צוות החקירה מטעם האו"ם, שבודק את התנהלות סוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים (אונר"א), הציג את ממצאי והמלצות דוח הבינייים שלו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. כך הודיע אמש (רביעי) האו"ם על התקדמות צוות החקירה שהוקם בעקבות הממצאים שהציגה ישראל לקהילה הבינלאומית, ולפיהם 12 מעובדי הארגון היו מעורבים במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
לפי הודעת האו"ם, דוח הביניים הוגש שלשום והוא מצא ש"אונר"א מפעילה מספר לא מבוטל של מנגנונים ונהלים כדי להבטיח עמידה בעקרון ההומניטרי של ניטרליות", אך שצוות החקירה זיהה גם "תחומים קריטיים שמחייבים שעדיין התייחסות". עוד נמסר כי כעת צוות החקירה "יפתח המלצות קונקרטיות וריאליסטיות כיצד לטפל בתחומים קריטיים אלה כדי לחזק ולשפר את אונר"א". האו"ם לא פירט על שאר ממצאי ומסקנות הדוח.
גוטרש הודיע על הקמת צוות החקירה בחודש שעבר, והוא צפוי להגיש את הדוח הסופי שלו ב-20 באפריל. בראש צוות החקירה העצמאי עומדת שרת החוץ לשעבר של צרפת קתרין קולונה ולוקחים בו חלק שלושה ארגוני מחקר משבדיה, נורבגיה ודנמרק. הצוות בוחן אם אונר"א עושה "כל שביכולתה" כדי להבטיח ניטרליות, ויאפשר לסוכנות הסיוע להגיב על ההאשמות על "הפרות חמורות", לפי האו"ם.
4 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם. ממצאי והמלצות דוח הביניים הוגשו לו
(צילום: AP Photo/Craig Ruttle)
4 צפייה בגלריה
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
ראש אונר"א. מכחיש את ההאשמות
(צילום: רויטרס )
בתחילת החודש הנציב הכללי של אונר"א, פיליפ לזריני, הזהיר בפני עצרת האו"ם מפני "קמפיין מכוון ומתואם" לסגירת הסוכנות. במסיבת עיתונאים שקיים מאוחר יותר אמר כי "לא קיבלתי שום ראיות לטענות של ישראל, ולא בפעם הראשונה". לטענת לזריני, בכל שנה אונר"א מעבירה לישראל ולרשות הפלסטינית את רשימת עובדיה, ו"מעולם לא הועברה אליי ולו הדאגה הקלה ביותר בנוגע לצוות שלנו". ראש אונר"א ציין כי הטענה היחידה שהועברה אליו נוגעת ל-12 עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר, והוסיף כי אותם עובדים פוטרו וכי שתי חקירות של האו"ם עתידות להיפתח בנושא.
לזריני אמר את הדברים כמה שעות לאחר שצה"ל חשף עדויות מודיעיניות חדשות בנוגע למעורבות עובדי אונר"א במעשי הטבח המזוויעים ב-7 באוקטובר. צה"ל חשף את זהותם של ארבעה עובדים נוספים שהיו מעורבים בטבח, אחרי שכבר נחשפו זהויותיהם של עובדים אחרים בסוכנות האו"ם שלקחו בו חלק, ולראשונה פרסם גם הקלטות מפלילות של שני מחבלים שלצד חברותם בארגוני הטרור ברצועה עבדו כמורים בבתי ספר של אונר"א – והודו כי לקחו חלק בטבח.
שר הביטחון יואב גלנט חשף בחודש שעבר בתדרוך לכתבים זרים את פרטיהם של 12 מחבלי חמאס המועסקים על-ידי אונר"א והשתתפו בטבח ה-7 באוקטובר. בנוסף, גלנט אמר כי בידי ישראל יש מידע מודיעיני מבוסס לפיו יותר מ-30 מעובדי הארגון השתתפו באופן פעיל במסע הרצח, וסייעו בחטיפת אזרחים וחיילים.

4 צפייה בגלריה
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
 תעודות זהות של עובדי אונר״א שלקחו חלק במתקפת ה-7 באוקטובר
ארבעת עובדי אונר"א שהיו מעורבים בטבח - וזהותם נחשפה
(צילום: דובר צה"ל)
השר הציג לכתבים נתונים לפיהם 12 אחוז מתוך כ-13,000 עובדי אונר"א קשורים לארגוני הטרור בעזה, ו-1,468 מהעובדים אף פעילים בהם. כמו כן, הוא הציג תיעוד ממצלמות האבטחה של מעבר ארז ב-7 באוקטובר, שבו רואים את חובשי "הסהר האדום" הפלסטיני מסייעים לפנות מחבל נוחבה שנפצע.
לאחר שישראל חשפה מידע מודיעיני על 12 עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר, שחלקם אף רצחו וחטפו ישראלים, תשעה מהעובדים פוטרו, ולפי האו"ם אחד מהם מת. בעקבות החשדות החליטו מדינות רבות, בהן ארה"ב, גרמניה, בריטניה, קנדה ואיטליה, לעצור את המימון לאונר"א.
עובדי אונר"א הואשמו עוד לפני כי סייעו לחמאס במתקפה נגד ישראל, שבה נרצחו ונהרגו כ-1,200 אזרחים ונחטפו לרצועת עזה כ-240 נוספים, או בימים לאחר מכן. בזמן המלחמה חשפו צה"ל וארגונים אחרים כי חמאס משתמש במרפאות, בתי ספר וציוד של אונר"א למטרות טרור. בנוסף נחשף כיצד מורים באונר"א חגגו בטלגרם את הטבח נגד ישראל.