המחבל מואמן פאיז מחמוד חליל (19) שפצע אמש (ראשון) באורח קשה שני צעירים ונער בפיגוע בקניון "פרנדלי" בגן יבנה השתמש בשני סכינים - ונוטרל על ידי שוטר ופקח אחרי מסע דקירות במרכז המסחרי. המחבל, תושב דורא שבאזור חברון, לא החזיק באישורי עבודה ושהייה בישראל.
מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב אמיר כהן, אמר בזירה: "המחבל הגיע היום מפירצה בגדר". הוא נכנס למתחם הקניות, עלה במדרגות לחדר הכושר שנמצא בקומה השנייה, ראה מתאמן בכניסה והתנפל עליו. בהמשך, הוא רץ לתוך חדר הכושר ודקר מתאמן נוסף בזמן ששאר המתאמנים נכנסו לחדר פנימי.


לאחר מכן, רץ המחבל במדרגות לקומת הקרקע ודקר צעיר נוסף במנוסה. צוות שיטור עירוני, המורכב משוטר ופקח, שהגיע למקום בפחות מדקה מקבלת הדיווח, נכנס רגלית למתחם. השניים ניסו להבין מהפצוע שהגיע אליהם מה קרה - אז הבחינו במחבל רץ לעברם ומנסה לדקור אותם. הפקח הצליח להדוף את המחבל בשעה שהשוטר שלף את נשקו, ירה בו ונטרל אותו.
"ישבנו בפיצה, שמענו צרחות וראינו אנשים נאבקים במחבל", סיפר ישראל לוי, שעובד בפיצרייה במתחם. "צעקו לנו לברוח. רצנו מהר ושמענו צרורות ירי". לוי אמר: "אני לא מופתע שזה קרה. הכתובת הייתה על הקיר. הם מסתובים כאן חופשי, יש חיכוכים, זורקים מילים, מתגרים. זה היה רק עניין של זמן עד שיקרה משהו".
עומרי לוי, הבעלים של הפיצירייה במתחם, סיפר: "קיבלתי דיווח מהעובדים על אירוע שהיה מחוץ לפיצרייה. הם אמרו שמחבל רץ עם סכין וראו אדם רץ דקור וטענו שהמחבל רץ גם אחריהם. הכתובת הייתה על הקיר. אחרי 7 באוקטובר ראינו את העוינות של מי שעובדים כאן, חווינו אותם שלוש שנים עוד לפני. התרענו על זה, לא נפלתי מהכיסא כשקיבלתי את הדיווח מהעובדים. רוב תושבי גן יבנה מזדהים עם האמרה שהכתובת הייתה על הקיר, אנשים זועקים על זה".

4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
הכוחות בקניון
(צילום: תומר שונם הלוי )
4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
(צילום: תומר שונם הלוי )
תושב גן יבנה, שגר ליד הקניון, אמר: "אנחנו גרים בשכונה הסמוכה. שמענו יריות, שלפתי את האקדח, יצאתי החוצה בריצה וראיתי שאירוע הסתיים". לדבריו, הפיגוע "היה צפוי. אני עושה קניות פה במתחם ואני תמיד עם אקדח עליי, זו המציאות שלנו".
חיים קראדי, מנהל מד"א מרחב לכיש, סיפר כי כוחות הארגון הגיעו למתחם "עם קבלת הקריאה וזיהו בכניסה פצוע קשה, מדמם והעניקו לו טיפול רפואי מציל חיים. תוך סריקות הפרמדיקים איתרו שני פצועים נוספים בזירה, במצב קשה. הצוותים פינו אותם לבית החולים אסותא באשדוד. זו זירה רחבה ומורכבת, בין חנויות ומסעדות שנסרקו".
הפיגוע הקשה, בתקופה המתוחה של הרמדאן, שהשנה בעקבות המלחמה מתוחה אף יותר, הגיע שעות אחרי הפיגוע בבוקר בתחנה המרכזית בבאר שבע - שבו נפצע קל קצין צה"ל. המחבל, נאג'י אבו פרייח מרהט, קפץ על הקצין ודקר אותו - אך זה הצליח להדוף אותו ממנו - וחייל אחר שהיה במקום ירה למוות במפגע. חייל נוסף נפצע קלות מנתזי הירי.
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפקד מחוז הדרום כהן, הגיעו לזירה ושמעו את שחזור הפיגוע ונטרול המחבל מהשוטר והפקח. אחרי הסקירה, בן גביר מסר: "ראיתי סרטון שבו רואים את אחד הפצועים נאבק בצורה יוצאת דופן ובגבורה עילאית במחבל. צריך לשבח אותו ואת השוטרים שהיו כאן, חתרו למגע ומנעו אסון הרבה יותר כבד".
השר הוסיף: "אנחנו נמצאים במלחמה, במלחמה צריך להכות באויב ולהרתיע אותו. עצם העובדה שיש שוטרים בכל מקום, כיתות כוננות ונשקים שחילקנו - זה מה שלמעשה נותן את ה'פייט' הראשוני ואני רק מקווה שהשוטרים שלנו ימשיכו לעשות את העבודה הכול כך חשובה ולמנוע פיגועים".
4 צפייה בגלריה
מואמן פאיז אלמסאלמה
מואמן פאיז אלמסאלמה
המחבל, בתמונה שצילם בקניון שבו ביצע את הפיגוע
4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
הסכינים באמצעותם דקר המחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
השר בן גביר נשאל על כך שהיה זה הפיגוע השני ביממה. "יש מלחמה", הוא הגיב. "בתפיסה שלי, במלחמה אנחנו צריכים לכסח אותם, גם בעזה, להיכנס לרפיח עכשיו. אני גאה במשטרה שלי אבל אני חושב שצריך עוד: צריך להיכנס לרפיח, לחסל את האויב ברפיח וצריך לעבוד עוד".
ניצב כהן, מפקד מחוז הדרום במשטרה, אמר: "אנחנו בפיגוע קשה מאוד. מחבל יצא בשעות הערב דרך פרצה מאזור חברון, מגיע ונכנס לישראל ולמעשה הגיע לפה ותקף בסכין קומנדו שלושה צעירים, ופגע בהם בצורה קשה. ניידת בקרבת מקום קיבלה את דיווח והגיעה תוך שתי דקות. השוטר והפקח זיהו את התקיפה, אז המחבל זיהה אותם וניסה לתקוף גם אותם. השוטר פעל בצורה מהירה ומקצועית, שלף אקדח, ירה ונטרל את המחבל".
אתמול, כאמור, אירעו שני פיגועים באזור שבתחום אחריותו של ניצב כהן. "אנחנו בפריסה מאוד רחבה, מנסים להתחקות אחר חשודים נוספים, לא שאנחנו יודעים שיש, אנחנו לא לוקחים סיכונים. לא הייתה לנו אינדיקציה או מודיעין ספציפי לגבי המחבל הזה או הזירה הזו". בעקבות שני הפיגועים, הסביר מפקד המחוז, "יהיו שינויים, אנחנו נפרוס יותר שוטרים ברחובות. נעשה פעילות רחבה במקומות הומי אדם. אנחנו מפעילים את כל היכולות המודיעיניות שלנו כדי להתחקות אחר מחבלים. נעשה כל מה שצריך לתת ביטחון לאזרחים ולסכל כל פיגוע".