האם ההימור הגדול ביותר על ביטקוין יכול להחזיק מעמד?

המשקיעים מוכנים לשלם הרבה עבור ההימור של מייקל סיילור

מוכנים לשלם פרמיה על המניה הודות לנתח העצום שהיא צוברת בשוק הקריפטו / צילום: Shutterstock
מוכנים לשלם פרמיה על המניה הודות לנתח העצום שהיא צוברת בשוק הקריפטו / צילום: Shutterstock

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

תשכחו מ־EPS (רווח למניה) - ראשי התיבות הרלוונטיים כרגע הם BPS - ביטקוין למניה (bitcoin per share), או גאונות למניה אם שואלים את מעריצי מייקל סיילור, מנכ"ל ויו"ר חברת התוכנה מיקרו־סטרטג'י , שהפכה למחזיקת הביטקוין הגדולה בעולם.

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע
בעוד 40 יום זה קורה: האירוע שכל תעשיית הקריפטו מחכה לו
הוא קנה ביטקוין כשהיה שווה 20 דולר, אבא שלו אמר לו: "מה אתה דפוק, תקנה מניות טבע"

משקיעים רבים משוכנעים ששווה לשלם הרבה יותר עבור מניית מיקרו־סטרטג'י משווי הביטקוין שלה - משום שמנהיגותו של סיילור מהווה ערך מוסף, שאותו ניתן לכנות "פרמיית גאונות".

הם מאמינים שסיילור יצר מכונת כסף שמצויה בתנועה מתמדת. אני מאמין שביום מן הימים המכונה הזו תעצור.

סיילור הוא אדם חכם, נמרץ וכריזמטי, ואחד החסידים הנלהבים של המטבע המבוזר. תחתיו, MicroStrategy הזרימה כ־7.5 מיליארד דולר לביטקוין מאז 2020.

סיילור ומיקרו־סטרטג'י לא נענו לבקשות להגיב. השבוע גייסה החברה 592 מיליון דולר בחוב להמרה והשתמשה בכל התמורה לרכישת עוד ביטקוין.

החברה מסרה השבוע כי נכון ל־18 במרץ היא החזיקה ב־214,246 יחידות ביטקוין. במחיר הממוצע של המטבע הדיגיטלי בשבוע החולף (כ־65 אלף דולר) החזקותה שווה כמעט 14 מיליארד דולר.

בהכללת חוב ואופציות הניתנות להמרה, שווי החברה מוערך בכ־33 מיליארד דולר. זה בערך כפול מהשווי המשולב של עסקי התוכנה שנותרו במיקרו־סטרטג'י והחזקותיה בביטקוין.

יש המאמינים שזה רק מחיר הכניסה למה שעשוי להתברר כאחת מהזדמנויות ההשקעה הגדולות בהיסטוריה.

לפי אחת התאוריות, מיקרו־סטרטג'י בהובלת סיילור תשתלט למעשה על שוק הקריפטו. החברה תמשיך לקנות ביטקוין, המשקיעים ימשיכו לספק הון זול שיממן לה זאת, ומחיר השוק הן של הביטקוין והן של החברה ירקיע שחקים.

"סיילור לנצח!", כתב משתמש ברשת Reddit, "אין גבול למה שהם יוכלו לעשות". מעריץ אחר צייץ ב־X (טוויטר לשעבר) כי שווי החברה עשוי להגיע בקרוב ליותר מ־2 טריליון דולר.

במקום להידלל, המניה רק מתייקרת

מיקרו־סטרטג'י מימנה את רכישת הביטקוין שלה על ידי הנפקת מניות וחוב ביותר מ־5 מיליארד דולר.

בדרך כלל, חברות מדללות את הרווח שלהן למניה כשהן מוכרות מניות נוספות. בהנפקה של מיקרו־סטרטג'י ההפך קרה - הרווח למניה רק גדל. על ידי מכירת מניות במחיר כה גבוה בהשוואה לשווי הביטקוין שלה, ולאחר מכן שימוש בכסף הזה כדי לקנות יותר ביטקוין, שבתורו עלה עוד יותר, מיקרו־סטרטג'י העלתה את מחיר המניה שלה.

ג'וזף ואפי, אנליסט ב־Canaccord Genuity, העריך מוקדם יותר החודש שאם מיקרו־סטרטג'י תנפיק מניות בהיקף 500 מיליון דולר, המשמעות במחיר הנוכחי היא תוספת של כ־23 דולר למחיר המניה שלה (או 1.5%).

גיוס החוב האחרון של החברה נשא ריבית נמוכה של 0.875% בלבד, והוא ניתן להמרה תחילה למניות במחיר של 2,327 דולר למניה - כ־40% מעל מחירן הנוכחי. החוב מקנה למחזיקים בו זכות אך לא חובה להמיר אותו למניה רגילה.

הגיוני מצד סיילור לנסות לייצר רווחים מהערך הגבוה בשוק", אומרת טרייסי מייטלנד, נשיאת Advent Capital Management, חברה המתמחה בני"ע להמרה. "מאחר שמשקיעים מקצועיים רבים אינם יכולים להשקיע ישירות בביטקוין, הרי שהאג"ח של מיקרו־סטרטג'י נתפסות כדרך זולה יחסית ליהנות מהביצועים של ביטקוין".

מצגת של מיקרו־סטרטג'י מפברואר הדגימה כיצד הלוואות בסך מיליארד דולר לרכישת יותר ביטקוין יוכלו לייצר רווחים גדולים: אם הביטקוין יעלה ב־480%, הרווח של החברה יהיה אף גבוה יותר, ברמה של 740%.

מתנפחים ומשתוללים, עד שנופלים

האם קרוסלת הכסף הקסומה הזו יכולה להמשיך להסתחרר לנצח?

נפסע רגע אחורה בזמן לשנת 1929, אז קרנות השקעות, שפעלו בדומה לקרנות סל של היום (ETF), היו פופולריות. מנהלי קרנות השקעות, שמניותיהן נמכרו ביותר משווי המניות שבבעלותן, קנו קרנות אחרות שנמכרו גם הן בפרמיה. המשקיעים היו מרוצים מהפרקטיקה של שימוש בקרנות בעלות נמוכה כדי להרוויח יותר כסף.

'המגזין של וול סטריט', כתב העת הפופולרי אז, ציין כי המשקיעים צריכים להיות שמחים לשלם תוספת על "פרמיית גאונות", שכן "אם להנהלה יש היסטוריה של תשואות ממוצעות של 20% או יותר... מחיר של 150% עד 200% מעל שווי הנכס בפועל עשוי להיות הוגן". באותה עת גם פרמיות של 300% מעל שווי הנכס לא היו חריגות.

ואז הגיעה המפולת של השוק ב־1929.

בשנת 1932, רבות מהקרנות שמכרו "ביוקר" חוות נפילות ערך של עד ל־2 סנט בלבד לכל דולר שהחזיקו, כפי שגילתה מאוחר יותר רשות ניירות ערך.

תזכורת לכך שרכישת נכסים במחיר גבוה, אפילו עם החזקות בשוויים עוד יותר גבוהים, היא תמיד משחק מסוכן.