"צפוי ביקוש רב": תרופה חדשה להורדת משקל מגיעה לישראל

"וויגובי" תימכר באופן פרטי כיוון שאינה נמצאת בסל התרופות, ומחירה ינוע בין 600 ל־1,300 שקלים • פרופ' רז מבהיר: "התרופה לא מיועדת לכל מי שרוצה לרזות, אלא רק לסובלים מהשמנת יתר"

תרופת וויגובי. צילום: אי.פי

בשבוע הבא תגיע לישראל התרופה החדשה והמדוברת נגד השמנה - וויגובי. לראשונה תימכר בישראל תרופה יעילה לטיפול בעודף משקל שיכולה להביא לאובדן של כ־20% ממשקל הגוף. וויגובי מכילה את החומר הפעיל שבתרופה אוזמפיק, המיועדת לחולי סוכרת, ועד כה נעשה בה גם שימוש חריג (שלא בהתוויה) גם למטרות ירידה במשקל הגוף.

לאחרונה אושרה התרופה ב־FDA ונרשמה בישראל גם לילדים ולבני נוער מגיל 12. וויגובי צפויה להימכר בארץ באופן פרטי, והיא אינה בסל התרופות ואף לא בביטוחים המשלימים של קופות החולים. מחירה ינוע מ־600 שקלים לחודש למינון התחלתי של 0.25 מ"ג לשבוע ועד 1,300 שקלים למינון מקסימלי של 2.4 מ"ג בשבוע.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על החיסון החדש נגד מלריה (ארכיון) // רויטרס

"אנחנו צופים שיהיה ביקוש גדול לטיפול", אומר פרופ' איתמר רז, ראש המועצה הלאומית לסוכרת. "הטיפול לא מיועד לכל אחד שרוצה להפחית קצת במשקל, אלא עבור כ־30% מהציבור שסובלים מהשמנת יתר (שמוגדרת כמדד מסת גוף - BMI - של יותר מ־30), ועבור כ־%30%-25 עם מדד מסת גוף שבין 27 ל־30, שיש להם מחלות נלוות הקשורות להשמנה (כגון טרום סוכרת, כבד שומני, דום נשימה בשינה ועוד) וגם עבורם הטיפול מתאים.

רק לאנשים המתאימים

עוד הסביר: "למדנו שאם תרופות מהסוג הזה לא יינתנו אך ורק לאלו שצריכים אותן מבחינה בריאותית ובצורה מבוקרת, אנו עלולים להיקלע למחסור ולמצב שבו אנשים ייאלצו להפסיק את התרופה, וזה הדבר הכי גרוע. אם תטפל ב־100 אלף איש והם יפסיקו ל־4-3 חודשים, כל שהושקע ילך לאיבוד".

פרופ' רז, יחד עם החברה לטיפול בהשמנה, חיבר הנחיות לרופאים הישראלים בנושא רישום התרופה, מינונים ומעקב אחרי החולים. ההנחיות מתפרסמות כאן לראשונה.

"אם נספק לכל אדם, יהיה מחסור בתרופה". חפיסות וויגובי, צילום: אי.פי

לפי ההנחיות, במטופלים שנוטלים כיום אוזמפיק, המיועדת לסוכרת, לצורך הרזיה, מומלץ לשקול לעבור לוויגובי. מטופלים סוכרתיים שאינם מאוזנים בטיפול באוזמפיק - מומלץ להעביר לוויגובי. אם המטופל מאוזן, אין צורך לשנות את התרופה. על הרופאים המטפלים להציב יעד לטיפול בהשמנה, של הפחתת 15% במשקל או יותר.

להציב יעד בטיפול

לצד זאת, צריך להבהיר למטופלים שמדובר בטיפול כרוני וכי "הפסקת הטיפול במחלת ההשמנה תגרור עלייה חזרה במשקל". המעקב אחרי המטופלים יכלול בדיקות דם, שקילה, הערכה ומעקב של דיאטנית קלינית, הקפדה על פעילות גופנית סדירה, ולפי הצורך, מעקב של מומחה לביצוע פעילות גופנית. במידת הצורך, יש לבצע הערכה פסיכו־סוציאלית ולהציע טיפול בהתאם.

כאשר יש חשש שהמטופל סובל מהשמנה גנטית או מתגובה לא מספקת לטיפול או ממחלות רקע משמעותיות - מומלץ להפנותו לאחת מכ־20 מרפאות ייעודיות רב־מקצועיות לטיפול בהשמנה הפועלות ברחבי הארץ. המינון המומלץ בחולים שנוטלים לראשונה את התרופה הוא מינון מינימלי של 0.25 מ"ג לשבוע, ובכל חודש מעלים את המינון עד להגעה ל־2.4 מ"ג לשבוע בתוך כחמישה חודשים. אם קיימות תופעות לוואי משמעותיות, אין להעלות את המינון כעבור חודש, ויש להמתין להקלה בתופעות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר