|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

משמעות ההתפתחויות בשוק הנפט העולמי

הירידה התלולה במחירי הנפט בעולם מהווה מכה נוספת לכלכלת אירן הנתונה תחת סנקציות כלכליות. אירן מאשימה את ערב הסעודית במלחמת נפט ומאיימת בתגובה כלפיה. האיומים מלמדים על הסכנה הטמונה בתהליך גירעון אירן ליציבות המפרץ הפרסי בפרט ולמשק האנרגיה העולמי בכלל. ברם, הלחץ הכלכלי על אירן עשוי להיות הזדמנות למערב לשפר את תנאי ההסכם בסוגיית הגרעין
10/02/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
הנסיך הסעודי אל-וואליד בן טלאל [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  לא רק המלחמה שלה
  משבר הגרעין והממשל האמריקני
  איסלאם וטרור: ויכוח עקר
  עימות צפוי בין ישראל ל'ציר'?
  סיבה לדאגה, לא לפאניקה

מאז מחצית שנת 2014 חלה ירידה תלולה במחירי הנפט בעולם. למשל, מחירה של חבית נפט אמריקני מסוג WTI עמד לקראת סוף ינואר 2015 על כ-44 דולר חבית, לעומת כ-105 דולר לחבית בסוף יוני 2014. בשפל קודם, שנרשם במחצית פברואר 2009, מחיר החבית היה כ-34 דולר, בהשוואה לשיא של 140 דולר לחבית בסוף יוני 2008, ושפל של 18 דולר לחבית באמצע נובמבר 2001. בימים האחרונים חלה התאוששות מסוימת במחיר (נכון ל-3 בפברואר מחיר חבית נפט הוא כ-52 דולר). בכל מקרה, ניכר שמחיר הנפט הוא תנודתי מאוד וקשה לחיזוי.

הסיבה הישירה לירידת מחירי הנפט בחצי השנה החולפת הינה עודף היצע על הביקוש. בחמש השנים האחרונות, בעוד שאירופה מתקשה להיחלץ מהמשבר הכלכלי ובסין פחת קצב הצמיחה המהיר (גורמים הממתנים את הביקוש לנפט בעולם), גדלה תפוקת הנפט בעולם בשיעור גבוה מהצריכה. בולט הגידול החד בתפוקת הנפט האמריקנית, הודות להפקת נפט מפצלים. הגידול בתפוקת הנפט בעולם מכסה על ירידה בתפוקה של מדינות כמו לוב, שמצבה הפנימי מעורער, ושל אירן, עקב הסנקציות שהטילו עליה מדינות המערב.

כך למשל, לפי נתוני OPEC מינואר 2015, המבוססים על מקורות שונים, בשנים 2009-2014 ירדה תפוקת הנפט הגולמי של אירן מ-3.75 ל-2.76 מיליון חביות נפט ליום, בעוד שהתפוקה של עירק עלתה מ-2.42 ל-3.66 מיליון חביות נפט ליום (על אף מצבה הפנימי הקשה). עליות ניכרות היו גם בתפוקה של סעודיה, כווית ואיחוד האמירויות. בלוב ירדה התפוקה בשיעור חד מ-1.56 ל-0.44 מיליון חביות נפט ביום. גם התחזקות שער הדולר האמריקני בעולם תרמה במישרין לירידה במחירו הנקוב בדולרים.

השפעה מהותית על המצב בשוק הנפט יש לניגוד אינטרסים בין שתי קבוצות של מפיקות הנפט הגדולות בעולם. קבוצה אחת של מדינות - ערב הסעודית, כווית ואיחוד האמירויות - אוחזת בעתודות נפט ומט"ח גדולות ומצבן הכללי של המדינות אלה טוב. ברשות ערב הסעודית, למשל, כ-16 אחוזים מעתודות הנפט המוכחות בעולם, שיספיקו לפחות ל-63 שנים, בקצב ההפקה הנוכחי. לחברות קבוצה זו יש עניין למקסם את הכנסותיהן מנפט לטווח הארוך, והן מעוניינות במחירי נפט מתונים, שיבלמו את פיתוח החלופות לנפט שהן מפיקות. לעומתן, למפיקות נפט, הסובלות מקשיים כלכליים, בהן רוסיה, עירק, אירן ו-ונצואלה, יש עניין בהכנסות גבוהות ככל שניתן, בהווה, דבר שדורש מחירי נפט גבוהים בשוק העולמי וזאת גם במחיר עידוד אלטרנטיבות לנפט בטווח הארוך. החלטת ארגון אופ"ק בנובמבר 2014 שלא לקצץ בתפוקת הנפט של חברות הארגון, תואמת את האינטרסים של ערב הסעודית ובנות בריתה.

הנסיך הסעודי אל-ווליד בן טלאל נימק ב-11 בינואר 2014 את החלטתה של ערב הסעודית לא לקצץ בתפוקת הנפט בשיקול כלכלי ובחוסר אמון בין מפיקות הנפט. לדבריו, אם ערב הסעודית הייתה מפחיתה את התפוקה ב-1 עד 2 מיליון חביות ליום, אזי מדינות אחרות היו מגבירות את תפוקתן על חשבונה. הוא הוסיף, כי גם אם יושג הסכם לקיצוץ בתפוקה, יהיו מדינות שישקרו באשר לתפוקתן. בן טלאל העריך, כי שוב לא נראה מחיר של 100 דולר לחבית. יצוין כי מותו של מלך ערב הסעודית, עבדאללה, ב-23 בינואר 2014, לא השפיע על משק הנפט העולמי.

ככלל, למחירי נפט נמוכים השפעה חיובית על הצמיחה הכלכלית בעולם, שכן רוב המדינות הן יבואניות אנרגיה. ירידת המחירים מועילה במיוחד לרוב מדינות אירופה ויפן, הנתונות בקשיים כלכליים, ולמדינות כמו סין, שהמשך צמיחה מהירה הוא יעד אסטרטגי בעבורן. עם זאת, רמת מחירים נמוכה מעודדת את הביקוש לנפט, מאטה פיתוח אנרגיות חלופיות ומצמצמת השקעות בהפקות נפט יקרות (מגמה שכבר החלה!), כך שבעתיד מחיר הנפט יאמיר שוב, וחוזר חלילה עד שבטווח הארוך תמצאנה חלופות זולות לנפט.

למציאות של מחירי נפט נמוכים, ככל שתימשך, עלולה להיות השפעה שלילית גם על מדינות המקיימות סחר ענף עם מדינות הנפט ומייצאות אליהן כוח עבודה. לפי הערכות, במפרץ הפרסי עובדים יותר משלושה מיליון מצרים, 600 אלף ירדנים, 300 אלף פלשתינים מהגדה המערבית ורצועת עזה, וכן סורים ולבנונים רבים. העברות הכספים של עובדים אלה, בשנת 2012, נאמדו בסדר גודל של 15 מיליארד דולר למצרים, חמישה מיליארד דולר לירדן ו-350 מיליון דולר לגדה ולעזה.

משמעויות אסטרטגיות

ככל שתמשך הרמה הנמוכה של מחירי הנפט, כך יאלצו מפיקות הנפט הגדולות להתאים את הוצאותיהן למצב החדש. תהליך זה עלול להשפיע על יציבותן הפנימית של מפיקות הנתונות בקשיים כלכליים, ולהקרין על יציבותם של גורמים הקשורים כלכלית במפיקות הנפט, שצוינו לעיל. הצד השני של המטבע - לאירן פחות משאבים כלכליים פנויים לשם סיוע לארגוני טרור ותמיכה בפעילות חתרנית במזרח התיכון, אך סביר שפעילות זו לא תופסק ויתכן שאף תוקצן במאפיינה, כדי להשיג יותר השפעה בפחות כסף.

ירידת מחירי הנפט העצימה את המתיחות בין אירן לערב הסעודית. אירן מאשימה את ערב הסעודית בניהול מלחמת נפט נגדה ומאיימת לפגוע בה. למשל, ב-10 בדצמבר 2014 אמר הנשיא חסן רוחאני: "העם האירני לא ישכח את הבגידה הזו ויגיב על כך", ברמזו על ערב הסעודית. אתר אינטרנט המקורב למשמרות המהפכה הסביר, כי ערב הסעודית מנסה לאלץ את אירן לקבל עסקה רעה מבחינתה במשא-ומתן בסוגיית הגרעין, להפעיל לחץ על רוסיה ואירן לסגת מעמדתן בנושא סוריה ולשמור את שוק הנפט העולמי בשליטתה (MEMRI, 1 ינואר 2015). המתח בין ערב הסעודית לאירן עלול להתפתח לעימות אלים, אף שכיום האינטרס האירני הוא להימנע מאירועים שיציגו אותה באור שלילי, לפחות עד שיושג הסכם משביע רצון מבחינתה בסוגיית הגרעין. לפיכך, נראה שהכלי העיקרי של אירן נגד ערב הסעודית הוא חתרנות, בין היתר בתימן, חצרה האחורית של הממלכה. חתרנות אירנית עלולה להתגלות גם כלפי מפיקות אחרות במפרץ.

לאירועים בשוק הנפט רלוונטיות לצומת ההכרעה במשבר הגרעין עם אירן. האיומים של אירן על ערב הסעודית והחתרנות, שבה מעורבת אירן במפרץ הפרסי, חושפים בבירור את הסיכון מצד אירן ליציבות האזור, המהווה את שטח המפתח האנרגטי של העולם. יכולת גרעינית, אם תושג, תיצור לאירן כושר הרתעה, שיאפשר לה להכתיב את מחירי הנפט בעולם, כפי שניסה שליט עירק, סדאם חוסיין, לעשות בזמנו, עוד בטרם הגיע ליכולת כזו. באמצעות השליטה בנפט תוכל אירן לנצל לרעה את השפעתה על מדינות רבות, במזרח ובמערב, אשר תלויות ביבוא נפט מהמפרץ. רמז לדרך הפעולה של אירן - המשלבת בין נפט, טרור ומדיניות חוץ - ניתן למצוא בפרשה הנדונה בימים אלה בארגנטינה. התובע אלברטו ניסמן, שמצא את מותו בנסיבות מסתוריות, טען שאירן גיבשה מול נשיאת ארגנטינה עסקה סודית, המעניקה לבכירים אירנים חסינות מחקירת הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בשנת 1994, שבו הם היו מעורבים בתמורה למחירי נפט מוזלים לארגנטינה. הפיגוע גרם למותם של 85 אנשים ולפציעתם של מאות.

במטרה למנוע את ההגמוניה האירנית, ונוכח האיומים מאירן בתחום הנפט, שהוא מקור כוחה של ערב הסעודית, עשויה הממלכה לחתור ליכולת גרעינית משלה, כך שמעל המפרץ הפרסי, שבו מצויות עתודות הנפט הגדולות בעולם, יהיו "מטריות גרעיניות". ארצות הברית עצמה אומנם צועדת לקראת עצמאות אנרגטית, אולם להתפתחות זו, אם תתרחש, תהיה השפעה שלילית על מעמדה כמעצמת-על, משום שתפחת השפעתה על יבואניות נפט מהמפרץ.

עם זאת, המשבר הכלכלי החמור באירן מגביר את הלחצים הפנימיים במדינה, ולכן אמור עתה לסייע למעצמות, הנושאות ונותנות עם טהרן, להפעיל עליה לחץ להסכים לתנאים שירחיקו אותה מרחק רב מטווח הפצצה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 662 (9.2.15)
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  10/02/2015   |   עודכן:  10/02/2015
שמואל אבן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משמעות ההתפתחויות בשוק הנפט העולמי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
מאבק המוחות האינסופי בין נציגי המעצמות לשגריריה המתוחכמים של טהרן סביב השאלה אם תהיה לאירן יכולת גרעינית, מזכיר במידה רבה תחרות שחמט בין מקצוענים, שווי-כוחות וידע, המכירים היטב את מלאכתם, אבל בסופו של יום רק אחד מהם יכול לנצח.
10/02/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
נשיא ארה"ב ברק אובמה מגן (יום ב', 9.2.14) על עמדתו שלא להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בוושינגטון בחודש הבא. במסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלר גרמניה אנגלה מרקל, הסביר אובמה את סירובו:
09/02/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מאז הזמינו שני בתי הנבחרים של ארה"ב את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדבר בפניהם על הסכנות של אירן והאיסלאם הרדיקלי, החלה מרקחה. הטענות החלו בהאשמה שנתניהו עקף את הבית הלבן, שלא עודכן על הזמנתו, ולכן מסכן את יחסינו עם ארה"ב. "הניו-יורק טיימס" ולוויניו הובילו מתקפה משולבת. והנה, גם ה"טיימס" נאלץ לפרסם תיקון על כך שסליחה, טעינו (ושמא: הטעינו), ובעצם הבית הלבן כן עודכן, ורק אחר כך קיבל ראש הממשלה הזמנה.
08/02/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
ג'ון קרי נפגש עם שר החוץ האירני, מוחמד ג'וואד זריף, למשך יותר משעה ביום שישי (6.2.15) כדי לדון בהתפתחויות במשא-ומתן הגרעיני בין טהרן והמעצמות הגדולות, אשר היו מצויות במבוי סתום במשך חודשים.
07/02/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ללא קשר למדיניות ישראל, אירן מפתחת מגה-יכולת (גרעין), כדי להסיר מגה-מכשול (ארה"ב) ולהגשים מגה-יעד: שליטה במפרץ הפרסי, העולם האיסלאמי והעולם.
03/02/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
לא רק המלחמה שלה  /  יורם שוייצר
משבר הגרעין והממשל האמריקני  /  זכי שלום
איסלאם וטרור: ויכוח עקר  /  מרק הלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il