקה. מספר משתתפים איכותיים הולם מאפשר ניהול מכרז מכובד והתוצאות בכל מקום בעולם, זולת ישראל, מדברות בעד עצמן.

היהירות של האוצר

אך פטור בלא כלום אי-אפשר, שכן גם משרד האוצר אינו חף מטעויות. פקידיו, כך ניתן להבין, סובלים מחוסר ידע, מיהירות ומאי-ירידה לפרטים. פקידיו נשענים על יועצים שמקדמים קודם כל את אינטרסיהם. את הסאגה בעניין יכול היה האוצר לעצור מבעוד מועד, אבל רק עכשיו נפל לו האסימון - הוא מתחיל לתפוס את גודל התקלה שעתידה להתרחש ונעמד על רגליו האחוריות.

מה שדרוש כעת זה שולחן עגול סביבו יתכנסו מנכ"ל התחבורה ונציגי האוצר, יועצי שני המשרדים, היצרניות הבינ"ל, אנשי נת"ע ויועציהם לדיון פתוח בו יוכלו הישראלים ללמוד מהניסיון העולמי. הגיע הזמן לשים הכל על השולחן ולעקר את כל המניפולציות, השחיתויות והאג'נדות הנסתרות. האם ישכיל שר התחבורה לשים לזה סוף, או ששוב ניאלץ להמתין לשר הבא אחריו?
הנדון: פרויקט הקו האדום בתל אביב / מכתב
מכתב ששלח (2.2.15) מנכ"ל משרד התחבורה אל הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי (4 עמ')

תאריך:  08/02/2015   |   עודכן:  09/02/2015
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המניפולציה בגרוש של עוזי יצחקי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טולסטוי
8/02/15 19:49
2
אילן5
8/02/15 20:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
במערכת הפוליטית מגיבים בחריפות למחקר "הקווים המדלגים" של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. רחל עזריה, המועמדת מטעם רשימת כולנו לכנסת וממובילות המאבק בהדרת נשים, תוקפת את משרד התחבורה בעקבות הפרסום ב-News1 לפיו תכנן את קווי תחבורה ציבורית לחרדים בניגוד לעמדת הממשלה באופן שתרם להדרת נשים.
08/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
במכרז שפרסמה רכבת ישראל בחודש יוני 2014, לתכנון, להקמה ולתחזוקה של מערכות אלקטרו-מכניות ומיסעות בטון בקו המהיר לירושלים, זכתה (יום ה', 5.2.15) קבוצת Electra Bogl JV. הקבוצה מורכבת מהחברות הבאות: אלקטרה בע"מ, אלקטרה תשתיות חופרי השרון בע"מ, SIGNON SCHWEIZ AG, Max Bogl Bauunternehmung GmbH & Co KG.
05/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועד הנהגים בחברת אגד תעבורה המאוגד בכוח לעובדים הודיע (יום ד', 4.1.15) להנהלת החברה על סכסוך עבודה בחברה. 760 הנהגים מוחים על סירוב ההנהלה להתקדם במו"מ על הסכם קיבוצי, ודחיית כל דרישותיהם, במסגרת שיחות המו"מ אשר החלו לפני כחודשיים עם פקיעת תוקפו של ההסכם הקיבוצי הקודם.
05/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חשיפה ב-News1. משרד התחבורה תכנן, בניגוד לעמדת הממשלה, "קווים מדלגים" שגרמו להמשך הסדר ההפרדה בין המינים בקווים המשרתים את המגזר החרדי. כך עולה ממסמך רשמי שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת.
05/02/2015  |  עידן יוסף  |   כתבות
הנהלת רכבת ישראל הודיעה (יום ג', 3.2.15) כי תנועת הרכבות ביממה הקרובה מוטלת בספק, לנוכח החרפת העיצומים מצד ועד עובדי רכבת ישראל.
03/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il