|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שישה בשישי

המהפכה האמריקנית

בעקבות הבחירות בארה"ב: מה מלמדים הנתונים על החברה האמריקנית, מדוע לא נמצאו מועמדים ראויים יותר, כיצד הצליחה קלינטון לחייך, מי יצר את טראמפ, האם אני חוזר בי מהביקורת על ישראל, איך נראו הטוקבקים - וגם כמה שאלות שנותרו ללא מענה
11/11/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
כך נהרסות אימפריות [צילום: פאבל גולובקין, AP]

ועוד משהו קטן
טענות להטרדה מינית ומעשים מגונים. היחסים עם רוסיה. תביעות של עובדים. פסקי דין על אפליה גזעית. תרומות מפוברקות. יחסי שוחד עם פוליטיקאים. ניגודי עניינים בין עסקיו לתפקידו. העדר חשיפה פיננסית. כל סימני השאלה הללו על דונלד טראמפ נותרו ללא מענה.


ארץ מפולגת
גזע, מגדר, מצב כלכלי [צילום: אלכסנדר יואן, AP]

זו מדינה בה שוטרים לבנים יורים בשחורים רק בגלל שהם שחורים. זו מדינה בה שיעור האסירים שאינם לבנים גדול פי כמה מחלקם באוכלוסייה. זו מדינה שהעומד בראשה החל מעוד חודשיים הציע סינון על בסיס דתי. זו מדינה בה נשיא שחור ראשון היה סיבה לחגיגה. זו מדינה בה אישה מעולם לא הייתה נשיאה או סגנית נשיא

58% מהלבנים תמכו בדונלד טראמפ, 88% מהאפרו-אמריקנים תמכו בהילרי קלינטון. 53% מהגברים תמכו בטראמפ, 54% מהנשים תמכו בקלינטון. 51% מבעלי השכלה תיכונית תמכו בטראמפ, 58% מבעלי תואר שני ומעלה תמכו בקלינטון.

אלו הם כמה מהפילוחים הבולטים הראשוניים של הבחירות לנשיאות, והם מלמדים בצורה הכי ברורה על כך שארה"ב היא ארץ מפולגת לאורך ולרוחב: בגזע, במגדר, במצב הכלכלי. הדיבורים על אחדות הם נחמדים מאוד, אבל מאחוריהם לא עומד שום דבר. אם כבר, אזי הפוליטיקאים האמריקנים – כמו עמיתיהם בכל העולם – רק מקצינים את הפלגנות, כי היא משרתת אותם.

זו מדינה בה שוטרים לבנים יורים בשחורים רק בגלל שהם שחורים. זו מדינה בה שיעור האסירים שאינם לבנים גדול פי כמה מחלקם באוכלוסייה. זו מדינה שהעומד בראשה החל מעוד חודשיים הציע סינון על בסיס דתי. זו מדינה בה נשיא שחור ראשון היה סיבה לחגיגה. זו מדינה בה אישה מעולם לא הייתה נשיאה או סגנית נשיא. וכל זה – במדינה שעם הקמתה הכריזה: "מקובלות עלינו אמיתות אלה כמוכחות מאליהן, שכל בני האדם נבראו שווים, שהבורא העניק להם זכויות מסוימות שאי-אפשר לשלול מהם, וביניהן הזכות לחיים, לחרות ולרדיפת האושר".

משהו בעייתי מאוד מחלחל בחברה האמריקנית, והבחירות השבוע רק הקצינו אותו עוד יותר. אימפריות נהרסות לרוב מבפנים, בשל חוסר צדק והעדר שוויון. ארה"ב נראית כהולכת באותה דרך שסופה אבדון.

זה הכי טוב?
היה מנצח בבחירות בהליכה [צילום: AP]

איך זה שהדמוקרטיה החזקה בעולם הציבה בפני תושביה את הבחירה – אם נקצין קצת – בין נוכלת לבין משוגע? איך זה שמועמדים הרבה יותר ראויים במפלגה הרפובליקנית נשרו בצידי הדרך? איך זה שהמפלגה הדמוקרטית לא הצליחה להציב מול קלינטון מתמודד יותר רציני מאשר סנדרס?

שאלה ששמעתי שוב ושוב: איך זה יכול להיות, שבין 320 מיליון אמריקנים, לא נמצאו שני מועמדים יותר ראויים מאשר קלינטון וטראמפ? איך זה שהדמוקרטיה החזקה בעולם הציבה בפני תושביה את הבחירה – אם נקצין קצת – בין נוכלת לבין משוגע? איך זה שמועמדים הרבה יותר ראויים במפלגה הרפובליקנית נשרו בצידי הדרך? איך זה שהמפלגה הדמוקרטית לא הצליחה להציב מול קלינטון מתמודד יותר רציני מאשר ברני סנדרס?

אין לי תשובה של ממש. דומה, שמדובר בבעיית מנהיגות גלובלית. תראו את תרזה מיי; זו היורשת הראויה של מרגרט תאצ'ר? או פרנסואה הולנד: זה האיש שהייתם מצפים שיעמוד בראש צרפת? וגם אצלנו: בנימין נתניהו מנצח שוב ושוב, בין היתר משום שלא מתייצב מולו שום מועמד רציני. האנשים הטובים והראויים נמצאים בעיקר בעולם העסקים, ולא רק משום ששם עושים הרבה יותר כסף, אלא משום שהעולם הפוליטי מגעיל אותם. והאמת – הם צודקים. תככנות, ערמומיות, שקרים, הבטחות שווא – אלו הם כלי עבודתו של הפוליטיקאי. אז למה שמישהו ראוי ייכנס לזה? שלא לדבר על הגיהנום שיעבירו אותו בבדיקות אין-סופיות של ניגודי עניינים ועל ההשמצות שיצוצו נגדו.

ביל גייטס היה יכול לזכות בנשיאות ארה"ב בהליכה, ואצלנו יש לא מעט אנשי עסקים שהיו יכולים להיות ראשי ממשלה מצוינים. אבל הם לא רוצים לשמוע על זה. הם תורמים לחברה את כספם ואת זמנם ואת שמם – אך רק במישור הצדקה. התוצאה היא, שהמגזר העסקי בכל מקום מנוהל הרבה יותר מאשר המגזר הממשלתי – וההשלכות ברורות וניכרות לעין כל.

לא אנושיים
חיוך מזויף [צילום: אנדרו הרניק, AP]

שני האירועים הקטנים הללו מתקשרים לבעיית המנהיגות. מנהיגים מפחדים להיראות כבני אדם, על רגשותיהם וחולשותיהם. לכן הם גם מתקשים מאוד להתנצל על טעויות ומעדיפים להתחפר בהן. זה בולט במיוחד במקרה של קלינטון

אני לא מצליח להבין את החיוך הרחב של הילרי קלינטון בנאום התבוסה שלה. הרי ספגת עכשיו את המכה הקשה ביותר בחייך. החלום הגדול ביותר שלך התנפץ בצורה משפילה, כאשר היית במרחק נגיעה ממימושו. איש לא מאמין לרגע שיש לך מצב רוח למשהו שמזכיר את תחילתו של חיוך. אז למה למרוח אותו בצורה מזויפת?

מצד שני, טראמפ כמעט ולא חייך בנאום הניצחון שלו – וגם את זה אני לא מבין. הרי זכית עכשיו בתפקיד החשוב ביותר בעולם, נגד כל הסיכויים. השלמת בהצלחה מסע בלתי יאמן של 16 חודשים, בו התגברת על מכשולים שהיו מחסלים כל מועמד אחר. נכון, אתה מתחיל להרגיש את כובד האחריות – אבל תשתחרר לרגע, תן חיוך, תחשוף את רגשותיך.

שני האירועים הקטנים הללו מתקשרים לבעיית המנהיגות. מנהיגים מפחדים להיראות כבני אדם, על רגשותיהם וחולשותיהם. לכן הם גם מתקשים מאוד להתנצל על טעויות ומעדיפים להתחפר בהן. זה בולט במיוחד במקרה של קלינטון, כאשר כאמור אין שום סיכוי שהחיוך הזה היה אמיתי. אחת הבעיות המרכזיות שלה הייתה הקור ששידרה, ההרגשה שהיא לא באמת מתקרבת לבני אדם. הפגנת רגשות מזויפים רק מחזקת את הרושם הזה, ואולי נותנת בדיעבד את אחת הסיבות להפסד שלה.

טראמפ והתקשורת
מדוע נזכרתי בספר הזה

התקשורת הסתערה בהתלהבות על נאומיו הפרובוקטיביים של טראמפ בתחילת התמודדותו, משום שראתה בהם קוריוז שמפיג את השעמום של בחירות מקדימות מייגעות ושגרתיות. פרסום החינם שקיבל טראמפ היה שווה 3 מיליארד דולר

טימור ורמש מתאר, בספרו הסאטירי "הוא חזר", כיצד אדולף היטלר מתעורר בגרמניה של היום והופך בעזרת התקשורת – הבטוחה שמדובר בחקיין מצוין – לדמות פוליטית מרכזית. כמו כל סאטירה טובה, מאחורי השכבה הראשונה של הצחוק יש בספר הזה מקום למחשבה ודאגה: האם בעידן הפייסבוק והטוויטר, יכול לקום שוב מנהיג כמו היטלר?

מובן שאין כל מקום להשוואה בין היטלר לטראמפ. פשוט נזכרתי בספר הזה לנוכח התקפותיו של טראמפ על התקשורת – שהיא אשר יצרה אותו. התקשורת הסתערה בהתלהבות על נאומיו הפרובוקטיביים של טראמפ בתחילת התמודדותו, משום שראתה בהם קוריוז שמפיג את השעמום של בחירות מקדימות מייגעות ושגרתיות. ראיתי הערכה לפיה פרסום החינם שקיבל טראמפ היה שווה 3 מיליארד דולר. זה כמובן נתן לו דחיפה עצומה על חשבון יתר המתמודדים במפלגתו, וגם בקמפיין הארצי הוא המשיך באותה דרך וקיבל את אותה חשיפה.

המקרה הזה מייצג שאלה רחבה יותר: האם לדווח על דברי נאצה? האם לתת במה לשקרים? מצד אחד, התקשורת איננה צנזור. מצד שני, התקשורת לא אמורה להיות ראש קטן. בארה"ב ההתלבטות הזאת איננה קיימת, בגלל הפרשנות הסופר-רחבה לעקרונות חופש הביטוי וחופש העיתונות. אבל כאשר רואים את התוצאה, ראוי לחשוב עליה וכיצד להתמודד איתה.

ישראל היום
העלמת פרטים, פברוק נתונים

אני לא חוזר בי ממילה אחת שכתבתי על האופן בו סיקר ישראל היום את הבחירות בארה"ב. זה שטראמפ ניצח, לא הופך בדיעבד את הדיווחים השקריים של העיתון לאמיתיים ולא ממיר את ההטיה שלו באוביקטיביות. שיהיה ברור: לישראל היום לא היו נתונים או אינדיקציות שונים מאלו של כל אמצעי התקשורת, הוא לא ערך סקרים משלו ואין לו שום יתרון על פני ניו-יורק טיימס, וושינגטון פוסט או CNN. הוא עשה מה שהבעלים ציוו עליו, נקודה.

ישראל היום נקט בקו ברור – שזו זכותו – אבל עשה זאת בלי להצהיר עליו. עיתונים גדולים בארה"ב מאמצים מועמד זה או אחר, מודיעים על כך ואז כל אחד יודע מה עומד מאחורי מה שהם מפרסמים. וכאמור, התמיכה בטראמפ לא הייתה פרי החלטה מערכתית, אלא תוצאה של הנחתה מצד שלדון אדלסון, שגם תרם 100 מיליון דולר לטראמפ ולמועמדים דמוקרטיים אחרים.

כל זה עוד איכשהו היה נסבל, אלמלא הייתה ההטיה באה לידי ביטוי בדיווחים שקריים. דעה – בהחלט: בפרשנויות, במאמרים. אבל לא בניסוח הכותרות, לא בבחירת העובדות שיובאו בפני הקוראים, לא בהעלמת פרטים לא נוחים, לא בפברוק של נתונים, לא בהוצאת דברים מהקשרם. את כל אלו עשה ישראל היום על בסיס יום-יומי, וכאמור – בלי שום שיקול דעת מערכתי ובלי שיהיה לו שום מידע להתבסס עליו. ואת זה עושה עיתון המצהיר שאחד מעקרונותיו הוא לומר את האמת. טוב, אז גם ההצהרה הזאת איננה אמת.

טוקבקיסטים
מעולם לא נתקלתי בכזה רפש [צילום: מאט יורק, AP]

מה פשר ההתנפלות הזאת בגלל נושא שמתרחש במרחק של 10,000 ק"מ מכאן? מן הסתם יש גולשים שזה באמת אכפת להם. אך התחושה שלי היא, שלא כל התגוביות היו אותנטיות, אלא שהיו מגיבים שקיבלו תשלום או תמריץ אחר ממחנה טראמפ כדי להגיב

אני כמעט בטוח שיימצא מי שיקום עלי ויטען שגם אני עשיתי בסיקור הבחירות את אותם חטאים בהם אני מאשים את ישראל היום. איך אני יודע? כי דברים כאלו כבר נכתבו עלי בשבועות האחרונות בתגוביות לידיעות ולמאמרים בנושא הבחירות.

כדי שלא תחשבו שאני מתחמק, אומר רק זאת: לא נכון. לא הסתרתי את דעתי ולפיה קלינטון פחות גרועה מטראמפ, אבל עשיתי זאת במאמרים ולא בדיווחים חדשותיים. כתבתי גם על גילויים נגד קלינטון, אבל מה לעשות שהיו הרבה יותר כאלו נגד טראמפ. כתבתי גם על תחזיות בעד טראמפ, אבל מה לעשות שהיו הרבה יותר כאלו בעד קלינטון.

נחזור לעניין התגוביות. אני קורא אותן מתוך עניין (וגם משום שלפעמים יש שם הערות חכמות), ואף פעם לא נתקלתי בכזה רפש כמו זה שנשפך עלי סביב הבחירות. אני לא מתרגש ואני לא נעלב; יש לי מספיק ניסיון. יותר מסקרנת אותי העובדה שנמצאו טוקבקיסטים שתקפו אותי תוך כמה דקות על כל פרסום שנראה כמצדד בקלינטון או מתנגד לטראמפ, והם נאלמו דום במקרים ההפוכים. וכאמור, הלשון הייתה גסה במיוחד – אפילו בקני המידה של מגיבים מן הימין על ענייניה של ישראל.

מה פשר ההתנפלות הזאת בגלל נושא שמתרחש במרחק של 10,000 ק"מ מכאן? מן הסתם יש גולשים שזה באמת אכפת להם. אך התחושה שלי היא, שלא כל התגוביות היו אותנטיות, אלא שהיו מגיבים שקיבלו תשלום או תמריץ אחר ממחנה טראמפ כדי להגיב. אני לומד את זה ממהירות התגובות, מהאופי שלהן, מהאייטמים להן נוספו ומריבוי הקישוריות בהם למידע אינטרנטי תומך-טראמפ ומתנגד-קלינטון. זה לא שאני מחזיק מעצמי כל כך חשוב שטראמפ יתעסק אתי; ממש לא. אבל אולי הקמפיין שלו החזיק טוקבקיסטים כאלו ברחבי העולם, משום שבכל מדינה יש לפחות כמה רבבות מצביעים-בפוטנציה. אולי.

תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב
השנה
המנצח באלקטורים
המנצח בקולות
מספר הקולות לנשיא
1980
רונלד רייגן (489)
רונלד רייגן (50.7%)
43,903,203
1984
רונלד רייגן (525)
רונלד רייגן (58.8%)
54,455,472
1988
ג'ורג' בוש האב (426)
ג'ורג' בוש האב (53.4%)
48,886,097
1992
ביל קלינטון (370)
ביל קלינטון (43%)
44,909,806
1996
ביל קלינטון (379)
ביל קלינטון (49.2%)
47,401,185
2000
ג'ורג' בוש הבן (271)
אל גור (48.4%)
50,456,002
2004
ג'ורג' בוש הבן (286)
ג'ורג' בוש הבן (50.7%)
62,040,610
2008
ברק אובמה (365)
ברק אובמה (52.9%)
69,456,897
2012
ברק אובמה (332)
ברק אובמה (51.1%)
65,915,796
2016
דונלד טראמפ (306)
הילרי קלינטון (47.7%)
59,923,027
ריכוז נתונים: אריאל י. לוין.
תאריך:  11/11/2016   |   עודכן:  12/11/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המהפכה האמריקנית
תגובות  [ 32 ] מוצגות   [ 32 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
11/11/16 08:46
 
haim0
12/11/16 03:55
2
עדי אמסטרדם
11/11/16 09:23
 
אורי רעננה
11/11/16 11:01
 
רון ה.
11/11/16 14:58
3
באום
11/11/16 09:29
 
היכן נעלם הכבוד?
12/11/16 05:39
4
haim0
11/11/16 09:47
5
יוסף ק
11/11/16 09:54
6
נאור......
11/11/16 09:56
7
שוחר-שלום
11/11/16 11:07
8
רבקה שפק ליסק
11/11/16 11:22
 
רון ה.
12/11/16 13:34
9
אהוד פרלסמן
11/11/16 11:45
10
ג"ט
11/11/16 11:51
11
חשדנית
11/11/16 12:04
 
רון ה.
11/11/16 15:27
 
לרון ה.
12/11/16 05:53
12
עוקב
11/11/16 13:22
13
הגוי..
11/11/16 14:16
14
עמעד
11/11/16 15:52
15
עב
11/11/16 15:59
16
אסף בן אהרון
11/11/16 16:00
17
yust
11/11/16 20:12
18
חשדנית
11/11/16 23:55
 
מתהפך
12/11/16 09:11
 
חשדנית
12/11/16 09:53
 
באום
12/11/16 09:52
19
אורי פ
12/11/16 13:11
20
שפרירית
12/11/16 16:56
21
שפרירית
12/11/16 17:06
22
שפרירית
12/11/16 17:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
"נהניתי להיפגש איתך ואני מקווה שניפגש עוד פעמים רבות". כך אמר הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, לנשיא היוצא, ברק אובמה, בפגישתם הראשונה בחדר הסגלגל (יום ה', 10.11.6).
10/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
עוד לפני שנה כשדונלד טראמפ רק הכריז על מועמדותו וניהל את מאבקו עם שאר המועמדים הרפובליקנים, בפליאה רבה שמתי לב לדבר בלתי מובן אחד: התקשורת הפרו-דמוקרטית טיפלה בו בכפפות משי. שום חשיפות מרעישות לגביו. 'פוקס' הפקו-רפובליקני לבד ניסה למתוח ביקורת עליו, אך התקשורת השמאלנית היותר משפיעה לא הצטרפה.
10/11/2016  |  יורי מור  |   מאמרים
בנקודת הזמן בה יתפרסם מאמר זה, נהיה כבר אחרי מערכת בחירות תזזיתית, נפתלת מאין כמוה, והביזארית ביותר בתולדות המעצמה מספר אחת בעולם. וגם, לא פחות חשוב, אחרי הררי המילים, צונאמי, פטפטת אין סופית ששטפו אותנו לאחר בחירתו של טראמפ. נתניהו נקלע למצב דומה, לפני פחות משנתיים.
10/11/2016  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
עורכיכם הטיבו עמכם בשבועות האחרונים, כששלחו אתכם לסקר את זירת ההתגוששות בארץ החלומות, את השראתה ספג שמעון פרס, אחד ממופתיכם, מבחרות.
10/11/2016  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
מבט נוסף על 8 בנובמבר 2016 ולקראת 20 בינואר 2017: ההתלהמויות של טראמפ, הבעייתיות בשיטת הבחירות האמריקנית, הקבינט המסתמן, היחסים עם הקונגרס וההתלהבות של הימין
10/11/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי  
רבבות הפגינו נגד הנשיא הנבחר טראמפ  /  איציק וולף
טהרן חוששת מביטול הסכם הגרעין  /  איציק וולף
אובמה יכול להעניק לקלינטון חנינה  /  איתמר לוין
מה אובמה מכין?  /  אריאל י. לוין
המועמדים של טראמפ  /  איתמר לוין
כמו בר נגד המילטון  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il