פחות מחצי שנה לאחר שהוצג לראשונה בסלון האווירי בפריז, מטוס הביון החדש של חיל האוויר הפך למבצעי באמצע המלחמה: במשרד הביטחון הצליחו לנצל את המלחמה כדי לקצר תהליך של הטמעה מבצעית, שלרוב נמשך חודשים ארוכים לכדי ימים בודדים, שבסיומם הוכרז מטוס האורון בחיל האוויר כמבצעי באופן מלא.
2 צפייה בגלריה
מטוס האורון
מטוס האורון
מטוס האורון
(צילום: דובר צה"ל )
ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי מטוס הביון החדש והמתקדם, שרק המעצמות גדולות מחזיקות בדגמים מסוגו, כבר רשם מאות שעות טיסה מבצעיות בכל הזירות בשבועות האחרונים וקרוב ל100 גיחות. בכל גיחה כזו מטייסת הנחשון (122) מסוגל המטוס שיוצר בארה"ב לבצע מספר רב של משימות מודיעיניות במקביל.
למשל, המטוס מסוגל לבצע ליווי בתצפית של מבצע מעצרים חטיבתי בג'נין, מעקב חשאי אחר בכיר בלב האוכלוסייה ברפיח, איתור מקור ירי של טיל בליסטי בתימן, זיהוי שיירת נשק בין עיראק לסוריה, מציאת גורם חשוד בכור גרעיני באיראן והפללת רכב עם בכירים שיש לחסל במרכז הדאחיה בביירות, הכל באותה הגיחה. בדומה לשני מטוסי הביון הקיימים בטייסת הנחשון בנבטים, העיטם (שמתמחה במשימות בקרה ושליטה במבצעים) והשביט (מתמחה במשימות האזנה), גם האורון טס בגובה הרם ביותר מכל מטוסי חיל האוויר, מעל ל-40 אלף רגל.
2 צפייה בגלריה
מטוס האורון
מטוס האורון
מטוס אסטרטגי של ישראל. האורון
(צילום: דובר צה"ל )
האורון נהיה בחודשים האחרונים למעשה למטוס רב-משימתי ורב-זרועי, כאשר כל גיחה מבצעית שלו, שנמשכת לרוב בין 5 ל-10 שעות ויכולה להגיע לטווחים של כאלף קילומטרים, נועדה לשרת משימות של אגף המודיעין, חיל האוויר וזרוע הים, במקביל ובזמן אמת. האורון יכול לבצע משימות עצמאיות "לבדו" וגם לפעול כחלק ממבצע משולב לצד מטוסי קרב אחרים, ספינות חיל הים ואף צוללות.
עם אלפי הסנסורים המתקדמים שמופעלים מהאורון ניתן לסרוק תאי שטח אדירים ורחוקים, בספיקת מידע שלא הייתה מעולם בצה"ל מכלי אוסף אחד ובמרחק שכזה מישראל או מהמטרות הנעקבות. חלקן יכולות להיות במרחק של מאות מטרים מהמטוס, שבהתחלה טס באופן גלוי במכוון, כחלק מביסוס ההרתעה הישראלית במזרח התיכון.
יש כוונה לרכוש מטוס נוסף דומה בשנים הקרובות, אחרי שהעיטם והשביט הגיעו לחיל האוויר ב-2006 וב-2010. למרות שחלק ממשימותיו נחשבות לטקטיות, האורון מוגדר כמטוס אסטרטגי של מדינת ישראל. להתנעת פיתוחו קדמה מחלוקת בצמרת מערכת הביטחון בשל עלות הפרויקט: העסקה לרכישת האורון מוערכת בכמיליארד דולר, תקציב אדיר שיש שסברו בצבא שצריך להשקיע במשאבים מבצעיים אחרים.
מנכ"ל התעשייה האווירית שפיתחה את המטוס, בועז לוי: "התעשייה האווירית גאה על פיתוח וייצור מטוס האורון שמצטרף בימים אלו לטייסת נחשון של חיל האוויר ולמטוסי המודיעין 'שביט' ו'עיטם', תוצרת החברה. פריצת הדרך של החברה בתחום מטוסי המודיעין מתאפשרת הודות למהנדסי החברה אשר פיתחו טכנולוגיות מזעור מערכות חישה, אלגוריתמיקה ויישומי תוכנה מבוססי בינה מלאכותית ולימוד מכונה".
לדברי לוי, "בעידן של היצף מידע מודיעיני, המערכת יודעת לקחת כמויות גדולות של מידע משלל החיישנים, מעבדת אותם והופכת אותם בצורה אוטומטית, למודיעין שתומך בקבלת החלטות. מטוס האורון מהווה עוגן בשמירת העליונות המודיעינית של מדינת ישראל, בפרט אל מול התעצמות האיומים הביטחוניים והתעשייה האווירית תמשיך לתמוך ולסייע למערכת הביטחון של מדינת ישראל".
רמ"ח מערכות במנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון, אל"מ בני: "עם פרוץ המלחמה התחלנו למבצע את מטוס המשימה בשיתוף פעולה מלא עם התעשייה האווירית, חיל האוויר, אגף המודיעין וחיל הים. מטוס המשימה הוא מטוס מנהלים שמותקנות על גביו סנסורים מהמתקדמים ביותר בעולם, יכולות AI ומערכות לחימה ייחודיות שהופכות את המטוס הזה ממטוס מנהלים סטנדרטי למטוס אסטרטגי עם יכולות שליטה, בקרה ומודיעין.
"אנו בתהליך לימוד ושיפור מתמיד לאורך הלחימה בשביל להביא עוד ועוד יכולות לכל אחד מהמטוסים האלה בהלימה עם הצורך המבצעי של צה"ל בקצבים גבוהים מאוד", אמר. "'אורון' לוקח חלק חשוב בכל המהלכים המתבצעים גם בזירות הקרובות וגם בזירות הרחוקות. מבצוע המטוס בפרק זמן כה קצר, תוך כדי לחימה משקף חזון, חוסן של התעשייה הביטחונית וציונות המהווים שינוי כללי משחק ביכולותיה המודיעיניות של מדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.03.24