קראתי את כל 59 המכתבים השנתיים של וורן באפט. הנה החלקים הטובים ביותר

המכתבים של ברקשייר הת'אוויי, שהחלו להישלח ב­־1965, עוקבים אחר התפתחות החברה בהומור ובכתיבה מלאת אופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: AP, shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: AP, shutterstock

כשוורן באפט כתב את מכתב המשקיעים השנה, קהל היעד היה אחותו ברטי.

ההתייחסויות של יו"ר ומנכ"ל ברקשייר הת'אוויי לאחותו, לצד המחווה לשותפו המנוח, צ'רלי מאנגר, נתנו למכתב שפורסם בשבת טון ביתי שיכול היה להיחשב בלתי צפוי במכתבים תאגידיים רבים. אבל הןטון בהחלט תואם את הסגנון שבאפט טיפח במשך יותר מחצי מאה של מסרים לבעלי מניות ברקשייר.

המכתב השנתי של וורן באפט: כך תתעשרו "מעבר לכל דימיון"
ברקשייר האת'וויי של באפט שוברת שיא חדש, הרווח התפעולי זינק

"כשאני מדמיין את הבעלים שברקשייר זקוקה לו, התמזל מזלי שיש לי את הדמות המושלמת בראש - אחותי, ברטי", כתב.

באפט המשיך ואמר שאחותו חכמה, נבונה ולא פראיירית של אף אחד - אבל לא מוכנה למבחני הנהלת החשבונות ולא מחשיבה עצמה למומחית בכלכלה. "אז", כתב המשקיע המפורסם, "מה היה מעניין את ברטי השנה?"

המכתב משבת היה האחרון בסדרת הודעות לבעלי מניות של ברקשייר הת'אוויי שהחלה ב־1965, כששותפות ההשקעות שלו השתלטה על החברה. (מכתבים אחרים היו חתומים על ידי דמויות אחרות בברקשייר אבל נכתבו על ידי באפט).

המכתבים עוקבים אחר האבולוציה של ברקשייר מיצרנית טקסטיל בקשיים בניו אינגלנד לקונגלומרט עם תיק מניות עצום ואינטרסים עסקיים הכוללים ביטוח, מסילות ברזל, אנרגיה וממתקים.

לאורך הדרך, לימד באפט את בעלי המניות על הפעילות של תעשיית הביטוח, הניואנסים של כללי הנהלת החשבונות ואיך לחשוב על ערכה של מניה. כשרצה ללמד נושא שחלק מהמשקיעים אולי ישתעממו ממנו, באפט כתב בקול של מורה ידידותי - ולעתים מצחיק.

הוא ציטט את יוגי ברה ומיי ווסט, שירי קאנטרי והתנ"ך. במכתב מפברואר 2007, החל קטע על עסקאות ביטוח רטרואקטיביות ב"אזהרה: הגיע הזמן לאכול את הברוקולי שלכם" וסיכם: "אתם לא שמחים שהבטחתי לכם שלא יהיה בוחן בסוף?"

אנשים הלומדים את ברקשייר, כיום החברה השביעית בגודלה בארה"ב לפי שווי שוק, פונים למכתבים כמקור לידע ותובנות. הנה כמה קטעים נבחרים:

לחפש רכישות

"החברה מחפשת רכישות מתאימות מתוך, ובאופן סביר מחוץ, לתחום הטקסטיל. אם כי עד כה לא סוכמו בהצלחה רכישות כלשהן, ממשיך להיות לנו עניין אקטיבי ברכישות כאלה".

2 בדצמבר, 1966 (חתום על ידי יו"ר ברקשייר מלקולם צ'ייס ג'וניור והנשיא קנת' צ'ייס)

לנשק צפרדעים

"משקיעים יכולים לקנות צפרדעים במחיר המקובל בשוק. אם הם בוחרים לממן נסיכות שמוכנות לשלם כפול ממחיר השוק רק בשביל הזכות לנשק את הצפרדעים, כדאי לוודא שהנשיקה שווה את זה. ראינו בשוק הרבה נשיקות, אך מעט מאוד ניסים. ועדיין, לא מעט "נסיכות" ניהול ממשיכות להאמין בכוח של הנשיקה שלהן - זאת למרות שחצר ההשקעות שלהן מלאה בצפרדעים שלא הפכו לנסיכים".

26 בפברואר 1982

פחד ותאוות בצע

"התפרצות תקופתית של פחד ותאוות בצע, שתי מחלות מדבקות מאוד, מתרחשות באופן קבוע בקהילת ההשקעות. התזמון של המגיפות האלה יהיה בלתי צפוי. והעיוותים בשוק שייגרמו בגללן יהיו בלתי צפויים באותה מידה, גם מבחינת משך ההתפרצות וגם מבחינת עוצמתה. לכן, אל לנו לנסות לצפות את ההתפרצות או הדעיכה של אחת מהמחלות האלה. היעד שלנו צנוע יותר: אנחנו פשוט מנסים לפחד כשאחרים תאבי בצע ולהיות תאבי בצע רק כשאחרים מפחדים".

27 בפברואר 1987

כמו בבייסבול

"זה נכון, כמובן, שבטווח הארוך, לוח התוצאות לפיו מודדים החלטות השקעה הוא מחיר השוק. אבל המחירים ייקבעו על ידי הרווחים העתידיים. בהשקעה, כמו בבייסבול, כדי להוסיף ניצחון ללוח התוצאות, צריך להסתכל על המגרש, לא על הלוח".

28 בפברואר 1992

מי שחה בעירום?

הוריקן "אנדרו השמיד כמה חברות ביטוח קטנות. מעבר לכך, הוא העיר כמה חברות גדולות יותר לעובדה שההגנה שלהן בביטוח כנגד אסונות רחוקה מלהיות מספקת. (רק כשהגאות יורדת שאתה מגלה מי שחה בעירום)".

1 במרץ 1993

מה דירוג הברווז שלנו?

"בשוק שורי, חייבים להימנע מהטעות של הברווז המנקה את נוצותיו ומגעגע בגאווה אחרי סופת גשמים במחשבה שכישורי השחייה שלו גרמו לו לטפס בעולם. ברווז חכם ישווה במקום זאת את הפוזיציה שלו אחרי המבול עם הפוזיציה של ברווזים אחרים באגם.

"אז מה דירוג הברווז שלנו ל־1997? הטבלה בעמוד הבא מראה שלמרות ששחינו במרץ שנה שעברה, ברווזים פסיביים שפשוט השקיעו במדד S&P עלו כמעט במהירות שלנו. ולכן סיכום הביצועים שלנו ב-1997, ובכן: קוואק".

27 בפברואר 1998

תעודת ציונים לא קלה

"אפילו המפקח קלוזו היה מצליח למצוא מי היה האשם בביצועים שנה שעברה: יושב הראש שלכם. הביצועים שלי הזכירו את הקוורטרבק שבתעודה שלו היו ארבעה נכשלים ואחד עובר בקושי. ובכל זאת המאמן שלו גילה הבנה. 'בני', הוא אמר באיטיות, 'אני חושב שאתה משקיע יותר מדי זמן בנושא האחד הזה'.

"ה'נושא האחד' שלי הוא הקצאת הון, והציון שלי ל־1999 הוא ללא ספק עובר בקושי. מה שפגע בנו הכי הרבה השנה היה הביצועים הגרועים בתיק האקוויטי של ברקשייר - והאחריות על התיק הזה, אם מחריגים את החלק הקטן ממנו המנוהל על ידי לו סימפסון מ־GEICO, היא לגמרי שלי".

1 במרץ 2000

אל תחשבו מילולית על ציפורים

"האורקל הפך לאיזופוס והתובנה העתיקה, אם כי החלקית שלו לגבי השקעות הייתה 'עדיפה ציפור ביד משתיים על העץ'. כדי להדגים את העקרון הזה, צריך לענות רק על שלוש שאלות. עד כמה אתם באמת בטוחים שיש ציפורים על העץ? מתי הן ייצאו וכמה יהיו? מה הריבית ללא סיכון (שאנו שוקלים כתשואה על אג"ח אמריקאיות לטווח ארוך)? אם אתם יכולים לענות על שלוש השאלות האלה, תדעו את הערך העליון של העץ - ואת המספר המקסימלי של ציפורים בידכם שהעץ שווה. וכמובן, אל תחשבו מילולית על ציפורים. תחשבו על דולרים".

28 בפברואר 2001

לרכב על הגל

"לברקשייר ולבעלי מניות אמריקאיים אחרים היה קל לשגשג לאורך השנים. בין 31 בדצמבר 1899 ו־31 בדצמבר 1999, אם לתת דוגמא לטווח מאוד ארוך, הדאו ג'ונס עלה מ־66 נקודות ל־11,497 נקודות... העלייה החדה הזו התרחשה מסיבה פשוטה: במאה האחרונה חברות אמריקאיות הצליחו מאוד ומשקיעים רכבו על גל השגשוג שלהן".

28 בפברואר 2006

קפיטליסטים והמטוס הראשון

"הסוג הגרוע ביותר של עסק זה הסוג שצומח ללא הפסקה, מצריך הון משמעותי כדי לממן את הצמיחה, ואז מכניס מעט כסף אם בכלל. חשבו על חברות תעופה. כאן יתרון תחרותי התגלה כקשה להשגה מאז ימי האחים רייט. לכן ניתן להניח שאם קפיטליסט היה רואה את המטוס הראשון של האחים הוא היה עושה טובה ענקית לממשיכי דרכו אם היה מיירט את אורוויל מהשמיים".

פברואר 2008

החשיבות של המחיר

"הכלל הראשון של הקצאת הון - בין אם הכסף נועד לרכישות או לרכישת מניות - הוא שקנייה חכמה במחיר מסוים היא קנייה טיפשית במחיר אחר".

25 בפברואר 2012

בועות מתפוצצות

"ב־15 השנים האחרונות, גם מניות אינטרנט וגם בתים הדגימו את ההגזמות יוצאות הדופן שיכולות להיווצר כשמשלבים תזה שנשמעת הגיונית עם עליית המחירים שזוכה לפרסום רב.

"בבועות האלה, צבא של משקיעים שלכתחילה היו ספקנים נכנעים ל'הוכחה' שמספק השוק, ומאגר הקונים - לתקופת מה - מתרחב מספיק כדי לגרום גלגלים להמשיך לזוז. אבל בועות שמתנפחות מספיק תמיד מתפוצצות בסוף. ואז הפתגם הישן זוכה לאישור נוסף: 'מה שהאיש החכם עושה בהתחלה, הטיפש עושה בסוף'".

25 בפברואר 2012

לא מוכן לטינדר

"אין דבר שינצח את היכולת שח השוק לייצר את מה שאנשים רוצים, ואפילו יותר מכך, בלספק את מה שאנשים עדיין לא יודעים שהם רוצים. ההורים שלי, כשהם היו צעירים, לא יכלו לדמיין לעצמם מכשיר טלוויזיה, וגם אני כשהייתי בן 50, לא חשבתי שהייתי זקוק למחשב אישי. שני המוצרים, מרגע שאנשים גילו מה הם מסוגלים לעשות, גרמו למהפכה בחייהם. כיום, אני מבלה עשר שעות בשבוע בלשחק ברידג' באינטרנט. ובעת שאני מקליד את המכתב הזה, כלי ה'חיפוש' הוא לא יסולא בפז מבחינתי. (אבל אני עדיין לא מוכן לטינדר)".

27 בפברואר 2016

אמבטיות, לא כפיות

"לצ'רלי ולי אין תוכנית קסם להגדלת הרווחים, חוץ מלחלום בגדול ולהיות מוכנים מנטלית ופיננסית לפעול במהירות כשההזדמנויות מגיעות. כל עשור בערך, עננים אפלים ימלאו את השמיים הכלכליים, ולזמן קצר יירד מהם גשם זהב. כשממטרים כאלה קורים, חשוב למהר החוצה כשאנחנו נושאים בידינו אמבטיות, לא כפיות".

25 בפברואר 2017