|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

גאולה מ"חיים של טיפשות"

אחד הדברים המעוררים את דאגת המערב היא העובדה שמאות ואולי אלפי צעירים ממדינות המערב מתאסלמים ההתפכחות מהחלום הרע שלהם הוא הסיוט שלנו
13/02/2015  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
תופעת ההתאסלמות במערב אינה חדשה, אך "מדינת האיסלאם" נותנת לה דחיפה משמעותית

אחד הדברים המעוררים את דאגת המערב היא העובדה שמאות ואולי אלפי צעירים ממדינות המערב מתאסלמים, חלק מהם אף מצטרפים לארגוני טרור ול"מדינת האיסלאם" וכשהם חוזרים למדינותיהם מוכנים לערוך ג'יהאד נגד החברה שבה הם נולדו, גדלו והתחנכו. הבעיה הביטחונית הנשקפת מצעירים אלה היא גדולה מאוד, שכן אם הם מסתירים את זהותם המוסלמית, קשה מאוד לארגוני הביטחון המערביים לזהות אותם ואת כוונות הזדון שלהם.

רבים מן המתאסלמים משוכנעים כי האיסלאם הוא דת של שלום, אהבה, חיבה ורעות, וזאת בהתבססם על הכנסת האורחים הנדיבה ועל היחס החם והאוהב שהם מקבלים מחבריהם החדשים, המוסלמים, שלמעגל החברתי שלהם הם מצטרפים. במקרים רבים, צעיר שנולד לחברה אינדיווידואליסטית, מנוכרת וקרה, מוצא אצל חבורת המוסלמים - בקולג', באוניברסיטה או במועדון - חיק חם, חיבוק, מילה טובה, עידוד וסיוע, שחסרו לו בחברה שבה נולד. הדבר בולט במיוחד בצעירים שגדלו במשפחות בלתי מתפקדות, הורים גרושים, מסוכסכים, אלימים, מנצלים, מתעללים, אלכוהוליסטים או מכורים לסמים, או משפחות שלא העניקו לצעירים מסגרת רגשית ראויה ודוגמה נכונה לקיום חיים מאוזנים ומועילים.

הצעיר המתאסלם רואה בצעד שעשה כהחלטה שקיבל מתוך בגרות, בשלות המממשת את זכותו לקבוע בעצמו את זהותו הדתית והתרבותית, גם אם הסביבה המשפחתית החברתית שאותה הוא נוטש מתוך בחירה, מתנגדת לכך. לעתים ההתאסלמות היא סוג של מרד נעורים נגד הסמכות ההורית. לעתים קרובות חווה המתאסלם יחס שלילי מהסביבה המשפחתית והחברתית, וזה דווקא מגביר אצלו את הביטחון כי הצעד שעשה הוא נכון, ראוי ואפילו מתחייב. כל ביטוי נגד ההתאסלמות מתפרש אצלו כגזענות בלתי מוצדקת ואיסלאמופוביה חסרת בסיס.



חשים שהיושב במרומים אוחז בידם

המתאסלם שומע ממוסלמים כי האיסלאם מכבד את נביאיהן של היהדות והנצרות שקדמו לו, מקדם את האמונה ביושב במרומים, ביום הדין, בשכר ועונש, בעשיית הטוב ובהימנעות מהרע, והוא משתכנע שהאיסלאם הוא דת לגיטימית ותקפה כמו היהדות והנצרות. לכן, אם הוריו נוצרים או יהודים, למה שהוא לא יהיה מוסלמי? הוא רואה סביבו מוסלמים רבים שהם בני אדם חיוביים ומועילים לכלכלה ולחברה, שהשתלבו היטב בסביבה שבה גדל. מדוע אם כן אין הוא יכול להיות כמוהם? הרי מרבית המוסלמים אינם טרוריסטים, ולכן החלטתו להצטרף אליהם אינה אמורה להוות בעיה - לא לו ולא לאף אחד אחר.

מתאסלמים מדווחים כי הקריאה בקוראן והתפילה מכניסות משמעות רוחנית חדשה לחייהם אחרי שנים של שעמום אינטלקטואלי, חלל רוחני ושקיעה בהבלים החומריים של העולם הזה. הם מדברים על המעבר לאיסלאם כעל התפכחות מחלום רע, כמו טקס התבגרות ויציאה מגיל הטיפש-עשרה. תחושתם היא שהדת האיסלאמית ארגנה להם את החיים, העניקה להם סרגל למדוד בו את עצמם ואת התנהגותם וקבעה להם את גבולות המותר והאסור, שהחברה "הקודמת" לא ידעה, לא יכלה או לא רצתה להציב להם. הם מוכנים לקבל על עצמם את ההגבלות שמטילה על המוסלמים ההלכה האיסלאמית, "המסדרות להם את החיים", אחרי שניהלו "חיים של טיפשות" לפני ש"גילו את האור" האיסלאמי שטיהר אותם מכל חטאי העבר ושגיאותיו.

יש מתאסלמים המדברים על חמש התפילות ביום כאירוע מחזק ומעודד שהיה חסר להם לפני שהתאסלמו. הקשר הישיר, הצמוד והתכוף עם היושב במרומים, מלפני עלות השחר ועד שקיעת החמה, נותן להם תחושה שהוא מחזיק בידם, מוביל אותם במעגלות החיים, מדריך אותם ומסייע להם להתמודד עם קשיי היומיום. הם מרגישים שהאיסלאם מעניק להם את המזון הרוחני שכל כך רעבו לו לפני שהתאסלמו.

תהליך ההתאסלמות אינו מיידי, ויכול להימשך חודשים ואף שנים. המתאסלם צועד צעד אחר צעד, ובכל פעם מאמץ דבר נוסף: הימנעות משתיית אלכוהול (דבר חיובי כשלעצמו); הימנעות מאכילת חזיר (תוך הפנמת הסבר, אמיתי או שקרי, על הנזק הנגרם מאכילת בשר זה); תפילה אחת ביום בשפת האם; קריאת ספרי "דעווה" (הפצת האיסלאם) שהוא מקבל בדרך כלל בחינם כמעין השכלה והרחבת אופקים; הליכה לתפילה במסגד, בדרך כלל עם חברים מוסלמיים; מפגש עם אימאם המעניק למתאסלם הסבר על האיסלאם; מפגש עם מתאסלם אחר המדבר איתו בשפת עולם-המושגים של שניהם.

לפעמים מסע אל ארץ מוסלמית הוא חלק מתהליך ההתאסלמות, ובה נוגע המתאסלם מקרוב "בחיים האמיתיים" של מוסלמים. הוא מזדהה עם סבלם ושמח בשמחתם.

צעירים רבים במערב, שחונכו להזדהות עם מסכן, עני ונרדף, רואים בשלילה את יחסה, המפלה בעיניהם, של חברתם כלפי מהגרים מוסלמיים, ומצב זה גורם להם להזדהות עם המסכנים הללו החיים בשוליים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים של מדינתם. ההזדהות עם סבלם של המוסלמים מעוררת אצלם סקרנות להכיר יותר את תרבותם של הנדכאים והחלכאים הללו, שבדתם הוא רואה משהו אקזוטי ורומנטי.



מעבדות לאיסלאם

מקור גדול להתאסלמות אנשים בארצות-הברית הוא בתי הכלא, והציבור העיקרי שמתאסלם בהם הוא אפרו-אמריקנים. מדובר באלפים החשים שהאיסלאם הוא חזרה לשורשים שהיו להם לפני שאבותיהם נמכרו לעבדים. בדרך כלל אין הם מודעים לכך שסוחרי העבדים הגדולים ביותר היו ערבים מוסלמיים שפשטו על כפרים של אפריקנים עובדי אלילים ומכרו אותם לעבדות. גם אין הם יודעים כי בערבית איש שחור עור נקרא "עבד".

התאסלמותם של אפרו-אמריקנים נובעת גם מרצונם להיפרד מהחברה "הלבנה" הנתפסת כ"נוצרית", ולנקום בה על העבר של העבדות ועל ההווה של אפליה ודחיקתם לשוליים. בבתי הכלא בארה"ב פועלים רשמית אנשי דת המעניקים לאסירים שירותי דת ותמיכה רוחנית. ביניהם נמצאים גם אימאמים, הפותחים בפני אסירים את הצוהר לאיסלאם. אימאם כריזמטי יכול בקלות לשכנע אסירים לאמץ את האיסלאם.

יש מקרים שבן משפחה אחד שהתאסלם משפיע על אחיו או קרוביו ללכת בעקבותיו.

בנות נמשכות לאיסלאם כי הוא מציע להן חיים של צניעות ומוסר, שלפעמים אינם קיימים בסביבה שממנה הן יצאו. הן מאסו במתירנות, הוללות, הפקרות, סמים ושכרות שאפיינו את חייהן הקודמים, ובמקומם מציע להן האיסלאם חיים נקיים, שפויים, מסודרים ומוסריים. כללי האיסלאם המחייבים ריחוק בין גברים ונשים מוצאים חן בעיניהן אחרי שנים של התנהגות ללא מגבלות בהיבט זה. בנות שעברו ניצול והתעללות מוצאות באיסלאם נחמה, כבוד והערכה, בניגוד להשפלה שחוו לפני שהתאסלמו.

הורי המתאסלמים מתייחסים להתאסלמות ילדיהם כאל הצטרפות לכת. חלקם מדברים במפורש על "כת השטן" ששטפה את מוחם של ילדיהם והפכה אותם קרבנות של מניפולציות רגשיות. הם מאוכזבים מהחלטת ילדיהם להתאסלם וחשים שילדיהם אבדו להם ואיבדו את זהותם. חלקם חשים כי ילדיהם המתאסלמים בגדו במשפחה, בחברה ובארץ שבה גדלו והתחנכו, וכי הם עלולים להפוך לטרוריסטים. רובם מקווים שהתאסלמות ילדיהם היא זמנית, משובת נעורים חולפת, וכי הם עוד יתפכחו, ישובו לשפיותם ויעזבו את האיסלאם.

תופעת ההתאסלמות מקיפה אלפים רבים של אנשים ונשים באירופה, אמריקה, אוסטרליה וגם בישראל. שיעור קטן של מתאסלמים ממשיכים צעד אחד - וגדול - קדימה ומתגייסים גם אל הג'יהאד בסוריה ובעירק. התופעה אינה חדשה, ובעבר היו כמה מתאסלמים בשורות "אל-קאעידה". "מדינת האיסלאם" נתנה דחיפה גדולה לתופעת המתאסלמים המתגייסים לג'יהאד, ואלפים מהם, רבים ממדינות בעלות רוב נוצרי, הגיעו אליה כדי להילחם את הג'יהאד המקודש למען אללה. המספר הגדול של המתאסלמים במערב מהווה עתודה אנושית משמעותית לג'יהאד, גם אם רק אחוז קטן ממנה מתגייס לשורותיו.

כך, להגירת המוסלמים לאירופה, לאמריקה ולאוסטרליה, יש אפוא משמעות חדשה: הצגת האיסלאם בפני צעירים שנולדו במדינות אלה כאלטרנטיבה לתרבות שבה נולדו. האתגר העומד בפני מדינות דמוקרטיות אלה הוא כיצד להתמודד עם התופעה ולהישאר מדינות דמוקרטיות. אתגר זה חמור במיוחד בימים אלה, כשאחוז מסוים מהמוני המתאסלמים הופך להיות ג'יהאדיסטים צמאי דם.

תאריך:  13/02/2015   |   עודכן:  13/02/2015
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גאולה מ"חיים של טיפשות"
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתאם אחד
13/02/15 20:14
2
תגובת
13/02/15 21:16
 
רשעות לשמה
14/02/15 05:46
 
אהרון שחר
14/02/15 15:13
 
שנחליף
14/02/15 21:12
 
אהרון שחר
15/02/15 08:07
 
תחילה
15/02/15 09:01
 
ע_הראל
15/02/15 20:21
3
בעולם 9 חודשים
13/02/15 21:21
4
שמ
14/02/15 10:29
5
צריך עזרה מבניאדם
14/02/15 12:53
 
אהרון שחר
15/02/15 13:20
 
ע_הראל
15/02/15 23:04
6
דב מרקו
21/08/15 14:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
תנועת "האחים המוסלמים במצרים הוצאה לפני כמה חודשים מחוץ לחוק ביוזמתו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי.
13/02/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לאחרונה החלו גם חמאס וגם הג'האד האיסלאמי לסכם את שנת העבודה 2014. שני הארגונים מתגאים בעלייה חדה בביצוע פיגועי טרור נגד הכיבוש הציוני. ביניהם הם זוקפים לזכותם שמונה פיגועי דריסה ו-16 פיגועי דקירה. המעניין הוא כי שני הארגונים מציגים את פעולותיהם כמקשה אחת. שניהם לשיטתם מהווים ארגוני התנגדות הפועלים אחד עם השני בהרמוניה מושלמת.
09/02/2015  |  ד"ר שאול ברטל  |   מאמרים
  • זה שנות דור שהערבים מתעבים בלב ובנפש את המערב על היותו קולוניאליסט ואימפריאליסט המנצל את אוצרותיהם של הערבים.
07/02/2015  |  מנשה שאול  |   מאמרים
מורדים שיעים חות'ים מתימן הכריזו (יום ו', 6.2.15) על מועצה נשיאותית חדשה ב"הצהרה חוקתית. המועצה הזמנית תחליף את הממשלה שהתפטרה.
06/02/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
טייס קרב ירדני נשלח למשימה קרבית בשמי סוריה, כחלק ממאמץ הלחימה המשולב בארגון דאעש, וממנה לא שב.
06/02/2015  |  טל בן דור  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
מוחמד בסרט אירני - העימות הבא?  /  יוני בן-מנחם
חמושים פרצו בירי לתוך מלון בטריפולי  /  איציק וולף
כוחות סורים הרגו עשרות ליד דמשק  /  עופר וולפסון
לא רק המלחמה שלה  /  יורם שוייצר
חצי האי סיני והטרור של החמאס  /  יוני בן-מנחם
אין סוריה, אין הסכם  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il