מה יש לדאעש נגד רוסיה? הרי בשנים האחרונות רוסיה היא המדינה השנואה ביותר במערב, ובשנה האחרונה היא תומכת בציר הרשע, שאיראן וחמאס בתוכו. אז דווקא רוסיה? מי שמחפש היגיון בפעולות הטרור של הג'יהאד הרדיקלי, על כל שלוחותיו, יתקשה למצוא. הרי רק בתחילת ינואר ביצעה אחת השלוחות של דאעש פעולת טרור קטלנית במיוחד באיראן, במהלך אזכרה לקאסם סולימאני. למעלה מ־200 בני אדם נרצחו. כולם מוסלמים פנאטים. תאומים של אנשי דאעש. אפשר לטעון שמדובר בסונים נגד שיעים. וגם זה לא מדויק. לא שאין יריבות. יש. אבל האיסלאם הרדיקלי לא נזקק לתירוצים מהסוג הזה. משום שמדובר בתעשיית מוות. הם הורגים כדי להרוג. כדי להטיל אימה. והאימה הזאת, באופן פרדוקסלי משהו, גורמת למוסלמים נוספים להצטרף לג'יהאד.
ברוסיה חיים קרוב לעשרה מיליון מוסלמים. כ־6.5% מהאוכלוסייה. בערך כמו בצרפת ובגרמניה. רבים מהם הם רדיקלים, כמו בכל פינה בעולם שבה יש קהילות מוסלמיות גדולות. פה ושם היה נדמה שרוסיה, ללא בג"ץ ו"בצלם", יודעת להיאבק בטרור, או לפחות יכולה לטפל בו, ללא כל חשש מביקורת בינלאומית. הרי חיילים רוסים הרגו עשרות אלפי צ'צ'נים שמרדו נגד הממלכה במהלך שני עימותים בשנות ה־90, שהסתיימו רק לאחר שהמנהיג הצ'צ'ני עבר לתמיכה בצד הרוסי. אבל גם שם וגם במקומות אחרים, כמו דגסטן, האיסלאם הרדיקלי ממשיך לרחוש ולגעוש, ולדאעש יש פעילים גם ברפובליקות המוסלמיות שהוקמו בעקבות התפרקות ברית־המועצות. ובכל מקרה, צ'צ'נים רבים הצטרפו לדאעש. יצא להם שם של האכזריים ביותר מקרב קבוצות המוצא שהרכיבו את הארגון. והם בוודאי שומרים מקום של כבוד לרוסיה הנוצרית, במסגרת הטינה לכל מי שהוא לא הם.
1 צפייה בגלריה
yk13852484
yk13852484
זירת הפיגוע ברוסיה
(צילום: רויטרס)
•••
ואם כבר מחפשים הסברים שהם יותר עכשוויים ופחות היסטוריים, אז כדי לשים לב לזירה הפעילה ביותר שרחוקה מתשומת הלב העולמית. חלק ניכר מפעילות דאעש עבר לאזור הסאהל באפריקה. בוקו חראם, שצירף את עצמו למדינה האיסלאמית, עוסק כבר שנים רבות ברצח ללא הפסקה של מוסלמים ונוצרים בניגריה. בשנים האחרונות הצטרפו ו/או קמו ארגוני טרור נוספים, כמו נוסיראת אל־איסלאם ואלמוסלימינים (JNIM), דאעש־סאהל, ועוד ועוד. הגופים הרצחניים הללו פועלים בצ'אד, במאלי, בניז'ר, בבורקינה פאסו, במוזמביק ,ועוד.
שלוש מדינות - צ'אד, מאלי וניז'ר - סילקו מתוכן את צרפת, ארצות־הברית וכל נוכחות מערבית אחרת. הן עברו לציר הרוסי. וכדי להיאבק בקבוצות האיסלאם הרדיקלי הן נזקקו כמובן לסיוע צבאי, שהגיע אליהן באמצעות כוח וגנר. יש מידע מפוקפק על השפעתו של הסיוע הרוסי. מה שברור הוא, שאם יש צורך בסיבה נוספת לעוינות האיסלאמיסטית כלפי רוסיה של ולדימיר פוטין, הרי שהיא נובעת לא רק מהעימותים בתוך רוסיה, אלא גם, כמובן, מההשתתפות של רוסיה בדיכוי המורדים האיסלאמיסטים בסוריה, ועכשיו גם מהעימות שהולך ומתפתח באזור הסאהל. באפריקה לבדה רצחו ארגונים איסלאמיסטיים בשנת 2022 19,091 בני אדם. אין עדיין נתונים מעודכנים על שנת 2023, אבל זה ברור שמדד ההרג והחורבן נמצא בסימן עלייה. הפעם עם מעורבות רוסית, שרחוקה מהעין הבינלאומית.
בתוך מבוך האינטרסים, רוסיה תומכת בחמאס, וגם קיבלה במוסקבה משלחת של הארגון כבר בחודש אוקטובר, פחות משלושה שבועות לאחר הטבח של 7 באוקטובר. חמאס, כדאי להזכיר, הפיץ בעבר כרוזים של איחוד כוחות בין אחמד יאסין, אוסמה בן־לאדן, חטאב ושאמיל בסאייב. השניים האחרונים מזוהים עם האיסלאם הרדיקלי בתוככי רוסיה. אבל מה זה חשוב. למרות שחמאס היה ונותר בשר מבשרם של ארגוני הג'יהאד, שפועלים גם נגד רוסיה. רוסיה, מצדה, מעניקה אהבה לחמאס. אבל הג'יהאד לא מחזיר אהבה לרוסיה.
לג'יהאד אין זירה. מבחינתו, כל העולם הוא במה. לא רק העולם החופשי. מדובר בסרטן שהשלוחות שלו נמצאות בכל מקום. החלשים יותר סובלים יותר. הרי אין כמעט מדינה בעולם, אולי מיקרונזיה, שאין בה תאים רדומים או אידיאולוגיים של הג'יהאד. הם בוודאי קיימים ברוסיה וברפובליקות שצמודות אליה. עד כמה צמאי דם אותם מוסלמים רדיקליים ראינו בניסיון לבצע לינץ' בנוסעי מטוס שהגיע בסוף אוקטובר מישראל לדגסטן. רוסיה לא התרגשה במיוחד. הרי זה קרה שלושה ימים לאחר ביקור משלחת חמאס במוסקבה. אפילו התאים לה. אף ארגון ג'יהאד לא עשה לה הנחות. משום שהג'יהאד לא עושה הנחות. פיגועי ג'יהאד היו גם נגד טורקיה, למרות שהיא חלק מהאחים המוסלמים ולמרות שהיה לה רומן עם דאעש.
•••
95% מקורבנות הג'יהאד הם מוסלמים או תושבי המדינות העניות. הם עשו משהו רע למחבלי הג'יהאד באשר הם?מדכאים? כובשים? התשובה ידועה. אבל העולם ימשיך להאשים את היהודים או את הישראלים או את הציונים
ואי אפשר לסיים ללא הזווית הישראלית. שוב ושוב נשמעה הטענה שהטרור האיסלאמיסטי בכלל, ושל חמאס בפרט, הוא פועל יוצא של הסכסוך הישראלי־פלסטיני, והטענה הזאת נשמעת הרבה יותר מאז 7 באוקטובר. אלה כמובן הבלים. הרי 95% מקורבנות הג'יהאד הם מוסלמים או תושבי המדינות העניות. הם עשו משהו רע למחבלי הג'יהאד באשר הם? הם קולוניאליסטים? מדכאים? כובשים? התשובה ידועה. אבל העולם ימשיך להאשים את היהודים או את הישראלים או את הציונים. מה שקרה במוסקבה לא ישנה את העמדות של הפרוגרסיבים הרדיקליים שמפגינים נגד ישראל. אבל מה שקרה במוסקבה אמור להבהיר, לאחרים ולנו, שהג'יהאד הוא סרטן עולמי. ומי שיוצא נגד ישראל, יוצא בעד הג'יהאד.