|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מבחן אמריקני / אחרי ההכרעה

שבר את הכל(ל)ים

מבט נוסף על 8 בנובמבר 2016 ולקראת 20 בינואר 2017: ההתלהמויות של טראמפ, הבעייתיות בשיטת הבחירות האמריקנית, הקבינט המסתמן, היחסים עם הקונגרס וההתלהבות של הימין
10/11/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
תמיכת הימין הקיצוני בעולם - מטרידה [צילום: פול סקאניה, AP]


פוליטיקלי קורקט
מחסל את יהודה איש קריות [צילום: AP]

זהו הנשיא הראשון שאיננו יודעים דבר על מצבו הכספי. זהו הנשיא הראשון שמצהיר שיפגע בהפרדת הרשויות בכך שיכניס לכלא את יריבתו. זהו הנשיא הראשון המודיע שכלל המשכיות השלטון אינו מחייב אותו כאשר מדובר בהסכמים בינלאומיים. זהו הנשיא הראשון שכופר בכלל היסוד לפיו המפסיד קד קידה ויורד מן הבמה

לפני שנים שודר ב-MAD TV מערכון בו דמותו של ארנולד שוורצנגר מגיעה לימי ישו ומתחילה לקצור ברומאים ולחסל את יהודה איש קריות. ישו מנסה להסביר למחסל שאי-אפשר להסתובב ולהרוג אנשים, והוא מגיב במילה אחת: why? ישו עונה: כי זה לא בסדר. והמחסל בשלו: why? וכך הלאה.

יש דברים שלא צריך להסביר. יש כללי התנהגות של חברה מתורבתת שלא צריכים נימוק. הם יכולים להיות מעיקים, אבל בלעדיהם – החברה לא תתקיים. במישור האישי אלו הם כללי נימוס וטקס, ובמישור הציבורי – התקינות הפוליטית. אי-אפשר להסתובב ולהעליב אנשים, וזהו. אפשר למתוח ביקורת, מותר לתת עצה, חובה להביע דעה; אסור להעליב ולהשפיל.

דונלד טראמפ נישא לבית הלבן על גלי שבירתם של כללים אלו. זה דיבר היטב לליבם של עשרות מיליוני אמריקנים – רובם כפריים ללא השכלה גבוהה. הם מרגישים שהמערכת הזניחה אותם ושארצם נלקחת מהם; לא משנה אם הם צודקים או לא, כי לא מתווכחים עם הרגשות. והם ראו בטראמפ מישהו שאומר בקול רם את מה שהם חושבים אבל לא העזו להגיד.

הבעיה היא, שכאשר מתחילים לשבור את הכללים – לא יודעים היכן מסיימים. גם כאן טראמפ הוא דוגמה מובהקת. זהו הנשיא הראשון בעידן המודרני שאיננו יודעים דבר על מצבו הכספי ועל חובותיו. זהו הנשיא הראשון שמצהיר שיפגע בהפרדת הרשויות בכך שידאג להכניס לכלא את יריבתו. זהו הנשיא הראשון המודיע שכלל המשכיות השלטון אינו מחייב אותו כאשר מדובר בהסכמים בינלאומיים. זהו הנשיא הראשון שכופר בכלל היסוד לפיו המפסיד קד קידה ויורד מן הבמה. מי יודע לאן זה יגיע כאשר כל הכוח יהיה בידיו.

השיטה
מחצית מהקולות הלכו לאיבוד [צילום: פיל לונג, AP]

למחצית מן האמריקנים אין כעת ייצוג בממשל הפדרלי, ולמחצית מתושבי אריזונה אין כעת ייצוג בסנט, ולמחצית מתושבי ניו המפשייר אין כעת ייצוג במעון המושל, ולמחצית מתושבי עיירה בטקסס אין כעת ייצוג במשרד השריף

כתבתי עוד לפני הבחירות, שהשיטה הפוליטית האמריקנית נוצרה במאה ה-18 בשביל צרכי המאה ה-18 ומאז לא השתנתה. הצבעתי גם על הפגם הבסיסי לפיו שיטת האלקטורים – שגם היא חסרת הצדקה בעידן המודרני – יכולה להביא את המפסיד לבית הלבן. לפי כל הסימנים, זה מה שקרה גם הפעם: הילרי קלינטון קיבלה יותר קולות, אבל טראמפ קיבל יותר אלקטורים.

במבט רחב יותר, מה שמתרחש בארה"ב מוכיח את פגמיה הקשים של שיטת הבחירות הישירות. בשיטה הזאת, המנצח לוקח הכל – וזה הכלל שם בכל המשרות. המשמעות היא, שקרוב למחצית מן הקולות הולכת לאיבוד, ושקרוב למחצית מן האמריקנים אינם מיוצגים. למחצית מן האמריקנים אין כעת ייצוג בממשל הפדרלי, ולמחצית מתושבי אריזונה אין כעת ייצוג בסנט, ולמחצית מתושבי ניו המפשייר אין כעת ייצוג במעון המושל, ולמחצית מתושבי עיירה בטקסס אין כעת ייצוג במשרד השריף. כן, הבחירות בארה"ב מגיעות עד לרמה הזאת.

בבחירות היחסיות, לעומת זאת, רק שיעור זניח וכמעט אפסי של הקולות הולכים לאיבוד – אלו שניתנו למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. כל שאר המצביעים מיוצגים, גם אם באופוזיציה. אין ספק שזה הרבה יותר דמוקרטי, עם כל הבעיות שאנו רואים אצלנו בשיטה זו. היתרון היחיד של השיטה הישירה: הפרלמנט לא יכול להדיח את ראש הממשלה. אבל המחיר הוא, שכאשר הפרלמנט הוא לעומתי – גם הוא וגם הממשלה משותקים. למי שמקנא בארה"ב – הנה עוד סיבה טובה שלא לעשות זאת.

הקבינט
ללא בסיס כוח [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הנשיא הוא בעל הבית, ללא ספק. השרים קרויים secretary, כי הם נתפסים כמזכיריו של הנשיא בתחומי פעילותם. אבל אם טראמפ ינסה להתנהג כמו בתוכנית "המתמחה", תהיה בעיה קשה לארה"ב ולעולם

השמות הראשונים שעולים כמועמדים לקבינט של דונלד טראמפ, לפחות בחלקם, הם של אנשים מנוסים וראויים. ניוט גינגריץ' ורודי ג'וליאני הגיעו להישגים בתפקידיהם הקודמים וזוכים להערכה ציבורית, לפחות חלקית. במקביל, טראמפ שוקל גם אנשים בעייתיים כמו כריס כריסטי ואפילו בנו, דונלד טראמפ ג'וניור, לוטש עין לתיק – למרות החוק האוסר נפוטיזם.

לגבי הקבינט העתידי של טראמפ עולות שתי שאלות הקשורות זו בזו. האחת: האם הוא באמת ימנה אנשים חזקים ומנוסים, שיהיו מסוגלים להתנגד לו? השנייה: האם הוא ימנה אנשים בעלי בסיס כוח, שיוכלו להתנגד לו? נחזור לגינגריץ' וג'וליאני. לשניהם יש עבר מפואר אבל הווה אפרורי. שניהם אינם פעילים מרכזיים במפלגה הרפובליקנית, מה שאומר שאם טראמפ ירצה לפטר אותם – זה לא יגרום לו לבעיות מיוחדות. כאשר שר יודע שמעמדו תלוי אך ורק בנשיא, האם הוא ייצא נגדו?

הרבה מאוד מאופיו של ממשל טראמפ יהיה תלוי בהרכבו של הקבינט, באופי של אנשיו וביכולת שלהם ושלו לעבוד יחדיו גם כאשר יש חילוקי דעות. הנשיא הוא בעל הבית, ללא ספק. השרים קרויים secretary, כי הם נתפסים כמזכיריו של הנשיא בתחומי פעילותם. אבל אם טראמפ ינסה להתנהג כמו בתוכנית "המתמחה", תהיה בעיה קשה לארה"ב ולעולם.


הקונגרס
יחסי אהבה-שנאה עם המפלגה

חברי הקונגרס חייבים לפזול כל העת לעבר מחוזות הבחירה שלהם. הדברים אמורים במיוחד לגבי כל חברי בית הנבחרים, שיעמדו שוב לבחירה בעוד שנתיים, ולגבי 33 הסנטורים שיתמודדו גם הם ב-2018. לבוחר האמריקני יש נטייה לחלק את הכוח בין הבית הלבן לבין הקונגרס, ואם הוא אינו עושה זאת בבחירות לנשיאות – הוא מתקן את המצב בבחירות הביניים

הכישלון המהדהד של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לא נעצר בשדרות פנסילבניה 1600, אלא המשיך מזרחה כל הדרך לגבעת הקפיטול. בניגוד לכל התחזיות המוקדמות, לא הצליחו הדמוקרטים להגיע לרוב בסנט. הרוב הרפובליקני אומנם הצטמצם ל-51 סנטורים, אבל רוב הוא רוב. ובבית הנבחרים ירד הרוב שלהם בחמישה מושבים בלבד – הרבה פחות מהתחזיות הקודרות ביותר של המפלגה.

לכאורה, זה מעמיד את טראמפ בנקודה אידיאלית: הוא יוכל להעביר מה שירצה, למנות את מי שירצה, למחוק את מורשת אובמה ולהתחיל לעצב את מורשתו שלו. זה נכון, במגבלות מסוימות. בגלל הבחירות האישיות עליהן עמדתי, חברי הקונגרס חייבים לפזול כל העת לעבר מחוזות הבחירה שלהם. הדברים אמורים במיוחד לגבי כל חברי בית הנבחרים, שיעמדו שוב לבחירה בעוד שנתיים, ולגבי 33 הסנטורים שיתמודדו גם הם ב-2018. לבוחר האמריקני יש נטייה לחלק את הכוח בין הבית הלבן לבין הקונגרס, ואם הוא אינו עושה זאת בבחירות לנשיאות – הוא מתקן את המצב בבחירות הביניים.

המצב של טראמפ והרפובליקנים מורכב עוד יותר, בגלל יחסי האהבה-שנאה ביניהם. הממסד הרפובליקני הסתייג מטראמפ וחיפש כל דרך למנוע את בחירתו למועמד המפלגה לנשיאות, ורבים מבכיריה תמכו בו רק בחצי-פה – או בכלל לא – בזמן המרוץ מול קלינטון. השאלה היא מה יקרה כעת. האם כולם יתייצבו מאחוריו (ונשאיר פתוחה את השאלה האם מדובר באופורטוניזם או בהתלכדות ראויה), או שמא חלקם יחכו לו בפינה במבט לעבר 2020.

טראמפ מצידו יודע שהוא הגיע לבית הלבן על אפו ועל חמתו של הממסד המפלגתי, שגם לא תמך בו מעשית כפי שהממסד הדמוקרטי תמך בקלינטון. הוא גם יודע, שלרוב לא מתמודדים בתוך המפלגה נגד הנשיא המכהן, כך שלא צפויה לו בעיה מיוחדת לקראת 2020. מצד שני, כאשר הרוב בסנט הוא של קול אחד בלבד, טראמפ לא יכול להרשות לעצמו קרע עם יותר מדי סנטורים. בקיצור: זה לא יהיה פשוט כפי שזה נראה.

אמור לי מי חברך
אידיאולוגיה משותפת? [צילום: AP]

מותר לטראמפ לפעול נגד הגירה בלתי חוקית, הוא חייב לפעול נגד מחבלים, הוא רשאי להעדיף פועלים אמריקנים על פני פועלים סיניים. אבל הטון עושה את המוזיקה, והרבה מאוד תלוי לא רק במה שעושים, אלא גם במה שאומרים. במקרה של טראמפ, החידה הגדולה היא האם הדמגוגיה היא רק כלי, או שמא היא המהות. האם היא רק דרך להגיע למטרה, או שמא היא משקפת את הדעות האמיתיות

מפלגות ימין ברחבי העולם התלהבו מבחירתו של טראמפ, כולל אצלנו. אבל הימין שלנו עושה זאת מתוך הנחה, שמדיניותו של טראמפ דומה יותר לדעות בו הוא מחזיק, בעיקר בנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני. לעומת זאת, השמחה שאחזה בטיפוסים כמו מארין לה-פן צריכה לעודד דאגה. ואני כבר לא מדבר על ההתלהבות העצומה של דייוויד דיוק, מנהיג הקו-קלאס-קלאן, שבירך את טראמפ כאשר בידיו דגל הקונפדרציה ממלחמת האזרחים.

לה-פן הימנית-קיצונית (ויש שיאמרו: הגזענית והפשיסטית) שמחה שטראמפ נבחר משום שהוא מרגישה קרבה אידיאולוגית אליו. האמת? יש בזה משהו. טראמפ נישא כאמור על גלי הימין הלבן הלא-משכיל, זה שסבור שהשחורים וההיספנים לקחו ממנו את ארצו. דבריו נגד מוסלמים ומהגרים היו מתלהמים ונגועים לכל הפחות בשנאת זרים – ממש כמו אלו של לה-פן. ולפני שנגיד "איזה יופי", הבה נזכור שיש הטוענים שגם יהודים הם זרים. אם נחזור ללה-פן, הרי שרק לאחרונה היא אמרה, שאם תיבחר לנשיאת צרפת – תאסור חבישת כיסויי ראש דתיים בפרהסיה, כולל כיפות. ואם נחזור לארה"ב, הרי שבחירתו של טראמפ כבר הביאה לגילויי אנטישמיות ברשת.

טראמפ הבטיח לאחד את ארה"ב. משימה קשה מאוד, לנוכח קווי החלוקה הגזעיים, המגדריים והמעמדיים הברורים שהתגלו בבחירות השבוע. היא תהיה בלתי אפשרית, אם הוא לא יחזור בו בגלוי מהדברים הקשים שאמר על קבוצות רבות באוכלוסייה. וזה מחזיר אותנו לנקודה הראשונה.

מותר לטראמפ לפעול נגד הגירה בלתי חוקית, הוא חייב לפעול נגד מחבלים, הוא רשאי להעדיף פועלים אמריקנים על פני פועלים סיניים. אבל הטון עושה את המוזיקה, והרבה מאוד תלוי לא רק במה שעושים, אלא גם במה שאומרים. במקרה של טראמפ, החידה הגדולה היא האם הדמגוגיה היא רק כלי, או שמא היא המהות. האם היא רק דרך להגיע למטרה, או שמא היא משקפת את הדעות האמיתיות. זה יהיה המבחן של נשיאותו.

תאריך:  10/11/2016   |   עודכן:  10/11/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שבר את הכל(ל)ים
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
7 שחור
10/11/16 08:33
 
ברוך שטיין
10/11/16 11:48
2
שוחר-שלום
10/11/16 10:59
3
רון ה.
10/11/16 11:45
4
הישג יוצא דופן.
10/11/16 12:03
 
שוחר-שלום
10/11/16 20:15
5
קורא קבוע.
10/11/16 12:07
 
אהרון שחר
10/11/16 12:16
6
דניאל143
10/11/16 12:27
7
אהוד פרלסמן
10/11/16 16:18
 
רון ה.
10/11/16 18:02
 
שוחר-שלום
10/11/16 20:20
8
אלי יזרעאלי
10/11/16 21:36
 
בקיצור,
12/11/16 12:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
אלפי בני אדם הפגינו במהלך הלילה (יום ה', 10.11.16) בערים שונות בארצות הברית נגד הנשיא האמריקני הנבחר, דונלד טראמפ.
10/11/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
העובדה שלנשיא היוצא של ארה"ב לא אכפת לשים רגל לנשיא הנכנס, מעלה את הסבירות לצעדים דיפלומטיים שלו באו"ם נגד ישראל - אולי בנושא ההתנחלויות
10/11/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
"התגובות המהירות של המשטר האירני על כך שהם לא חוששים שהסכם הגרעין מולם ישתנה – מראה שהם חוששים מכך מאוד", כך מעריך ד"ר סולי שאהוור, ראש מרכז עזרי לחקר אירן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
09/11/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יכול להעניק להילרי קלינטון חנינה בפרשת המיילים שלה ובכך למנוע מהנשיא הנבחר דונלד טראמפ לממש את הצהרותיו ולנסות להביא לכליאתה.
09/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
צוות המעבר של דונלד טראמפ עובד מזה כמה חודשים, בדממה מוחלטת, על הכנת רשימות מועמדים סופיות לתפקידים הבכירים בממשל הבא. גם כאשר נראה היה שלטראמפ אין שום סיכוי לנצח בבחירות, המשיך במלאכה הצוות בראשותו של מושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי.
09/11/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי  
אובמה: מקווה להצלחת דונלד טראמפ  /  איציק וולף
טראמפ הזמין את נתניהו לבית הלבן  /  איציק וולף
"לא ניפצנו את תקרת הזכוכית"  /  איציק וולף
כמו בר נגד המילטון  /  איתמר לוין
גם בארה"ב פישלו הפרשנים   /  ישראל רוזנבלט
לסקר אין רגליים  /  ציפי לידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il