הודעה לילית דרמטית של דובר צה"ל, וחילופי אש בבית החולים הגדול ברצועה: דובר צה"ל הודיע כי כוחות פועלים הלילה (בין ראשון לשני) במבצע ממוקד בבית החולים שיפא בעזה בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות בכירי חמאס במרחב, המשתמשים במרכז הרפואי לניהול ולייצוא פעולות טרור.
"במהלך הכיתור נפתחה אש על ידי מחבלים מתוך מתחם בית החולים לעבר הכוחות. הלוחמים השיבו בירי ופגעו במחבלים", נמסר בהודעה נוספת לאחר מכן של דובר צה"ל ושב"כ. בתיעודים מאזור בית החולים נשמעו קולות ירי, ועזיבת אזרחים את המתחם.
במשרד הבריאות בעזה שבשליטת חמאס אמרו כי יש הרוגים ופצועים בבית החולים. לדבריהם, פרצה שריפה בכניסה למקום והתקשורת נותקה. הם טענו למקרי חנק של עקורים ובהם ילדים בבניין 8 של בית החולים. "אנחנו קוראים לכל המוסדות הבינלאומיים להפסיק לאלתר את הטבח", אמרו. גם בהודעה שפרסם חמאס הופנתה האשמה דומה: "כישלון הקהילה הבינלאומית והאו"ם לפעול נגד צבא הכיבוש היווה אור ירוק להמשך מלחמת הג'נוסייד והטיהור האתני נגד עמנו".


בהודעת דובר צה"ל הלילה נכתב כי "הכוחות הפועלים בבית החולים הוכשרו למשימה ותודרכו מראש בעניין החשיבות במניעת פגיעה באזרחים, בחולים, בצוותים רפואיים ובציוד רפואי. גם במהלך המבצע, צה"ל מבטיח את המשך פעילות בית החולים והביא דוברי ערבית לשטח - כך שיוכלו לקיים שיח עם החולים. רופאי צה"ל ערוכים לסייע לנזקקים לכך. החולים והצוותים הרפואיים אינם חייבים להתפנות מבית החולים, אך יש מעבר ליציאת אזרחים מהמרחב".
עוד צוין: "בהמשך המבצע ולאחר שלא תשקף סכנה לכוחות, צה"ל ימשיך את המאמץ ההומניטרי ויספק מזון, מים ואספקה נוספת לחולים ולאזרחים במתחם. צה"ל ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי ונגד חמאס, הפועל מתוך בתי חולים ותשתיות אזרחיות בדפוס פעולה שיטתי וציני, ללא הבחנה בין האוכלוסייה האזרחית לבין מחבלי הארגון".
"צה"ל החל במבצע בעקבות מידע מודיעיני מבוסס שחייב פעולה מיידית", אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, בהצהרה שנשא באנגלית. "אנחנו יודעים שבכירים בחמאס התאגדו מחדש בתוך שיפא ומפקדים משם על פעולות נגד ישראל. הפעילות הממוקדת שלנו היא לא רק הכרח מבצעי, היא חובה גלובלית. אנחנו קוראים לכל מחבלי חמאס המסתתרים בבתי חולים להיכנע באופן מיידי. אסור לנצל מתקנים רפואיים לצרכי טרור, חמאס חייב לתת דין וחשבון".

1 צפייה בגלריה
בית חולוים שיפא, עזה
בית חולוים שיפא, עזה
בית החולים שיפא, ארכיון
(צילום: AFP)
במהלך הלילה צה"ל גם חשף הקלטה שלפיה ראש מנהלת תיאום והקישור לעזה שוחח בימים האחרונים עם מנכ"ל משרד הבריאות ברצועה על פעילות ארגוני הטרור בבתי החולים ועל הצורך בסיכולה, תוך תיאום מלא עם הנהלת בתי החולים. "אנחנו רואים שארגון הטרור חמאס ממשיך את הפעילות הצבאית שלו בתוך בתי החולים. אנחנו מוכנים לספק כל סיוע המוניטרי שיידרש. הבקשה שלנו היא פשוטה, הפסקה מיידית של כל פעילות הטרור בבתי החולים", נאמר בשיחה.
הפשיטה החלה בשעה 2:30 הלילה כחלק מפעולה מפתיעה שהתחילה בכיתור בית החולים על ידי חטיבה 401 של אוגדה 162 וכוחות מיוחדים שנכנסו לבית החולים.
המבצע החל לאחר איסוף מודיעין ממושך של צה"ל ושב"כ, לפיו מפקדים בכירים וגורמים שונים בחמאס משתמשים בשבועות האחרונים בבית החולים ובמתקניו לפעילות טרור. הכיתור המהיר לא אפשר למחבלים לברוח.
הכיתור היה תחילה רגלי עם כוחות מיוחדים שהגיעו באופן חשאי ואז באמצעות טנקים ונגמ"שים, שצרים כעת על המוסד הרפואי הגדול שבמערב העיר עזה.
עד כה נעצרו כ-80 פלסטינים במרחב בית החולים כחלק מהפעולה, ובהם מחבלים. גם בשעות אלו מתנהלת לחימה במרחב בית החולים, לאחר היתקלויות שהיו כבר ברגעים הראשונים של הגעת הלוחמים. את הפעולה מלווה חיל האוויר, וחלק מהמחבלים שפעלו במקום חוסלו בתקיפות מהאוויר.
הבוקר צה"ל כרז למחבלים לצאת מבית החולים ולהסגיר עצמם. בצבא משתמשים בין היתר ברחפנים ובטכנולוגיות מיוחדות כדי להביא ליחידות יתרונות טקטיים, מודיעיניים ומבצעיים.
בצבא אמרו שהפעולה בתחילתה, וציינו ששליטה כבר הושגה על המרחב. לפי צה"ל, חמאס מנסה שוב להפוך את שיפא למפקדת טרור ראשית בצפון הרצועה. עוד ציינו בצה"ל כי כוחות הביטחון התריעו מראש בפני גורמי רפואה רשמיים ברצועה ובהם בשיפא כי חמאס חוזר להשתמש בבתי חולים ברצועה למטרות טרור.
ללוחמים צמודים חוקרי שב"כ ויחידת 504 לניהולי חקירות בשטח, שמסייעים בניקוז כל היוצאים מבית החולים ובדיקתם. הכוחות הגיעו עם ציוד רפואי רב ומזון כדי לספקו לשיפא בהמשך, תוך הפרדה בין המחבלים לצוותים הרפואיים.
נכון להבוקר חייל נפצע באורח קל בחילופי האש ויש מחבלים הרוגים בקרבות, שחלקם התרחשו מתוך חדרי המוסד הרפואי. בצבא מעריכים כי המחבלים השתמשו בתקופה האחרונה בחדרים של בית החולים אבל לא במנהרות - כי צה"ל השמיד אותן במהלך התמרון.
במהלך חמשת חודשי המלחמה, כוחות צה"ל נכנסו לכמה בתי חולים ברצועת עזה, ובהם בית החולים הקטארי, בית החולים כמאל עדואן, ובית החולים רנטיסי לילדים. אבל רוב הכותרות התמקדו בפשיטה על בית החולים שיפא, הן בגלל שהוא המרכז הרפואי הגדול ביותר ברצועת עזה והן עקב הצהרות ישראל שבכירים בחמאס ניהלו מרכז פיקוד ושליטה מתחתיו.
בחודש שעבר פרסם ה"ניו יורק טיימס" כי ראיות שהגיעו לידיו מראות שחמאס השתמש בבית החולים כמחסה, וכמקום לאחסון נשק ותחזק את המנהרה שמתחתיו, שאליה סופקו מים, חשמל ומיזוג אוויר. מסמכים ישראליים מסווגים מראים גם כי אורך המנהרה שמתחתיו היה לפחות 200 מטר, פי שניים מהאורך שצה"ל פרסם רשמית, ושהיא מקושרת כנראה למערכת התת-קרקעית הגדולה של חמאס.
לפי המסמכים, לוחמי צה"ל מצאו בונקרים תת-קרקעיים, רובעים למגורים וחדר שהיה מחובר למחשבים ולציוד תקשורת בחלק של המנהרה שמתפרס מעבר לבית החולים - חלקים שלא נראו בסרטון שפרסם בזמנו דובר צה"ל. לעומת זאת, ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי צה"ל התקשה להביא הוכחות שמתחת לבית החולים אכן הפעיל חמאס מרכז פיקוד ושליטה.
בצבא אמרו כי המנהרה מולכדה ואזל הזמן לבחון אותה כי היא הושמדה וצה"ל נסוג מבית החולים. גורמים ישראליים וקטאריים אמרו כי ישראל הייתה צריכה לעזוב את בית החולים כדי לעמוד בתנאי ההפוגה בנובמבר.